2013-10-29, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VxoOi
Kanske inte helt rätt tråd för denna fråga men jag testar!

När jag var och mönstrade så fick jag ett 10 veckors träningsschema med mig hem av yrkesvägledaren.
Där står det bl.a att jag ska göra ett antal set armböj och ett antal set armsträckningar. Jag antar att armböj är armhävningar, som man vanligtvis säger.

Men vad är armsträckningar? Har kikat runt på nätet men får inget riktigt svar. Haha.

Armsträck är militäriska för armhävningar. Kan även ibland kallas för böjsträck.

Citat:
Ursprungligen postat av Xzone
Ja du jag vet inte, men jag tänkte faktiskt söka in till GMU igen som startar mars 2014. Och om jag blir antagen igen så kan nog du också bli antagen. Skillnaden mellan dig och mig är väl att jag genomförde hela min GMU-omgång ( 2013, mellan januari-maj ) och fick godkänt resultat efter utbildningen samt att jag fick en chans att börja arbeta som gss som jag tyvärr tackade nej till.

Har du klarat och är godkänd på GMU kan du inte göra om den.
2013-10-29, 18:06
Medlem
VxoOis avatar
Om armsträck nu är armhävningar så då återstår ju frågan vad nu armböj är?

Äh, jag får köra chins och armhävningar. Blir väl bra.
2013-10-29, 21:36
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VxoOi
Om armsträck nu är armhävningar så då återstår ju frågan vad nu armböj är?

Äh, jag får köra chins och armhävningar. Blir väl bra.

Step-up på bänk, armhävningar, situps, rygghäng, chins och löpning + marschträning gör susen.
2013-10-30, 11:54
Medlem
IamBatmans avatar
Hej!

Pga att jag fick en 4 på befälslämplighet, och för att inget amfibieregemente tog emot några ansökningar denna GMU-omgång(jan 2014) varken ville jag, eller kunde jag söka till GMU-amfibie. Dock vill jag gärna köra grundkurs-amfibie/provanställning hos amfibiebataljonen, och då är min fråga, har jag sumpat min chans för detta om jag nu väljer Markstrid p7(revingehed).

Tacksam för svar!
2013-10-30, 12:12
Medlem
Jewnathans avatar
Tja! Jag var och gjorde rekryttesterna i måndags och jag har lite funderingar kring mina möjligheter att bli antagen. Jag sökte logistikbefäl i Skövde som första val och logistiksoldat i Skövde som andra val med dessa testresultat:

Styrka: 8
Cykel: 6
Syn: C
Hörsel: Godkänd
Datortest: 6
Befälslämplighet: 6
Psykologen: 6
Tjänstbarhet: A

Någon med likvärdiga resultat som kom in i Skövde?
Senast redigerad av Jewnathan 2013-10-30 kl. 12:15.
2013-10-30, 13:15
Medlem
trattfans avatar
Tjenare!
Jag har lite funderingar kring GMU angående en polare.

Han har snackat om att han vill göra detta under en vääldigt lång period. Han ville in i militären och såg verkligen fram emot sin mönstring.

Sedan så visar det sig att han inte kom med? Enligt honom berodde det på att han dricker för mycket alkohol? Kan det verkligen stämma?

Han hade sagt att han dricker typ 14öl/månad och de hade sagt att det är för mycket typ.

Jag tror inte att han använder det som ursäkt för att han inte _VILL_ göra GMU eftersom jag vet att han vill.

Han är förövrigt vältränad och så.

Kan det verkligen stämma det han säger?

Har förövrigt en polare som kom med i GMU som krökar betydligt mer, är väldigt otränad och sämst på allt. (Han gav upp efter 1 vecka och åkte hem).
2013-10-30, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Tjenare!

Han har snackat om att han vill göra detta under en vääldigt lång period. Han ville in i militären och såg verkligen fram emot sin mönstring.

Sedan så visar det sig att han inte kom med? Enligt honom berodde det på att han dricker för mycket alkohol? Kan det verkligen stämma?

Han hade sagt att han dricker typ 14öl/månad och de hade sagt att det är för mycket typ.

Jag tror inte att han använder det som ursäkt för att han inte _VILL_ göra GMU eftersom jag vet att han vill.

Har förövrigt en polare som kom med i GMU som krökar betydligt mer, är väldigt otränad och sämst på allt. (Han gav upp efter 1 vecka och åkte hem).
I FM har man en "drick inte mer än två/tre öl dagen innan tjänst"regel, om jag minns rätt. Din vän får helt enkelt modifiera sanningen en aning. Alkohol och vapen går ju inte så bra ihop
2013-10-30, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOtippad
När ändrades detta? När jag gjorde min antagningsprövning så krävde AJB och K3 samma minimikrav.

FJS och KJ är inte jägare de heller enligt dig då?

Nej det är inte samma krav, fråga försvarets yrkesvägledare. Båda är har hårda krav men AJB snäppet högre och AJB är landets enda jägare. Dom andra förbanden upprätthåller gärna skenet av att vara jägare men det är inte så. Det gör dom inte sämre i mina ögon men rätt ska vara rätt.
2013-10-30, 16:36
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Tjenare!

Det kan definitivt stämma. Som någon tidigare antydde, så är inte vapen och alkohol en bra kombo.
Går väl att snygga till verkligheten lite, men psykologer är inte dumma.
2013-10-30, 16:47
Medlem
Var inne och mönstrade idag i Stockholm fick följande resultat:

Styrka: 6
Cykel: 6
Datortest: 8
Befälslämplighet: 7
Psykolog: 7
Tjänstbarhet: A

Sökte Marktekniker Mekanik /SOU. Hoppas det går vägen.
2013-10-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avm
Nej det är inte samma krav, fråga försvarets yrkesvägledare. Båda är har hårda krav men AJB snäppet högre och AJB är landets enda jägare. Dom andra förbanden upprätthåller gärna skenet av att vara jägare men det är inte så. Det gör dom inte sämre i mina ögon men rätt ska vara rätt.

Vad yrkesvägledarna säger och tycker är högst orelevant. Hur det förhåller sig är på ett helt annat sätt. AJB är icke landets enda jägare
2013-10-30, 17:23
Medlem
När får man svar om man får mönstra till att göra GMU nästa tillfälle ? Sedan undrar jag vad medelåldern i GMU:n är ? Mvh

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in