2013-10-27, 02:40
Medlem
Soulsurfers avatar
Hon skrev denna alltså -> http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:415209/FULLTEXT01.pdf

Ändå lyckades NOG "grilla" henne

Hur tror ni det hade gått för han här om han skrev provet förresten?

http://www.youtube.com/watch?v=S5xLjM_zsug

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151496905735204

Han lär inte ha några problem med potensräkning samt multiplikation i alla fall, det är en sak som är säkert
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-10-27 kl. 03:05.
Citera
2013-10-27, 03:08
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Löjligt. 55 min räcker gott och väl för att svara på 40 frågor. Klarar du inte XYZ frågor på en minut så har du helt enkelt inte det som krävs. grejen är inte bara att klara uppgifterna, för det kan de flesta som har läst matte A, grejen är att kunna ta in information, analysera, bearbeta och finna en snabb lösning

Jo, det är jag väl medveten om. Det är precis det jag kritiserar. Varför är det så viktigt att finna en "snabb lösning", för att använda dina egna termer? Det har ju knappast mycket med logisk förmåga eller intelligens att göra, bara ren snabbhet i tanken.

Det är talande att den som hade bäst resultat på hela provet våren 2013, som skrivit avhandlingar i matematik, inte lyckades spika NOG-delen. Vad tror du själv att det beror på? Jag har svårt att tro annat än att det har att göra med att provets utformning omöjliggör noggrann analys även för erfaren matematiker.
Citera
2013-10-27, 03:14
Medlem
headsteps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Löjligt. 55 min räcker gott och väl för att svara på 40 frågor. Klarar du inte XYZ frågor på en minut så har du helt enkelt inte det som krävs. grejen är inte bara att klara uppgifterna, för det kan de flesta som har läst matte A, grejen är att kunna ta in information, analysera, bearbeta och finna en snabb lösning

Du är nog grym vad gäller högskoleprovet men dina sociala skills kan ev behöva jobbas lite på tror jag. Typ insikten på mångfalden bland provskrivarna verkar sakna lite. Vad sägs om att dra in stress, personlighet, ovana, koncentration, svårt för folkmängder och andra personliga egenskaper i ekvationen? Visst får dom in ett slags toppskikt på det här sättet, men du anser alltså att alla som inte hinner med KVA är inkapabla till vidare studier, rätt och slätt? Det är ok alltså, men jag håller absolut inte med.

Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Well, tjejen som hade bäst resultat på högskoleprovet våren 2013, Ebba Gullberg, hade 2 fel på NOG-delen.

Med andra ord så är det uppenbart att även matematiker av högre rang inte får full pott på högskoleprovets kvantitativa delar. Självfallet beror hennes 2 fel inte på att hon inte har tankeförmåga att lösa varenda uppgift felfritt utan på att hon, precis som många andra, helt enkelt inte har tid nog att ta in uppgiften och lösa den metodiskt...

Enligt ovan så har hon inte vad som krävs....... Vilken sopa

Yes jag är bitter på den onödigt stora tidspressen men jag får ändå vara nöjd med resultatet för att vara första gången med minimalt hp-plugg innan. Längtar till vårprovet
Senast redigerad av headstep 2013-10-27 kl. 03:18.
Citera
2013-10-27, 03:21
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Hon skrev denna alltså -> http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:415209/FULLTEXT01.pdf

Ändå lyckades NOG "grilla" henne

Hur tror ni det hade gått för han här om han skrev provet förresten?

http://www.youtube.com/watch?v=S5xLjM_zsug

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151496905735204

Han lär inte ha några problem med potensräkning samt multiplikation i alla fall, det är en sak som är säkert

Haha, det får mig att tänka på den klassiska populärvetenskapliga boken "mannen som förväxlade sin hustru med en hatt" där två retarderade tvillingar som vare sig kunde läsa eller multiplicera kunde plocka ut 8-siffriga primtal på sekundbasis =)
Citera
2013-10-27, 03:27
Medlem
headsteps avatar
Säkert diskuterats ett par hundra gånger landet runt i alla tider men undrar hur de ställer sig till en tatuerad t ex liten formelsamling på handen. Dom kan ju inte neka en att skriva? Men man ska brinna bra hårt för matematik för att dra på en sån tatuering, just där också
Citera
2013-10-27, 03:45
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headstep
Säkert diskuterats ett par hundra gånger landet runt i alla tider men undrar hur de ställer sig till en tatuerad t ex liten formelsamling på handen. Dom kan ju inte neka en att skriva? Men man ska brinna bra hårt för matematik för att dra på en sån tatuering, just där också
Det hjälper nog inte så mycket. Tror man hade fått skriva provet! Man lär nog ångra sig rätt rejält dock. Formlerna är inte så svåra lära sig.
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Haha, det får mig att tänka på den klassiska populärvetenskapliga boken "mannen som förväxlade sin hustru med en hatt" där två retarderade tvillingar som vare sig kunde läsa eller multiplicera kunde plocka ut 8-siffriga primtal på sekundbasis =)
Har han här det som krävs eller är han för långsam? Faller han på logiken kanske? Inte mycket såna tal på hp dock, men han hade säkert blivit klar innan alla andra har hunnit vända på första sidan om det var mer sådana uppgifter med grundläggande räknesätt. Hade nog varit rätt underhållande att se en sån person skriva hp (fast helst någon som har pluggat både språk och matte länge och som är riktigt bra på bägge).

Han är även med här där han räknar ut några lätta tal - http://www.youtube.com/watch?v=9vcAFPCxxgI

Han hade underkänt i matte.

"Under sin uppväxt var han utstött av andra barn, på grund av en förmåga att tala baklänges enklare än framlänges. I skolan var han allra sämst i matematik och var tvungen att gå om fyra klasser på grund av detta. När han avslutat sina studier läste han en tabell över upphöjda tal. Det var då han upptäckte sin förmåga att kunna räkna ut svåra tal med nästan inga fel."

Under en tävling räknade han ut 81^100 tydligen, vilket tog honom lite drygt 2 minuter och 30 sekunder.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-10-27 kl. 03:51.
Citera
2013-10-27, 03:46
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Gränsfall kan det nog vara, beror på normeringstabellen, men du har förmodligen hyfsat goda chanser till det tror jag. Minst 1.45 borde man kunna säga rätt säkert i alla fall.

Okej, sjyst. Jag är intresserad av att läsa till Civilingenjör i Medicinsk teknik på KTH så jag får hoppas resultatet räcker till. Får man fråga vad för utbildning du själv är intresserad av? Kommer du att skriva HP till våren nästa år? Det hoppas jag verkligen eftersom det kommer jag också göra och den här gången tänker jag faktiskt sätta igång med att plugga och inte prokrastinera...

Edit: Jag ser för övrigt gärna att du fortsätter uppdatera oss på din blogg http://alltomhogskoleprovet.se/
Senast redigerad av r4ll3 2013-10-27 kl. 03:50.
Citera
2013-10-27, 06:42
Medlem
Gjorde igår för första gången högskoleprovet, må då erkänna att jag knappt hade tränat, kollat på lite gamla prov. Dumt gjort.

Provpass 1: 15 rätt
Provpass 3: 9 rätt
Provpass 4: 14 rätt
Provpass 5: 13 rätt

51 rätt totalt. Pinsamt! Hamnar på 0.5 ? Utbildningen jag vill in på räckte det med 0.65 förra året och året för det 0.3. Aja, nya tag i vår och får redan nu börja plugga inför det!
Citera
2013-10-27, 07:57
Medlem
eradicos avatar
2,0 på verbal respektive:
XYZ: 18/24
KVA: 16/20
NOG: 7/12
DTK: 8/24
Bittert.
Citera
2013-10-27, 08:27
Medlem
Spenderat kvälle n igår med att kika på utbildningar och verkar inte vara någon fara ändå. 1,55 verkar räcka till nästan vad som helst så länge man inte är kräsen med lärosäte. Blir ingen ind. ek. på Chalmersmen teknisk fysik verkar inte omöjligt. Ekonomi och juridik utbildningarna är öppna också.

Nåja. På våren siktar jag på 2,0. Laddat upp med ett par böcker och vetenskapliga tidningar nu till att börja med. Sedan blir det några minuter ordprov om dagen och matte 2/3/4 studeras vid komvux.

Nu glömmer vi höstens prov och blickar framåt!
Citera
2013-10-27, 08:52
Medlem
Någon som vill sia om hur mitt verbala 57 står sig mot tidigare normeringar?
Citera
2013-10-27, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandsomeBilly
Någon som vill sia om hur mitt verbala 57 står sig mot tidigare normeringar?

Mitt 58 gav mig ett snitt på 1,45 när jag tog medelvärdet av vt13, ht12, vt12 och ht11. Känns rätt så pålitligt. Fluktationerna var små så även du borde hamna däromkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in