2013-10-27, 09:05
Medlem
waawaawaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Well, tjejen som hade bäst resultat på högskoleprovet våren 2013, Ebba Gullberg, hade 2 fel på NOG-delen.

Detta trots att hon har disputerat med avhandlingen "Objects and Objectivity: Alternatives to Mathematical Realism", undervisar i logik på universitetsnivå och har föreläst i ämnen som "Nominalism and mathematical truth".

Med andra ord så är det uppenbart att även matematiker av högre rang inte får full pott på högskoleprovets kvantitativa delar. Självfallet beror hennes 2 fel inte på att hon inte har tankeförmåga att lösa varenda uppgift felfritt utan på att hon, precis som många andra, helt enkelt inte har tid nog att ta in uppgiften och lösa den metodiskt...

Stämmer nog bra det. Vet att min gamla mattelärare, som ju uppenbarligen var grym på matte och pluggat det i många år, sa att hon ogillade högskoleprovets mattedel. Hon sa att hon ville räkna ut alla svar, men det är det ju inte meningen att man ska, utan snarare att man ska se vad som är rätt. Ja ni fattar.
Hon sa också att vår filosofilärare äälskade högskoleprovet då han läst mycket logik och sånt!
Så självklart kan en mattelärare få fel på kvant med.
Citera
2013-10-27, 09:14
Medlem
HT 2012: 1,4
VERB 55/80 gav 1,4
KVA 52/80 gav 1,4

VT 2013: 1,65
VERB 69/80 gav 1,8
KVA 54/80 gav 1,5

HT 2013: ~1,55
VERB 70/80
KVA 47/80

Det gick riktigt dåligt för mig på båda KVA igår. Gjorde pinsamt många slarvfel på XYZ och KVA. NOG gick som det brukar och som vanligt blev det halv- och helgissningar på DTK p.g.a tidsbrist. Jag hade bestämt mig för att plugga på KVA till detta provet för att få in tänket och bli mycket snabbare men det blev aldrig något plugg. Till nästa prov ska jag fan plugga, inga ursäkter!!
Citera
2013-10-27, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLilaSko
Vad håller han 242424-snubben på med?

Vad jag gör är att sammanställa och börja systematiskt kartlägga utprövningspassen för att förutsäga framtida högskoleprov. Jag har tex tidigare alltid trott att alla har fått samma utprövningspass men det visar sig att det cirkulerar flera olika versioner under dagen (tex vissa personer får kvant, andra får verb. Vissa personer får helt olika versioner verb, andra får samma LÄS men olika ORD och ELF del). Jag vill börja undersöka hur många versioner finns det finns och vilka plater får vilken version.

Det är sånt hysch hysch kring hur det hanteras men jag hoppas att vi kan gemensamt börja vända på korten på bordet.

Geografiska kartläggningen:
En modig själ här på flashback som skrivit i Göteborg fick ett kvant utprövningspass. (Jag skulle gissa att alla i Göteborgs kommun har fått ett kvant utprövningspass men jag vill gärna ha det verifierat) så du som har skrivit i Göteborgs kommun fick du ett kvant eller verb utprövningspass? och för att kartlägga utsträckningen, du som har skrivit i grannkommunerna till Göteborgs kommun fick du ett kvant eller verb utprövningspass?

Även om de flesta kanske inte kan komma ihåg nånting från utprövningspasset kan vi åtminstone kartlägga vilka kommuner/län/landskap/by/stad får verb eller kvant vilket ger en anydan om hur många olika versioner existerar.

Så samtidigt som du vädrar ut dina tankar på flashback, dra ditt strå till stacken och svara på frågorna eftersom det här kommer bara att fungera om alla hjälper till:
1) Fick du ett verbalt eller kvantitativt utprövningspass?
2) Vad kan du komma ihåg från utprövningspasset?
3) Var gjorde du provet?
Citera
2013-10-27, 09:59
Medlem
Jag kan ju nämna att jag inte fick följande uppgift på mitt kvantitativa testprov:

Citat:
Per blandar 25 drinkar på 9 minuter. Karin blandar 25 drinkar på 18 minuter. Hur lång tid tar det för dem att tillsammans blanda 75 drinkar?

Jag hade någon karta om medeltida båtfynd eller liknande på DTK.

Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Löjligt. 55 min räcker gott och väl för att svara på 40 frågor. Klarar du inte XYZ frågor på en minut så har du helt enkelt inte det som krävs. grejen är inte bara att klara uppgifterna, för det kan de flesta som har läst matte A, grejen är att kunna ta in information, analysera, bearbeta och finna en snabb lösning
Och du ska bli läkare...
Citera
2013-10-27, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trondja22
Jag hade någon karta om medeltida båtfynd eller liknande på DTK.
Tack! så det betyder att det finns minst två olika versioner av kvantitativa utprövningspass.

Jag hoppas att folk tycker att det här kan intressant. Jag vill gärna få till en snöbollseffekten så kom igen nu! Jämfört med att kartlägga DNA:s funktioner, det här borde vara rätt enkelt om många är villiga att dela med sig...
Citera
2013-10-27, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av entero
Varför är det så få invandrare som skriver HP? I åldern 18-24, som de flesta som skriver är, är det ju över 30% som är invandrare, men var nästan bara vita som skrev vid min lokal.

Var väldigt blandat i min lokal.
Citera
2013-10-27, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Men fy fan vad störde mig idag på horan bredvid.

Jag satt och övervägde att dra på mig en grov misshandel såhär på lördagsmorgonen!!

HORA är vad hon var!!!

Folk dör i Syrien och ni stör er på att folk river av papperet?

Så jävla stingsliga som ni är kanske ni inte ska plugga vidare över huvud taget. Börja gråta, för fan.
Citera
2013-10-27, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 242424
Så samtidigt som du vädrar ut dina tankar på flashback, dra ditt strå till stacken och svara på frågorna eftersom det här kommer bara att fungera om alla hjälper till:
3) Var gjorde du provet?
Kvantitativt
Det gick väldigt bra ...
3) Var gjorde du provet?
Avesta
Citera
2013-10-27, 10:46
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
3) Var gjorde du provet?

1) Verbalt
2) Väldigt lite, knepiga ord och det var antagligen mitt sämsta verbala pass så jag är glad att det föll bort. Orden "quilta" och "upplag" fanns med. Den engelska delen innehöll ingen meningskomplettering.
3) Umeå
Citera
2013-10-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffe
Kvantitativt
Det gick väldigt bra ...
3) Var gjorde du provet?
Avesta

Bra där! Vi behöver nu fler runt Avesta för att kartlägga den geografiska utsträckningen...
Jag väntar fortfarande svar från Göteborgarna (ska inte Göteborg var en storstad och därför borde finnas flera personer som är villiga att dela med sig)

Jag kommer bara hålla på med den här systematisering idag, ge en sammanfattning sen släpper jag det (vet att folks minnen tryter)...så svara på frågorna nu...
Citera
2013-10-27, 10:53
Medlem
Citat:
Vad jag gör är att sammanställa och börja systematiskt kartlägga utprövningspassen för att förutsäga framtida högskoleprov. Jag har tex tidigare alltid trott att alla har fått samma utprövningspass men det visar sig att det cirkulerar flera olika versioner under dagen (tex vissa personer får kvant, andra får verb. Vissa personer får helt olika versioner verb, andra får samma LÄS men olika ORD och ELF del). Jag vill börja undersöka hur många versioner finns det finns och vilka plater får vilken version.

Det är sånt hysch hysch kring hur det hanteras men jag hoppas att vi kan gemensamt börja vända på korten på bordet.

Geografiska kartläggningen:
En modig själ här på flashback som skrivit i Göteborg fick ett kvant utprövningspass. (Jag skulle gissa att alla i Göteborgs kommun har fått ett kvant utprövningspass men jag vill gärna ha det verifierat) så du som har skrivit i Göteborgs kommun fick du ett kvant eller verb utprövningspass? och för att kartlägga utsträckningen, du som har skrivit i grannkommunerna till Göteborgs kommun fick du ett kvant eller verb utprövningspass?

Även om de flesta kanske inte kan komma ihåg nånting från utprövningspasset kan vi åtminstone kartlägga vilka kommuner/län/landskap/by/stad får verb eller kvant vilket ger en anydan om hur många olika versioner existerar.

3) Var gjorde du provet?

Jag kan också nämna att en kompis till mig som också gjorde provet igår fast på en annan plats i Göteborg (i en av GU:s lokaler nära Sahlgrenska sjukhuset) och han hade kvant som testprov. Vet inte dock vad han hade för uppgifter på den.
Citera
2013-10-27, 10:54
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ickerokare
Folk dör i Syrien och ni stör er på att folk river av papperet?

Så jävla stingsliga som ni är kanske ni inte ska plugga vidare över huvud taget. Börja gråta, för fan.
Visst dör folk i Syrien, men det ändrar inte faktumet att det är jävligt ohyfsat att riva av pappret och föra oväsen samtidigt som många kämpar febrilt med sina prov.

För övrigt överraskades jag av att jag själv inte drabbades av tidsbrist ens i de kvantitativa delproven. I övningsproven har jag aldrig hunnit inom utsatt tid, men jag lyckades tydligen mobilisera extra resurser när jag fokuserade till 100 procent

Som sämst borde jag få 1,8 som bäst 1,9. Borde väl räcka till för läkarlinjen vid UmU? Kanske man kan få nån rätsida på livet igen...
Senast redigerad av Sven-Dufva1 2013-10-27 kl. 11:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in