2013-10-27, 11:56
Medlem
MrHellmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 242424
Bra! Jag försöker undvika att dra förhastade slutsater men ok, vi går ett steg längre i den geografiska kartläggningen. Du som skrev i speciellt i grannkommunerna till Göteborgs kommun och Sundsvalls kommun, fick du ett kvant eller verbalt testprov?

...och svara på dom 3 frågorna nu...

Gjorde provet i en grannkommun till Göteborg och hade också kvantitativ del. Värt att tillägga är ju att det trots allt är GU som håller i provet runt om i regionen. Alltså kan man nog anta att alla kommuner runt omkring Göteborg har haft kvantitativ del som provpass.
Citera
2013-10-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headstep
Du är nog grym vad gäller högskoleprovet men dina sociala skills kan ev behöva jobbas lite på tror jag. Typ insikten på mångfalden bland provskrivarna verkar sakna lite. Vad sägs om att dra in stress, personlighet, ovana, koncentration, svårt för folkmängder och andra personliga egenskaper i ekvationen? Visst får dom in ett slags toppskikt på det här sättet, men du anser alltså att alla som inte hinner med KVA är inkapabla till vidare studier, rätt och slätt? Det är ok alltså, men jag håller absolut inte med.

Enligt ovan så har hon inte vad som krävs....... Vilken sopa

Yes jag är bitter på den onödigt stora tidspressen men jag får ändå vara nöjd med resultatet för att vara första gången med minimalt hp-plugg innan. Längtar till vårprovet

Sorry men jag är dålig på verbala delen (55/80) men inte fan klagar jag på den för det. Det är även ett sönnpiller att göra LÄS men inte klagar jag på det. Jag suger på ORD men inte klagar jag på det. Jag tycker MEK är jävligt förvirrande men inte klagar jag för det. Knip käft, bit ihop och räkna! Finn metoder - snabb överslagsberäkning, 453/0.03 = 45 300/ 3 ~ 15 100
- generella geometriska beräkningar
- läs dtk frågorna NOGGRANNT
- osvosvosv
Citera
2013-10-27, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Högskoleprovet skrivs även i lokaler i t.ex. Lerum och säkerligen andra kommuner i närheten av Göteborg.

242424 vad vill du få ut av den här kartläggningen?
Eftersom utprövningspassen utformar framtida högskoleprov kan det vara intressant att veta så mycket som möjligt om utprövningspassen och göra en "reversed engineering". Vi behöver mer rådata så kom igen nu....

Citat:
Ursprungligen postat av MrHellman
Gjorde provet i en grannkommun till Göteborg och hade också kvantitativ del. Värt att tillägga är ju att det trots allt är GU som håller i provet runt om i regionen. Alltså kan man nog anta att alla kommuner runt omkring Göteborg har haft kvantitativ del som provpass.

Bra! Så nu vill jag undersöka var gränserna går runt Göteborgs grannkommuner. Så du som skrev i någon provort precis utanför Göteborgs grannkommuner, fick du ett kvantitativt eller verbalt utprövningspass?

Dom orter som verkar ha ett kvant utprövningspass: Göteborg, Avesta, Sundsvall
Dom orter som verkar ha ett verb utprövningspass: Stockholm, Umeå

Samtidigt som du vädrar ut dina tankar på flashback, dra ditt strå till stacken och svara på frågorna för vi gemensamt ska börja kartläggning av utprövningspassen:
1) Fick du ett verbalt eller kvantitativt utprövningspass?
2) Vad kan du komma ihåg från utprövningspasset?
3) Var gjorde du provet?
Senast redigerad av 242424 2013-10-27 kl. 12:16.
Citera
2013-10-27, 12:18
Medlem
OG-lovers avatar
Gjorde provet för första gången utan plugg och jag märkte själv att jag hade svårt med att hänga med i tempot. Jag kan tänka mig att man blir mycket bättre på att disponera tiden när man har pluggat och gjort något prov tidigare. Jag satt i mitt egna tempo och vips så ropade provledaren att det var 5min kvar. Nu ska jag plugga lite till nästa gång.

Jag tycker det känns jävligt oklart hur man ska plugga till provet? Vill inte börja med gamla prov redan nu utan tänkte mig att jag kanske skulle börja läsa lite. Vad ska jag läsa? Sen finns det ingen bättre sida än ordprov.se för att träna ord? Matten? Finns det någon schysst sida där?

Tack på förhand.
Citera
2013-10-27, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headstep
Du är nog grym vad gäller högskoleprovet men dina sociala skills kan ev behöva jobbas lite på tror jag. Typ insikten på mångfalden bland provskrivarna verkar sakna lite. Vad sägs om att dra in stress, personlighet, ovana, koncentration, svårt för folkmängder och andra personliga egenskaper i ekvationen? Visst får dom in ett slags toppskikt på det här sättet, men du anser alltså att alla som inte hinner med KVA är inkapabla till vidare studier, rätt och slätt? Det är ok alltså, men jag håller absolut inte med.

Det är helt befängt... Det har tyvärr blivit ett test av matematiker, för matematiker. Alla med den fallenheten kommer alltid ligga i framkant poängmässigt. Det är lättare att få högre HP-snitt med befallenhet för matte + baskunskaper i läs- och engelskaförståelse, än tvärtom. Det är glasklart. Ni som står på den sidan av ekvationen bör vara tacksamma, med tanke på provets utformning.

Jag besitter logiskt tänkande och pluggade matten rätt mycket innan, men det hjälpte inte mycket. Backade t.o.m från i våras. Trots att jag pluggade mer nu än då.

För övrigt undrar jag om ni har tips på någon hemsida där man kan nöta ordförståelse? Jag har för mig att jag har använt mig av en, minns dock inte vilken.
Citera
2013-10-27, 12:28
Medlem
Det är viktigt att bygga upp disciplinen. Man måste tvinga sig själv att kunna avgöra om man kan lösa en uppgift på några sekunder. Om man konstaterar att -Nej jag ser inte hur jag ska lösa denna snabbt, får man gå vidare. Varje sekund man slösar på en uppgift som man har svårt att lösa straffar sig. Det är bättre att arbeta genom hela provet och sen använda tiden man har över till att lösa uppgifter man inte kunde / var osäker på. Jag brukar sikta på att ha minst 15 minuter över när jag har arbetat genom en provdel första vändan.

Med rutinering och plugg kan man komma hur långt som helst på provet. Mycket handlar också om att kontrollera sin nervositet. Jag blir fortfarande nervös på den kvantitativa delen, men på den verbala är det lugna gatan.

Det lättaste sättet att bli bra på den verbala delen är att läsa så mycket man bara kan. Har man dålig ordkunskap får man se till att plugga in ordlistor.

När det gäller den kvantitativa delen är en bra början att se till att man kan allt som finns att kunna i Matematik 1 och 2. Efter det gäller det att lära sig tillämpa sina kunskaper i högskoleprovskontexten, vilket kan vara svårt ibland.
Citera
2013-10-27, 12:33
Medlem
Mikronesiens avatar
Tänker lite på varför folk skriv HP och hur förberedda dem är. För att man som skriver över 1.0 ska förhålla sig bäst till normeringen, så kan man alltid se VT som ett tillfälle att kanske höja sin normeringspoäng.

Varför då? Jo, HP är för många ett andra alternativ till betygen för att bli intagen. VT är sista chansen för de som går trean i gymnasiet, så många chansar att skriva sitt sista, men då även första, högskoleprov i hopp att det ska överträffa dess betyg. Men de är då inte värst bra förberedda inför själva provet och det är nog många som sänker medelpoängen bland den gruppen. Jämför HT med VTs deltagarantal förra året tex.
Citera
2013-10-27, 12:40
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Det är viktigt att bygga upp disciplinen. Man måste tvinga sig själv att kunna avgöra om man kan lösa en uppgift på några sekunder. Om man konstaterar att -Nej jag ser inte hur jag ska lösa denna snabbt, får man gå vidare. Varje sekund man slösar på en uppgift som man har svårt att lösa straffar sig. Det är bättre att arbeta genom hela provet och sen använda tiden man har över till att lösa uppgifter man inte kunde / var osäker på. Jag brukar sikta på att ha minst 15 minuter över när jag har arbetat genom en provdel första vändan. [...]
Vet inte hur andra förhåller sig till detta, men personligen har jag problem med att hoppa över uppgifter. Jag påbörjar dem såklart, men om det blir sådant att jag inte kan lösa problemet kommer jag bara att bli distraherad på följande problem för att jag istället fortfarande tänker på tidigare olöst problem. Kan vara en dålig vana av perfektionism eller endast egen överskattning, men det skulle verkligen förstöra för mig om det fanns en eller två rysligt svåra uppgifter på KVA-delen.

Det gäller väl att börja provet med en inställning att man faktiskt inte SKA kunna lösa några uppgifter, och tack vare den inställningen är det lätt att hoppa över en uppgift.
Citera
2013-10-27, 12:40
Medlem
DeadLikeMes avatar
Citat:
3) Var gjorde du provet?

1. Kvant
2. Bara att DTK inte hade någon karta
3. Dalarna (Antar att det är Högskolan Dalarna som arrangerar)
Citera
2013-10-27, 12:46
Medlem
Jo jag känner också att det är svårt att hoppa över uppgifter. Men det är där disciplinen kommer in.

Sen vet jag inte om jag helt och hållet håller med om din analys av människorna som skriver HP på vårterminen respektive höstterminen. Kollar man bakåt har KVA varit oförändrat medan VERB varit svårare att få 2.0 i på VT. Jag tror att många som skriver på VT är mer motiverade inför hösten än de som skriver på hösten. Många utbildningar börjar ju dessutom bara på hösten. Jag tror att många av de som skriver på hösten är folk som misslyckats att komma in till höstterminen och blir tvingade (av föräldrar bl.a.) att göra något åt sitt liv. Jag tror nog att det är minst lika många nya som skriver HT som VT, och att de på HT är mindre rutinerade då de misslyckats i skolan.

Förmodligen är det en kombination av våra teorier, haha. Men nu är ju denna hösten unik med när det gäller antalet som skrev.

Edit:
Verbal
Orden var lättare, men det övriga var svårare. Speciellt MEK.
3) Var gjorde du provet?
Skåne (Lund Univesitet)
Senast redigerad av Phyrex 2013-10-27 kl. 12:49.
Citera
2013-10-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
1. Kvant
2. Bara att DTK inte hade någon karta
3. Dalarna (Antar att det är Högskolan Dalarna som arrangerar)

Tack, bra!!! kom igen nu, fler personer.....
(jag kommer lägga av med det här i kväll)
Citera
2013-10-27, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Det är viktigt att bygga upp disciplinen. Man måste tvinga sig själv att kunna avgöra om man kan lösa en uppgift på några sekunder. Om man konstaterar att -Nej jag ser inte hur jag ska lösa denna snabbt, får man gå vidare. Varje sekund man slösar på en uppgift som man har svårt att lösa straffar sig. Det är bättre att arbeta genom hela provet och sen använda tiden man har över till att lösa uppgifter man inte kunde / var osäker på. Jag brukar sikta på att ha minst 15 minuter över när jag har arbetat genom en provdel första vändan.

Med rutinering och plugg kan man komma hur långt som helst på provet. Mycket handlar också om att kontrollera sin nervositet. Jag blir fortfarande nervös på den kvantitativa delen, men på den verbala är det lugna gatan.

Det lättaste sättet att bli bra på den verbala delen är att läsa så mycket man bara kan. Har man dålig ordkunskap får man se till att plugga in ordlistor.

När det gäller den kvantitativa delen är en bra början att se till att man kan allt som finns att kunna i Matematik 1 och 2. Efter det gäller det att lära sig tillämpa sina kunskaper i högskoleprovskontexten, vilket kan vara svårt ibland.

Ja det är väl så. Men matematik 1 och 2 som det heter idag - var det matte a och b för några år sen?
Är de likvärdiga? Jag pluggade också matematiken i kompletta guiden till högskoleprovet men tycker inte den lärde mig speciellt mycket.

Citat:
Samtidigt som du vädrar ut dina tankar på flashback, dra ditt strå till stacken och svara på frågorna för vi gemensamt ska börja kartläggning av utprövningspassen:

3) Var gjorde du provet?

1) Verbalt
2) Lättare än de övriga verb
3) Stockholm såklart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här