Citat:
Ursprungligen postat av
headstep
Kan inte riktigt släppa det här med tiden på kva. Det verkar ju handla mer om statusen på ens synapser i hjärnkontoret än hur bra man är på matematik och logik. Lika för alla, visst, men ändå vafaaaaaaaaan vad stressigt det blev alltså.
Jo, det är ett skämt. Tyvärr innebär det att för alla som inte har en naturlig fallenhet för att se talstorlekar för sitt inre så blir mattedelen ett roulettespel. Nu har jag inte haft möjlighet att rätta mattedelarna, men misstänker att jag, med tanke på 78 rätt på den verbala delen, blir den första i historien att få 2.0 på verbala och 0.0 på mattedeln
Edit: det jag har så svårt att förstå är varför de inte kör någon form av Raven's Progressive Matrices istället för matteprovet. På så sätt skulle den logiska förmågan testas mer oberoende av hur snabbt provskrivaren kan förkorta matematiska termer/räkna i huvudet/tolka samband.
Jag har svårt att se att ens en garvad matematiker av rang skulle fixa alla frågor utan någon som helst stress under förutsättning att han inte får se svarsalternativen. Frågan är vad överslagsberäkningar och kvalificerade gissningar/stressräkning av tal har för relevans för en högskolestudent på ens teknisk fysik.