2013-10-27, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Förslag: Minst 0,4 på högskoleprovet för att få plugga

"Du måste få minst 0,4 av 2.0 på högskoleprovet för att få plugga på högskola eller universitet. Det enligt förslaget som regeringen beställt".

I dag lämnar universitets- och högskolerådet ett förslag till regeringen på att du ska ha minst 0,4 (av totalt 2,0) som resultat på provet för att bli antagen till högskolan via högskoleprovet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5675325

Låter bra!
Citera
2013-10-27, 15:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gunar_prinze_jr
Tror ni inte att om ni lyckas få ihop tillräckligt med uppgifter/ord som kom på test-delen, att de som gör provet eller någon annan som hittar tråden kommer att gola till dem och de ändrar/ta bort dessa uppgifter?
Detta. Jag förstår fortfarande inte syftet med den här kartläggningen. Det är ju inte så att Flashback och denna tråd om Högskoleprovet är någon okänd del av internet. Vi såg ju vad som hände när de fyra orden spreds, exakt samma sak kommer hända med de uppgifter ni "lyckas avslöja" - med den skillnaden att ändring/borttagning kommer ske innan provtillfället istället.
Citera
2013-10-27, 15:33
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:

"Du måste få minst 0,4 av 2.0 på högskoleprovet för att få plugga på högskola eller universitet. Det enligt förslaget som regeringen beställt".

I dag lämnar universitets- och högskolerådet ett förslag till regeringen på att du ska ha minst 0,4 (av totalt 2,0) som resultat på provet för att bli antagen till högskolan via högskoleprovet.

Elitsamhälle. Vad ska man göra med de som får 0.3 och vill studera vidare, som inte är några speciella läshuvuden och precis tagit studenten? Jobb finns det ju inte. Det är väl lika bra att fylla upp de linjer som erbjuds där man kan komma in med 0.3? Nu har jag svårt att tro att personer som precis tagit studenten skulle få under 0.4 oavsett, men jag tycker mest det är onödigt att inte fylla upp de utbildningar som är väldigt opopulära, bara för att folk som söker har under 0.4. Som om ett högskoleprov är bevis på yrkeskvalité...
Citera
2013-10-27, 15:33
Medlem
Soulsurfers avatar
Hur laddar man ner höstens prov i PDF? Kan någon här hitta hur man gör detta? Hittar inte det.

Edit: Lyckades lösa det, men saknar källhänvisningen.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-10-27 kl. 15:38.
Citera
2013-10-27, 15:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Elitsamhälle. Vad ska man göra med de som får 0.3 och vill studera vidare, som inte är några speciella läshuvuden och precis tagit studenten? Jobb finns det ju inte. Det är väl lika bra att fylla upp de linjer som erbjuds där man kan komma in med 0.3? Nu har jag svårt att tro att personer som precis tagit studenten skulle få under 0.4 oavsett, men jag tycker mest det är onödigt att inte fylla upp de utbildningar som är väldigt opopulära, bara för att folk som söker har under 0.4. Som om ett högskoleprov är bevis på yrkeskvalité...
Med samma resonemang kan man ju även slopa behörighetskraven för de mindre populära utbildningarna.

Fast jag utgår från att ett minsta resultat på 0.4 endast gäller de som gjort högskoleprovet, det borde inte finnas något krav på att ha gjort det i mitt tycke.
Citera
2013-10-27, 15:38
Medlem
rebkeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 242424
Tack, bra!!! kom igen nu, fler personer.....
(jag kommer lägga av med det här i kväll)

Ifall du missade så var det verbalt i Karlstad. (kul mening förövrigt )
Citera
2013-10-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks

Ja, stackars de människor som är sämre än slumpen. Är det rättvist att komma in på en utbildning genom att svara "C" på alla frågor för att sedan ta sig en tupplur? Man behöver inte ens öppna provhäftet. 0,4 är en bra gräns då det är där slumpen ligger. Folk kan ju fortfarande få sämre, men det är ju knappast folk man vill ha som t.ex. lärare till ens barn i framtiden.

Elitsamhälle? Nej. Det är ett sätt att se till att samhället inte krashar helt i framtiden.
Citera
2013-10-27, 15:40
Medlem
Citat:

Ändra så att de som får 1.5+ får studera utan gryndläggande behörighet istället....

Känns fel att man presterar bättre än 90% av deltagarna efter två månaders plugg och blir tvingad att spendera en termin till på komvux när någon med ig i snitt kan chansa sig genom hp och studera vidare...

Förövrigt.... för att få under 0,4 måste man väl medvetet svara fel?
Citera
2013-10-27, 15:41
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Man behöver inte ens öppna provhäftet. 0,4 är en bra gräns då det är där slumpen ligger.
Detta stämmer inte. Bara för att man kunde få det ett prov betyder det inte att det är så varje provomgång. Dessutom vet man ju aldrig vilket alternativ. Slumpen är snarare 0,1 om man chansar hejvilt normalt sätt har jag för mig. Så var det i alla fall på de enstaka prov jag simulerade ett specifikt svarsalternativ hela provet igen. 0.1 totalt och maximalt 0.3 på en provdel om jag inte missminner mig.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-10-27 kl. 15:44.
Citera
2013-10-27, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Ändra så att de som får 1.5+ får studera utan gryndläggande behörighet istället....

Känns fel att man presterar bättre än 90% av deltagarna efter två månaders plugg och blir tvingad att spendera en termin till på komvux när någon med ig i snitt kan chansa sig genom hp och studera vidare...

Förövrigt.... för att få under 0,4 måste man väl medvetet svara fel?
Nej. Att svara samma alternativ på varje fråga ger oftast 0.2 +/- 0.05. Men 0.4 är inte svårt att uppnå...

Att slopa grundläggande behörighet om man skriver 1.5+ är ren idioti; ska någon som skriver 1.90 få komma in på läkarprogrammet utan en endaste gymnasiekurspoäng i kemi, biologi, fysik eller avancerad matematik?
Citera
2013-10-27, 15:43
Medlem
ATTACKxTITANs avatar
Citat:

Helt ärligt, utan att vara alltför rigid, så anser jag att 0.4 som gräns fortfarande är för lite. Att ens vissa har kommit in lärarprogrammet med 0.1 är FUBAR och kommer att återspeglas på nästkommande generations ungdomar. Själv tycker jag gränsen minst borde ligga på 0.8. Idealt för mig hade varit 1.0. Ett 0.5-0.6 som man kan få genom att gissa sig fram borde inte kunna ersätta 3 år i gymnasiet. Jag hoppas inte jag låter arrogant eller uppstudsig för det är jag verkligen inte utan jag försöker se det bästa i situationen. Hur jag än ser på saken så är 0.4 för lite. Finns det några fler som håller med att 0.4 är alldeles för lite ?
Citera
2013-10-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej. Att svara samma alternativ på varje fråga ger oftast 0.2 +/- 0.05. Men 0.4 är inte svårt att uppnå...

Att slopa grundläggande behörighet om man skriver 1.5+ är ren idioti; ska någon som skriver 1.90 få komma in på läkarprogrammet utan en endaste gymnasiekurspoäng i kemi, biologi, fysik eller avancerad matematik?

Det där är särskild behörighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in