2013-10-29, 07:53
Medlem
lilltoes avatar
Är det någon som har ett tänkbart scenario utifrån VB:s skador?
Jag kan tänka mig att GM krokat henne bakifrån och sprungit in med hennes huvud före i en vägg eller liknande. Därav skadorna på hjässa (trubbigt våld), samt hals (punktformiga blödningar).
Eller slag i huvudet efter krokning där hon lyckats fly.
Men sedan kommer dessa egendomliga stickskador i ryggen. Nerifrån och upp om BO är upprätt. Alla vinklar verkar tokiga om man ser det utifrån GM:s placering.

Den bild som dyker upp som mest logisk, är att BO befinner sig i en isvak och "livräddaren" endast har en sylvass och egendomligt designad fiskkrok. "Livräddaren" hugger efter BO för att få "grepp" att dra upp henne på bärande is. Dessa hugg upprepas tills merparten av överkroppen är uppe ur vaken, därav de iaf två egendomliga vinklar och dess placering på ryggen. BO är under hela "räddningsinsatsen" vänd mot GM och vill upp åt dennes håll.
Citera
2013-10-29, 08:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattella
Vet inte om jag ska uppfatta det som en ställd fråga eller som retoriskt sarkasm. Jag kan inte förklara varför hans fingeravtryck inte finns på rullen men jag tycker inte det är så jättekonstigt med tanke på att tejp är något som man tar bort lager på lager. Eller så kanske någon annan ha lagt rullen där och han använde handskar när han skulle nyttja den. Men har det egentligen någon betydelse? Eller menar du att trots att han erkänt densamme så är det ändå någon som har planterat den där för att sätta dit honom?
Frågan var inte retorisk sarkasm. Nej, jag menar inte att tejpen är planterad, jag tror att VB kan ha ställt rullen på skåpet vid ett tidigare tillfälle. Att KJ identifierar den som sin från ett foto beror på att många tejprullar är till förväxling lika. Tro mig, jag har studerat många tejprullebilder de senaste dagarna.
Citera
2013-10-29, 08:31
Medlem
Quarrels avatar
NSD: Advokaten är NSD:s expert under rättegången
Citat:
Förre justitieministern och advokaten Thomas Bodström är noga inläst på fallet Vatchareeya Bangsuan och kan förklara alla de juridiska detaljerna närmare.
Frågor kan ställas till redaktion@nsd.se.
Citera
2013-10-29, 08:41
Medlem
highfives avatar
När det gäller den snart berömda sängen så är nog tanken med det att pussla ihop det med alla vittnesuppgifterna som kommit från hyresgästerna. Dvs att vittnet som såg KJ stänga sovrumsfönstret vid 20 00 är första indikationen i denna teorikedja. Sovrummet är här nyckelordet. Vidare var det ett vittne som hörde några skrik vid 20 30-tiden. Det är nästa del indiciekedjan. Skrik är nyckelordet. Att telefon växlade mellan 3g och 2g har att göra med att det var precis då KJ tog livet av VB. Nyckelord mobilen. Sen finns det ett vittne som hört ljud och det lät precis som att KJ snickrade. Dvs att han kapade och demolerade sängen i bitar. Nyckelordet är snickra. Sen har vi vittnet som genom sitt fönster såg KJ och en person till bära ut något. Det ska väl då vara madrasen kan jag tänka.

Ungefär så tror jag denna hypotes kan se ut och till sin hjälp har man då några bilder och uppgifter på dessa sängar.

Nu tillbaka till verkligheten. Varför kallar försvaret in vittne LV som var vid gula huset den 18/5?
Citera
2013-10-29, 08:43
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Frågan var inte retorisk sarkasm. Nej, jag menar inte att tejpen är planterad, jag tror att VB kan ha ställt rullen på skåpet vid ett tidigare tillfälle. Att KJ identifierar den som sin från ett foto beror på att många tejprullar är till förväxling lika. Tro mig, jag har studerat många tejprullebilder de senaste dagarna.

Om det hade varit tejprullar som var avrivna på konventionellt sätt hade jag också lutat åt att det var VB:s rulle som upphittades på badrumsskåpet. Håller också med om att blodbesudlingen på rullen kan förklaras med att hon använt den och att det inte är ett övertygande tekniskt bevis (utifrån vad jag vet om blodet på tejpen). Men det blir för många tillfälligheter för mig här. Tre rullar, alla avrivna på längden: En på offret, en i den åtalades lägenhet (som tillhört offret, enligt Q:s idé) och en som den åtalade ska ha använt till sina airsoftvapen (enligt honom själv).

Ockhams rakkniv har nämnts tidigare i tråden och den kan nog vara användbar även här.
Senast redigerad av rayravioli 2013-10-29 kl. 09:36.
Citera
2013-10-29, 08:58
Medlem
Namibia1s avatar
För mig trillade polletten ner när jag försökte bygga alternativa teorier - planteringsspåren - kring blodspåren i backluckan. Det går inte att på något rimligt sätt förklara dem om inte KJ är skyldig, som jag ser det. Det blir långa och orimliga händelsekedjor som ska gå i lås, dessutom för ett så "uselt" och tvetydigt resultat (ur en planterares synvinkel). Blodspåren i bilen räcker.[/quote]

Försökte citera men det gick inte så bra )

Bevisen som hittats i KJs bagage.
Jag funderar om det kan vara så att KJ tömde bilen inför Fallen Angel.
Men inte så noga, handskar och plastpåsen blev kvar.

Någon ställer en ryggsäck i KJs bil (som har VBs blod på sig)
KJs vatten väska läker ut 3L vatten i bilen.

Någon lyfter ur väskan ur bilen, ställer den på listen.

Tada

Blod i bagaget, blod på listen, blod på påse och handske.

Kanske det finns någon rygga som skulle kollas med Luminol
http://forensics4fiction.com/2013/03/04/will-washing-clothes-really-destroy-bloodstains/
Senast redigerad av Namibia1 2013-10-29 kl. 09:27.
Citera
2013-10-29, 09:15
Medlem
Bernbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det får du fråga om.

Skanning kan de neka till av arbetsmiljöskäl, t ex om apparaten låter. Det där varierar så lokalt, om du får ett eget rum att sitta i, sitter med andra läsare eller hänvisas till en bänk vid receptionen. Du får inte störa någon.

Slaskar har tidigare till och med varit upplagda på Flashback i andra trådar.

Du fortsätter att imponera med din kunskap. Är du själv nyfiken på vad det kan finnas i slasken? Du har få inlägg här men du verkar ändå kunna flera trådar utantill.

Om du kan ladda upp något från slasken så är vi dig tacksamma ska du veta.
Citera
2013-10-29, 09:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nu tillbaka till verkligheten. Varför kallar försvaret in vittne LV som var vid gula huset den 18/5?
LV är osäker på om det var 18 eller 19 han var vid huset, sid 105:
Citat:
[LV] säger att han är osäker om det var lördagen eller söndagen han gjorde iakttagelserna om den krossade rutan, han säger att det lutar åt att det var på söndagen.
Advokaten kan vilja visa att det inte var möjligt för KJ att placera likdelarna i huset efter att LV var där, eftersom både han och jycken vittnar om att det inte fanns någon lukt, vilket det borde ha funnits, sid 67:
Citat:
[KS] kände också en sötaktig lukt i rummet.
Citera
2013-10-29, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Han har inte planterat något. Den tekniska bevisningen mot KJ har naturliga förklaringar. Det behövs ingen konspirationsteori.

Precis, blod i bagaget förklaras givetvis av att ett lik legat där och KJs lögner i förhör förklaras av att han har någonting att dölja osv.
Citera
2013-10-29, 09:41
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
LV är osäker på om det var 18 eller 19 han var vid huset, sid 105:

Advokaten kan vilja visa att det inte var möjligt för KJ att placera likdelarna i huset efter att LV var där, eftersom både han och jycken vittnar om att det inte fanns någon lukt, vilket det borde ha funnits, sid 67:

Ja, men det gäller väl i så fall alla tänkta GM, inte bara KJ. Eller menar du att man hänvisar till mastuppkopplingar eller att pappan säger att "han var max en meter från mig den 19:e och 20:e"? Eller något i den stilen.
Citera
2013-10-29, 09:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Scenariot är din tankeprodukt.

Jag ställde en mer generell fråga, nämligen om det är möjligt att man med påtagna kirurghandskar, kan ta på sig någons annans handske (som innehåller ägarens fingeravtryck) och inte lämna några spår efter sig.

Allt vi skriver här är i en eller annan mening tankeprodukter.

Mitt scenario är till skillnad från mycket annat här inne däremot inte någon fantasispekulation. Det här är nämligen logiskt på ett ungefär vad som måste ha hänt om KJ är oskyldig. Att inte se det är att inte ha tolkat och tagit in kända fakta i ärendet. Så jag frågar igen: Tror du att scenariot är möjligt. Om inte - vad är skälet till att hålla på och spekulera om plasthandskar?
Citera
2013-10-29, 09:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ja, men det gäller väl i så fall alla tänkta GM, inte bara KJ. Eller menar du att man hänvisar till mastuppkopplingar eller att pappan säger att "han var max en meter från mig den 19:e och 20:e"? Eller något i den stilen.
Ja, advokaten vill göra det trovärdigt att KJ befann sig på annan plats. Vilka tider var det span på honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in