2013-10-27, 16:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Haplogrupperna är till för att göra en kladistisk analys, dvs klargöra hur olika Y-kromosomer är besläktade med varandra. För att särskilja dem använder man olika SNP:s,dvs enstaka nukleotider i DNA-sekvensen som skiljer sig mellan olika individer. n. Den forensiska DNA-profileringen, oavsett om det är en Y-kromosomal profilering eller en komplett profilering, bygger på hypervariabla repeterade segment i DNA:t som kallas för Short Tandem Repeats (STR) eller mikrosatelliter. Att de är hypervariabla innebär framför allt att de har många fler olika varianter än en enkelbasmutation - ofta finns det en åtta-tio olika varianter, med olika antal av det repeterade segmentet - men de har också har en betydligt högre mutationsfrekvens än enstaka nukleotidförändringar. Detta innebär i sin tur att en STR-profilering dels ger ett resultat som är ganska oberoende av vilken haplogrupp som bäraren tillhör, och dels att man med en sådan kan särskilja totalt mycket fler olika typer av X-kromosomer än vad man kan med också de finaste undergrupperna i haplogruppsystemet. Bland folk med rent norderuropeisk härstamning föreligger bara några tiotal av de mest noggrant indelade underhaplogrupperna. De STR man använder för Y-profilering, ska däremot teoretiskt ha en diversitet så hög att sannolikheten att någon orelaterad ska ha samma mönster som man själv är ungefär en på hundra miljoner.

Men eftersom Y-kromosomen - i vart fall den bit man testar i sådana här sammanhang - inte rekombineras, betyder det att kategorin orelaterade innefattar långt fler än vad den gör i vanliga fall. Den totala sannolikheten att någon av de där STR-sekvenserna muterar i en generation är 4,3% Det betyder att man kan förvänta sig att samtliga ens manliga åttamänningar i rakt fäderne har samma Y-kromosomprofil som man själv, och att upp till typ tjugomänningar i rakt fäderne kan förväntas ha påfallande likartad Y-profil. (Tjugomänningar har normalt en gemensam anfader på rakt fäderne som levde på 1300-talet.) Och det betyder i sin tur att risken för en felidentifikation är extremt beroende av hur många åttamänningar och tjugomänningar i rakt fäderne det finns till den misstänkte i den lokala populationen - dvs hur inavlad populationen är på rakt fäderne. Eftersom man i normala fall inte kan undersöka detta på något vettigt sätt i en kriminalteknisk undersökning, har SKL bestämt sig för att ta höjd för risken att en given population är rätt inavlad, och aldrig ge en träff med Y-profil mer än +1. Vad gäller populationen i Boden, en gammal militärstad med finska och samiska populationer på nära håll, skulle jag spontant tro att den manliga inaveln är förhållandevis måttlig, och att den styrkegrad på +1 som DNA-träffen schablonmässigt har åsatts är en underskattning, och att det mycket väl skulle ha kunnat röra sig om en något högre säkerhet i själva verket. Undantaget nära släktingar, Det är 95,7% sannolikhet att KJ:s pappa har samma Y-profil som KJ, och 91,6% sannolikhet att en given bror har det. Men det är ett mindre problem i just det här sammanhanget, eftersom det är mycket svårt att tänka sig någon situation där någon KJ:s nära släkting har befattat sig med VB:s kropp utan att han själv varit ansvarig för hennes död. (Alla beräkningar förutsätter att SKL kör med standardsortimentet för Y-kromosomprofilering, vilket de har all anledning att göra, men jag inte just nu kan garantera.)

Jag hoppas att jag åtminstone till någon del är begriplig. Det här är svåra saker, och jag kan inte förklara det mycket tydligare än så här utan att börja med en ämnesintroduktion på minst tusen ord. Till sist en referens: Jag har plockat diversiteter och mutationsvärden från Lutz Roewers översiktsartikel Y chromosome STR typing in crime casework, Forensic Sci Med Pathol (2009) 5:77–84, som finns allmänt tillgänglig på webben här.

Jo, tack. Jag förstår inte alla detaljer naturligtvis, men helheten verkar klar nog. Om du och jag har samma farfars farfars farfars farfar (ingen annan släktlinje) så är det fortfarande mer sannolikt än inte att vi har samma Y-kromosomprofil.

Som du säger så är det inte så troligt att en stor del av den manliga befolkningen i just Boden skulle ha en sådan gemensam anfader nånstans nere på slutet av 1700-talet eller så i rakt fäderne. Det kan inte uteslutas eller ses som totalt osannolikt dock att en random bodensisk man av svensk etnicitet skulle kunna ha samma profil som KJ.

Finns det några beräkningar av hur många levande anförvanter i rakt fäderne det i snitt finns till en svensk 1700-talsbonde som fick manlig avkomma?
Citera
2013-10-27, 16:31
Medlem
Quarrels avatar
Jag har studerat tejpbilder och tror att jag har identifierat tejptypen i KJ:s badrum, Betapore kirurgtejp. Jag får det iaf till samma antal raster på tejpens bredd på båda rullarna, och bobinen saknar märkning, precis som KJ:s tejp tycks sakna märkning. Micropore, som jag trodde på förut, tror jag inte längre på efter att ha set den irl. Den saknar helt rastermönstret, och har dessutom märkning på bobinen.

Tillägg: Det gör det mindre sannolikt att rullen i badrummet är KJ:s. Saabägaren pratade om Micropore tejp, och tejprullarna som beslagtogs i hans bil är Leukopor. Jag gissar att VB hade med sig tejpen till KJ, plåstrade om ett sår och glömde tejpen. Sedan kan hon ha haft en likadan rulle med sig vid brottet, som GM använde. Eller så använder karateklubben sådan tejp, och det är någon annan klubbmedlem som är GM. Men det motsägs på sid 1054:
Citat:
[FM] känner inte till om klubben har någon första förbandslåda, själv brukar han tejpa sina fingrar med egen tejp för att förebygga skador.
VB hade antagligen egen tejp också.
Senast redigerad av Quarrel 2013-10-27 kl. 16:47.
Citera
2013-10-27, 16:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Min bedömning är att KJ har raderat SMS:en på andra grunder och åtminstone delvis på ett annat sätt än han medger vid intervjun. Han ljuger alltså på denna punkt också.
Din bedömning förefaller vara mycket välgrundad och överensstämmer också med att mt under förhören vill göra sken av att han och VB (efter VB:s sms till MB) haft umgänge på det sexuella planet. Det finns ju heller ingenting i de sms som föregår besöket som tyder det minsta på att VB tänkt sig något annat hemma hos mt än att läsa till sin tenta. Hon uttrycker t.o.m. oro för att mt ska tycka detta är tråkigt.

Mt:s lögner och halvsanningar tenderar vid det här laget att slå alla hans hittillsvarande bokstavsdiagnoser. - Och för att fortsätta på temat lögn:

På valborgsmässoafton (då mt tillsammans med 9-10 övriga personer haft en mindre fest hemma i sin välstädade lägenhet) har ett vittne gjort en observant iakttagelse betr. en stor kamouflageryggsäck som - i likhet med en kulspetsförsedd kniv – ska ha befunnit sig i mt:s lägenhet, och då närmare bestämt i mt:s hall (FUP, s. 1432). Den här ryggsäcken ska ha varit c:a 1 m hög. - Detta ligger alltså i tid 4 dgr före VB:s försvinnande. – Även AB (s. 1238) har sett den här kamouflagefärgade ryggsäcken och kan förbinda den med åtskilliga hållpunkter inkl. uthämtning av densamma.

Vad har då mt att säga om sin 120 l stora rygga? Ja, det är vid det här laget ganska lätt att räkna ut (FUP, s. 1918, 1930, 1935): Från 120 l ryggsäck som han och morsan kastat bort vid senaste storstädningen - till stor svart bag – till 55 l ryggsäck – till 60-70 l ryggsäck… pup.

Så här lär den saknade ryggsäcken ha sett ut (Bengans 120 l):

https://anonfiles.com/file/3ec907f7fa1343dcce4433977c3aa59a
Citera
2013-10-27, 16:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har studerat tejpbilder och tror att jag har identifierat tejptypen i KJ:s badrum, . Jag får det iaf till samma antal raster på tejpens bredd på båda rullarna, och bobinen saknar märkning, precis som KJ:s tejp tycks sakna märkning. Micropore, som jag trodde på förut, tror jag inte längre på efter att ha set den irl. Den saknar helt rastermönstret, och har dessutom märkning på bobinen.

Tillägg: Det gör det mindre sannolikt att rullen i badrummet är KJ:s. Saabägaren pratade om Micropore tejp, och tejprullarna som beslagtogs i hans bil är Leukopor. Jag gissar att VB hade med sig tejpen till KJ, plåstrade om ett sår och glömde tejpen. Sedan kan hon ha haft en likadan rulle med sig vid brottet, som GM använde. Eller så använder karateklubben sådan tejp, och det är någon annan klubbmedlem som är GM. Men det motsägs på sid 1054:

Hur ser du på alternativet att tejpen ursprungligen har befunnit sig någonstans hemma hos mt:s föräldrar och att mt i samband med sin artighetsvisit den 4 maj lade rabarber på en ur hans synpunkt lämplig tejprulle?
Citera
2013-10-27, 16:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hur ser du på alternativet att tejpen ursprungligen har befunnit sig någonstans hemma hos mt:s föräldrar och att mt i samband med sin artighetsvisit den 4 maj lade rabarber på en ur hans synpunkt lämplig tejprulle?
Inte omöjligt, men jag ser inget som tyder på det. Saknar MT:s föräldrar en tejprulle? Har de någonsin haft någon? Är det någon i familjen som sysslar med verksamhet som normalt behöver kirurgtejp, förutom MT själv?
Citera
2013-10-27, 16:58
Medlem
Citat:
Jag har studerat tejpbilder och tror att jag har identifierat tejptypen i KJ:s badrum, Betapore kirurgtejp. Jag får det iaf till samma antal raster på tejpens bredd på båda rullarna, och bobinen saknar märkning, precis som KJ:s tejp tycks sakna märkning. Micropore, som jag trodde på förut, tror jag inte längre på efter att ha set den irl. Den saknar helt rastermönstret, och har dessutom märkning på bobinen.

Fast Betapore är papperstejp har jag för mig. Det kanske inte motsägs av FUP?
Senast redigerad av Kinuski 2013-10-27 kl. 17:01.
Citera
2013-10-27, 17:03
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Inte omöjligt, men jag ser inget som tyder på det. Saknar MT:s föräldrar en tejprulle? Har de någonsin haft någon? Är det någon i familjen som sysslar med verksamhet som normalt behöver kirurgtejp, förutom MT själv?
Kirurgtejp används bl a för att skydda operationssår mot solens inverkan, så att ärren inte blir fula ända upp till ett år efter ett operativt ingrepp. Bra att ha sommartid i Sverige och inför en solsemester.
Citera
2013-10-27, 17:05
Medlem
Citat:
Så kan det vara. Men det säger inte på minsta vis i sig att han skulle vara oskyldig.

Nej, nej det menar inte jag heller.
Citera
2013-10-27, 17:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Fast Betapore är papperstejp har jag för mig. Det kanske inte motsägs av FUP?
Betapore är papperstejp. Det står inget i FUP om vad det är för material, annat än att den är rullad på en pappersdel, sid 325.
Citera
2013-10-27, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Kirurgtejp används bl a för att skydda operationssår mot solens inverkan, så att ärren inte blir fula ända upp till ett år efter ett operativt ingrepp. Bra att ha sommartid i Sverige och inför en solsemester.
Kirurgtejp är en överdriven benämning, det riskerar att leda tankarna fel. Medical tape eller surgical tape kan vara olika men används även synonymt. Det är lätt att införskaffa på apoteken och är väldigt vardagligt, inget specifikt syfte än att tejpa sår eller ha som förebyggande mot friktion eller i kombination med något täckförband eller kompress. Hehe, jag lovade, med viss tvekan, att inte kommentera tejpen mer, men men...
Citera
2013-10-27, 17:27
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Det blir dock inte roligare för KJ. Tanken att DJ skulle ha varit inblandad i dumpningen utan att KJ varit skyldig till mordet känns som en extrem flumspekulation.

Det är dock inte ett ställe på kroppen där en främmande persons DNA i första hand avsätts, medan det är ett rätt naturligt ställe att hålla i avhuggna ben på.
Nu har han tydligen hävdat att det var i samband med att han gav oralsex som han greppat om vristerna. Även om den inte är helt självklar, så är det inte den sämsta förklaringen.

Polisen gör lite affär av att benen är tvättade/avsköljda och att DNA:t då borde kommit dit efter den hanteringen och inte före. Vad tror du om det med tanke på att det ofta hävdas att det är svårt att sanera ytor från DNA-spår?
Citera
2013-10-27, 17:31
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Nu har han tydligen hävdat att det var i samband med att han gav oralsex som han greppat om vristerna. Även om den inte är helt självklar, så är det inte den sämsta förklaringen.

Polisen gör lite affär av att benen är tvättade/avsköljda och att DNA:t då borde kommit dit efter den hanteringen och inte före. Vad tror du om det med tanke på att det ofta hävdas att det är svårt att sanera ytor från DNA-spår?
Det finns tecken på att benen möjligen kan ha blivit tvättade. Denna ytterst svävande möjlighet i kombination med att VB varit hemma hos KJ och att de då enligt KJ hade haft sex gör det ganska ointressant enligt min mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in