Helt ärligt, utan att vara alltför rigid, så anser jag att 0.4 som gräns fortfarande är för lite. Att ens vissa har kommit in lärarprogrammet med 0.1 är FUBAR och kommer att återspeglas på nästkommande generations ungdomar. Själv tycker jag gränsen minst borde ligga på 0.8. Idealt för mig hade varit 1.0. Ett 0.5-0.6 som man kan få genom att gissa sig fram borde inte kunna ersätta 3 år i gymnasiet. Jag hoppas inte jag låter arrogant eller uppstudsig för det är jag verkligen inte utan jag försöker se det bästa i situationen. Hur jag än ser på saken så är 0.4 för lite. Finns det några fler som håller med att 0.4 är alldeles för lite ?
Ja, jag håller med! Alldeles för många studerar vidare just nu på en massa onödiga utbildningar som inte leder någonstans. Man borde minska utbudet och sätta en högre gräns på te.x. HP. Att utbilda folk är skitdyrt för staten...
Jag hade alla dessa texter, men bor i nordvästra skåne, dvs andra änden av LU:s område. Tror man kan dra slutsatsen att alla prov som anordnades av LU hade dessa delar!
Tror också man kan dra den slutsatsen.
Det vore intressant att veta hur det ser ut övrigt i landet så jag gör ett sista ryck nu innan jag lägger av. Många här i flashback har bidragit med att hjälpa kartlägga utprövningspassen och om du som läser det här inte har gjort det än, svara på frågorna nedan och gör det nu!
1) Fick du ett verbalt eller kvantitativt utprövningspass?
2) Vad kan du komma ihåg från utprövningspasset?
3) Var gjorde du provet?
Såg att det var mellan 5-10 tusen färre som gjorde provet i lördags än hur många det var i våras. På vilket sätt påverkar detta i regel normeringstabellen? Eller är det helt omöjligt att svara på?
Såg att det var mellan 5-10 tusen färre som gjorde provet i lördags än hur många det var i våras. På vilket sätt påverkar detta i regel normeringstabellen? Eller är det helt omöjligt att svara på?
Jag vet inte hur det är egentligen, men med tanke på att de flesta är idioter så lär det ju försvåra resultatet lite.
Det här är bara början av exponeringen av korten på bordet. Svårt att ge exakta svar. Massor av frågor återstår men jag tror inte att jag kommer längre med det här. Här får ni en liten inblick i hur högskoleprovet fungerar bakom kulisserna.
Sammanfattning:
Eftersom utprövningspassen utformar framtida högskoleprov har vi sammanställt data från utprövningspassen 26-08-2013 för att förutsäga vad som kommer att komma och kartlägga mönster som finns och kartlägga hur olika versioner av utprövningspass distribueras ut i landet.
Det finns flera olika versioner av utprövningspass som ges ut under dagen, både flera olika kvantitativa och flera olika verbala utprövningspass. De är inte alltid disjunkta (tex två versioner av verbala utprövningspass kan delvis ha samma LÄS men olika ORD).
Det finns minst 2 olika versioner av kvantitativa och minst 4 olika versioner av verbala utprövningspass. Totala antalet versioner är oklart.
Det finns minst 3 uppsättningar av ORD dvs minst 30 olika ord testas av utprövningspassen totalt sett.
Jag gissar att länsstora områden får en viss version av utprövningspass.
Jag gissar att det prövas runt "3 nya kompletta potentiella högskoleprov" genom utprövningspassen under själva dagen för framtida användning.
Klicka om du orkar läsa min förklaring:
Det verkar ha delats in i länstora områden för en viss version av utprövningspass (nån från Malmö har verkar a samma version som nordöstra Skåne men i Göteborg har de kvant). I stora drag: Skåne län har en version av verb, Göteborgsområdet en version av kvant, Stockholmsområdet har annan version av verb, Dalarna har en annan version av kvant kanske samma som Värmland, och Västernorrlands län har en version av kvant, Västerbottens län har en annan version av verb. Finns 21 län i Sverige så min tes är att det finns max 21 olika versioner av utprövningspass. Jag gissar att man då skulle dela in det i ~10 olika kvant och ~10 olika verb. Eftersom inte alla är disjunkta jag skulle tippa det finns max 5-7 unika versioner av verbalt resp kvantitativt utprövningspass dvs jag gissar att det prövas runt "3 nya kompletta högskoleprov" genom utprövningspassen under själva dagen för framtida användning. Låter rätt rimligt i mina öron. (Jag kan inte begära allt här från flashback men jag kan ha helt fel men skulle gärna vilja verifiera att det är sant om fler kunde svar på de 3 frågorna)
Tack till alla som bidrog med information från utprövningspassen.
Utprövningspass 26-10-2013: För framtida referenser
Utprövningspass 26-10-2013: sammanställing från rådata
Utprövningspass 26-10-2013: sammanställing från rådata Geografisk indelning:
Kvantitativt: Sundsvall, Dalarna, Karlstad, Avesta, Uppsala, Göteborg, grannkommun till Göteborg
Verbalt: Luleå, Umeå, Stockholm, nordvästra skåne, Skåne, Malmö
ORD:
klenod, förehavande, fadäs, zygot, samsyn, buffert, raster, firmament, quilta, upplag (ORD från hösten 2012s utprövningspass: )
Mota, Inferens, Lit de parade, Rookie, Stålbad, Bourgeoisie, Röja, Jihad, Permafrost, Ergonomi LÄS:
Nått om MKBT(tror jag akronymen var).
text om tamgrisens utveckling från vildsvinet.
text om depression
texten om kvinnouniversitetet i asien
text om "Hans Excellens", något slags excellensstöd som utgick till forskare. Texten diskuterade att kvinnliga forskare tilldelades detta monetära stöd i oproportionerligt liten utsträckning i
En sak som stack ut mycket ur just den texten var att det fanns en mr Ahmed och en mr Ahmad (stavning?).
De första 2 LÄS texterna innefattade en del juridik. Försäkringskassan, Datainspektionen, Kommunen, Fastighetsägare.
En svensk text om vildsvin, historian om hur de blev domesticerade och ändrade utseende i LÄS.
En till svensk text som hette excellens, handlade om forskningen i sverige och pengar som delas ut inom forskarvärlden samt hur kvinnor får mindre av dessa och att kontakter är viktiga.
En annan svensk text som handlade om att företag och forskare från universiteten blivit bättre på att skriva avtal om immaterialrätt osv eftersom de har olika syften med forskningen. ENG
Nån engelskt text som handlade om regnskog, amazonas, skövling, befolkningsökning osv. Man skulle fylla i ord som saknades i texten.
En annan engelsk text som handlade om ett asiatiskt kvinnouniversitet som jag tror låg i Bangladesh där kvinnor som visat att de har de egenskaper som krävs får bo och studera där utan kostnad, skolan drivs med donationer från bl.a Melinda och Bill Gates foundation och IKEA.
XYZ
Det var en XYZ fråga där dom hade en bild på en kvadrat som hade en area på 36cm och sidorna Y och X. Sen när man skulle välja vilket påstående som var sant fanns både alternativen X+Y=12 och X/Y=1.. Båda dom två påståendena är väl sanna?
Per blandar 25 drinkar på 9 minuter. Karin blandar 25 drinkar på 18 minuter. Hur lång tid tar det för dem att tillsammans blanda 75 drinkar? DTK:
Det var en karta med båtfynd över någon medeltida stad eller liknande, kan kanske hjälpa till med att se hur många olika kvantitativa delar det var. Minns att det var någon mur eller liknande i mitten samt gamla strandlinjer, varifrån man t.ex. skulle utgå ifrån för att identifiera den båt som låg i nordvästlig riktning från murens östra sida t.ex., ja du förstår - vanliga kartuppgifter helt enkelt.
1) Kvantitativt
2) Ingenting, men det gick bra iallafall...
Citat:
Ursprungligen postat av Raizen
Och vi hade ett kvant prov som utprövningspass men kommer inte ihåg något i detalj om uppgifterna.
Citat:
Ursprungligen postat av mrAA
1. Kvant
2. Kmr inte ihåg ett skvatt
3. Hammarkullen i Göteborg
Citat:
Ursprungligen postat av Trondja22
Jag kan ju nämna att jag inte fick följande uppgift på mitt kvantitativa testprov:
Per blandar 25 drinkar på 9 minuter. Karin blandar 25 drinkar på 18 minuter. Hur lång tid tar det för dem att tillsammans blanda 75 drinkar?
Jag hade någon karta om medeltida båtfynd eller liknande på DTK.
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffe
Kvantitativt
Det gick väldigt bra ...
3) Var gjorde du provet?
Avesta
Citat:
Ursprungligen postat av love-life
var det någon mer än jag som gjorde provet i GBG och reagerade på den konstiga frågan med kvadraten på provpass 2?
Det var en XYZ fråga där dom hade en bild på en kvadrat som hade en area på 36cm och sidorna Y och X. Sen när man skulle välja vilket påstående som var sant fanns både alternativen X+Y=12 och X/Y=1.. Båda dom två påståendena är väl sanna?
Citat:
Ursprungligen postat av Ms.Rascal
1) Kvant
2) Kommer inte ihåg några specifika frågor men jag vet att jag inte fick någon fråga om en drinkblandande snubbe (Per?) som någon annan här tydligen fått.
3) Dalarna
Kvantitativt utprövningspass 2:
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Jag hade ett extra kvantitativ prov. Hela dagen känns lite som en enda röra men ett tal som jag minns var:
Per blandar 25 drinkar på 9 minuter. Karin blandar 25 drinkar på 18 minuter. Hur lång tid tar det för dem att tillsammans blanda 75 drinkar?
Verbalt utprövningspass 1:
Citat:
Ursprungligen postat av 242424
För mig var provpass 2 ett verbalt prov och jag kommer tyvärr bara ihåg 3 ord:
klenod, förehavande, fadäs
LÄS hade jag en text som handlade om depression
Verbalt utprövningspass 2:
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien
Hade Verbal del. Några ord: zygot, samsyn, buffert
Citat:
Hade också den om MKBT(tror jag akronymen var). Kolla orden jag skrev upp, är de samma som du svarade på?
Hade däremot en text om tamgrisens utveckling från vildsvinet.
Citat:
Kom på ett till: firmament, vilket jag tror är ett himlavalv
Citat:
Ännu ett ord, eller fras, vilket jag inte exakt kommer ihåg. Kanske ngn som kommer ihåg det bättre nu när jag nämner det:
tror det var "ge vid handen", men fått för mig att ordet "för" var med i frasen egentligen.
Citat:
Ursprungligen postat av mcdrive
Verbalt
De första 2 LÄS texterna innefattade en del juridik. Försäkringskassan, Datainspektionen, Kommunen, Fastighetsägare. I ORD minns jag 1 ord: Zygot
3) Var gjorde du provet?
I Stockholm
Verbalt utprövningspass 3:
Citat:
Ursprungligen postat av headstep
Du och jag hade depressionstexten. Jag hade dock inte dina ord (zygot, samsyn, buffert).
Hade heller inte orden klenod, förehavande, fadäs som nån annan här hade.
Citat:
Ursprungligen postat av headstep
Kom på ett till på mitt verbala utprövningspass: Text om depression, och ordet "raster" (typ streck, linjer).
Ursäkta min efterblivenhet men vad är syftet med att analysera utprövningspassen?
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
1) Verbalt
2) Väldigt lite, knepiga ord och det var antagligen mitt sämsta verbala pass så jag är glad att det föll bort. Orden "quilta" och "upplag" fanns med. Den engelska delen innehöll ingen meningskomplettering.
3) Umeå
Verbalt utprövningspass 4:
Citat:
Ursprungligen postat av Zeitlos
Hade texten om kvinnouniversitetet i asien, men inte depressionstexten. Och inte heller samma ord som ni. Minns tyvärr inga av orden från min del.
Citat:
Ursprungligen postat av Zeitlos
Justja, jag hade även en text om "Hans Excellens", något slags excellensstöd som utgick till forskare. Texten diskuterade att kvinnliga forskare tilldelades detta monetära stöd i oproportionerligt liten utsträckning i förhållande till övriga anslag.
Citat:
Ursprungligen postat av Karl1
Verb
Jag blev påmind om texten om det Asiatiska Univeristet av föregående inlägg.
Blir jag bara påmind så minns jag mer eller mindre vad som stod i texterna. En sak som stack ut mycket ur just den texten var att det fanns en mr Ahmed och en mr Ahmad (stavning?).
Men det ger väl inget att man sitter och listar upp infon från texten? Med tanke på att jag inte minns d andra, förrän någon annan påminner mig om dem.
Citat:
Ursprungligen postat av LoOmpio
1) Verbalt (del k)
2) Nån engelskt text som handlade om regnskog, amazonas, skövling, befolkningsökning osv. Man skulle fylla i ord som saknades i texten.
En svensk text om vildsvin, historian om hur de blev domesticerade och ändrade utseende i LÄS.
En till svensk text som hette excellens, handlade om forskningen i sverige och pengar som delas ut inom forskarvärlden samt hur kvinnor får mindre av dessa och att kontakter är viktiga.
En annan svensk text som handlade om att företag och forskare från universiteten blivit bättre på att skriva avtal om immaterialrätt osv eftersom de har olika syften med forskningen.
En annan engelsk text som handlade om ett asiatiskt kvinnouniversitet som jag tror låg i Bangladesh där kvinnor som visat att de har de egenskaper som krävs får bo och studera där utan kostnad, skolan drivs med donationer från bl.a Melinda och Bill Gates foundation och IKEA.
3) Malmö (LU höll i provet)
Inför hp var jag övertygad om att jag skulle skriva 1.8-2.0. Jag pluggade inte så mycket för det som jag borde ha gjort utan valde att lita till min befintliga förmåga. Något som resulterade i ett resultat kring 1.5-1.6.
När jag kom fram till provstället var jag inte nervös, vilket jag trodde jag skulle vara. Rent tidsmässigt var proven inga problem. Men! Vilken jävla berg och dalbana det var rent emotionellt.
Under prov nummer ett kände jag mig ytterst medioker. Det kändes som att hela provet skulle gå åt skogen. När sen andra provet drog igång blev det istället eufori!
Jag kunde alla orden i ORD-delen och kände mig som en kung. När jag sedan gjorde kaoz med resten av provet kändes det som att jag rott den verbala delen i hamn. Jag var lycklig. Tills jag på rasten såg här på fb att det var utprövningspasset... Provet gjorde kaoz med mig.
Inget att hänga läpp för tänkte jag till slut när matten drog igång. Än en gång kändes det som att allt gick min väg. Sen var det lunch!
Tog en sväng förbi max. Hamburgaren smakade sperma och bräbde mig på kaffet. När det var dags för tredje ordprovet var jag taggad till tusen. Men provet kom och halvsovandes kändes det inte alltför bra. Blickade framåt mot matten och höll modet uppe.
Sista passet gick som på räls och när jag klev ut ur salen var jag glad. Kändes som att allt gick vägen och hade nog ett leende på läpparna fram till att jag började rätta provet. Fel på fel på fel. Jag blev helt sänkt. Hade inte kollat normeringstabellerna innan, så när jag rättat färdigt trodde jag att jag skulle hamna kring. ettan. Visade sig att min KVA sett över tidigare normeringar låg på 1.7. Blev riktigt glad igen då jag trodde den verbala delen skulle hamna lika högt.
Men icke. 1.4-1.5 vilket gav mig ett snitt på 1.55-1.6. Jag var arg resten av kvällen. Letade ursäkter. Tillsjag precis innan läggning kollade antagningshistorik och insåg att det räcker ganska långt.
I morses var jag återigen frustrerad men nu framåt kvällen har det lagt sig. Nu är jag nöjd. Poängen räcker till det mesta, jag är en erfarenhet rikare och det kommer en ny chans till våren.
Utprövningspass 26-10-2013: För framtida referenser
Utprövningspass 26-10-2013: sammanställing från rådata
Utprövningspass 26-10-2013: sammanställing från rådata Geografisk indelning:
Kvantitativt: Sundsvall, Dalarna, Karlstad, Avesta, Uppsala, Göteborg, grannkommun till Göteborg
Verbalt: Luleå, Umeå, Stockholm, nordvästra skåne, Skåne, Malmö
ORD:
klenod, förehavande, fadäs, zygot, samsyn, buffert, raster, firmament, quilta, upplag (ORD från hösten 2012s utprövningspass: )
Mota, Inferens, Lit de parade, Rookie, Stålbad, Bourgeoisie, Röja, Jihad, Permafrost, Ergonomi LÄS:
Nått om MKBT(tror jag akronymen var).
text om tamgrisens utveckling från vildsvinet.
text om depression
texten om kvinnouniversitetet i asien
text om "Hans Excellens", något slags excellensstöd som utgick till forskare. Texten diskuterade att kvinnliga forskare tilldelades detta monetära stöd i oproportionerligt liten utsträckning i
En sak som stack ut mycket ur just den texten var att det fanns en mr Ahmed och en mr Ahmad (stavning?).
De första 2 LÄS texterna innefattade en del juridik. Försäkringskassan, Datainspektionen, Kommunen, Fastighetsägare.
En annan svensk text som handlade om att företag och forskare från universiteten blivit bättre på att skriva avtal om immaterialrätt osv eftersom de har olika syften med forskningen. ENG
Nån engelskt text som handlade om regnskog, amazonas, skövling, befolkningsökning osv. Man skulle fylla i ord som saknades i texten.
XYZ
Per blandar 25 drinkar på 9 minuter. Karin blandar 25 drinkar på 18 minuter. Hur lång tid tar det för dem att tillsammans blanda 75 drinkar? DTK:
Det var en karta med båtfynd över någon medeltida stad eller liknande, kan kanske hjälpa till med att se hur många olika kvantitativa delar det var. Minns att det var någon mur eller liknande i mitten samt gamla strandlinjer, varifrån man t.ex. skulle utgå ifrån för att identifiera den båt som låg i nordvästlig riktning från murens östra sida t.ex., ja du förstår - vanliga kartuppgifter helt enkelt.