2013-10-26, 12:24
Medlem
John-Pauls avatar
Vad säger riksbanken nu på frågan, Bubbla?
- Använder inte det begreppet p.g.a svårdefinierat.
- Om priserna stiger så lånar folk mer än dom annars skulle göra vilket bekymrat oss en längre tid.
- Obalans i marknaden, efterfrågan överstiger utbudet (Urbanisering.), lång trend och det oroande i det är som sagt att skuldsättningen ökar.
Normalitet, ränta?
- Tja, bra konjunktur ger väl 4% i runda slängar, låna det i bank och då får du lägga till några procent.

Summa summarum:
Hög sannolikhet för fortsatt obalans med fortsatt stigande skuldsättning vilket ökar riskerna i hushållen. Lösning? Riksbanken saknar lösning, passningen -> bygg mer!

Jaha och ja, inget nytt under solen.
Ta passningen: Starta bolag och köpa mark/bygg hus, bank lånar ut, både till företaget och köparen och hanterar delvis risken så att obalansen minskar.
Pyramidspelet fortsätter, ev. tryck/motstånd stryks med maktmedel.
2013-10-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är hans jobb att skrämmas. Bankerna håller inte med honom i sin prissättning av långa bundna räntor iaf.
Hur resonerar du nu? Glöm inte att långa bundna räntor inte är meningen att reflektera vad de tror att räntan kommer maxa under löptiden.
2013-10-26, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springa
Visst är det rimligt att tro det. Men hur förklaras då att priserna går upp i exempelvis Värmland och delar av landet som avbefolkas?
Brist på objekt som köparna är villiga att spendera pengar på kan resultera i budgivningskrig och alltså höjda priser, medan de billiga, osålda objekten inte hamnar i statistiken.
2013-10-26, 15:24
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Vad mycket snack om att"räntor styr priserna", det är väl ändå så att (som vanligt) tillgång och efterfrågan styr priserna, men räntorna i viss mån påverkar efterfrågan? Om man ska vara lite petig.
Spelar ingen roll hur många som vill ha äpplen och hur få det finns om de endast har en krona på fickan. Priset blir då en krona även om man kan lura sig att priset borde vara 10 kronor. Att pengar finns på en marknad är lika viktigt som att det finns säljare och köpare. Fundera på varför uteliggare inte hyr ett rum på hotel om du inte förstår argumentet.
2013-10-26, 17:01
Medlem
lastpasss avatar
Staten själva ingår i den kartell som håller priserna uppe på bostäder

Citat:
Det saknas trafiksatsningar, planprocessen går långsamt, särintressen sätter käppar i hjulen, byggbolagen vill ha goda vinster och statens skatteutjämningssystem bestraffar tillväxt. Därför byggs det inte alls så många bostäder som det behövs i Stockholms län.

http://www.dn.se/sthlm/darfor-haller-politikerna-inte-sina-loften/
2013-10-27, 01:24
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Spelar ingen roll hur många som vill ha äpplen och hur få det finns om de endast har en krona på fickan. Priset blir då en krona även om man kan lura sig att priset borde vara 10 kronor. Att pengar finns på en marknad är lika viktigt som att det finns säljare och köpare. Fundera på varför uteliggare inte hyr ett rum på hotel om du inte förstår argumentet.

Det var ju precis det som var hans argument, eller missade jag något?
2013-10-27, 02:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Hur resonerar du nu? Glöm inte att långa bundna räntor inte är meningen att reflektera vad de tror att räntan kommer maxa under löptiden.

hehe jasså inte. Tror du bankerna är helt dumma i huvudet eller, när de sätter sina långa bunda räntor? Självklart blir det en blåsning för den som är så dum så att hen binder sina räntor på en lång tid framöver.

Ingves talar om räntor över 7% inom två år, medan banken lovar bundna räntor på 10 år runt 4,5%.... Jag tror mer på banken än ingves och gör mina egna bokalkyler därefter.
Senast redigerad av kurt-sune 2013-10-27 kl. 02:03.
2013-10-27, 06:17
Medlem
Citat:
hehe jasså inte. Tror du bankerna är helt dumma i huvudet eller, när de sätter sina långa bunda räntor? Självklart blir det en blåsning för den som är så dum så att hen binder sina räntor på en lång tid framöver.

Ingves talar om räntor över 7% inom två år, medan banken lovar bundna räntor på 10 år runt 4,5%.... Jag tror mer på banken än ingves och gör mina egna bokalkyler därefter.

Laspeyres menar nog att de långa räntorna reflekterar vad banken tror att de korta räntorna kommer snitta under löptiden, inte maxa. Så om till exempel femåringen tros ligga 2.9, 3.1, 3.3, 4.5, 5.0 de kommande 5 åren sätts räntan till (ungefär) 3.76.
Senast redigerad av Monkey101 2013-10-27 kl. 06:20.
2013-10-27, 06:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Det är klokt för Ingves har haft fel hela tiden hittills till skillnad från marknaden.

.
2013-10-27, 07:04
Medlem
Citat:

Läs svaret från Monkey101, han är inne på rätt spår.
2013-10-27, 10:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Laspeyres menar nog att de långa räntorna reflekterar vad banken tror att de korta räntorna kommer snitta under löptiden, inte maxa. Så om till exempel femåringen tros ligga 2.9, 3.1, 3.3, 4.5, 5.0 de kommande 5 åren sätts räntan till (ungefär) 3.76.

Ja, fast du kommer få betala mer som låntagare om du binder dina lån. Bundna lån är ej lika med en genomsnittlig rörlig ränta under samma period.
2013-10-27, 11:45
Medlem
Citat:
Ja, fast du kommer få betala mer som låntagare om du binder dina lån. Bundna lån är ej lika med en genomsnittlig rörlig ränta under samma period.

Absolut, man betalar ju en premie för att slippa risken att räntorna skenar. Om det är värt det eller inte beror på hur riskavert man är.

Det senaste årtiondet har man antagligen förlorat ovanligt mycket på att binda sina lån, på grund av extrema chocker som pressat ner räntan väldigt mycket. Fast det kunde man ju inte veta 2003. Lika lite som man kunde veta att huset inte skulle brinna ner - och man sitter förhoppningsvis inte och gnisslar tänder idag över att ha betalt försäkringen i onödan som en idiot.

Men mitt förtydligande handlade bara om att man inte kan se räntesatsen på bankens 10-åring som en indikation på vad den korta räntan väntas peaka på under de kommande tio åren, eller ligga på i slutet av perioden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in