2013-10-27, 13:10
Medlem
Jeremiahs avatar
Jag tycker det är intressant att KJ googlat hundes anatomi där man kan anta att nån dissikering utförts.
KJ har googlat kroppens anatomi, VB hittas styckad.
VB:s händer saknas, KJ har googlat specifikt handens anatomi.
Citera
2013-10-27, 13:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, ditt citat visar att matchning sker endast på typ av tejp. Det finns inget som stöder ditt påstående om att de tejpbitarna "kommer från just den specifika tejprullen som hittades hemma hos KJ".

Nej, inget annat än att det faktiskt är vad forensikern ordagrant skriver.
Citera
2013-10-27, 13:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Okej, så plussettan var åstadkommen från en ren Y-kromosomamplifiering. Då är det för det första inget märkligt att det är +1, och för det andra betyder det att både pappa och bror också skulle träffa med +1, eftersom dessa har samma Y-kromosom om killarnas mamma har skött sig. Då har det med all sannolikhet varit så att det har varit för mycket DNA från VB i provet för att man skulle ha kunnat göra en normal DNA-profilering på det manliga DNA:t.

Ställde en fråga i natt som du kanske missat angående hur "djupt" en Y-kromosomanalys kan göras. Är det så att det i princip bara är manliga släktingar till KJ på samma "fäderneslinje" som analysen kan förväntas matcha mot, eller är det i andra extremänden alla män som tillhör samma haplogrupp som KJ?

Ber om ursäkt ifall jag uttrycker mig otydligt, är inte så kunnig i de fina detaljerna på området även om jag har ett allmänintresse för genetik.
Citera
2013-10-27, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Jag tycker det är intressant att KJ googlat hundes anatomi där man kan anta att nån dissikering utförts.

Mitt fetade: Tycker det styrks av att området där händer avlägsnats har en oskadad led på båda armarna.
Det kan tyda på att han vet var skära/skilja händer från armen. Utan viss kännedom hade det sannolikt sett annorlunda ut.
Citera
2013-10-27, 13:31
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah

Men när har KJ gjort sökningarna? Före eller efter? Att lägga fram detta i en FUP utan att ytterligare delge datum för sökningarna, ser jag bara som vilseledande. T ex blodbesudlingarna på fåtöljen i KJ:s lägenhet, som inte vidare dokumenteras humana/ickehumana. De ligger i luften och är varken bu eller bä.
Citera
2013-10-27, 13:32
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Efter ett erkännande eller efter en fällande dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Efter en fällande dom? Domen innehåller påföljden. Ska man göra RPU efter att påföljden har bestämts? Jag trodde RPU är avsett för att bestämma påföljden.

Ni verkar tala om olika saker här.

Det finns beslut om huruvida en åtalad anses skyldig till brottet/brotten. De kan ibland slarvigt kallas för "dom" i media, och brukar tas samma dag eller någon/några dagar efter huvudförhandlingen är avslutad med pläderingar och personalia. I det korta, skriftliga beslutet kan det samtidigt beslutas om en PRU, och då sätts ytterligare ett datum för slutförhandling när RPU:n är klar och har inkommit till domstolen. Det är en teknikalitet som kan ta en kvart. Det kan också ta längre tid, och någon part (eller båda) kan begära överprövning hos rättsliga rådet osv.

Sedan finns det kanslidom, den skriftliga domen som dröjer någon eller några veckor. Innan den är färdigskiven och distribuerad har beslut redan tagits i häktningsfrågan mm.
Citera
2013-10-27, 13:41
Medlem
Myztifys avatar
Är själv på inläggen på sidan 3540 här på FB och vet inte vad som är skrivet efter detta.
Det som förbryllar mig i hela denna soppa är att man inte lägger någon direkt intresse över motiv, vem eller vilka har motiv att mörda VB? Om vi börjar med att gå igenom Boden/Luleå-området (verkar vara där hon rörts sig mest) och frågar oss vilka har motiv för detta brott? För att sedan gå vidare i detta behöver även den/de med motiv kunna/klara av att genomföra ett mord med styckning.

En bra egenskap för att genomföra detta är dessutom att man är våldsam sedan tidigare (inte nödvändigt).

Vilka har då möjligen motiv och förmågan att genomföra detta?

Sidan 1045 i FUP:en finns en LJ som hotas med att anmälas för våldtäkt av VB, möjligt motiv (ser inte hans möjlighet att plantera bevis hos KJ)

Det är ingen hemlighet att MB har brukat våld mot kvinnor tidigare. Har dessutom motiv då hans äktenskap skulle kunna ta skada av upptäkt av förhållandet med VB. Alternativt har AN ställt det som krav att hon skall undanröjas och medverkar.

Vilka motiv har KJ? Har han några våldstendenser sedan tidigare (att leka krig ser jag inte som våldshandling).

Jag har inte hunnit med att plöja igenom hela FUP:en, kommit halvvägs i den. Möjligt att det finns svar i senare delen av den som jag inte tagit del av än.
Citera
2013-10-27, 14:00
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Rättsmedicinska undersökningen säger ju att hon dog av stick - inte av strypning.

17.09 slås numret 112* in på hennes telefon. (Något som KJ i förhör skyller på fickringning)

Efter det sms:as det från hennes telefon i en dryg timme till och från MB:s telefon. Hennes telefon skickar sista meddelandet 18:40 MB svarar 19:31. (sidorna 455-466 FUP)

I något förhör (som jag inte hittar just nu) framgår det att VB skulle uttryckt obehag av att vara hemma hos KJ i dessa SMS.

Här har jag svårt att få ihop det. Blev hon skadad redan vid femtiden? Har hon sen sms:at i en och en halv timme till? Vad hände sen?

Det framgå INTE i något förhör att VB skulle uttryckt obehag av att vara hemma hos KJ i dessa SMS til MB från VB.
MB PÅSTÅR i förhör :

FUP sidan 994:
"De sista SMS'et handlade om att Ploy ville prata och att hon var upprörd. Micke har ett svagt
minne av att det handlade om hennes mamma"

OCH kom ihåg at MB hadde raderat alla 4 Maj SMS från VB, och att polisen INTE klarat av at återställ dessa SMS, så inget är säkert angående vad som igentligen skravs i 4 maj SMSerna, MB kunne i princip ljuga om inehållet.
Och jag tycker att polisen i förhör med KJ uppför sig aldeles oetiskt i och med att dom säger att det att VB har SMSat att hon var upprörd över at vara hos KJ den 4 Maj tyder på att KJ gjort henne illa när det bara är ett påstående som den man som nog kan säga är den person, som när man närläst FUB, framstår som den som har mest motiv till at mörda VB.

Alt I alt är jag, efter att ha läst det mesta av FUP, faktisk upprörd över hur polisen/åklagarna behandlat detta fall och i synnerhet hur dom behandlat KJ.
Jag är så gott som säker på att KJ är oskylding til mordet på VB.
Och jag är aldeles oförstående över att MB och til dels AN inte efterforskats mera indgående.
Citera
2013-10-27, 14:03
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Men när har KJ gjort sökningarna? Före eller efter? Att lägga fram detta i en FUP utan att ytterligare delge datum för sökningarna, ser jag bara som vilseledande. T ex blodbesudlingarna på fåtöljen i KJ:s lägenhet, som inte vidare dokumenteras humana/ickehumana. De ligger i luften och är varken bu eller bä.

Sökningarna finns tydligen dokumenterade på en CD-skiva som tillhör FUP, dock har hundens anatomi googlats 2013-02-19. Det datumet låter bekant på nått sätt.
Citera
2013-10-27, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
NB: min fetning.

Kan det vara "pilotsyndromet" du menar? Jag lade märke till det ordet i FUP vid ett av förhören med KJ och har nämnt det tidigare i tråden. Jag har aldrig hört det, förmodligen KJ:s eget hittepå; han verkade mena att polisen fokuserar så hårt på honom som GM och missar det runt omkring att de brakar in med en smäll.
Citera
2013-10-27, 14:07
Medlem
chrissie67s avatar
Är det någon som vet hur det ser ut på baksidan hos KJ? På en bild från balkongen ser det ut att vara skog. Är i alla fall inne på att VB har strypts till medvetslöshet i lägenheten. Sedan är frågan om KJ har tagit VB balkongvägen när det mörknat. VB var rejält blåslagen också. En teori bara.
Citera
2013-10-27, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
KJ är inblandad, men han är inte ensam, det är jag övertygad om. Jag tror inte att mordet var en spontan händelse, det var planerat, och att föräldrarnas utlandsresa blev avgörande faktor inom vilken tid mordet skulle utföras.
Ja, jag frestas i alla fall att tro att mordet var utdraget, med tanke på de många stickskadorna på ryggen och de två var för sig potentiellt omedelbart dödliga sticken in i hjärtat framifrån. Dessutom suspekta strypskador (ej säkerställda, dessa skador kunde möjligen vara uppkomna på annat sätt enligt det rättsmedicinska utlåtandet).

Men om det nu är så att det är VB som kontaktar KJ den 4/5, var det inte ett improviserat besök från hennes sida; dvs inget initiativ från KJ. Det skulle i så fall, om det var planerat, måst betyda att han snabbt beslutade sig för en idé/plan han grunnat på innan och bara väntade på rätt tillfälle. Eller fanns det en överenskommelse dem emellan att de skulle ses inom en viss period, vilket skulle ha medgivit KJ att hålla sin plan på is för att sedan snabbt aktiveras?

Eller kan KJ haft en diffusare tanke att någon gång döda, men inte nödvändigtvis VB? Kan en mer impulsartad inledning på dråpet/mordet, kanske i affekt, leda till ett något så när utdraget dödande? Det låter kanske inte så troligt. Eller kan ett impulsartat dråp/mord leda till att GM, som har ett utforskande och kanske makabert intresse, så att såga tar tillfället i akt och utvidgar impulsen till tortyr eller "bearbetning"? Jag föreställer mig att dödandet varit utdraget (jag vet inte om det är 5 minuter, 5 timmar eller dygn eller något annat, men inte bara ögonblickligt, eftersom det borde i så fall rimligtvis kunna konstateras på de sticksår på ryggen som fanns, huruvida de var postmortala eller ej, med vilket jag menar efter att hjärtat slutat slå).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in