2013-10-25, 20:24
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Jag tror själv personligen inte på detta. "Bögsex" kan däremot vara möjligt, om man tror på dagboksvittnets vittnesmål. Gärningsbeskrivningen tror jag inte heller på - inte i i alla delar. Jag måste inte göra det som lekman. Den är ju ingen absolut sanning.

På tal om incest/pedofili...i Styckmordsmålet står det om en incident i Obducentens tjänsterum, då en kollega lånat en bok (eller katalog?) av denne och skulle antingen hämta den eller lämna tillbaka den. Då var det så att när han tog fram/lyfte upp den (?), så föll tidningsurklipp ner på golvet eller ett bord och detta var sexannonser, gällande par som söker andra par, där även barn kan vara med. Obducenten hävdade att han klippt ut annonserna för att han ansåg dessa vara alltför "stötande". Jag anser inte detta varande en trovärdig förklaring. En annan "förklaring" var att han klippt ut annonserna för att dessa skulle vara ett inslag i en föreläsning inför poliselever (?), som han "tänkt att hålla".
Vilken "kollega" har sagt detta? Vid vilket förhör och när? Var i förundersökningsprotokollet står detta?

Detta är ju väldigt alarmerande uppgifter - har du grund för påståendena om att Teet Härm skulle vara pedofil?
Citera
2013-10-25, 20:25
Medlem
Citat:
Nej, jag har aldrig varit en "tvestjärt". Du misstolkar tyvärr mitt inlägg, Ekot. Jag sa som det var, helt enkelt, att det inte fanns några "läger", då. Åtminstone inte officiellt. Det var ju inte förrän Döden är en man kom ut, som det började bildas en motståndarsida att snacka om. Jag har alltid i princip misstänkt läkarna.

Eller syftar du på "det tredje lägret", måhända?

Nej menade inte att du är en tvestjärt, utan den grupp som inte kan bestämma sig, eller tror att båda sidor har rätt, som uppstod efter att Döden är en man kom ut. Tvestjärtar kan debatten vara utan.
Senast redigerad av echoesofglory 2013-10-25 kl. 20:29.
Citera
2013-10-26, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Vilken "kollega" har sagt detta? Vid vilket förhör och när? Var i förundersökningsprotokollet står detta?

Detta är ju väldigt alarmerande uppgifter - har du grund för påståendena om att Teet Härm skulle vara pedofil?

Jag kan börja med att säga att det närmaste jag kommit att läsa i FUP:et är att läsa uppsatsen Styckmordsmålet, då den till sin allra största del vilar på just material från det (inkl. obduktionsutlåtandet avseende de kvarlevor från CdC som påträffades).

här var det, alltså (6.1.8 FÖRHÖR DEN 1 DECEMBER 1987 KL 09.25-12.20), (Styckmordsmålet, sidan 187): kollegan kallas (i uppsatsen) för "Sven Ek" och urklippen fanns i en bok, som han* lånat ut till Obducenten. Han gick dit själv för att ta tillbaka den, då han behövde den, eftersom Obducenten satt frihetsberövad (bör ha varit i början av dec. 1984, får man väl förmoda). Det var då kollegan upptäckte sexannonserna, när han började läsa i boken. "Ek" förnekade att annonserna tillhörde honom själv. Och en av annonserna (tre st. allt som allt) avsåg par söker par, där barn involverat/-de är ett önskemål. Resten överensstämmer rätt så väl med vad jag skrev om detta tidigare. A a, bil 83, s 131-170. Rätt ska vara rätt.

*) Ni ser, jag gjorde en korrigering och hade inga som helst intentioner att försöka desinformera.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-10-26 kl. 01:37.
Citera
2013-10-26, 01:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Om man påstår grova saker rakt och tydligt om en namn given person, tex att TH "tydligen gillade att fota lik på fritiden med egen kamera", som Hagenbach skrev för ett tag sedan (och det är inte det enda ryktet Hagenbach försökt plantera), då ska man ha jävligt bra på fötterna, och det har Hagenbach aldrig någonsin.

Det spelar nu ingen roll om Hagenbach skriver TH, Obducenten eller Härm, för alla vet vem som åsyftas. Själv försöker jag vara försiktig, och även om jag skriver om en död person - tex Vincent - så dömer jag honom inte, jag försöker beskriva honom och hans miljö, så sakligt jag kan, och tyvärr blir texterna inte så smickrande ändå (och samma gäller för Bosse och Gonerka såklart). Men jag påstår hur som helst inte mer än vad jag kan utläsa av polispapper, av vad Vincent själv sagt, och av utsagor från människor som interagerat med Vincent.

Och Gonerka och Vincent är döda sedan länge, vilket gör ID-frågan mindre känslig, och Bosse har en pseudonym, så han är skyddad på det sättet, och hans brottslighet är dessutom 40 år gammal ... Ingen av dessa personer har heller förföljts av en enad presskår och svenska polisen i åratal, så det finns ju skillnader ...

Och Teet Härm är såklart en helt annan femma, ett eget kapitel.

Jag förstår överhuvudtaget inte behovet av att sprida skitrykten om denna misshandlade person, efter 30 år. Vad får en debattör ut av det? Skälen måste ju vara extrema, kanske rentav sjukliga.

Jo tack, vi har alla märkt att du är väldigt "försiktig" när du skriver om döda personer, dagboksvittnet har ju kallats ju menederska av dig och vissa av dina sk. dina "vänner" i tråden OCH DET TROTS att hon aldrig ens har blivit åtalad för mened, än mindre dömd för detta brott

Du värnar om läkarna minsann (oj vad oväntat) men Rajs, allmänläkarens exfru, fotohandlarparet, dagboksvittnet, Marie Råden får som bekant "löpa gatlopp" i tråden, då är det inte skitsnack av någon märklig anledning.

Är inte det en form av ryktesspridning att hävda att dagboksvittnet var menederska ?
Vad får du och dina vänner i tråden ut av det ????
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-10-26 kl. 01:59.
Citera
2013-10-26, 01:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Nej, vi är förstås inte samma person. Jag skrev ju dessutom ett INTE före ordet tror när det gällde huruvida du och Hagenbach är samma person. Jag tror alltså INTE att ni är samma person.

När det gäller fyndplatsen så har du ett konstigt resonemang. Om man undrar vem som är GM så är fyndplatsen i sig inte värd någonting bara för att den ligger i närheten av Kungsholmen där det bor en herrans massa människor (liksom det gör i Solna och andra närliggande ställen). Om man som du däremot redan har bestämt sig för att TA var inblandad i det som hände CdC så är ju bara fyndplatsen en bekräftelse på att du har rätt, vilket den även hade varit i stort sett var den än hade varit. Hade den varit i Skåne så hade du kopplat den till "Skåningen", om den hade varit i Hagaparken hade det varit relativt nära Solna C och fotobutiken, om den hade varit i längs Norrtäljevägen hade den legat på väg till TH osv osv.

Vad jag själv tror?
Eftersom jag inte vet vem som styckade och förmodligen mördade CdC så är det svårt att säga var styckningen ägde rum, men kanske i en lägenhet i relativ närhet till de båda fyndplatserna (ja, jag tror att fyndplatserna säger en del om brottsplatsen, men inte att det pekar mot Rättsläkarstationen). Jag är dock ödmjuk för att jag kan ha fel på denna punkt (fast inte om Rättsläkarstationen ).

Nej du vet inte men du måste väl i herrans namn ha några misstankar om vem som kan ha utfört styckningen och i förlängning "mordet" ?
Varför utesluter du rättsläkarstationen förresten ?
Vad är det som gör dig så oerhört säker på att den kan uteslutas ?

Och nej, jag har inte bestämt mig för att allmänläkaren är inblandad, däremot så är det ytterst besvärande för honom att fotohandlarparet har pekat ut honom som den man som lämnade in den makabra fotorullen.
Det är inte desto mindre besvärande att det var dagispersonalen som satte bollen i rullning vad gäller de andra misstankarna, allt det där känner du till eftersom du har följt tråden under en längre tid och du är väl insatt i fallet så jag behöver knappast inte förklara mer gällande detta.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-10-26 kl. 02:15.
Citera
2013-10-26, 01:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
PLs bok är inte åt kampanjhållet. Borgnäs bok är ju ett beställningsverk mot just PLs bok, ett förvirrat försök till smutskastning av Teet Härm där denna nu utmålas som seriemördare. Om jag förstått Borgnäs rätt så tror Borgnäs att TH har mördat kvinnor med namn som är svenska motsvarigheter till Jack the Rippers förmodade mordoffer? Tjena.

Då kan vi ju också vända på steken, PL:s bok är ett beställningsverk mot HO:s bok

Faktum är att Stockholmspolisen startade redan i slutet av mars år 1991 en utredning för att söka likheter hos gärningsmännen bakom en rad ouppklarade kvinnomord i Stockholm under 1980-talet.

http://imageshack.us/f/560/annica.jpg/

Borgnäs var alltså inte först ut med misstanken om att det fanns ett samband mellan kvinnomorden.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-10-26 kl. 02:03.
Citera
2013-10-26, 01:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Nej, vi är förstås inte samma person. Jag skrev ju dessutom ett INTE före ordet tror när det gällde huruvida du och Hagenbach är samma person. Jag tror alltså INTE att ni är samma person.

När det gäller fyndplatsen så har du ett konstigt resonemang. Om man undrar vem som är GM så är fyndplatsen i sig inte värd någonting bara för att den ligger i närheten av Kungsholmen där det bor en herrans massa människor (liksom det gör i Solna och andra närliggande ställen). Om man som du däremot redan har bestämt sig för att TA var inblandad i det som hände CdC så är ju bara fyndplatsen en bekräftelse på att du har rätt, vilket den även hade varit i stort sett var den än hade varit. Hade den varit i Skåne så hade du kopplat den till "Skåningen", om den hade varit i Hagaparken hade det varit relativt nära Solna C och fotobutiken, om den hade varit i längs Norrtäljevägen hade den legat på väg till TH osv osv.

Vad jag själv tror?
Eftersom jag inte vet vem som styckade och förmodligen mördade CdC så är det svårt att säga var styckningen ägde rum, men kanske i en lägenhet i relativ närhet till de båda fyndplatserna (ja, jag tror att fyndplatserna säger en del om brottsplatsen, men inte att det pekar mot Rättsläkarstationen). Jag är dock ödmjuk för att jag kan ha fel på denna punkt (fast inte om Rättsläkarstationen ).

Om och när man tror på Obducentens skuld i detta brottsfall, så är ju inte rättsläkarstationen i Solna oviktig, inte minst med tanke på fotohandlarparets vittnesmål om att de såg att de morbida/makabra bilderna var tagna "i sjukhusmiljö". Ja, förutsatt att man tror på parets uppgifter. Och sedan är det ju så också att fotohandlarparet pekade ut Allmänläkaren som den person som lämnade in dessa foton för framkallning i deras butik.
Citera
2013-10-26, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Borgnäs var alltså inte först ut med misstanken om att det fanns ett samband mellan kvinnomorden.

Professor emeritus Rajs hade dessa misstankar redan så tidigt som anno 1984.
Citera
2013-10-26, 02:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Professor emeritus Rajs hade dessa misstankar redan så tidigt som anno 1984.

Intressant, han var alltså den förste som hade såna misstankar ?

Kan det möjligen vara anledningen till att läkarvännerna i tråden är så fientligt inställda till Rajs
?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-10-26 kl. 02:29.
Citera
2013-10-26, 02:32
Bannlyst
Catrine da Costa ska ha berättat för Seppälä (R.I.P) att hon haft flera sexkontakter med båda läkarna på KI-området (i slutet av sitt liv) och ibland med bara "Skåningen" (dvs. Allmänläkaren) i ett hotellrum. Ibland var As dotter med, när de båda läkarna hade dessa sexuella aktiviteter med CdC. Aktiviteterna var ganska så "våldsamma" och CdC tyckte den enes arbetsplats (dvs. Obducentens arbetsplats, rättsläkarstationen i Solna) var "otäckt" att vara på, under dessa omständigheter. Hon trodde han kunde vara "nekrofil".

Det verkar som att CdC först haft kontakt med Allmänläkaren (redan 1983), men sedan haft kontakt med båda läkarna 1984. CdC ska därför ha känt A bättre än O, som hon var mer osäker på.

Det finns uppgifter i uppsatsen om att polisen sett O kontakta prostituerade under 1982 (då har ändå inte en poliskvinnas uppgift räknats med, som avser hennes upplevelse av O och CdC tillsammans på Gamla Stan) och även vårvintern 1984 (då är ej Rådéns vittnesmål inräknat).
Citera
2013-10-26, 02:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Intressant, han var alltså den förste som hade såna misstankar ?

Kan det möjligen vara anledningen till att läkarvännerna i tråden är så fientligt inställda till Rajs
?

Ja, jag antar det...han trodde det kunde finnas ett samband mellan prostituerade Annika Nordbergs (sommaren 1982), en sjuttonårig prostituerads (december 1982), och då CdCs dödsfall (sommaren 1984). Ja, just de dödsfall som Borgnäs trott ha en koppling.

(skulle snarare tippa på att de är fientligt inställda till Rajs av flera skäl)
Citera
2013-10-26, 02:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Intressant att utredarna haft en teori om att de båda läkarna (med Allmänläkarens dotter) gått in i anatomibyggnaden, för att "dölja sina verkliga förehavanden på området", med anledning av att de känt sig ertappade av hunddamen, och en annan teori har handlat om att läkarna gömt CdCs kropp där, men inte styckat den på samma ställe (platsen för detta trodde de var rättsläkarstationen, som bekant).

http://imageshack.us/f/687/barnvittnet.jpg/

Förbannat intressant också att damen med hund genast kunde peka ut de båda läkarna på en videoinspelad konfrontation, hördes någonsin hennes make och den unga läkarstudenten, damen med hund ska ju ha berättat om det märkliga mötet så fort hon kom hem.
Kunde dom bekräfta det hela ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-10-26 kl. 03:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in