2013-10-27, 17:38
Medlem
FUP s 294:
Citat:
Längs den högra väggen, intill balkongdörren stod en fåtölj. På fåtöljens nedre framkant
fanns en besudling (se bild 22) besudlingen testades med Leo och reagerade positivt.
Besudlingen säkrades S063. Från fåtöljen närmast dörröppningen fanns en millimeterstor
besudling på nedre framkanten som säkrades S064.

Irriterande när FUP hänvisar till fel bild, förmodligen menas bild 18 och inte 22. Någon som vet vad "Leo" detekterar? Skiljer det humant från icke-humant blod? Notera att någons sorts fynd förefaller ha gjorts på båda fåtöljerna i vardagsrummet, varav det största på fåtöljen vid balkongdörren.

Tillägg: nu blir jag nästan förbannad, är "Leo" polisens förkortade benämning av leukomalakitgrönt? FUP stavar fel, "leokomalakitgrönt"; om man förkortar den felaktiga stavningen skulle kan kunna få det till "Leo".
Senast redigerad av Kinuski 2013-10-27 kl. 17:41.
Citera
2013-10-27, 17:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
FUP s 294:

Irriterande när FUP hänvisar till fel bild, förmodligen menas bild 18 och inte 22. Någon som vet vad "Leo" detekterar? Skiljer det humant från icke-humant blod? Notera att någons sorts fynd förefaller ha gjorts på båda fåtöljerna i vardagsrummet, varav det största på fåtöljen vid balkongdörren.

Tillägg: nu blir jag nästan förbannad, är "Leo" polisens förkortade benämning av leukomalakitgrönt? FUP stavar fel, "leokomalakitgrönt"; om man förkortar den felaktiga stavningen skulle kan kunna få det till "Leo".
Sid 284:
Citat:
På betonggolvet fanns flertalet fläckar som testades med Leokomalakitgrönt, LEO 12. En av besudlingarna reagerade positivt som för blod, (S088) testades vidare med Hexagon OBTI 13 och reagerade då negativt.

[...]

[Fotnot:]
12 Vid test av blodförekomst har leokomalakitgrönt använts
13 Vid test av humant blod har Hexagon OBTI använts.
Hoppas det svarar på din fråga.
Citera
2013-10-27, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Betapore är papperstejp. Det står inget i FUP om vad det är för material, annat än att den är rullad på en pappersdel, sid 325.
Men tycker du verkligen att bilden som du länkade till och tejpen från badrummet ser ut som papperstejp?
Citera
2013-10-27, 17:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Ja, jag frestas i alla fall att tro att mordet var utdraget, med tanke på de många stickskadorna på ryggen och de två var för sig potentiellt omedelbart dödliga sticken in i hjärtat framifrån. Dessutom suspekta strypskador (ej säkerställda, dessa skador kunde möjligen vara uppkomna på annat sätt enligt det rättsmedicinska utlåtandet).

Men om det nu är så att det är VB som kontaktar KJ den 4/5, var det inte ett improviserat besök från hennes sida; dvs inget initiativ från KJ. Det skulle i så fall, om det var planerat, måst betyda att han snabbt beslutade sig för en idé/plan han grunnat på innan och bara väntade på rätt tillfälle. Eller fanns det en överenskommelse dem emellan att de skulle ses inom en viss period, vilket skulle ha medgivit KJ att hålla sin plan på is för att sedan snabbt aktiveras?

Eller kan KJ haft en diffusare tanke att någon gång döda, men inte nödvändigtvis VB?
Kan en mer impulsartad inledning på dråpet/mordet, kanske i affekt, leda till ett något så när utdraget dödande? Det låter kanske inte så troligt. Eller kan ett impulsartat dråp/mord leda till att GM, som har ett utforskande och kanske makabert intresse, så att såga tar tillfället i akt och utvidgar impulsen till tortyr eller "bearbetning"? Jag föreställer mig att dödandet varit utdraget (jag vet inte om det är 5 minuter, 5 timmar eller dygn eller något annat, men inte bara ögonblickligt, eftersom det borde i så fall rimligtvis kunna konstateras på de sticksår på ryggen som fanns, huruvida de var postmortala eller ej, med vilket jag menar efter att hjärtat slutat slå).

Om mordet inte skett i affekt och om KJ är inblandad och eventuellt centralgestalten även om han inte varit ensam om att utföra alla skador VB åsamkas misstänker jag att Vatchareeya utsatts för tortyr och upplevt både svår smärta och stark dödsångest. Hur länge detta kan ha pågått är naturligtvis svårt att ha en säker uppfattning om, eventuellt kan adrenalinutsöndring i blodet ge viss vägledning om detta även om svaret bara blir ett rättsmedicinskt antagande. I fup:en har jag dock inte sett någon notering om adrenalinutsöndring i blodet, men jag kanske har missat detta ?

KJ har nog haft funderingar om brottsoffer i största allmänhet, men VB tror jag till slut blev det självklara valet, och jag tror som sagt att någon bakom KJ varit initiativtagare och pådrivande.
Senast redigerad av MBoudine 2013-10-27 kl. 17:53.
Citera
2013-10-27, 17:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Inte omöjligt, men jag ser inget som tyder på det. Saknar MT:s föräldrar en tejprulle? Har de någonsin haft någon? Är det någon i familjen som sysslar med verksamhet som normalt behöver kirurgtejp, förutom MT själv?
Det jag menar är att mt efter att ha plundrat Saaben på tejp (han kan ha tagit två rullar och lämnat kvar en) kan ha medfört en eller två rullar till sina föräldrar, för att där (i likhet med t ex knåpandet med hundvästen som enligt modern ägt rum hemma hos föräldrarna) använda den till att - som han säger - isolera kablar i sina batteridrivna vapen, kanske också i samband med att han behövt verktyg som fadern innehaft. - Men jag tillåter mig betvivla att man kommer att återfinna något mer av den här tejpen; det mesta har åtgått under mordnatten och det som är kvar är vad mt så småningom halade upp ur sin ficka och tyckte kunde vara bra att ha.

Sättet tejpen är delad på; är detta mt:s sätt att vara sparsam, dvs dela en bredare tejp på längden i takt med att han använder den? - Kan han ha delat två tejprullar på ungefär samma sätt? Och om endast en rulle använts: Hur många meter tejp fanns på rullen från början, och kan det inte tänkas att mt successivt delade tejpen och att det då blev lite så och så med måtten, dvs att måtten för varje delningsprocedur kom att variera?

Vad är det som säger att det som var taget från den rulle som återfanns i mt:s badrum inte har eldats upp, dvs att det i VB:s hår satt tejp som härrört från en annan rulle som använts även till andra göromål under mordnatten?

Dina frågor bör ställas till föräldrarna, men det är inte säkert att de vet det minsta om vad mt medfört till deras bostad, garage eller förråd. Dock säger mt att hans far har flera rullar av den här tejptypen som hittades i badrummet. - Gjordes någon ordentlig husrannsakan i bostadens kringbyggnader inkl. härbret?
Senast redigerad av letsdoit 2013-10-27 kl. 18:07.
Citera
2013-10-27, 17:58
Medlem
Cyborg_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Bevisen som hittats i KJs bagage.

Jag funderar om det kan vara så att KJ tömde bilen inför Fallen Angel.
Men inte så noga, handskar och plastpåsen blev kvar.

Någon ställer en ryggsäck i KJs bil (som har VBs blod på sig)
KJs vatten väska läker ut 3L vatten i bilen.

Någon lyfter ur väskan ur bilen, ställer den på listen.

Tada

Blod i bagaget, blod på listen, blod på påse och handske.

Kanske det finns någon rygga som skulle kollas med Luminol

Intressant...
Citera
2013-10-27, 18:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jo, tack. Jag förstår inte alla detaljer naturligtvis, men helheten verkar klar nog. Om du och jag har samma farfars farfars farfars farfar (ingen annan släktlinje) så är det fortfarande mer sannolikt än inte att vi har samma Y-kromosomprofil.
Japp. Väldigt nätt och jämnt.

Citat:
Som du säger så är det inte så troligt att en stor del av den manliga befolkningen i just Boden skulle ha en sådan gemensam anfader nånstans nere på slutet av 1700-talet eller så i rakt fäderne. Det kan inte uteslutas eller ses som totalt osannolikt dock att en random bodensisk man av svensk etnicitet skulle kunna ha samma profil som KJ.

Finns det några beräkningar av hur många levande anförvanter i rakt fäderne det i snitt finns till en svensk 1700-talsbonde som fick manlig avkomma?
Inte särskilt många i snitt. Jag skulle till och med tro att noll är det vanligaste värdet. Det är lättare att kolla på adelsmän än på bönder, eftersom adelskap ärvs precis som Y-kromosomer. Sen är det inte sannolikheten i snitt per anfader som är den mest intressanta, eftersom "starka anor" med många avkomlingar kan slå igenom kraftigt i populationsresultatet. Det är nog nästan enklare kolla hurpass många fädernekusiner intill åttamänningar som ett antal väl släktforskade personer har. I min mödernesläkt finns det idag sjutton män som delar manlig härstamning alla de just åtta släktled bakåt som efternamnet har funnits i släkten, mellan fyra och sjutiofem år gamla. I min egen släkt finns det tolv stycken som jag vet om i ålder mellan två och åttioåtta, men där kan det finnas några fler i Tyskland som jag inte vet om.
Citera
2013-10-27, 18:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Enligt presskonferensen talar Schönbeck om att det är samma typ av tejp och samma fabrikat.
Det man kan tänka sig är att då han ska sätta plastpåsen över huvudet och fästa den med tejp runt halsen är det söligt och där sätts spåren efter VBs blod och DNA: Påsen och handskarna i bilen har inte den här misstänkte fattat att det fanns blod att spåra på. Han har inte heller sett fläckarna i bagaget.

När han tar av påsen tar han inte med sig tejpresterna eftersom det är obehagligt att se henne, och han låter tejpen vara kvar i håret. Han vill nog göra sig av med likdelarna ganska fort och han dumpar på platser han är mycket bekant med.
Citera
2013-10-27, 18:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det jag menar är att mt efter att ha plundrat Saaben på tejp (han kan ha tagit två rullar och lämnat kvar en) kan ha medfört en eller två rullar till sina föräldrar, för att där (i likhet med t ex knåpandet med hundvästen som enligt modern ägt rum hemma hos föräldrarna) använda den till att - som han säger - isolera kablar i sina batteridrivna vapen, kanske också i samband med att han också behövt verktyg som fadern innehaft. - Men jag tillåter mig betvivla att man kommer att återfinna något mer av den här tejpen; allt har åtgått under mordnatten.

Sättet tejpen är delad på; är detta mt:s sätt att vara sparsam, dvs dela en bredare tejp på längden i takt med att han använder den? - Kan han ha delat två tejprullar på samma sätt?

Vad är det som säger att det som var taget från den rulle som återfanns i mt:s badrum inte har eldats upp, dvs att det i VB:s hår satt tejp som härrört från en annan rulle som använts även till andra göromål under mordnatten?

Dina frågor bör ställas till föräldrarna, men det är inte säkert att de vet det minsta om vad mt medfört till deras bostad, garage eller förråd. Dock säger mt att hans far har flera rullar av den här tejptypen som hittades i badrummet. - Gjordes någon ordentlig husrannsakan i bostadens kringbyggnader inkl. härbret?
Han bör rimligtvis ha lämnat kvar minst två rullar i Saaben, eftersom polisen beslagtog två rullar. Men inte ens saabägaren visste att han hade rullar där, så det kan ha funnits många.

Här måste jag återigen ställa mig frågande inför det faktum att KJ skulle ha tagit bort alla tejpbitar som gick att passa till rullen från kroppen, och bara lämnat kvar tejpbitar som inte gick att passa till rullen. Varför inte alla? Ren tur eller skicklighet?
Citera
2013-10-27, 18:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Nu har han tydligen hävdat att det var i samband med att han gav oralsex som han greppat om vristerna. Även om den inte är helt självklar, så är det inte den sämsta förklaringen.

Polisen gör lite affär av att benen är tvättade/avsköljda och att DNA:t då borde kommit dit efter den hanteringen och inte före. Vad tror du om det med tanke på att det ofta hävdas att det är svårt att sanera ytor från DNA-spår?

Förlåt men nu måste jag bli lite personlig här. Jag har gett oralsex åt ett antal kvinnor, men oavsett ställning kan jag inte påminna mig att jag nånsin greppat dom om vristerna. Det är visserligen möjligt åtminstone i vissa ställningar, men det finns mycket mer naturliga ställen att ha händerna på i varje läge - ställen som dessutom i flera fall är erogena zoner för kvinnan och för det stora flertalet män mer stimulerande att ta på än ett par vrister (fotfetischister har man ju hört talas om, men vrist-dito? ) Så, nä det där låter bara som en långsökt bortförklaring när han ställs inför ett svårbortdiskuterat faktum.
Citera
2013-10-27, 18:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Förlåt men nu måste jag bli lite personlig här. Jag har gett oralsex åt ett antal kvinnor, men oavsett ställning kan jag inte påminna mig att jag nånsin greppat dom om vristerna. Det är visserligen möjligt åtminstone i vissa ställningar, men det finns mycket mer naturliga ställen att ha händerna på i varje läge - ställen som dessutom i flera fall är erogena zoner för kvinnan och för det stora flertalet män mer stimulerande att ta på än ett par vrister (fotfetischister har man ju hört talas om, men vrist-dito? ) Så, nä det där låter bara som en långsökt bortförklaring när han ställs inför ett svårbortdiskuterat faktum.

Ja, men så är det naturligtvis och hans förklaring håller inte eftersom det är ett sk kontakt DNA efter benen varit tvättade. Det är nog inte vristerna man håller i vid oralsex, men däremot om man bär benen efter styckningen eftersom den kapade sidan inte är något att hålla i.,
Citera
2013-10-27, 18:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Nu har han tydligen hävdat att det var i samband med att han gav oralsex som han greppat om vristerna. Även om den inte är helt självklar, så är det inte den sämsta förklaringen.
Hm. Hur menar han att han gör då, egentligen? Jag har svårt att inse hur det kulle funka tekniskt.

Citat:
Polisen gör lite affär av att benen är tvättade/avsköljda och att DNA:t då borde kommit dit efter den hanteringen och inte före. Vad tror du om det med tanke på att det ofta hävdas att det är svårt att sanera ytor från DNA-spår?
Det sannolika är att det har kommit dit efter hanteringen, men jag skulle inte våga svära inför rätta att det omöjligen kan ha kommit dit innan. Det beror ju på hur mycket det var innan, och hur noga benen tvättades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in