2013-10-25, 22:34
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodah
[...]
Annars är ju det här ett fint bevis: http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_theorem_of_arithmetic#Existence
Citera
2013-10-26, 07:43
Medlem
Dammerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
1

a)

Notera att sqrt(x^4 + 1) i princip är sqrt(x^4). Notera därför:

sqrt(x^4) < sqrt(x^4+1)
<=> 1/sqrt(x^4+1) < 1/sqrt(x^4)

Nu är ln x > 0 om x > e^0 <=> x > 1. Dvs:

ln(x)/sqrt(x^4+1) < ln(x)/sqrt(x^4). Dela nu upp integralen :

[0 1] § ... + [1 oo] § ...

Vi har:
[1 oo] § ln(x)/sqrt(x^4+1) dx < [1 oo] § ln(x)/x^2 dx

Den senare kan du lätt visa är konvergent. Därför är [1 oo] § ln(x)/sqrt(x^4+1) dx mindre än den och därför konvergent. Kvar då är:

[0 1] § ln(x)/sqrt(x^4+1) dx att analysera. Kan du analysera den?

b)

[1 oo] § sin(1/sqrt x) dx

Kan börja med att byta x = y^2 då är dx = 2y dy vilket ger:

[1 oo] § sin(1/y) 2y dy
= 2 [1 oo] § y sin(1/y) dy

När y -> oo så blir sin(1/y) ~= 1/y vilket gör att för tillräckligt stora y är y sin(1/y) ~= 1. Därför summerar vi i princip till slut integraler av typen [a b] § 1 dy = (b-a) där b -> oo och a är ett tillräckligt stort tal. Därför divergerar den. Alternativt kan man tänka direkt att sin(1/sqrt x) ~= 1/sqrt x för tillräckligt stora x och då har vi problem att konvergera.
Tusen tack! Bra förklaring.
Citera
2013-10-26, 09:17
Medlem
Dammerts avatar
Stämmer det att definitionsmängden för den primitiva till 1-e^-x^2 är alla reella tal? Hur vet man det?
Citera
2013-10-26, 10:30
Medlem
Esteems avatar
Har lite problem med linalgen igen...

Fråga 1:
Hur kontrollerar jag att vissa vektorer är en ortonomerad följd? Ortogonala och med längd 1?

Fråga 2:
http://imgur.com/ZxiZIlZ
Hur bestämmer jag ON-bas när ingen är ortogonal? Ska jag använda projektionformeln?

Eftersom jag inte fick svar och fortfarande inte löst det så provar jag igen!
Citera
2013-10-26, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esteem
Har lite problem med linalgen igen...

Fråga 1:
Hur kontrollerar jag att vissa vektorer är en ortonomerad följd? Ortogonala och med längd 1?
Japp, alla ska vara ortogonala mot varandra och ha längd 1.

Citat:
Ursprungligen postat av Esteem
Fråga 2:
http://imgur.com/ZxiZIlZ
Hur bestämmer jag ON-bas när ingen är ortogonal? Ska jag använda projektionformeln?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gram-Schmidts_ortogonaliseringsprocess

Ta en vektor. Normalisera den.
Ta nästa vektor. Subtrahera projektionen på första vektorn. Normalisera resten.
Ta ytterligare en vektor. Subtrahera projektionerna på de två tidigare vektorerna. Normalisera resten.
Fortsätt på samma sätt: Ta en ny vektor. Subtrahera projektionerna på de tidigare vektorerna. Normalisera resten.
Citera
2013-10-26, 10:57
Medlem
Esteems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Japp, alla ska vara ortogonala mot varandra och ha längd 1.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gram-Schmidts_ortogonaliseringsprocess

Ta en vektor. Normalisera den.
Ta nästa vektor. Subtrahera projektionen på första vektorn. Normalisera resten.
Ta ytterligare en vektor. Subtrahera projektionerna på de två tidigare vektorerna. Normalisera resten.
Fortsätt på samma sätt: Ta en ny vektor. Subtrahera projektionerna på de tidigare vektorerna. Normalisera resten.

Aah tack! Förstod inte att det var GS man skulle använda...
Citera
2013-10-26, 14:17
Medlem
Visa att cos(s-t) = cos(s)*cos(t)+sin(s)*sin(t)

Hur ska jag börja?
Hur gör jag om jag vill visa additionssatsen och subtraktionssatsen för sinus, och även additionssatsen för cosinus?
Citera
2013-10-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Uhum,

Om man vill använda Eulers stegmetod med steget h=1/2 och har formeln y'''=x+y med y(1)=3, y'(1)=2 och y''(1)=1 vad blir då y(2)?

Första steget är enkelt, jag startar i x=1 och med y=3 då det var givet i uppgiften. Sedan följer jag tangentens riktning y'(1)=2 h steg dvs 2*1/2=1 uppåt. Då får jag mitt nya y-värde 3+1=4. Men hur beräknar jag derivatan i min nya punkt y=4? Jag vet ju vad tredjederivatan y''' är men inte y'. Jag testade att göra en substitution

y=u1
y'=u2
y''=u3
u3'=y'''

men sedan körde jag fast.

Bump.
Citera
2013-10-26, 15:22
Medlem
dxdps avatar
Citat:

Hur ska jag börja?
Hur gör jag om jag vill visa additionssatsen och subtraktionssatsen för sinus, och även additionssatsen för cosinus?

Har du gått igenom Eulers samband e^ix = cos x + i sin x? Den vägen är enklast i så fall.
Citera
2013-10-26, 15:24
Medlem
Citat:

Hur ska jag börja?
Låt s och t beteckna två vinklar i enhetscirkeln. Beteckna Q = (cos(s),sin(s)) och P = (cos(t),sin(t)). Dra ett linjesegment PQ. Tillämpa avståndsformeln så får vi:
(PQ)^2 = (cos(s)-cos(t))^2 + (sin(s) - sin(t))^2
Utveckla kvadraterna i HL så erhålls:
(PQ)^2 = cos^2(s)-2cos(s)cos(t) + cos^2(t) + sin^2(s)-2sin(s)sin(t) + sin^2(t) = cos^2(s) + sin^2(s) + cos^2(t) + sin^2(t) - 2cos(s)cos(t) - 2sin(s)sin(t) = 2-2(cos(s)cos(t)+sin(s)sin(t).
Cosinussatsen på triangeln PQO, där O är origo, ger:
(PQ)^2 = 1^2 + 1^2 - 2*1*1cos(u-v) = 2 -2cos(u-v)
Sätt de båda uttrycken lika med varandra:
2-2(cos(s)cos(t)+sin(s)sin(t) = 2 -2cos(u-v) <=> cos(u-v) = cos(s)cos(t)+sin(s)sin(t)
Citera
2013-10-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Har du gått igenom Eulers samband e^ix = cos x + i sin x? Den vägen är enklast i så fall.

Det har jag inte. Jag har iallafall bevisat cos(s-t) = cos(s)*cos(t)+sin(s)*sin(t) med hjälp utav enhetscirkeln.
Hur går jag tillväga för att visa de resterande formlerna?

Citat:
Ursprungligen postat av arvid.norstrom
Låt s och t beteckna två vinklar i enhetscirkeln. Beteckna Q = (cos(s),sin(s)) och P = (cos(t),sin(t)). Dra ett linjesegment PQ. Tillämpa avståndsformeln så får vi:
(PQ)^2 = (cos(s)-cos(t))^2 + (sin(s) - sin(t))^2
Utveckla kvadraterna i HL så erhålls:
(PQ)^2 = cos^2(s)-2cos(s)cos(t) + cos^2(t) + sin^2(s)-2sin(s)sin(t) + sin^2(t) = cos^2(s) + sin^2(s) + cos^2(t) + sin^2(t) - 2cos(s)cos(t) - 2sin(s)sin(t) = 2-2(cos(s)cos(t)+sin(s)sin(t).
Cosinussatsen på triangeln PQO, där O är origo, ger:
(PQ)^2 = 1^2 + 1^2 - 2*1*1cos(u-v) = 2 -2cos(u-v)
Sätt de båda uttrycken lika med varandra:
2-2(cos(s)cos(t)+sin(s)sin(t) = 2 -2cos(u-v) <=> cos(u-v) = cos(s)cos(t)+sin(s)sin(t)

Tack så mycket! Löste den på precis samma sätt. Skönt med en bekräftelse att man har gjort rätt också!
Senast redigerad av Rodah 2013-10-26 kl. 15:57.
Citera
2013-10-26, 16:39
Medlem
Citat:
Det har jag inte. Jag har iallafall bevisat cos(s-t) = cos(s)*cos(t)+sin(s)*sin(t) med hjälp utav enhetscirkeln.
Hur går jag tillväga för att visa de resterande formlerna?

Tack så mycket! Löste den på precis samma sätt. Skönt med en bekräftelse att man har gjort rätt också!
Additionsformeln för cosinus kan du visa genom att ersätta t med -v och använder att cos(-v) = cos(v) och sin(-v) = -sin(v). Alltså:
Additionsformeln för sinus kan du visa genom att ersätta s med 90-v och använda att sin(90-v) = cos(v), cos(90-v) = sin(v). Alltså:
Subtraktionsformeln för sinus kan du visa genom att ersätta t med -v i additionsformeln för sinus och använder att cos(-t) = cos(t) och sin(-t) = -sin(t). Alltså:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in