2013-10-27, 01:52
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headstep
Kan inte riktigt släppa det här med tiden på kva. Det verkar ju handla mer om statusen på ens synapser i hjärnkontoret än hur bra man är på matematik och logik. Lika för alla, visst, men ändå vafaaaaaaaaan vad stressigt det blev alltså.

Jo, det är ett skämt. Tyvärr innebär det att för alla som inte har en naturlig fallenhet för att se talstorlekar för sitt inre så blir mattedelen ett roulettespel. Nu har jag inte haft möjlighet att rätta mattedelarna, men misstänker att jag, med tanke på 78 rätt på den verbala delen, blir den första i historien att få 2.0 på verbala och 0.0 på mattedeln

Edit: det jag har så svårt att förstå är varför de inte kör någon form av Raven's Progressive Matrices istället för matteprovet. På så sätt skulle den logiska förmågan testas mer oberoende av hur snabbt provskrivaren kan förkorta matematiska termer/räkna i huvudet/tolka samband.

Jag har svårt att se att ens en garvad matematiker av rang skulle fixa alla frågor utan någon som helst stress under förutsättning att han inte får se svarsalternativen. Frågan är vad överslagsberäkningar och kvalificerade gissningar/stressräkning av tal har för relevans för en högskolestudent på ens teknisk fysik.
Senast redigerad av RupertSheldrake 2013-10-27 kl. 02:03.
Citera
2013-10-27, 02:04
Medlem
ATTACKxTITANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somekindofnature
Kvant: 73
Verbal: 74a

lördagkvällen går i glädjens tecken!

edit:

79an var en 74a, vart en aning exalterad i skrivande stund

Man märker verkligen hur få personer det är som får 2.0 nu när det nya högskoleprovet konstruerats med tanke på att väldigt få postar om sina 2.0or. Grattis till ditt 2.0! Riktigt bra jobbat.

Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Jo, det är ett skämt. Tyvärr innebär det att för alla som inte har en naturlig fallenhet för att se talstorlekar för sitt inre så blir mattedelen ett roulettespel. Nu har jag inte haft möjlighet att rätta mattedelarna, men misstänker att jag, med tanke på 78 rätt på den verbala delen, blir den första i historien att få 2.0 på verbala och 0.0 på mattedeln

Edit: det jag har så svårt att förstå är varför de inte kör någon form av Raven's Progressive Matrices istället för matteprovet. På så sätt skulle den logiska förmågan testas mer oberoende av hur snabbt provskrivaren kan förkorta matematiska termer/räkna i huvudet/tolka samband.

Jag har svårt att se att ens en garvad matematiker av rang skulle fixa alla frågor utan någon som helst stress under förutsättning att han inte får se svarsalternativen. Frågan är vad överslagsberäkningar och kvalificerade gissningar/stressräkning av tal har för relevans för en högskolestudent på ens teknisk fysik.

Med tanke på att jag går i gymnasiet och fått 79 p på 40-45 min så bör en erfaren matematiker förvisso klara högskoleprovet utan några som helst problem på 30 minuter. Vet ej hur en riktig matematiker räknar men med tanke på yrkets benämning och utbildning så kan jag anta att ingen matematiker hade fått under 100%. Mig veterligen så existerar inte slarvfel för matematiker allt sker så systematiskt.
Senast redigerad av ATTACKxTITAN 2013-10-27 kl. 02:10.
Citera
2013-10-27, 02:10
Medlem
r4ll3s avatar
Kvant: 59
Verbal: 58

Kan jag hoppas på 1.5 åtminstone månne? Fick hjärnsläpp under den kvantitativa delen på provet...
Citera
2013-10-27, 02:18
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3

Kan jag hoppas på 1.5 åtminstone månne? Fick hjärnsläpp under den kvantitativa delen på provet...
Gränsfall kan det nog vara, beror på normeringstabellen, men du har förmodligen hyfsat goda chanser till det tror jag. Minst 1.45 borde man kunna säga rätt säkert i alla fall.
Citera
2013-10-27, 02:20
Medlem
Asså fan vad det är jobbigt att vänta, haha! Sitter fortfarande och grubblar över huruvida 60 på verb och 48 kvant räcker för 1.4-1.45, extremt jobbigt detta, speciellt när man vet att 5 fel berodde på låg energi T_T.
Citera
2013-10-27, 02:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3

Jag fick 53 på kvant och 59 på verb och känner mig ganska säker på 1.5. Vi får hoppas att det går vägen!
Citera
2013-10-27, 02:23
Medlem
headsteps avatar
Jag har svårt att tolka antagningsstatistik... hur står sig 1.0 om man vill in på dataingenjör? Hur står det sig för basår eller bastermin?
Citera
2013-10-27, 02:42
Medlem
HidolfAtlers avatar
Skrev provet för första gången. Pluggade 5-10h innan och förväntade mig att skriva runt 1.0. Skrev provet och fick slumpa (tror jag är en av de provdeltagare som svarat B flest gånger) mer än 1/3 av den kvantitativa delen då jag hade 15 respektive 20 frågor kvar när provledaren sade att det var 5 min kvar. Trodde det var helt kört och förväntade mig 0-5-0.8. Besviken sket jag i att rätta när jag kom hem.

Nu tog jag tag i det och upptäckte att jag fick 1.4

Vad fan gör ni andra? Jag har inte öppnat en mattebok på 8 år, pluggar 4-5h (ganska ineffektivt bläddrande i en mattebok) och misslyckas självklart men får ändå 1.4 (visserligen 1.2 på KVA)?
Citera
2013-10-27, 02:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HidolfAtler
Skrev provet för första gången. Pluggade 5-10h innan och förväntade mig att skriva runt 1.0. Skrev provet och fick slumpa (tror jag är en av de provdeltagare som svarat B flest gånger) mer än 1/3 av den kvantitativa delen då jag hade 15 respektive 20 frågor kvar när provledaren sade att det var 5 min kvar. Trodde det var helt kört och förväntade mig 0-5-0.8. Besviken sket jag i att rätta när jag kom hem.

Nu tog jag tag i det och upptäckte att jag fick 1.4

Vad fan gör ni andra? Jag har inte öppnat en mattebok på 8 år, pluggar 4-5h (ganska ineffektivt bläddrande i en mattebok) och misslyckas självklart men får ändå 1.4 (visserligen 1.2 på KVA)?

Hoppas jag har samma tur, fick slumpa en del på frågor jag inte kommer ihåg hur man löser då jag inte repeterat all matematik 1

Hoppas jag får minst 1.2 iaf Hade varit en OK insats för att vara första gången
Citera
2013-10-27, 02:19
Medlem
Mikronesiens avatar
Kom på ett till ord/fras: "illa åtgången"
Citera
2013-10-27, 02:35
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATTACKxTITAN
Vet ej hur en riktig matematiker räknar men med tanke på yrkets benämning och utbildning så kan jag anta att ingen matematiker hade fått under 100%. Mig veterligen så existerar inte slarvfel för matematiker allt sker så systematiskt.

Well, tjejen som hade bäst resultat på högskoleprovet våren 2013, Ebba Gullberg, hade 2 fel på NOG-delen.

Detta trots att hon har disputerat med avhandlingen "Objects and Objectivity: Alternatives to Mathematical Realism", undervisar i logik på universitetsnivå och har föreläst i ämnen som "Nominalism and mathematical truth".

Med andra ord så är det uppenbart att även matematiker av högre rang inte får full pott på högskoleprovets kvantitativa delar. Självfallet beror hennes 2 fel inte på att hon inte har tankeförmåga att lösa varenda uppgift felfritt utan på att hon, precis som många andra, helt enkelt inte har tid nog att ta in uppgiften och lösa den metodiskt...
Citera
2013-10-27, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake

Löjligt. 55 min räcker gott och väl för att svara på 40 frågor. Klarar du inte XYZ frågor på en minut så har du helt enkelt inte det som krävs. grejen är inte bara att klara uppgifterna, för det kan de flesta som har läst matte A, grejen är att kunna ta in information, analysera, bearbeta och finna en snabb lösning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in