2013-12-29, 01:25
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Tack Det finns uppenbarligen enorma segment som inte utreddes ordentligt. Eugenivägen 25 är mkt intressant, uppenbarligen, liksom hela Eugeniavägen, ett riktigt slumområde, där det dessutom söps, och prostituerade ska också ha uppehållit sig där. De sociala markörerna borde ha väckt polisens intresse direkt, och Vincent blev ju också ett centralt spaningsobjekt på hösten 1984.

"Robert" är högst intressant, liksom det uppenbara lojalitetsbandet ("Roberts" pappa "Ville" jobbade hos Vincent i juni 1984) och vi hittar ytterligare en norrlänning förutom Vincent - en man som hörde till Eugeiniavägen ("Martin") var ju skriven i Gällivare. Denne man var också på plats i juni 1984. Det var "Martin" och "Robert" som fyllekörde en möbelbuss med öppna bakdörrar i centrala Stockholm. Detta skedde den 4/6 1984, och Eugenivägen 25 borde väl funnits i polisens minne i augusti 1984, särskilt med tanke på att Vincent och Robert var välkända busar sedan många år.

Jag återkommer med mer info om "Robert" när jag får tid. Jag har faktiskt hittat det jag letade efter, och ingen bör bli förvånad över vilka människor som huserade ett par hundra meter från fyndplats 2. Frågan är om det är en slump eller inte, om det är en slump att det är exakt den sortens människor som polisen borde letat efter från början. Och man kan undra hur många liknande personer som söp, övernatade, levde busliv och knarkade på Eugenivägen sommaren 1984 ...

Dom här människorna som "huserade" på Eugeniavägen 25 sommaren 1984, vad har dom för koppling till fyndplats 1 ?
Finns det någon sådan koppling överhuvudtaget ?
Vi ska ju inte glömma bort att det var faktiskt två fyndplatser, tidigare har också du spekulerat i om det fanns fler oupptäckta sådana där resten av hennes kvarlevor dumpades.

Och nu när du har övergett "Vincent" som misstänkt, hur upptäckte du Robert egentligen och på vilka grunder misstänker du honom för inblandning ?
Det måste väl ändå vara syftet när du nu skriver om honom ?
Du skriver ju faktiskt att han är högst intressant
Citera
2013-12-29, 01:57
Medlem
Vincent, Robert osv har inget med det här att göra. De var människor med problem, men råkade bara befinna sig i närheten av sjukhusområdet.
Senast redigerad av Putsch 2013-12-29 kl. 02:49.
Citera
2013-12-29, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Vincent, Robert osv har inget med det här att göra. De var människor med problem, men råkade bara befinna sig i närheten av sjukhusområdet.

Du låtsas veta, som vanligt. Och kommer med ännu ett totalt ogrundat påstående, fullständigt gripet ur luften, substanslöst, som vanligt Och du har ännu inte accepterat att likdelar hittade på själva Eugenivägen, vilket framgår av polisfoton som postats i tråden. Fyndplats 2 var belägen vid en Y-korsning på Eugenivägen. Säckarna hittades invid ett stängsel, och personen som larmade polisen jobbade på Eugeniavägen. Och eftersom Vincent, Robert och de andra busarna inte utreddes ordentligt är det bara urlöjligt att påstå att de inte hade ngt med Catrines död att göra, vi vet inte ett skit om det, men det viktiga är inte att hitta en presumtiv gärningsman. Det viktiga är att visa bakgrunden till TH:s bisarra häktning, att visa vilket ohyggligt svart hål som fanns i utredningen. Finns problempersoner som Vincent och Robert ca 200 m från en prostituerad knarklangares avstyckade likdelar ska problempersonernas lokaler och livsmönster självklart kollas omedelbart, vilket inte skedde. Din oförmåga att förstå skillnaden mellan sjukhusområdet är E-vägen är förresten skrattretande
Citera
2013-12-29, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och nu när du har övergett "Vincent" som misstänkt, hur upptäckte du Robert egentligen och på vilka grunder misstänker du honom för inblandning? Det måste väl ändå vara syftet när du nu skriver om honom ?

Vincent är absolut inte övergiven som misstänkt, han är högst misstänkt, pga personkopplingen, personligheten, geografin, hans beteende efter Catrines död osv. Jag skrev nyligen att jag inte tror att han är skyldig, men det ju betyder inte att han är avskriven i mitt huvud. Om du har svårt att förstå grundläggande svenska uttryck ("tror" tex) så hänvisar jag dig till akademins ordlista. Och nej, jag förklarar inte hur jag upptäckte Robert, men alla fakta jag har kommer från säkra källor, och jag har fått hjälp från flera håll. Och huvudsyftet är inte att hitta en gärningsman. Jag vill visa vilka hisnande brister som fanns i utredningen. En utredning som inte omfattar Vincent, Robert, Martin och de andra busarna på Eugenivägen 25 är inte värd ett skit. Och det slutar inte där. Eugeniavägen var dessutom ett utpräglat slumområde, och antagligen hölls spritfester med prostituerade där. Detta enligt en knegare som var knuten till KS-området och kände till Eugenivägen väl. Jag hoppas kunna återkomma om detta.
Citera
2013-12-29, 11:33
Medlem
Den gamla gärningsbeskrivningens relation till de nya uppgifterna om Eugenivägen 25

Nyligen har jag postat nya uppgifter om Eugeniavägen 25, en riktig problemadress. Polisen besökte E-vägen 25 den 6/6 1984 pga en farlig fyllekörning, och man hittade en kaotisk miljö och ett flertal alkoholister. En man var så full (mitt på blanka dagen) att polisen inte kunde förhöra honom.

På E-vägen 25 fanns också 2 kända busar: Vincent och Robert. Både Vincent och Robert hade grava alkoholproblem, och de hade haft kontakt med polisen ett flertal ggr under åren. Vincent inledde sin kriminella bana på 60-talet, och utreddes för mordhot i mars 1984. Robert hade strulat sedan han var 20 år (han föddes 1956), och han utreddes bla för ett rånförsök och inbrott. Robert var våldsam och mkt impulsiv.

En av Vincents anställda var också med om en synnerligen brutal misshandel i mitten på 80-talet, och det finns anledning att tro att Robert var aktiv eller åtminstone närvarande. Vid ett tillfälle hängdes offret ut genom fönstret, med huvudet mot marken, och grannarna larmade polisen. Offret för misshandeln avled tyvärr 2010. Det var en kvinna i medelåldern, och hon misshandlades vid 3 tillfällen vad jag vet, och hon trakasserades också, men jag vet inte av vem, bara att det var en fd partner.

Nåväl, dessa nya person- och tidsuppgifter ger ju en ny bild av den bisarra gärningsbeskrivning som fantiserades ihop i slutet på 80-talet, och det står återigen helt klart att de nya utredarna hade tappat markkontakten fullständigt. Vi vet att man slarvade bort centrala vittnesmål, att man glömde bort den sunda tidslinje som fanns 1984, och vi vet att man litade på vittnen som saknade all trovärdighet, men man fixerade sig också tvångsmässigt vid pingsthelgen som vi vet, och om ngn förvirrad stackars sate fortfarande tror att Catrine dog under pingsthelgen så är ju Vincents, hans anställda och aktiviteten på Eugenivägen av extremt stort intresse, för polisen besökte ju Eugenivägen 25 ung en vecka innan Catrine antogs ha dött (enligt den gamla folkmyten alltså).

Och om man ännu lever djupt inne i dimman och tror på den gamla gärningsbeskrivningen så måste man ju anse att polisens agerande var helt sunt och rimligt, att det var helt ok att strunta i E-vägen 25 trots att adressen låg ca 200 m från fyndplats 2 och att polisen varit där ngn vecka innan offret antas ha blivit bragt om livet, och man måste också anse att 2 kända våldsmän på sagda adress var så ointressanta att de inte ens behövde undersökas ordentligt, trots att ens egen favoritskurk TH inte ens var på tapeten än Polisen misskötte ju kollen av E-vägen 25 innan TH ens sugits in i utredningen och häktats.
Citera
2013-12-29, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch

På vilka grunder har du avskrivit CdCs bekanta/nära bekanta/möjliga medbrottsling sista tiden i hennes liv som intressanta?
Citera
2013-12-29, 13:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vincent är absolut inte övergiven som misstänkt, han är högst misstänkt, pga personkopplingen, personligheten, geografin, hans beteende efter Catrines död osv. Jag skrev nyligen att jag inte tror att han är skyldig, men det ju betyder inte att han är avskriven i mitt huvud. Om du har svårt att förstå grundläggande svenska uttryck ("tror" tex) så hänvisar jag dig till akademins ordlista. Och nej, jag förklarar inte hur jag upptäckte Robert, men alla fakta jag har kommer från säkra källor, och jag har fått hjälp från flera håll. Och huvudsyftet är inte att hitta en gärningsman. Jag vill visa vilka hisnande brister som fanns i utredningen. En utredning som inte omfattar Vincent, Robert, Martin och de andra busarna på Eugenivägen 25 är inte värd ett skit. Och det slutar inte där. Eugeniavägen var dessutom ett utpräglat slumområde, och antagligen hölls spritfester med prostituerade där. Detta enligt en knegare som var knuten till KS-området och kände till Eugenivägen väl. Jag hoppas kunna återkomma om detta.

Men det var ju TVÅ fyndplatser, vad har FP1 för koppling till dom otäcka "busarna" på Eugeniavägen 25 då ?

Det är också rätt så underligt att du hela tiden väljer att bortse från närheten till Karolinska sjukhuset, FP2 låg ju precis i utkanten av sjukhusområdet.
Det är i princip som om denna extrema närhet till KS inte existerar av någon märklig anledning

Du skrev igår att du faktiskt inte tror att Vincent hade med Catrines död eller styckningen att göra (inlägg #17354) men nu skriver du att han fortfarande är högst misstänkt

Du svänger ju fram och tillbaka som en vindflöjel, hur ska du ha det egentligen, är han misstänkt ja eller nej ?
Citera
2013-12-29, 13:53
Medlem
Citat:
[...] hur ska du ha det egentligen, är han misstänkt ja eller nej ?

Jösses, du är ju den sista person som ska märka ord och avkräva intellektuell och semantisk stringens av en meddebattör Visst är Vincent misstänkt, ja, men det finns flera saker han kan vara misstänkt för. Och visst, jag tror inte att han styckade da Costa, jag tror inte att han dödade henne, men han är misstänkt, och jag skulle lika gärna skunna skriva "suspekt" eller "skum", om du blir gladare av det. Jag tror att Vincent var skyldig till någonting centralt, att han skyddade en brottsling, att han blåljög för polisen, att han kanske försatte Catrine i en farlig situation, och jag tror absolut att han kan ha underlåtit att skydda henne från uppenbar fara, tex en våldsam bekant, och jag kan absolut tänka mig att Vincent kunde förmedlat en farlig kund, och att han därigenom kunde ha bidragit till Catrines död. Det finns mkt Vincent kunde vara skyldig till, förutom mord och brott mot griftefrid.
Citera
2013-12-29, 14:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jösses, du är ju den sista person som ska märka ord och avkräva intellektuell och semantisk stringens av en meddebattör Visst är Vincent misstänkt, ja, men det finns flera saker han kan vara misstänkt för. Och visst, jag tror inte att han styckade da Costa, jag tror inte att han dödade henne, men han är misstänkt, och jag skulle lika gärna skunna skriva "suspekt" eller "skum", om du blir gladare av det. Jag tror att Vincent var skyldig till någonting centralt, att han skyddade en brottsling, att han blåljög för polisen, att han kanske försatte Catrine i en farlig situation, och jag tror absolut att han kan ha underlåtit att skydda henne från uppenbar fara, tex en våldsam bekant, och jag kan absolut tänka mig att Vincent kunde förmedlat en farlig kund, och att han därigenom kunde ha bidragit till Catrines död. Det finns mkt Vincent kunde vara skyldig till, förutom mord och brott mot griftefrid.

Om du nu inte tror att Vincent var inblandad i Catrines död eller styckningen så vad finns det då för anledning att fortsätta att skriva evighetslånga inlägg om honom ?
Det är ju bara du som driver det ytterligt glödheta spåret Eugeniavägen 25 här i tråden, Vincent må ha varit hur skum/suspekt som helst men det finns inte ett jota som indikerar att han är inblandad i Catrines död på något sätt överhuvudtaget, ja båda hade visserligen Norrländska rötter, besökte MS-gatan och bar päls men det är då inte mycket att hänga i granen

Närheten sett från FP2 till Eugeniavägen 25 är nog mest en ren slump, det är närheten till KS som är det verkligt intressanta och jag tror nog att också du är väl medveten om detta men att du istället väljer att blunda av någon konstig anledning
Citera
2013-12-29, 14:58
Medlem
Citat:
Om du nu inte tror att Vincent var inblandad i Catrines död eller styckningen så vad finns det då för anledning att fortsätta att skriva evighetslånga inlägg om honom?

Citat:
Vincent må ha varit hur skum/suspekt som helst men det finns inte ett jota som indikerar att han är inblandad i Catrines död på något sätt överhuvudtaget

Citat:
Närheten sett från FP2 till Eugeniavägen 25 är nog mest en ren slump

Stor humor, igen. Du fortsätter att underhålla, det får jag ge dig, sanna mina ord. Hur lyckas du få så mkt om bakfoten så ofta? Du läser uppenbarligen inte ens de inlägg du hackar på, och det spelar ingen roll hur tydligt och hur ofta jag klargör mina syften, för du missuppfattar precis allt iaf.

Målet är inte att hitta en möjlig gärningsman (Vincent är iofs en möjlig gärningsman, men det är inte min poäng). Målet är att visa vilken katastrofal skitutredning som bedrevs och att visa ung var den barkade åt helvete.

Och som jag skrev i mitt förra inlägg (läs gärna det innan du pladdrar i nattmössan igen) så finns det mkt som Vincent kan vara skyldig till, förutom styckningen och ett eventuellt mord. Gick det fram nu?

Vincent är antagligen en nyckelperson, och även om han inte dödade eller styckade Catrine så kan han vara skyldig i lagens mening, han kan tex ha skyddat en brottsling. Jo, det finns extremt mkt som talar för att Vincent hade ngt med Catrines död att göra (som vittne tex, och han kan ha tagit ett dåligt beslut som drabbade Catrine), även om han inte var direkt aktiv. Och Vincents punktlista innehåller ett trettiotal graverande saker, och det var ingen slump att Vincent var ett centralt spaningsobjekt på hösten 1984.

En slump ? Nu slår du knut på din egen logik igen. Du tycker att KS är intressant, där man hittade en ostraffad doktorand utan bevisad koppling till Catrine, men du tycker inte att polisen skulle brytt sig om en socialt belastad adress som låg 200 m från fyndplats 2, en adress där det fanns ett flertal alkisar, 2 våldsbrottslingar, och en av dessa var torsk, kände Catrine och utreddes för olaga hot i mars 1984, och denna torsk hade enligt vittnen köpt sex på E-vägen 26 och 400 meter därifrån.

Och du tycker alltså att det var vettigt att polisen struntade i denna adress långt innan Härm dragits in i denna sorgliga soppa? Stor, stor humor Du tror att det var en slump att 2 våldsamma kriminaldårar söp och levde rövare 200 m från fyndplats 2? Och du tror antagligen att det var en slump att hela området var förslummat och att det hade dåligt rykte
Citera
2013-12-29, 15:21
Medlem
Citat:
Om du nu inte tror att Vincent var inblandad i Catrines död eller styckningen så vad finns det då för anledning att fortsätta att skriva evighetslånga inlägg om honom ?
Det är ju bara du som driver det ytterligt glödheta spåret Eugeniavägen 25 här i tråden, Vincent må ha varit hur skum/suspekt som helst men det finns inte ett jota som indikerar att han är inblandad i Catrines död på något sätt överhuvudtaget, ja båda hade visserligen Norrländska rötter, besökte MS-gatan och bar päls men det är då inte mycket att hänga i granen

Närheten sett från FP2 till Eugeniavägen 25 är nog mest en ren slump, det är närheten till KS som är det verkligt intressanta och jag tror nog att också du är väl medveten om detta men att du istället väljer att blunda av någon konstig anledning

Det är med stort nöje jag följer din och Eremonas debatt, också på det sätt du blir intellektuellt söndermald. Jag vill påpeka en liten detalj som du missade i ditt inlägg. Nämligen den uppenbara (dokumenterade) personkoppling som fanns mellan CdC och Vincent. En s.k "besvärande uppgift". Den glömde du bort i all hast va? Det är lätt hänt, men varsegod, ingen orsak...
Citera
2013-12-29, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Det är med stort nöje jag följer din och Eremonas debatt, också på det sätt du blir intellektuellt söndermald. Jag vill påpeka en liten detalj som du missade i ditt inlägg. Nämligen den uppenbara (dokumenterade) personkoppling som fanns mellan CdC och Vincent. En s.k "besvärande uppgift". Den glömde du bort i all hast va? Det är lätt hänt, men varsegod, ingen orsak...

Ja, vad ska man säga? Vincent är en stor varböld, en polisiär pinsamhet, en uppenbar buse som ingen kan komma runt utan att göra bort sig ordentligt. Han lyser alltjämt som en julgran bland spaningsobjekten. Och det förvånar mig inte alls att polisen fryser hans förhör, trots att han varit död i nästan 9 år (Vincent dog i maj 2005) och Catrine har ju varit död i nästan 30 år. Polisen tycker inte om att utomstående gräver i denna utredning.

Och inte bara Vincent själv är intressant, som vi sett. Hans umgänge på Eugenivägen förtjänade noggrann granskning, och det förvånar mig inte alls att en av Vincents anställda på Eugenivägen (antingen "Robert" eller "Peter") var inblandad i en vettlös kvinnomisshandel i mitten på 80-talet (grannarna larmade polisen när F****** hängdes från ett fönster på andra våningen, med huvudet mot marken). Vincent var nog så obehaglig, och självklart kände han personer som var ännu skevare än han själv.

Och det är mkt som Lawnmowerman glömmer, inte bara personkopplingen. Vincent har själv sagt att han kände Catrine, att de träffades på Röda rummet, antagligen i början på 1984, och han kände henne i ett par år. Han sa också att han lärde känna Catrine på MS-gatan. Numret till kontoret på Eugenivägen fanns också i Catrines telefonbok, men en siffra var fel. Det var antagligen pga telefonboken som polisen fick vittring på Vincent. Men det finns ju så mkt mer. Vincent råkade ju fly, i ett halvår, och han dök upp strax efter TH:s första häktning som vi vet, mkt lägligt, och resten finns ju att läsa i tråden, och det är bara att använda sökfunktionen om man vill informera sig.

Och så har vi "Robert" då, ett intressant namn. Jag ska skriva en ordentlig text om honom när jag får tid. Han var kriminell och missbrukare (han missbrukade både alkohol och narkotika), var mkt stor (ca 2 m lång) och stark. Han jobbade bla med glas, betong och takplåt. "Robert" jobbade hos Vincent och fanns på E-vägen 25 den 6/6 1984, alltså strax innan Catrine dog (antagligen ngn gång i mitten av juni). "Robert" var impulsiv, som jag nämnt tidigare. I november 1984 slog "Robert" en man oprovocerat. Han slog mannen i bröstet, och den slagne blev mkt medtagen. Han sa att det kändes som en hästspark. Man skulle kunna fylla ett helt A4-papper med "Roberts" dumheter.

Kvinnomisshandeln jag nämnde tidigare ägde rum 1986. Ngn som Vincent anställt (firman gick under i maj 1984) på E-vägen var aktiv eller bara närvarande vid misshandeln, och offret utsattes för misshandel vid 2 tillfällen till, och hon blev också trakasserad, vilket jag nämnt, och är man paranoid som jag blir tidpunkterna intressanta.

F****** misshandlades och hotades 2 ggr 1987 och en gång 1986, och 1987 jävlades ngn med henne helt enkelt. Polisen kallades till F******:s lägenhet pga en påstådd narkotikadeal, men polisen hittade inget intressant. F****** trodde att det var hennes fd partner som jävlades. I mitten på 80-talet bodde F****** ett stenkast från Karlbergsvägen.

Allt detta skedde alltså ett par år efter Catrines död, och jag undrar självklart om våldsmännen ville få F****** att hålla klaffen eller om de försökte få information ur henne. Jag är ingen expert på våldsbrott, men jag tycker att misshandeln låter ganska utstuderad, och att hänga ngn från ett fönster låt rätt avancerat, särskilt som grannarna såg vad som hände. Tydligen blev F****** helt enkelt upplyft av gärningsmannen och uthängd av honom, och man får förmoda att den som höll henne hängande över marken var mkt stark.

Och man kan fundera på lojalitetsbandet på E-vägen 25, eftersom "Ville" (också anställd av Vincent) var "Roberts" pappa, och vi hittar också en norrlänning till ("Martin"), förutom Vincent, och tydligen fanns flera starka personer på plats i juni: Vincent själv (som var ngn sorts "tyngdlyftartyp"), "Robert", löst folk i flyttsvängen ... En affärsbekant sa att Vincent och hans kumpaner hotat honom med tillhyggen, och Vincent hade säkert tillgång till grova gubbar om det krävdes.
Senast redigerad av Eremona 2013-12-29 kl. 16:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in