2012-10-26, 14:29
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makor
Gjorde testen idag och fick dessa resultat:

Styrka: 9
Cykel: 8
Datortest: 6
Psyk: 6
Befäl: 6

Tjänstbarhet: A

Sökte Markstrid på P4 och P7. Nån som har ett hum om vad mina chanser att komma in är?

Grattis! Riktigt schysta fysikresultat. Du borde nog komma in på ditt förstaval skulle ja tro.

Hur bra kondis och styrka har du mätt i "vanliga" måt mätt? Jag ska göra mina tester i början av december. Och är jävligt fundersam över vad som krävs för 7, 8 och 9 i respektive.

Styrka - Hur mycket lyfter du i basövningar som Marklyft och Benböj? Och vad klarar du att dra i en High Pull(http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/HighPull.html)?

Kondition - Hur bra är din kondis helt enkelt? Det är svårt att översätta cykeltestet i någon specifik övning... Du kanske vet bättre än mig här?
Säger dom varje gång man går över en grad eller hur går det till? Är det stor skillnad i motstånd mellan nivåerna? Hur lång tid är det mellan varje höjning?
2012-10-26, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Welpuo
Grattis! Riktigt schysta fysikresultat. Du borde nog komma in på ditt förstaval skulle ja tro.

Hur bra kondis och styrka har du mätt i "vanliga" måt mätt? Jag ska göra mina tester i början av december. Och är jävligt fundersam över vad som krävs för 7, 8 och 9 i respektive.

Styrka - Hur mycket lyfter du i basövningar som Marklyft och Benböj? Och vad klarar du att dra i en High Pull(http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/HighPull.html)?

Kondition - Hur bra är din kondis helt enkelt? Det är svårt att översätta cykeltestet i någon specifik övning... Du kanske vet bättre än mig här?
Säger dom varje gång man går över en grad eller hur går det till? Är det stor skillnad i motstånd mellan nivåerna? Hur lång tid är det mellan varje höjning?

Tack, jag får hoppas på det

Med kondis så springer jag 5 km på strax över 20 minuter och springer nog milen på 45-50. Men mitt tips skulle vara att träna mest med träningscykel. Cykla först 10 minuter lätt som uppvärmning och åka motståndet varje minut tills du inte klarar mer. Detta är ungefär så testet går till, de höjer motståndet hela tiden och varje minut ungefär kommer du till en ny nivå och de säger exakt hur lång tid det är kvar, så det handlar mer om mjölksyratålighet i benen, träna tungt på cykeln.

Styrka så markar jag runt 150 och knäböjer runt 120. High pulls har jag aldrig riktigt testat men frivänder 70-80 med ganska risig teknik.
2012-10-26, 15:27
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makor
Tack, jag får hoppas på det

Med kondis så springer jag 5 km på strax över 20 minuter och springer nog milen på 45-50. Men mitt tips skulle vara att träna mest med träningscykel. Cykla först 10 minuter lätt som uppvärmning och åka motståndet varje minut tills du inte klarar mer. Detta är ungefär så testet går till, de höjer motståndet hela tiden och varje minut ungefär kommer du till en ny nivå och de säger exakt hur lång tid det är kvar, så det handlar mer om mjölksyratålighet i benen, träna tungt på cykeln.

Styrka så markar jag runt 150 och knäböjer runt 120. High pulls har jag aldrig riktigt testat men frivänder 70-80 med ganska risig teknik.

Tackar för det kvicka svaret!

Då har du bra kondis isf skulle ja nog säga. ja sprang milen på ca 60min i augusti men tränar cykling på gymet 6ggr i veckan nu inför mönstringen...
Ja brukar cykla 10min i medeltempo inte lätt men precis så det är jobbigt. Sen höjer ja antingen var 30sekund eller 60:e ett kvarts varm på vredet som ökar motståndet tom ja inte pallar mer. Det brukar ta 4-6min sen repeterar jag detta 2ggr till så totalt tar det 45min. Det borde vara ganska snarligt testet.

Hur mycket panben och jävlar anama var du tvungen att ge för att komma upp i 8:an? Var det det tokmax eller "kunde" du orkat mera?

Styrkan är ju ett mindre problem tror och hoppas jag. Jag har PB på 180kg i marklyft och 155 i knäböj och kör highpulls på ca 60kg för att träna teknik(Har aldrig maxat). Jag har heller aldrig kört en frivändning.

Men! En ännu viktigare fråga! Vad väger du? Det påverkar ju resultatet i cyklingen. Jag själv ligger på ca 95 kg nu och ska ner till 90 minst innan mönstringen.
2012-10-26, 16:05
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Tänkte att folk var lite mer seriösa i denna tråd, men tydligen inte. Om du visste svaret så borde det inte vara några som helst problem för dig att yttra dig om detta. Du verkar vara en sån där vanlig, elak & falsk individ som aldrig kommer uträtta något av värde någonsin, tyvärr.

http://lmgtfy.com/?q=Ans%C3%B6kan+%20gmu
2012-10-26, 18:26
Medlem
Whiner2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Har dem inte byggt om så finns det en parkering i anslutning till vakten.

Jag är på grymt pedagogiskt humör:
Du kommer från vägen där en röda pilen går, svänger höger, parkering inom svart cirkel, följ gul linje till vakten.

http://imageshack.us/a/img688/7940/fmdcz.jpg

Nämen sedär ja! Riktig proffshjälp! Tackar tackar
2012-10-26, 18:35
Medlem
Hej militärer och blivande rekryter.

Har en fråga angående att söka GMU:n igen fast man hoppade av en tidigare GMU.

Hur ser psykologerna på detta ?

Kan själv tänka mig följande:

Första är att man haft sin chans och bör kliva av och låta andra försöka.

Andra är att man borde veta denna gång vad man ger sig in på och därför vara bra förberedd .

Jag personligen hoppade av på ett jägarförband efter två veckor. Detta var för jag kände mig för dåligt tränad gentemot dem andra rekryterna (Fick även detta bekräftat på inryckningstesterna) samt att jag inte skulle klara dem fysiska kraven som ställs på en jägare. Vill påpeka att jag INTE hoppade av PGA man blev "knäckt" psykiskt. Vet att man självklart ska hjälpas åt som grupp inom det militära och alla är inte lika starka osv osv. Bära varandras packning och liknande. Men ångrar såklart mitt avhopp varje dag.

Vad tror ni kommer hända med mig ? Kommer jag bli hemskickad direkt ?

Har blivit kallad till mönstring och skall infinna mig den 22a Nov.

Kan tillägga att jag väger 10kg mer muskler idag samt mycket bättre kondition, alltså allmänt starkare i hela kroppen .
2012-10-26, 18:59
Medlem
Freshprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wannabegmu
Hej militärer och blivande rekryter.

Har en fråga angående att söka GMU:n igen fast man hoppade av en tidigare GMU.

Hur ser psykologerna på detta ?

Kan själv tänka mig följande:

Första är att man haft sin chans och bör kliva av och låta andra försöka.

Andra är att man borde veta denna gång vad man ger sig in på och därför vara bra förberedd .

Jag personligen hoppade av på ett jägarförband efter två veckor. Detta var för jag kände mig för dåligt tränad gentemot dem andra rekryterna (Fick även detta bekräftat på inryckningstesterna) samt att jag inte skulle klara dem fysiska kraven som ställs på en jägare. Vill påpeka att jag INTE hoppade av PGA man blev "knäckt" psykiskt. Vet att man självklart ska hjälpas åt som grupp inom det militära och alla är inte lika starka osv osv. Bära varandras packning och liknande. Men ångrar såklart mitt avhopp varje dag.

Vad tror ni kommer hända med mig ? Kommer jag bli hemskickad direkt ?

Har blivit kallad till mönstring och skall infinna mig den 22a Nov.

Kan tillägga att jag väger 10kg mer muskler idag samt mycket bättre kondition, alltså allmänt starkare i hela kroppen .

Svårt att se att dom låter dig försöka igen, hoppar man av brukar ens chanser vara ganska dåliga enligt befäls utsago.

Och sen kanske du väger 10 kilo mera än förra gången, men snälla du, gå inte runt och hävda att det bara är muskler, det tar väldigt lång tid att bygga så mycket muskelmassa, nu snackar vi flera år av dedikerad träning.

Men kör hårt och lycka till!
2012-10-26, 19:03
Medlem
Okej. Tråkigt att höra men hur tänker dem då ? Borde jag inte vara en bättre kandidat en Anders Andersson som inte har en aning om hur man gör honör samt tar hand om vapen, utrustning och beter sig på ett regemente ?

10 kilo ren muskelmassa är att ta i men jag väger mer och mycket av det är muskel och vi pratar över 1,5 år av träning.

Tack för svaret iaf !
Senast redigerad av Wannabegmu 2012-10-26 kl. 19:08.
2012-10-26, 19:08
Medlem
Freshprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wannabegmu
Okej. Tråkigt att höra men hur tänker dem då ?

10 kilo ren muskelmassa är kanske att ta i men jag väger 10 kilo mer och mycket av det är muskel och vi pratar över året i träning.

Tack för svaret iaf !

Hah jag vet inte hur dom tänker men en av våra serganter knorrade ganska mycket när vi snackade om avhoppare, hävdade att "dom kommer man ihåg, ser man inte igen".

Ska du söka jägartjänst igen eller blir det något annat?
2012-10-26, 19:09
Medlem
Tänkte jägaretjänst igen då jag vill ha en utmaning utöver det vanliga men kan såklart tänka mig annat tex Amf. Men kan tänka mig vart som helst om jag nu får chansen att göra GMU:n. Dock så vore
dem regementen som finns nere i södra inte så roliga då jag bor en bit norrut
Senast redigerad av Wannabegmu 2012-10-26 kl. 19:20.
2012-10-26, 20:59
Medlem
Tjena, jag har en fråga som säkert svarats på ett gäng gånger men ni får lov att ursäkta mig då jag har svårigheter att hitta svaret i den här monstertråden. Jag mönstrade i Januari men bommade på cykeltestet på grund av att det var fan så mycket svårare än jag trodde det skulle vara, vad måste jag göra om den här gången? Jag vet att psykolog och i-test gäller i ett år, men måste jag göra om syn- och hörseltesten samt läkartestet?
2012-10-26, 21:42
Medlem
Coss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Galenika
När motståndet sakta men säkert ökar, på vilken siffra hamnar motståndet slutligen om man jämför motståndet som finns på en bra gymcykel? Fascineras av det här cykeltestet och att man ska hålla en viss rpm osv. Förstår att frågan är en aning weird men försök att uppskatta ungefärligt motstånd.

Mvh

Motståndet de första 5 minuterna är 125 watt (alt. 100 watt om du är liten, 150 watt om du är tung), efter detta ökas motståndet med 25 watt per minut (dvs ungefär en watt varannan sekund).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in