2013-10-25, 23:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Med all respekt: Du missar poängen här. Kroppen (eller någon/några delar av den) kan ha krävt att bagageutrymmet tömdes. Kanske fylldes det sedan på igen med prylar som okulärt verkade vara OK, dvs saknade blodspår. Helt logiskt utifrån KJ-spåret.

Min POÄNG är implikationerna för teorin om "plantering". Jag menar att det faktum att de tre verifierade besudlingarna (=hårda tekniska bevis) i bagageutrymmet bör räknas som oberoende av varandra (de kan inte vara kontamineringar av blod som applicerats framtill till vänster längs kanten av utrymmet). Detta innebär att en "planterare" skulle ha placerat ytterst sofistikerade spår (t ex en handske, påverkad av väta efter besudling och placerad underst i röran av grunkor/grejer) som ändå inte gjorts tiilräckligt obestridliga för att nagla fast KJ. Sättet som besudlingarna är placerade i bagageutrymmet är - enligt min mening - ett bevis i sig och bör räknas som mer än ett bevis. Egentligen som mer än 1+1+1=3 bevis, eftersom lokaliseringen utgör ett fjärde, och starkare, bevis. Enbart blodbesudlingarna i bagageutrymmet bör räcka för en fällande dom.
Jag förväntade mig svaret att bagageutrymmet tömdes. Men då uppstår frågan, hur kom blodet på handsken och COOP-kassen?

Ditt svar var mer fullödigt än jag väntade mig. Tycker du att COOP-kassen på sid 305 verkar OK okulärt?
Citera
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanill
Vad menas egentligen med överbeskyddande? Jag tycker mer att det är ett sundhetstecken hos föräldrar att till hundra procent se sitt barn på det viset som de gör. Att han är oskyldig, inget snack om saken(obs! Det är sagt ur deras synpunkt inte min egen, jag är lite mer tveksam). Familjen har den uppgiften och jag tycker att dom har skött den förträffligt hittills.
Det är givet åt andra att döma deras son och bror.

Citat:
Ursprungligen postat av pikespeak11
jag vet inte om jag håller med dig alls.. förundersökningsledare nummer 2 (F2 i utdragen) säger i slutet av ett tight förhör den 29:e maj (tror jag det var!?), dessutom säger han det vid upprepande tillfällen, att han på uppdrag av K.J mor "alt. otydligt anhöriga" vill att K.J verkligen går "all in" vad gäller sanningen då pga. att nära anhöriga skall få mer "piece of mind" så antingen svamlar du eller F2, enligt mig verkar ju morsan då absolut vilja ha fram "sanningen". Enligt F2 så verkar han ju fått nån slags fullmakt av K.J´s morsa..Tyder ju knappast på nån "mörkläggning" hos päronen.

Det 'är den uppfattningen jag har av deras uttalande. Det är alltid så att de nära och kära absoooolut inte tror något om deras släkting, man, bror, son eller vad det nu kan vara.

Men det har ju då visat sig att det kan dom visst, och en del känner inte sina nära och kära helt enkelt och vad dom är kapabla till.
Men om man nu va så mån om sin telning, så borde han inte fått lov att ha en hund eftersom han inte är kapabel att sköta sig själv. Så ja, min uppfattning är att dom överbeskyddar honom då det kommer till vad han kan ha gjort.
Citera
Medlem
Cyborg_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Hur tänker du då? Hm var ska jag åka iväg och stycka den här tjejen? Jo jag åker förbi det här området och gör inbrott i en spolhall eller ett garage. Hoppas det inte är någon där eller att någon väktare åker förbi. Hoppas ingen märker att det varit inbrott eller att det är blod och benflisor lite överallt också. Jo det låter rätt troligt. A8 är mest troligt styckplatsen. Hans pappa har säkert nycklar dit. Han är ju någon sorts civilis inom försvaret i Luleå.
Finns säkert polare eller föräldrar till polarna som jobbar någonstans där dom har tillgång till spolhall eller dylikt ... kanske dom varit och tvättat bilen där förut. Nycklar finns säkert att tillgå om det överhuvudtaget är låst...
Citera
2013-10-25, 23:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det var väl du som innan FUP:en kom var bergfast övertygad om att VB hade kidnappats av KJ och ev. medhjälpare för att användas som "levande måltavla" vid krigsleken helgen efter?

Densamme. Och nej, jag har inte övergivit tanken på att KJ:s medbrottslingar kan vara någon/några i utredningen ej kända personer ur det kartotek KJ arbetat upp genom sitt specialintresse - plåga och döda - och som delar detta intresse med honom och irl ville uppleva hur det känns att döda en människa under så bestialiska former som möjligt. Men efter att ha tagit del av MB:s och VB:s sms-trafik ter sig mt KJ i en annan konstellation troligare. Ensam betvivlar jag att KJ hade fixat det här, det synsättet menar jag är att koka soppa på en spik. På en trådsmal spik vid namn Kristoffer Johansson, känd för att göra halvhjärtade och ofullständiga insatser i det mesta han företar sig. Nej, jag har mycket svårt att förlika mig med den tanken, rätt säker på att det finns ytterligare 1-2 medgärningsmän.

Citat:
Jag tycker du ska skriva en detektivroman, för fantasi verkar inte saknas i alla fall. Tänk bara på att till och med en deckarläsare kan undra hur en vanlig halvkorkad bondlurk som tränar karate och driver en liten restaurang skulle kunna koka ihop en sån här satanisk plan och dessutom ha en tillräcklig mängd av kontakter med "marionetten"/mördaren utan att det i senare utredning finns ett enda spår någonstans av att de överhuvudtaget någonsin träffats. Inga tfn-samtal, Inga SMS, ingen facebook. Inga vittnesmål från någon om att de träffats eller ens setts på samma plats.

Du kanske skulle återgå till "Levande måltavla" istället, både i deckarprojektet och här. Lite lä... ähum mindre totalt omöjligt att få ihop nåt slags nödtorftigt sammanhängande scenario av.

MB må vara en "halvkorkad bondlurk", men i en bonnhåla som Boden ses MB säkert som Mr High & Mighty i vissa kretsar - en karatehårding med förmåga att spöa både kvinnor och barn.

Beträffande obefintlig mobil- och datatrafik mellan MB och KJ kan jag upplysa dig om att alla kontakter människor emellan ännu inte sker uteslutande över internet. I ett delikat ärende som detta förutsätter jag att den halvkorkade bondlurken i ett utslag av säkerhetstänk beslutat att kontakterna med Kibba måste ske på det mera direkta, personliga planet - mellan 4 jack. Håller med om det resonemanget ?
Citera
2013-10-25, 23:33
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag skulle vara jävligt tacksam om du i fortsättningen undvek att direkt ljuga om vad jag skriver och inte skriver. Jag har när det gäller KJ och styckningen bara skrivit att han inte är psykiskt normal. Jag har inte skrivit någonting om hur bra han passar i i någon styckmördarprofil - helt enkelt därför att jag inte tror att den typen av profilerande ger något i det här fallet. Däremot har jag, när det gäller din favoritskyldige MB, konstaterat att de profilerande resonemangen om att han passar så jäkla bra som mördare förutsätter att man struntar blankt i allt som uppenbarligen har skett med kroppen efter döden. Och eftersom det just inte finns något annat som pekar på MB, finns det inte så mycket alls som pekar på MB.
Så, nu är MB lika god kandidat, rent gärningsmannaprofilmässigt, som KJ? Är det så jag ska förstå dig? Jag kan ha missuppfattat dig tidigare och då ber jag om ursäkt, men om MB är en lika god styckmördare som KJ rent "gärningsprofilsmannamässigt" så ber jag om ursäkt givetvis.

MB är inte alls min favoritskyldige. KJ är min favoritskyldige. Men det innebär inte att jag är lika övertygad som alla andra och det innebär definitivt inte att jag är övertygad om att polisen har utfört ett bra arbete.
Citera
2013-10-25, 23:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jaså, det vågar du? Vet du hur mänsklig vävnad fungerar? Ett smalt stickvapen som ger ett direkt dödande hugg behöver inte leda till några stora blödningar. En person som ligger på mage och blir dödad med ett (eller efterföljande flera) hugg i ryggen med ett smalt stickvapen behöver inte blöda alls mycket eftersom blodtrycket upphör i samma stund som hjärtat slutar slå och detta ska jämföras med den mänskliga vävnadens förmåga att återförsluta sig.
Nej, det dödande hugget behöver inte ha lett till just några blödningar alls. Däremot bör de djupare av huggen på ryggen tillsammans producerat en del blod, om de tillkommit före döden, vilket jag i mitt förra inlägg lyckades läsa förbi att Susan Sprogöe-Jacobsen uttryckligen hade skrivit

Men om det är så, betyder det också att VB inte kan vara dödad i hastigt mod, utan i en utdragen process där GM hela tiden har haft tid att besinna sig.
Citera
2013-10-25, 23:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men det har vi redan diskuterat ikväll. Det står en motordriven säng i hans rum. Den ställdes in när "skräp" som hunden hade förstört bars ut. Antagligen dubbelsängen med det.

Ja Quarrel det är din teori ja. Men det är inte belagda fakta. Det är ett vittnesmål från den misstänktes pappa. Mot det står ett antal vittnesmål från personer som säger utan reservationer att KJ hade en bred säng eller en dubbelsäng. Ingen av dem har hävdat att han skulle ha bytt säng på sistone, utom en som tror att han haft en madrass bredvid sängen som försvunnit. Och ett vittnesmål från en granne som dessutom känner den misstänkte och som säger att han såg KJ bära ut ett större föremål från lägenheten den 7:e eller 8:e maj.

Jag förstår inte att du som är så konspiratoriskt lagd när det gäller MB och utgår från att det ljugs hela tiden och att inget är som det ser ut att vara hela tiden verkar utgå från att allt som KJ och hans anhöriga säger är dagens sanning. Är det "objektivitet" det verkligen?
Citera
2013-10-25, 23:39
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det dödande hugget behöver inte ha lett till just några blödningar alls. Däremot bör de djupare av huggen på ryggen tillsammans producerat en del blod, om de tillkommit före döden, vilket jag i mitt förra inlägg lyckades läsa förbi att Susan Sprogöe-Jacobsen uttryckligen hade skrivit

Men om det är så, betyder det också att VB inte kan vara dödad i hastigt mod, utan i en utdragen process där GM hela tiden har haft tid att besinna sig.
Hur utdragen? Hur lång tid tar det att utdela, säg, nio hugg med ett stickvapen? 5 sekunder, 10 sekunder? Besinnar sig en person som har tappat kontrollen på 5 sekunder? 10 sekunder? 15 sekunder? 1 minut?
Citera
2013-10-25, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ditt svar var mer fullödigt än jag väntade mig. Tycker du att COOP-kassen på sid 305 verkar OK okulärt?

Tack för civiliserat tilltal. Det uppskattas, och jag respekterar vad du gör här, och i andra trådar (djävulens advokat). Som jag sagt tidigare, är det den mest produktiva inställningen för att vaska fram väsentlig information ur ett forum som detta, även om jag valt att spela en annan roll i den här uppsättningen.

Vad gäller kassen: Nej. Du har rätt i det. KJ måste ha missat den för att teorin ska gå i lås. Jag tycker inte det är orimligt att tänka sig.

Däremot är "planteringsteorin" orimlig, givet besudlingarnas placering och karaktär (fr a handsken)
Citera
2013-10-25, 23:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikespeak11
Enligt fup:en så sa ju inte farsan ett ord vid gripandet, däremot så bluddrade väl K.J nånting att dom inte har nånting på han, samt att han skulle bli frisläppt på 15 min..

Det har jag funderat lite på. Han verkar ju väldigt kaxig i början. Begär inte ens advokat. Om han t.ex hade använt den där tejpen vid mordet och sen lagt den i badrummet så borde han ju förstått att den skulle hittas och åtminstone koppla hans hem med tejpen på VB och blodet på tejpen. Tejpen på VB borde han ju inse skulle hittas när kroppen ligger nästan öppet i skogen. Så varför verkar han så säker?
Citera
2013-10-25, 23:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Hur utdragen? Hur lång tid tar det att utdela, säg, nio hugg med ett stickvapen? 5 sekunder, 10 sekunder? Besinnar sig en person som har tappat kontrollen på 5 sekunder? 10 sekunder? 15 sekunder? 1 minut?
Processen kan ha tagit en timme, gissar jag. Rättsläkaren drog antagligen sin slutsats av att skadorna inte hade läkt. Det handlar inte om någon som i raseri dödar någon, då går det fort. De här skadorna ger intryck av att vara utstuderat skapade. Någon ville göra VB riktigt illa. Styckningen efter tyder också på det.
Citera
2013-10-25, 23:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Tack för civiliserat tilltal. Det uppskattas, och jag respekterar vad du gör här, och i andra trådar (djävulens advokat). Som jag sagt tidigare, är det den mest produktiva inställningen för att vaska fram väsentlig information ur ett forum som detta, även om jag valt att spela en annan roll i den här uppsättningen.

Vad gäller kassen: Nej. Du har rätt i det. KJ måste ha missat den för att teorin ska gå i lås. Jag tycker inte det är orimligt att tänka sig.

Däremot är "planteringsteorin" orimlig, givet besudlingarnas placering och karaktär (fr a handsken)
Jag tror inte heller på planteringsteorin. Jag tror inte heller att KJ tömt bagageutrymmet på nästan allt, transporterat kroppen, och missat blodfläckarna på grejerna som var kvar. Att blodet på handsken skulle komma från mattan är knappast troligt, den låg inte på blodfläcken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in