2013-08-30, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrey
Så kul att se alla rekryter i smekmånadsfasen som tror att nu när de har avklarat de första 2 veckorna så kan fan inget hända dom.. )

Vänta bara till första fältveckan

Haha, en annan genomförde den i Januari

Gråten i halsen tre dagar i rad. Kör hårt grabbar!
2013-08-30, 23:56
Medlem
metahumanboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrey
Så kul att se alla rekryter i smekmånadsfasen som tror att nu när de har avklarat de första 2 veckorna så kan fan inget hända dom.. )

Vänta bara till första fältveckan

Vad snackar du om? Vi har redan haft fältvecka (andra veckan)
2013-08-30, 23:59
Medlem
metahumanboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Har precis klarat av min andra vecka på GMU och sitter på tåget hem på permis (ursäkta slarv skriver från mobilen :P). Gör GMU på F21 i Luleå. Dagarna är långa och ofta tunga. Dagen börjar 05:45 och slutar ibland så sent som 21:00. Befälen skriker och surar om man gör fel, helt förståeligt dock. Gjorde en rejäl tabbe med min AK-5:a och trodde att sergeanten skulle mörda mig :P DOPPA FÖR HELVETE ALDRIG PIPAN I MARKEN!!! Aldrig nånsin, de är svinnoga med sånt. Gör som du bli tillsagd och fråga om det är nåt du inte förstår. Det är bättre att fråga mycket och göra rätt än att fråga lite och göra fel . Livet i uniform är tufft, lika bra man vänjer sig, vilket man också gör väldigt fort. Tar bara ett par dagar innan man är inne i rutinerna. Glöm INTE graden på ditt befäl. Befäl ska tilltalas med ex "löjtnant, bla bla bla". Säger man en högre rang än de har blir de inte lika arga som när man säger en lägre :P

Håll tiderna. Slashasar är inte populära. Ofta är tidskraven nästintill orealistiska men gör ditt yttersta för att hålla dem!
Håller med dig i allt du skriver. Dock så är det intressant att du tycker att 21:00 är sent? Vi slutar minst klockan 23:00 varje dag (K3)
2013-08-31, 01:25
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metahumanboy
Håller med dig i allt du skriver. Dock så är det intressant att du tycker att 21:00 är sent? Vi slutar minst klockan 23:00 varje dag (K3)

Har svårt att tro ni slutar 23-00:00 varje dag och ändå behöva stiga upp 05:30.
2013-08-31, 01:53
Medlem
Jag står lite och velar mellan vilken utbildning jag vill inrikta mig mot. (jag hoppas att detta är rätt tråd att skriva i eftersom det berör vart jag ska göra min GMU.) Jag har läst på FM hemsida men får fortfarande inte en klar bild över vilket jag ska välja.

Jag vill att utbildningen ska vara så snarlik FJS/KJ som möjligt och ge mig bästa förutsättningar för att sedan komma in på FJS/KJ. Så min fråga är om någon skulle kunna vidareutveckla och hjälpa mig förenkla valet mellan AJB/FÖS/Amfibieskyttesoldat?

Tack!
Senast redigerad av mrbambocha 2013-08-31 kl. 01:55.
2013-08-31, 10:35
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metahumanboy
Det blir inte mindre sent för att nån annan slutar senare :P Ofta ni slutar så ni bara får sex timmar sömn? Har för mig att befäl är utbildade i sömnlära och vet att människokroppen mår bäst av 8 timmar

En sak till: befäl kommenterar nästan bara om man gör fel. Säger de inget när de inspekterar/visiterar så har man gjort rätt. De letar upp minsta anledning att tillrättavisa en. Håll rent och snyggt i ditt logement/skåp och låt rätt sak hänga på rätt ställe. Bär uniformen snyggt och prydligt och med stolthet. Står du i givakt så står du blickstilla och håller blicken rakt fram. Hälarna ihop och gör ingen onödig "spark" med foten om befälen kommenderar "höger om" till exempel. Säger befälet höger om så ska man gå upp i givakt vid "höger" och vända sig åt höger vid "om". Därefter intar man manöver. Är givakt kommenterat ska man inte återgå till manöver efter rörelsen.

Lite tips bara
Senast redigerad av Knugen-Skuk 2013-08-31 kl. 10:51.
2013-08-31, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.

När jag gjorde GMU steg vi upp 05:00 och slutade 24:00 hela första två veckorna.
2013-08-31, 13:44
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chancefurlong
Rycka in i Augusti? You lucky bastards.

Vad är så tursamt med det? Vi kommer vara ute i fält när hela hösten inträffar och höst innebär regn och gyttja. Kommer bli förjävligt att få in smuts överallt och hasa i skiten. Det kommer bli mycket intressant detta..
2013-08-31, 15:21
Medlem
aNKones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.

Under min GMU så var vi inte klara innan 00:00 en enda kväll under de första 2 veckorna. Du får tro vad du vill, min gode man. Det han säger är realistiskt.
2013-08-31, 15:34
Bannlyst
Fråga: Kan man gå GMU samtidigt som man pluggar på Högskola? Min linje är 99% distans och jag kan plugga "när jag vill".
2013-08-31, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .mead0w
Fråga: Kan man gå GMU samtidigt som man pluggar på Högskola? Min linje är 99% distans och jag kan plugga "när jag vill".

Om du inte har problem med att vara sömnlös i nästan 3 månader.
2013-08-31, 16:36
Medlem
HejsanHoppsan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .mead0w

hah, i helvete heller att du kan än så länge börjar jag dagen kl 0600 sen är det fullt ös hela dagen. när det är kvällstjänst slutar jag kanske vid 2000 och då efter det duschar du och fixar sakerna för dagen efter sen vill du sova vid 2200

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in