2013-10-26, 23:45
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xzone
Hahaha ta det helt lugnt! Om du vill så kan jag berätta hur AGU kommer att se ut för dig, då jag genomförde min gmu tidigare i år. Och om man ska lita på yrkesvägledarna på FM så ser GMU likadan ut för allihopa, med några små skillnader med tanke på miljö och vart man genomför sin GMU =)

Edit= Vart genomför du din GMU om man får fråga?
Berätta gärna! På F21 i Luleå
2013-10-26, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore
Jag har astma som inte besvärar mig alls. Har jättebra värden på de tester jag har gjort de senaste åren. Det som dock bekymrar mig är min kraftiga nötallergi vilket lär leda till att jag inte kommer in...

Kraftig nötallergi kan definitivt vara ett problem. Det beror på hur du menar med kraftig, men dygnsrationspåsarna man får ute i fält innehåller jordnötssmör och jordnötter i små påsar. Så kan du inte vara i närheten av någon som äter jordnötter så blir det svårt att vara i försvarsmakten.
2013-10-27, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Berätta gärna! På F21 i Luleå

Trevligt trevligt!

Aldrig Ge Upp kommer till mestadels vara psykiskt påfrestande, många tror att AGU kommer att vara otroligt fysiskt påfrestande men det är det inte, även om vissa delar kan anses vara fysiskt jobbiga så är det inget som du inte redan har upplevt genom din GMU. Så om du är orolig att det kommer vara jättejobbigt fysiskt sett så kan du stryka det ifrån din lista för det kommer det inte vara, som sagt, det mest påfrestande är det Psykiska.

Jag kan berätta hur vår AGU såg ut=

Dag 1= vi åkte ut med transport som tog runt 40 minuter ut i skogen och vi tränade praktiskt taget hela dagen på att sätta upp och ta ner våra tält på så kort tid som möjligt om vi skulle behöva förflytta oss snabbt vid ett anfall. Vi grävde provisoriska skyddsvärn runt om alla tält och sedan åt vi middag och gick och la oss.

Dag 2-5= Utbildning i överlevnad. Dom hade utbildning i hur man använder klortabletterna för att rena vattnet ( vilket ni kommer att få göra praktiskt taget hela veckan om ni vill dricka något vatten ) och även hur man startar en eld samt hur man tar reda på vart norr/öster/väster/syd är utan en kompass, som att t.ex. läsa av vart skuggorna lägger sig när det är sol, vilken sida på trädet mossan växer och hur man läser av stjärnsystemet.

Ni kommer även att få bygga en sovplats för erat logemente med enbart saker ifrån naturen som granris och pinnar ( bygg ett stort jävla vindskydd ) och så vidare vilket ni även ska sova i under en natt tillsammans.

Sedan under någon utav dessa dagar ( överlevnadsdygnen ) så kommer ni även ha ensamdygnet, vilket var det dygnet som var det roligaste måste jag nog säga, även det bekvämaste haha.

Under dessa överlevnadsdygn så kommer ni praktiskt taget inte att få äta någonting alls.

OBS, ni kommer förmodligen att få en rå fisk som en aborre eller liknande under en utav dessa överlevnadsdygn, ÄT INTE ROMMEN, det är jag väldigt allvarlig med. Efter att inte ha ätit någonting på några dagar och sedan äta fiskrom som är fullt med bakterier som vår mage vanligtvis kan hantera så kommer er mage att protestera fullt ut. Det fick vårt logemente uppleva på egen hand. Nästan allihopa blev otroligt lösa i magen på grund av det, så ät inte rommen och ät enbart fisken som ni antingen kommer att få steka eller koka.

Dag 5-8 kommer att vara mer fysiskt orienterat, mycket vanligt marscherande och träning på olika överfall på fienden och hur man hanterar gasanfall utomhus. Ni kommer även att få träna lite på spaning. Orientering med kart och kompassläsare kommer att vara på agendan också.

Någon utav dessa dagar ( dag 5-8 ) så kommer ni även att ha en simulation i strid i bebyggelse vilket kommer att vara otroligt roligt. Vi hade vår strid i bebyggelse i början på kvällen under dag 6 tror jag att det var, och det pågick hela natten vilket betydde att sammanlagt så sov nog vardera person ungefär en timme totalt.

Det kommer även att vara träning på olika stridssituationer, t.ex. en situation om fienden och du möter varandra samtidigt, en situation då ni ser fienden före dom, och en situation där fienden ser er före ni ser dom. Och hur ni ska agera därefter.

OBS, dessa stridssituationer och strid i bebyggelse kommer inte att äga rum före era befäl säger åt er att sätta på en såkallad " BT-utrustning " vilket praktiskt taget är en form utav laserdome. Ni kommer att ha en väst och ett skydd som ni sätter på hjälmen med olika prismor på, och sedan så kommer ni även att ha en laserpekare på eran ak-5 cesar. Då ni avfyrar vapnet så registerar laserpekaren att vapnet har använts, den skjuter ut en laserstråle och när den träffar en prisma på en annans persons bt-utrustning så börjar hela utrustningen att tjuta för att visa att man är träffad.

Så ja.

I kortfattad form = Under överlevnadsdygnen så kommer ni att knappt äta någonting, men ni kommer även att ha mycket stillastående aktivitet och knappt någon form av fysiskt arbete överhuvudtaget, ni kommer även att få sova minst 6 timmar om nätterna.

Under " Krigsutbildningsdygnen " så kommer det att vara mer fysiskt arbete och vapenanvändning, ni kommer att få äta frukost, lunch och middag, men ni kommer inte att få sova så mycket.

Sista dagen, under dag 8, så kommer ni förmodligen ha en tävling på vägen hem med olika stationer som sträcker sig över alla kompanier, alltså logemente vs logemente. Och det sträcker sig allt ifrån att gissa olika sträckor till något, till att bära ammolådor upp för ett berg eller att springa upp och ner på en sandkulle, det kommer att även vara intelligenstester involverade och praktiskt tänkande.

Om det är något som är fysiskt jobbigt så är det sista dagen, resten utav veckan är ingenting speciellt.

Det är därför AGU mest är psykiskt påfrestande.
Senast redigerad av Xzone 2013-10-27 kl. 00:23.
2013-10-27, 00:28
Medlem
PS, visst var det roligt att packa ner ungefär hela ditt skåp i duffelväskan? Hahaha fyfan vad irriterad man blev när man satt där och såg packningslistan.

Det värsta av allt är att ni knappt kommer att använda någonting ifrån duffelväskan överhuvudtaget. Under överlevnadsdygnen så kommer ni inte att få tillgång till väskan alls, och under krigsutbildningsdygnen så kommer man att vara för trött för att överhuvudtaget byta sina smutsiga kläder till rena ifrån duffelväskan.

Var beredd på att dom kommer att ta ifrån er all form utav nikotin som snus och cigaretter under överlevnadsdygnen också.
2013-10-27, 00:31
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Jävligt bra text
Tack för infon! Låter mycket spännande, ser med skräckblandad förtjusning fram emot det. Skönt att GMU:n i princip är klart efter det också

Packningen var inte så rolig nej, väskjäveln sprängdes nästan! Så jävla onödigt om man inte använder allt, men order är order :P Varken snusar eller röker så nikotinet är inget problem

Ger naturligtvis en recension över min AGU-vecka när jag är klar med den
2013-10-27, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Tack för infon! Låter mycket spännande, ser med skräckblandad förtjusning fram emot det. Skönt att GMU:n i princip är klart efter det också

Packningen var inte så rolig nej, väskjäveln sprängdes nästan! Så jävla onödigt om man inte använder allt, men order är order :P Varken snusar eller röker så nikotinet är inget problem

Ger naturligtvis en recension över min AGU-vecka när jag är klar med den

Vad trevligt!

Exakt, det är bara 8 dagar kvar sen så är det klart! Ta det bara cool så kommer du att klara det galant, man kan känna att " vafan gick jag med på detta för " under dag 3-4 under AGU. Men när du väl är klar med det och ser kaserngården så kommer du att känna dig så otroligt jävla stolt över dig själv.

Ha en trevlig vecka! =)
2013-10-27, 10:42
Medlem
viking29s avatar
Hej alla glada!

Kanske lite off-topic men hur mycket permission/ledighet har man under befattningsutbildningen jämfört med under GMUn? Finns de perioder där man är ledig 4-5 dgr i sträck och kanske kan resa hem, eller är de 8-17 måndag till fredag som gäller? Supertacksam för svar
2013-10-27, 15:33
Medlem
Citat:

Text text text.

Detta är ett exempel på hur AGU kan se ut. Dessa dagar är de dagar som det utbildande förbandet har störst frihet med och kommer troligtvis därför också att skilja sig mycket åt. Vissa delar är väldigt lika medan andra kan skilja helt och hållet. Dock ska det bara prövas på sådant som ni har lärt er tidigare och övningen är även utbildande i det avseendet att ni får fördjupa kunskaper och kanske lära er ngt nytt. Exempelvis är som Xzone skriver karta och kompass något som INTE ska ingå i GMU egentligen men som uppenbart hans befäl lagt in ändå.
2013-10-27, 20:26
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besserwisser83
Detta är ett exempel på hur AGU kan se ut. Dessa dagar är de dagar som det utbildande förbandet har störst frihet med och kommer troligtvis därför också att skilja sig mycket åt. Vissa delar är väldigt lika medan andra kan skilja helt och hållet. Dock ska det bara prövas på sådant som ni har lärt er tidigare och övningen är även utbildande i det avseendet att ni får fördjupa kunskaper och kanske lära er ngt nytt. Exempelvis är som Xzone skriver karta och kompass något som INTE ska ingå i GMU egentligen men som uppenbart hans befäl lagt in ändå.

Precis som du skriver så är orientering vanligtvis förlagt till FSU:n. Men det är otroligt nyttigt att kunna för alla och bör egentligen ingå i GMU:s kursplan. Dock är det mycket som bör ingå
Jag tror att alla GMU-plutoner hittar på nåt utanför kursplanen, utländsk vapensats, orientering, fängel & batong m.m.

Ska förresten ut på Aldrig Ge Upp imorgon. Passande med den annalkande stormen från väst på intåg
Önskar alla er andra rekryter Lycka till!
2013-10-28, 20:02
Avslutad
Ägnar en tanke åt de som gör AGU nu i, vad det verkar som, riktigt ruggigt väder! Håll ut!
2013-10-29, 14:13
Medlem
VxoOis avatar
Kanske inte helt rätt tråd för denna fråga men jag testar!

När jag var och mönstrade så fick jag ett 10 veckors träningsschema med mig hem av yrkesvägledaren.
Där står det bl.a att jag ska göra ett antal set armböj och ett antal set armsträckningar. Jag antar att armböj är armhävningar, som man vanligtvis säger.

Men vad är armsträckningar? Har kikat runt på nätet men får inget riktigt svar. Haha.
2013-10-29, 16:14
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VxoOi
Kanske inte helt rätt tråd för denna fråga men jag testar!

När jag var och mönstrade så fick jag ett 10 veckors träningsschema med mig hem av yrkesvägledaren.
Där står det bl.a att jag ska göra ett antal set armböj och ett antal set armsträckningar. Jag antar att armböj är armhävningar, som man vanligtvis säger.

Men vad är armsträckningar? Har kikat runt på nätet men får inget riktigt svar. Haha.

Är inte 100 säker, men skulle tro att det är så kallade "chins".
Du hänger i en stång (som sitter så högt att du precis inte når ner med fötterna förslagsvis) med handflatorna framåt, sedan drar du dig upp så du får hakan över stången. Repetera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in