2013-10-27, 17:42
Medlem
DKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATTACKxTITAN
Helt ärligt, utan att vara alltför rigid, så anser jag att 0.4 som gräns fortfarande är för lite. Att ens vissa har kommit in lärarprogrammet med 0.1 är FUBAR och kommer att återspeglas på nästkommande generations ungdomar. Själv tycker jag gränsen minst borde ligga på 0.8. Idealt för mig hade varit 1.0. Ett 0.5-0.6 som man kan få genom att gissa sig fram borde inte kunna ersätta 3 år i gymnasiet. Jag hoppas inte jag låter arrogant eller uppstudsig för det är jag verkligen inte utan jag försöker se det bästa i situationen. Hur jag än ser på saken så är 0.4 för lite. Finns det några fler som håller med att 0.4 är alldeles för lite ?

Ja, jag håller med! Alldeles för många studerar vidare just nu på en massa onödiga utbildningar som inte leder någonstans. Man borde minska utbudet och sätta en högre gräns på te.x. HP. Att utbilda folk är skitdyrt för staten...
Citera
2013-10-27, 18:02
Medlem
62/80 på VERB
59/80 eller kanske 60/80 på KVANT (glömde anteckna ett resultat på DTK som förhoppningsvis är rätt)

Bör jag kunna hoppas på 1.6 totalt om jag oturligt nog får 59/80 på KVANT?
Citera
2013-10-27, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakimix
Jag hade alla dessa texter, men bor i nordvästra skåne, dvs andra änden av LU:s område. Tror man kan dra slutsatsen att alla prov som anordnades av LU hade dessa delar!

Tror också man kan dra den slutsatsen.

Det vore intressant att veta hur det ser ut övrigt i landet så jag gör ett sista ryck nu innan jag lägger av. Många här i flashback har bidragit med att hjälpa kartlägga utprövningspassen och om du som läser det här inte har gjort det än, svara på frågorna nedan och gör det nu!

1) Fick du ett verbalt eller kvantitativt utprövningspass?
2) Vad kan du komma ihåg från utprövningspasset?
3) Var gjorde du provet?
Citera
2013-10-27, 18:50
Medlem
Såg att det var mellan 5-10 tusen färre som gjorde provet i lördags än hur många det var i våras. På vilket sätt påverkar detta i regel normeringstabellen? Eller är det helt omöjligt att svara på?
Citera
2013-10-27, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chef1
Såg att det var mellan 5-10 tusen färre som gjorde provet i lördags än hur många det var i våras. På vilket sätt påverkar detta i regel normeringstabellen? Eller är det helt omöjligt att svara på?
Jag vet inte hur det är egentligen, men med tanke på att de flesta är idioter så lär det ju försvåra resultatet lite.
Citera
2013-10-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trondja22
Jag vet inte hur det är egentligen, men med tanke på att de flesta är idioter så lär det ju försvåra resultatet lite.

Haha, precis.
Citera
2013-10-27, 20:41
Medlem
Högskoleprovet reversed engineered

Det här är bara början av exponeringen av korten på bordet. Svårt att ge exakta svar. Massor av frågor återstår men jag tror inte att jag kommer längre med det här. Här får ni en liten inblick i hur högskoleprovet fungerar bakom kulisserna.

Sammanfattning:
Eftersom utprövningspassen utformar framtida högskoleprov har vi sammanställt data från utprövningspassen 26-08-2013 för att förutsäga vad som kommer att komma och kartlägga mönster som finns och kartlägga hur olika versioner av utprövningspass distribueras ut i landet.

Det finns flera olika versioner av utprövningspass som ges ut under dagen, både flera olika kvantitativa och flera olika verbala utprövningspass. De är inte alltid disjunkta (tex två versioner av verbala utprövningspass kan delvis ha samma LÄS men olika ORD).

Det finns minst 2 olika versioner av kvantitativa och minst 4 olika versioner av verbala utprövningspass. Totala antalet versioner är oklart.

Det finns minst 3 uppsättningar av ORD dvs minst 30 olika ord testas av utprövningspassen totalt sett.

Jag gissar att länsstora områden får en viss version av utprövningspass.

Jag gissar att det prövas runt "3 nya kompletta potentiella högskoleprov" genom utprövningspassen under själva dagen för framtida användning.

Klicka om du orkar läsa min förklaring:
Tack till alla som bidrog med information från utprövningspassen.
Citera
2013-10-27, 20:42
Medlem

Utprövningspass 26-10-2013: För framtida referenser

Utprövningspass 26-10-2013: sammanställing från rådata

Utprövningspass 26-10-2013: Rådata
Citera
2013-10-27, 20:55
Medlem
Måste skriva av mig. Igen...

Inför hp var jag övertygad om att jag skulle skriva 1.8-2.0. Jag pluggade inte så mycket för det som jag borde ha gjort utan valde att lita till min befintliga förmåga. Något som resulterade i ett resultat kring 1.5-1.6.

När jag kom fram till provstället var jag inte nervös, vilket jag trodde jag skulle vara. Rent tidsmässigt var proven inga problem. Men! Vilken jävla berg och dalbana det var rent emotionellt.

Under prov nummer ett kände jag mig ytterst medioker. Det kändes som att hela provet skulle gå åt skogen. När sen andra provet drog igång blev det istället eufori!

Jag kunde alla orden i ORD-delen och kände mig som en kung. När jag sedan gjorde kaoz med resten av provet kändes det som att jag rott den verbala delen i hamn. Jag var lycklig. Tills jag på rasten såg här på fb att det var utprövningspasset... Provet gjorde kaoz med mig.

Inget att hänga läpp för tänkte jag till slut när matten drog igång. Än en gång kändes det som att allt gick min väg. Sen var det lunch!

Tog en sväng förbi max. Hamburgaren smakade sperma och bräbde mig på kaffet. När det var dags för tredje ordprovet var jag taggad till tusen. Men provet kom och halvsovandes kändes det inte alltför bra. Blickade framåt mot matten och höll modet uppe.

Sista passet gick som på räls och när jag klev ut ur salen var jag glad. Kändes som att allt gick vägen och hade nog ett leende på läpparna fram till att jag började rätta provet. Fel på fel på fel. Jag blev helt sänkt. Hade inte kollat normeringstabellerna innan, så när jag rättat färdigt trodde jag att jag skulle hamna kring. ettan. Visade sig att min KVA sett över tidigare normeringar låg på 1.7. Blev riktigt glad igen då jag trodde den verbala delen skulle hamna lika högt.

Men icke. 1.4-1.5 vilket gav mig ett snitt på 1.55-1.6. Jag var arg resten av kvällen. Letade ursäkter. Tillsjag precis innan läggning kollade antagningshistorik och insåg att det räcker ganska långt.

I morses var jag återigen frustrerad men nu framåt kvällen har det lagt sig. Nu är jag nöjd. Poängen räcker till det mesta, jag är en erfarenhet rikare och det kommer en ny chans till våren.

Någon annan som upplevde det likadant?
Citera
2013-10-27, 21:43
Medlem
Bitter från gårdagen, det gick inte riktigt som jag tänkt mig.

Men ska ta nya tag direkt och börja förbereda mig inför vårens prov lite smått redan nu i veckan.

Någon som har tips på bra övningar eller böcker att läsa. Hur ska man bli bättre på orddelen? Finns det någon bra hemsida där man kan öva?
Citera
2013-10-27, 22:02
Medlem
Fick 36 på VERB, vad blir det ca? Hann inte skriva ner KVANT delen...
Citera
2013-10-27, 22:16
Medlem
rebkeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 242424

Utprövningspass 26-10-2013: För framtida referenser

Utprövningspass 26-10-2013: sammanställing från rådata

Utprövningspass 26-10-2013: Rådata

Måste rätta dig, det var verbalt i Karlstad och inget annat. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in