2013-10-25, 16:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ok, jag väntar.

Under tiden kan jag undervisa FB i något som kallas IRAT-handover. Inter Radio Access Technology

Eftersom GSM och 3G är två helt olika tekniker, är förutsättningarna för en handover lite olika beroende på om det är GSM till UMTS eller UMTS till GSM, eftersom 3G(paketswitchat) var inte påtänkt när 2G(tidlucka) byggdes... Kort och gott kan man kan säga att hela tiden mäts kvaliteten i anslutningen och en del olika parametrar jämförs tex signalstyrka, signalkvalitet, bitfel, uplink etc.

Lite begrepp:
UE = User Equipment
UTRAN = Universal Terrestrial Radio Access Network
RNC = Radio Network Controller
SS = Signal Strength
RSSI = Received Signal Strength Indicator
CPICH = Common Pilot Channel
RSCP = Received Signal Code Power
CPICH Ec/No = CPICH RSCP / RSSI

Handover 3G till 2G
När minst en av dessa parametrar (CPICH Ec/No(kvalitet), CPICH RSCP(täckning), UE TX power) går under ett givet gränsvärde startar ett IRAT HO försök. En mätning inleds, och blir täckningen bättre avbryts försöket och sen försöker algoritmen igen om 5 sekunder.

Handover 2G till 3G
Nu blir det lite krångligare eftersom 3G inte påtänkt när 2G byggdes som jag tidigare nämde... Mätningarna sker i en komprimerad tidlucka. QSI och QSC definierar gränsvärden och bestämmer när mätning skall inledas, beroende på om signalstyrkan i den tjänande cellen är över eller under gränsvärdet. IRAT kan utföras från GSM till 3G även om radiosignalerna är bra, IRAT 2G till 3G speech handover triggas beroende på kapacitet, radiokvalitet eller prioriteringar(UTRAN Preferred). Två kriterier måste vara uppfyllda: Ledig trafikkapacitet i tjänande cell skall vara mindre än ISHOLEV(Förinställt värde på GSM trafikbelasntning) och CPICH Ec/No > MRSL(Förinställt minimumvärde på kvalitet) Sen har vi även något som kallas Directed Retry - ett sätt att vid hög trafikbelastning, avlasta UMTS nätet på taltrafik till GSM.(Inte aktuellt i vårt fall eftersom omkopplingen inte skedde under ett pågående samtal)

Ok, vad innebär detta då i fallet VB?

Handover 3G till 2G, dvs händelsen kl 20.32, styrs av tre parametrar har VBs telefon kopplat om eftersom hennes telefon har fått problem med 1) signalstyrkan från Åbergsmasten, 2) kvaliteten på signalen från Åbergsmasten eller att 3) VBs telefon har fått problem med signalstyrkan i upplänken.

Är det rimligt att tro att hennes telefon fått problem med någon av dessa parametrar 800 meter från en basstation med en antenn riktad i 270°, dvs nästan rakt mot bostaden?

Nej, men polisen kan utesluta det tämligen enkelt med en mätning på plats i lägenheten eftersom gränsvärdena är kända av operatören.

Vidare; i tabellen på VBs telefons basstationsuppkopplingar(FUP s871) står händelserna i kronologisk ordning.

Position 31, 2013-05-04 19:31 SMS från MB till VB.
Position 32, 2013-05-04 20:38 Uppkoppling mot 3G.

och i FUP s874 står det att:

20:32 Bangsuans telefon byter nät från 3G till 2G. Telefonen är påslagen
20:38 Bangsuans telefon byter nät från 2G till 3G. Telefonen är påslagen

Anledningen till varför uppkopplingen mot 2G inte står i listan på s871, är att 2G tillhör en annan mast(jag är 99,9% säker). Frågan blir ju då vilken 2G mast? Är det Sävast M1("Sävastklinten"), Sävast KC1, Hednoret M1 eller BD1 Strandgatan?

Jag har tidigare presenterat en karta med mätningar i området, gjorda med en likadan telefon som VB hade(LG E-610) och endast på ett ställe kopplar telefonen om till 2G.

http://goo.gl/maps/X4B1t (Området med röda pluppar)

Med hjälp av dessa uppgifter kan man sluta sig en uppfattning om vart VBs telefon geografiskt befann sig mellan 20.32 och 20.38
Bra utrett och pedagogiskt förklarat.

Från sydligaste röda nålen är det 32 minuters promenad till MB. http://goo.gl/maps/rahPW
Sista meddelandet från MB kan ha varit, "Hemma kl 21, kom då." 20.38 + 32 minuter = 21:10. Inte alls orimligt att VB gick där, och inte hade anledning att messa mer den kvällen.

Gångvägen från KJ:s bostad är 56 min. Hon bör ha gått ca 20:15, vilket innebär att KJ tog fel på en timme. Hon gick under Family Guy, inte efter som KJ mindes.

Tillägg: Notera att VB avböjde skjuts enligt KJ. Det kan ha berott på att hon hade andra planer än att gå hem.
Senast redigerad av Quarrel 2013-10-25 kl. 16:27.
Citera
2013-10-25, 16:21
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Den, enligt mig, givna taktiken är ju att i första hand yrka på att åtalet ska ogillas i sin helhet och i andra hand, med juristsvenska, "För det fall TR finner att KJ befattat sig med VB:s kropp efter dödens inträffande, ska han dömas för brott mot griftefriden. Enbart det faktum att KJ befattat sig med VB:s kropp är inte tillräckligt för att det ska anses styrkt att han bragt henne om livet."

Så, nog tror jag att försvaret kommer att täcka in detta, allt annat vore dåligt juristarbete, men knappast som någon huvudlinje.

I vanliga fall brukar det ju finnas vittnen eller mastuppkopplingar eller annat som också pekar ut en person som mtGM. Erkänner han brott mot griftefriden så förklaras ju vartenda ett av bevisen. Att han sen i panik inte kommer på något bättre än gula huset och fp2, där han varit några dagar innan Detta bygger då på att han funnit VB styckad i sin baklucka den 19/5.

Sen att han varit med söken och annat kan man vända till hans fördel.
Citera
2013-10-25, 16:23
Medlem
zero73s avatar

Ja, den storyn stämmer inte. Har för mig jag läst att MB var väldigt slipad på datorer, nätverk etc.
Citera
2013-10-25, 16:26
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
FUP, s. 865 (betr. mt): 18:23:46.315 31_2111 Buddbyn O 102111 70 21,732131665,8942155 resp. s. 932, 936, 937 (betr. MB): Buddbyn SO 84020 120.

Tack! Tyvärr hittar jag inte vid vilka tider MB varit uppkopplad mot masten, medan KJ:s är, som du angett.
Citera
2013-10-25, 16:28
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Bra utrett och pedagogiskt förklarat.

Från sydligaste röda nålen är det 32 minuters promenad till MB. http://goo.gl/maps/rahPW
Sista meddelandet från MB kan ha varit, "Hemma kl 21, kom då." 20.38 + 32 minuter = 21:10. Inte alls orimligt att VB gick där, och inte hade anledning att messa mer den kvällen.

Gångvägen från KJ:s bostad är 56 min. Hon bör ha gått ca 20:15, vilket innebär att KJ tog fel på en timme. Hon gick under Family Guy, inte efter som KJ mindes.

Du kan dra av ca 8 minuter. Finns en genväg mellan Svedjevägen-Sävastvägen.

Fick även just nu bekräftat att Artilleribat_A8 är en ren 3G site.
Citera
2013-10-25, 16:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ok. Varför tror du att KJ pratar om andra som planterat ditt och datt. Hade det inte varit bättre om han sagt att jag tror det är MB som mördade henne? Hon gick mot Sävast sen vet jag att de kontakt på kvällen via sms, sen har jag inte hört av VB mer....

Själv ser jag lite olika förklaringar, men du får gärna börja...
Tror att mt ej ville låtsas om att han och VB pratat om MB plus allt han för egen maskin fått/tagit reda på. Eftersom han vet att det är han själv som mördat VB - och sedermera också upptäckt att nätet höll på att dras åt - så vet han att det nog inte är så lätt att få fast någon annan (de kan t ex tänkas ha alibi) och därför måste han röra sig med lite olika gm - pup. - I likhet med att han låtsades ringa till VB inför sina kompisar, låtsas han nu vara helt ovetande om VB:s öde, och då kan han inte gärna peka ut just MB, utan måste så lite här och lite där, vilket också inkluderat den som VB anmält för olaga hot, ett par skumma typer som tidigare stulit hans plånbok på Statoil, sparkat på hans bil, osv. - Att han initialt berättat för en kompis att VB sagt sig ha ett ärende i Sävast är sådant såningsarbete han senare övergett - för att kunna inkludera så många gm som möjligt. - Det måste ju också vara någon som väl känner till hans vanor och ovanor, så ett vägöverfall av någon utsocknes är inte att tänka på.
Citera
2013-10-25, 16:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Tack! Tyvärr hittar jag inte vid vilka tider MB varit uppkopplad mot masten, medan KJ:s är, som du angett.
Man har bara angett i vilken mastordning som MB rört sig (det är f.ö. inte samma mast).
Citera
2013-10-25, 16:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Ja, den storyn stämmer inte. Har för mig jag läst att MB var väldigt slipad på datorer, nätverk etc.
Detta hittade jag på sidan 1119:
Citat:
[AN] bad också sin man [MB] att undersöka vem det var som snokade i deras liv. MB,
som kan mycket om datorer, kom inte heller fram till vem det var som snokade i deras liv.
Citat:
Du kan dra av ca 8 minuter. Finns en genväg mellan Svedjevägen-Sävastvägen.

Fick även just nu bekräftat att Artilleribat_A8 är en ren 3G site.
Det är inte VB:s hemmatrakter, så hon kanske inte kände till vägen. Men du kan ha rätt, det gick två avsnitt av Family Guy den kvällen. VB kan ha gått efter första avsnittets slut, det stämmer med tiderna på ett ungefär.
Citera
2013-10-25, 16:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ok, jag väntar.

Under tiden kan jag undervisa FB i något som kallas IRAT-handover. Inter Radio Access Technology

Eftersom GSM och 3G är två helt olika tekniker, är förutsättningarna för en handover lite olika beroende på om det är GSM till UMTS eller UMTS till GSM, eftersom 3G(paketswitchat) var inte påtänkt när 2G(tidlucka) byggdes... Kort och gott kan man kan säga att hela tiden mäts kvaliteten i anslutningen och en del olika parametrar jämförs tex signalstyrka, signalkvalitet, bitfel, uplink etc.

Lite begrepp:
UE = User Equipment
UTRAN = Universal Terrestrial Radio Access Network
RNC = Radio Network Controller
SS = Signal Strength
RSSI = Received Signal Strength Indicator
CPICH = Common Pilot Channel
RSCP = Received Signal Code Power
CPICH Ec/No = CPICH RSCP / RSSI

Handover 3G till 2G
När minst en av dessa parametrar (CPICH Ec/No(kvalitet), CPICH RSCP(täckning), UE TX power) går under ett givet gränsvärde startar ett IRAT HO försök. En mätning inleds, och blir täckningen bättre avbryts försöket och sen försöker algoritmen igen om 5 sekunder.

Handover 2G till 3G
Nu blir det lite krångligare eftersom 3G inte påtänkt när 2G byggdes som jag tidigare nämde... Mätningarna sker i en komprimerad tidlucka. QSI och QSC definierar gränsvärden och bestämmer när mätning skall inledas, beroende på om signalstyrkan i den tjänande cellen är över eller under gränsvärdet. IRAT kan utföras från GSM till 3G även om radiosignalerna är bra, IRAT 2G till 3G speech handover triggas beroende på kapacitet, radiokvalitet eller prioriteringar(UTRAN Preferred). Två kriterier måste vara uppfyllda: Ledig trafikkapacitet i tjänande cell skall vara mindre än ISHOLEV(Förinställt värde på GSM trafikbelasntning) och CPICH Ec/No > MRSL(Förinställt minimumvärde på kvalitet) Sen har vi även något som kallas Directed Retry - ett sätt att vid hög trafikbelastning, avlasta UMTS nätet på taltrafik till GSM.(Inte aktuellt i vårt fall eftersom omkopplingen inte skedde under ett pågående samtal)

Ok, vad innebär detta då i fallet VB?

Handover 3G till 2G, dvs händelsen kl 20.32, styrs av tre parametrar har VBs telefon kopplat om eftersom hennes telefon har fått problem med 1) signalstyrkan från Åbergsmasten, 2) kvaliteten på signalen från Åbergsmasten eller att 3) VBs telefon har fått problem med signalstyrkan i upplänken.

Är det rimligt att tro att hennes telefon fått problem med någon av dessa parametrar 800 meter från en basstation med en antenn riktad i 270°, dvs nästan rakt mot bostaden?

Nej, men polisen kan utesluta det tämligen enkelt med en mätning på plats i lägenheten eftersom gränsvärdena är kända av operatören.

Vidare; i tabellen på VBs telefons basstationsuppkopplingar(FUP s871) står händelserna i kronologisk ordning.

Position 31, 2013-05-04 19:31 SMS från MB till VB.
Position 32, 2013-05-04 20:38 Uppkoppling mot 3G.

och i FUP s874 står det att:

20:32 Bangsuans telefon byter nät från 3G till 2G. Telefonen är påslagen
20:38 Bangsuans telefon byter nät från 2G till 3G. Telefonen är påslagen

Anledningen till varför uppkopplingen mot 2G inte står i listan på s871, är att 2G tillhör en annan mast(jag är 99,9% säker). Frågan blir ju då vilken 2G mast? Är det Sävast M1("Sävastklinten"), Sävast KC1, Hednoret M1 eller BD1 Strandgatan?

Jag har tidigare presenterat en karta med mätningar i området, gjorda med en likadan telefon som VB hade(LG E-610) och endast på ett ställe kopplar telefonen om till 2G.

http://goo.gl/maps/X4B1t (Området med röda pluppar)

Med hjälp av dessa uppgifter kan man sluta sig en uppfattning om vart VBs telefon geografiskt befann sig mellan 20.32 och 20.38

Bra! Jag tycker du ska vidarebefordra dessa uppgifter till förundersökningsledaren.

Skulle man verkligen kunna pejla telefonen till ett ställe som INTE är i bostaden så innebär ju detta ett totalt grundskott mot KJ:s envisa fasthållande vid att VB lämnade bostaden kl 21. Det finns inte en chans att han trovärdigt kan korrigera/backa på den uppgiften nu, så även om det inte innebär att någon ny teknisk bevisning framförts så är han beslagen med ännu en lögn och dessutom den allra viktigaste hittills. Vi är ju också ett antal i tråden som misstänker (liksom polisen antar jag) att tidpunkten är vald för att göra hans "alibi" i form av besöket hos brodern så effektivt som möjligt. Ev. att han också varit osäker på när telefonen senast kan ha skickat ut signaler och därför lagt en liten marginal för att inte påstå något som skulle kullkastas av en pejling.
Citera
2013-10-25, 16:39
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tror att mt ej ville låtsas om att han och VB pratat om MB plus allt han för egen maskin fått/tagit reda på. Eftersom han vet att det är han själv som mördat VB - och sedermera också upptäckt att nätet höll på att dras åt - så vet han att det nog inte är så lätt att få fast någon annan (de kan t ex tänkas ha alibi) och därför måste han röra sig med lite olika gm - pup. - I likhet med att han låtsades ringa till VB inför sina kompisar, låtsas han nu vara helt ovetande om VB:s öde, och då kan han inte gärna peka ut just MB, utan måste så lite här och lite där, vilket också inkluderat den som VB anmält för olaga hot, ett par skumma typer som tidigare stulit hans plånbok på Statoil, sparkat på hans bil, osv. - Att han initialt berättat för en kompis att VB sagt sig ha ett ärende i Sävast är sådant såningsarbete han senare övergett - för att kunna inkludera så många gm som möjligt. - Det måste ju också vara någon som väl känner till hans vanor och ovanor, så ett vägöverfall av någon utsocknes är inte att tänka på.

Ja eller att han var/är jäkligt rädd för MB. Det kanske kunde leda till att hans närmaste hade fått lida. Var det inte MBs son och även MB själv som sagt den som jäklas med familjen ligger risigt till och heder åt familjen osv.
Senast redigerad av highfive 2013-10-25 kl. 16:41.
Citera
2013-10-25, 16:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra! Jag tycker du ska vidarebefordra dessa uppgifter till förundersökningsledaren.

Skulle man verkligen kunna pejla telefonen till ett ställe som INTE är i bostaden så innebär ju detta ett totalt grundskott mot KJ:s envisa fasthållande vid att VB lämnade bostaden kl 21. Det finns inte en chans att han trovärdigt kan korrigera/backa på den uppgiften nu, så även om det inte innebär att någon ny teknisk bevisning framförts så är han beslagen med ännu en lögn och dessutom den allra viktigaste hittills. Vi är ju också ett antal i tråden som misstänker (liksom polisen antar jag) att tidpunkten är vald för att göra hans "alibi" i form av besöket hos brodern så effektivt som möjligt. Ev. att han också varit osäker på när telefonen senast kan ha skickat ut signaler och därför lagt en liten marginal för att inte påstå något som skulle kullkastas av en pejling.
Liksom AN tog fel på hemkomsten på en timme kan KJ ta fel på en timme. Eller vet inte AN när MB kom hem därför att hon inte var med?
Citera
2013-10-25, 16:44
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Rent hypotetisk fråga; om du var advokat och din klient i det här fallet berättar för dig att han hittat VB i sin baklucka på morgonen den 19/5 och att det är han som transporterat kroppen till fp1/fp2, vad hade du gjort då?

Finns inga vittnen, men klienten bedyrar att han inte mördat eller styckat. Du tror på klienten. Hur hade du då försökt lägga upp det hela för att rätten skulle tro på dig? Jag förstår ditt svar, men jag vill inte att du ska svara att du skulle försökt få honom friad för allt. Finns det inget alternativ annat än att blanda in en annan medgärningsman?

När det gäller mordet så finns det en hake med det hela, han var bevisligen den sista kända person som såg henne i livet. För att man ska kunna uppbringa någon form av tvivel för att han mördade henne så måste man kunna påvisa att någon annan har eller kan ha träffat henne efter hon varit hos KJ, i livet.

Och det kommer inte räcka med att säga att någon hade motiv eller saknar alibi, han måste även kunnas sättas in på platsen i tid och rum.

Det kan, utifrån den information vi hittills har av MB, inte han göra och dessutom så saknas kända kopplingar mellan MB och KJ, för all teknisk bevisning som pekar på KJ talar för att han är inblandad så pass att det handlar om minst brott mot griftefriden.

Advokaten har i mina ögon en omöjlig uppgift, han kan inte med det material som finns uppbringa en sådan trovärdig invändning så att det räcker till att att frambringa så pass starka tvivel att någon annan kan ha utfört mordet så att KJ inte kan dömas bortom rimliga tvivel.

Det duger inte med att ett vittne har sett VB lämna området, det vittnesmålet blir inte så starkt med tanke på blod och likdoft i Kjs bagage. Just den delen är mest besvärande för KJ, blod från VB och markeringar av likhund, filmat och i närvaro av vittnen och advokaten själv. Den tekniska bevisningen kommer rätten aldrig att bortse ifrån.

Så ska advokaten kunna så någon form av tvivel till hans inblandning i gärningarna, så blir det i så fall hela vägen. Advokaten ska på ett trovärdigt sätt kunna påvisa att det kan vara någon annan som kan ha använt KJs bil denna kväll. Det duger inte med random person utan någon person i hans närhet som har tillgång till bilen och kan sättas in i sammanhanget när det gäller tid och rum.

Att påstå att nycklarna satt kvar i bilen och att någon okänd kan ha träffat VB utanför och slängt in henne i bilen och sedan har alla gärningar skett av denna okända person duger inte heller, det krävs betydligt mer än så.

Om man ska hitta någon annan mördare så krävs att hitta någon med nära relation till KJ och som även kan sättas samman med KJ och VB i tid och rum på ett eller annat sätt. Antingen har någon person mördat henne i närvaro av KJ eller så har någon ensamt mördat henne och sedan har KJ varit bussig och ställt upp med att få bort kroppen.

Det är nästan på den nivån man måste få ihop det för att frambringa rimliga tvivel, men det krävs lik förbaskat att någon person kan knytas till platsen i tid och rum, känd eller okänd, för i detta fall kommer inte någon osynlig Målgan räcka till för att så några tvivel.

Så ser jag på det och därför är jag även övertygad om en fällande dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in