2013-10-25, 15:27
Medlem
(null)
Citera
2013-10-25, 15:30
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Det är ju faktiskt KJ:s historik som talar emot att han är GM. Under tiden han behandlades med Concerta blev han mer taggad och oregerlig, därför avslutades behandlingen. Ingen vittnar om aggressiva utspel eller svartsjuka gällande KJ bakåt i tiden.
Den historiken delar t ex inte MB, som är känd för att vara tvärtom. Han ska också allt som oftast bära kniv. MB:s mobilsökord: sex, dö/döda ligger högst i listan. Mycket udda statistik!!!

Det är lite så jag tänkt också. Jämfört dessa ord och dess frekvens i kombination med att MB under de senaste 87 dagarna (som återges i fup) aldrig haft så mycket kontakt med VB som den 3/5. 95% av alla hans samtalskontakter den dagen ägnades åt kontakter i olika former med VB.

Detta har jag jämfört med kontakten mellan VB och KJ i kombination med vad han googlade efter.

Sen går det inte att jämföra förhören mellan MB och KJ på ett rättvist sätt. MBs förhör är sammanfattningar och inte ordagrant återgivna som KJs är.
Citera
2013-10-25, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En stor rättpsykiatrisk undersökning görs när det finns övertygande bevisning, oftast efter ett erkännande, eller när skulden har fastställts i domstol bortom rimligt tvivel.
Jo men så långt är jag med men om nu försvaret ska använda sig av diagnoserna i sitt försvar kan jag tycka det vore knödvändigt med en större utredning. Även om man får en diagnos så kan den utvecklas från det han fick diagnoser fram till till idag. Det borde vara av intresse att ha färska uppgifter. T
tror jag läste att advokaten kan begära att den görs innan rättegång. Men jag vet inte. Försvaret känns så svagt och känns som advokaten gett upp. Men det är ju bara mina slutsatser
Citera
2013-10-25, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Inte ett dugg det har ingen relevans för utredningen eftersom den tekniska bevisningen är tung vad det gäller misstänkte. Det är liksom självklart och det sprider bara mer skvaller än vad det redan är.

Givetvis har det relevans, det är hennes sista kända kommunikation via mobilen denna kväll då hon försvinner, det kan styrka indiciekedjan för åklagaren men det kan också vara info om framtida möte etc som då skulle mottagas av försvaret med öppen hand.
Citera
2013-10-25, 15:34
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Så då har vi att förvänta oss en friande dom i november kanske/kanske inte. Eller kan rätten döma honom för brott mot griftefriden, men inte mord och styckning?

Nästa fråga är lika hypotetisk. Vad händer sen då om KJ döms för brott mot griftefriden? Nya utredningar? Nya åtal?

Tror du missförstår, om han döms kommer han att dömas för mord, vilket även innefattar brott mot griftefriden. Om han frias för mord kommer han heller inte att fällas för brott mot griftefriden.

Men den tekniska bevisningen i detta fall så finns det inga andra rimliga förklaringar till gärningarna än att samma person både har mördat och styckat kroppen. Allt annat är helt uteslutet och det kommer inte att finnas en chans att frambringa rimliga tvivel mot detta.

För advokatens del handlar det enbart om ett frikännande för rubbet, annars åker KJ på allt.

För att han bara ska kunna fällas för en del av gärningarna så krävs det att det funnits fler medgärningsmän och detta har polisen avfärdat.

Så vill man försöka fria KJ från denna gärning så är det inte MB man ska ge sig på jakt efter, precis som jag har nämnt tidigare, utan då får man titta åt ett helt annat håll.
Citera
2013-10-25, 15:36
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
För att något beröra ett tänkbart motiv - eller snarare en utlösande faktor - ligger det nära till hands att VB berättat för mt om att MB hotat döda henne och/eller en hel massa andra detaljer betr. triangeldramat, och detta tillsammans med det faktum att VB umgicks med en gift man (t o m SMS:ar denne man bland det första hon gör) kan ha triggat i gång mt som genom ett mord på VB då skulle slå två flugor i en välförtjänt straffsmäll. Dessutom har här och var i mt/VB:s SMS-utväxlingar framskymtat att mt tyckt att VB bara utnyttjat honom som transportör samt att hans bilresor Boden - Luleå t.o.r. varit kostsamma.

Ok. Varför tror du att KJ pratar om andra som planterat ditt och datt. Hade det inte varit bättre om han sagt att jag tror det är MB som mördade henne? Hon gick mot Sävast sen vet jag att de kontakt på kvällen via sms, sen har jag inte hört av VB mer....

Själv ser jag lite olika förklaringar, men du får gärna börja...
Citera
2013-10-25, 15:40
Medlem
VB sms:ar 6 ggr efter hon tryckt 112*. Hade hon hunnit det om hon var i verklig nöd? Hade hon inte bara försökt att ringa 112 igen?
Dessa medelande skulle nog ge svaren till hela denna mordgåta.
Måste tillägga grannens vittnesuppgift (han som satt ute på balkongen) att han hörde röster som pratade och det var lugnt fram till kl.20:00.
Senast redigerad av Goldenman1 2013-10-25 kl. 15:49.
Citera
2013-10-25, 15:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Hundstackaren som han torterade och styckade menar du?
Vad har du för belägg för det? Eller är det ännu en av dina fantasier, som att MB har vattentätt alibi?
Citera
2013-10-25, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om vi bortser från den ev. relevansen i dina fantasier så är det juridiskt omöjligt. Det anses i praktiken fastslaget i rättspraxis att när en person blivit på sannolika skäl misstänkt så går det inte att driva en utredning och häkta någon annan person som misstänkt skyldig till samma brott oberoende av den förste. Jag har för mig att någon auktoritet på området angav att sannolikheten för att den misstänkte ska förklaras skyldig och dömas ska ligga på runt 75% eller över. Det som åklagaren i så fall måste formulera är en misstanke om medhjälp/samarbete. Och vad finns det för bevis som stöder det? Svaret är enkelt: Inga som helst utom spekulationer i överhettade hjärnor här inne.

Det har begåtts fler brott här. Utredningen kommer startas om på nytt efter överklagan, då får vi se om nya bevis kommit fram till ytan.
Citera
2013-10-25, 15:50
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Tror du missförstår, om han döms kommer han att dömas för mord, vilket även innefattar brott mot griftefriden. Om han frias för mord kommer han heller inte att fällas för brott mot griftefriden.

Men den tekniska bevisningen i detta fall så finns det inga andra rimliga förklaringar till gärningarna än att samma person både har mördat och styckat kroppen. Allt annat är helt uteslutet och det kommer inte att finnas en chans att frambringa rimliga tvivel mot detta.

För advokatens del handlar det enbart om ett frikännande för rubbet, annars åker KJ på allt.

För att han bara ska kunna fällas för en del av gärningarna så krävs det att det funnits fler medgärningsmän och detta har polisen avfärdat.

Så vill man försöka fria KJ från denna gärning så är det inte MB man ska ge sig på jakt efter, precis som jag har nämnt tidigare, utan då får man titta åt ett helt annat håll.

Rent hypotetisk fråga; om du var advokat och din klient i det här fallet berättar för dig att han hittat VB i sin baklucka på morgonen den 19/5 och att det är han som transporterat kroppen till fp1/fp2, vad hade du gjort då?

Finns inga vittnen, men klienten bedyrar att han inte mördat eller styckat. Du tror på klienten. Hur hade du då försökt lägga upp det hela för att rätten skulle tro på dig? Jag förstår ditt svar, men jag vill inte att du ska svara att du skulle försökt få honom friad för allt. Finns det inget alternativ annat än att blanda in en annan medgärningsman?
Citera
2013-10-25, 15:51
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Rent hypotetisk fråga; om du var advokat och din klient i det här fallet berättar för dig att han hittat VB i sin baklucka på morgonen den 19/5 och att det är han som transporterat kroppen till fp1/fp2, vad hade du gjort då?

Finns inga vittnen, men klienten bedyrar att han inte mördat eller styckat. Du tror på klienten. Hur hade du då försökt lägga upp det hela för att rätten skulle tro på dig? Jag förstår ditt svar, men jag vill inte att du ska svara att du skulle försökt få honom friad för allt. Finns det inget alternativ annat än att blanda in en annan medgärningsman?
Risken med detta är givetvis att rätten kommer att anse att den förklaringen är så osannolik att den ska lämnas utan avseende.
Citera
2013-10-25, 15:52
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
På vilket sätt är den tung? Tror de flesta här är överens om att åklagaren endast har indicier med tanke på att det är fullt möjligt att hunden kan blindmarkerat i bagageluckan och blodet i skuffen kan ha hamnat där i samband med skjuts från VBs träning. Förutom dessa två "bevis" stämmer KJs utsaga relativt bra OM man tar i bejakande att han har AS vilket i en rättegång kommer göras.

Tycker du exempelvis att bevisningen i quick fallet också var självklar?
Skulle det vara så lätt att avfärda bevisning som du vill ha det till skulle det inte bli några fällande domar alls. Låt oss anta att det finns en chans på hundra att blodet hamnat i bakluckan på annat sätt än att VBs blodiga lik legat där och att det finns en chans på hundra att kriminalhunden Uno blindmarkerade på mänsklig likdoft i just den bakluckan. Att båda de här osannolika omständigheterna skulle slå in händer då en gång på tiotusen och även om man inte rakt av kan översätta siffror till rimligt tvivel så är det alldeles för osannolikt för att en domstol skall tvivla på att VBs döda kropp legat i bagageluckan.

Med det är inte en fällande dom klar, men det är en bra bit på väg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in