2013-10-25, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
KJ uppger själv att han får injektioner av LSS-teamet i FUP s. 1594. Men nu..tror det är sekretessbelagt och knappast har någon betydelse för oss.
Ingen betydelse?? I andra aktuella fall har det haft en "viss" betydelse om man drogas vid förhör (Quick)
Citera
2013-10-25, 15:52
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag hoppas någon har mer tid än jag att studera dessa listor. Det är hårda fakta dessa listor och inga gissningar. Sen med den kunskapen och faktauppgifterna i bagaget kan man bygga upp en alternativ hypotes till de slutsatser utredarna kommit fram till.

Själv har jag känt att det är mer "roligt" att läsa förhören, men antagligen är det fel väg om man nu vill lansera ett alternativ. Först listorna och olika analyser, sedan förhören, därefter lite fantasi och så har man ett tänkbart motiv och kanske ett tänkbart händelseförlopp.

Citat:
Problemet är att ordet dö/döda är det näst vanligaste ordet efter "sex" i hans samtalskommunikation överlag. Om det inte var VB han tänkte döda skulle det i så fall vara hans egen katt eller någon annan människa som idag knallar omkring på Bodens gator?

Även jag hoppas att proffsen gör rätt och att rätt person är åtalad, men instinktivt känner jag det är något som saknas. Frågan är bara vad?

Det jag definitivt saknar är mer utvärdering kring skadorna på VBs kropp. Bl a sannolikheten om hon var naken eller påklädd när hon fick huggen.

Sen har jag full förståelse att utredarna någonstans var tvungna att välja väg. Att sedan alla dessa var riktigt överens om vald väg och person är jag däremot inte riktigt säker på.

Händelseförloppet som ledde till mordplatsen är onekligen intressant. Jag tror att MB:s, men naturligtvis även AN:s, frustration successivt stegrades under våren på grund av VB:s tilltag och sms-bombardemang, att familjen höll "krigsråd" och spånade kring hur man på något sätt, och helst slutgiltigt, skulle få stopp på VB. Helt säkert hade MB/AN kännedom om KJ:s tidigare, numera brutna, relation med Vatchareeya, att underhandskontakt med kufen "kibba" togs och att bollen därefter sattes i rullning. Inblandade i gärningen, rollistan, tror jag bestod av MB, AN, möjligen någon av sönerna ? - samt Kristoffer Johansson. Gissar att KJ var på förslaget direkt. Rätt tillfälle avvaktades, och detta uppstod när KJ:s föräldrar företog en utlandsresa (hur långt i förväg kände KJ till föräldrarnas resa ?) Jag tror att KJ på något sätt bidrog till att VB träffade MB, men att VB var omedveten om det inte bara var MB hon skulle få träffa. Mötesplats kan ju spekuleras om, men det troligaste är att detta skett i något utrymme/lokal som disponeras av annan person än KJ.

Frågan är vad som sedan tilldrog sig. Insåg VB ganska snart att hennes dagar var räknade och att hon inte skulle komma levande från platsen ? Vädjade hon för sitt liv och lovade att hon inte skulle anmäla, bara de lät henne leva ? Fanns bud på att släppa henne och nöja sig med att låta det som skett bli en varning, eller fanns motbud och hårda argument att det redan gått för långt och att man måste slutföra det man bestämt sig för ? Vem var i så fall tongivande ? KJ är helt säkert inblandad i detta i något avseende. Men vilka fler ? Jag tror inte för ett ögonblick att KJ ensam har kapacitet att fixa det här. Hoppas svar kommer på dessa och en rad andra frågor om KJ väljer sanningen framför att fortsätta slingra sig.
Citera
2013-10-25, 15:59
Medlem
Kan det vara så enkelt att en otrohetsaffär helt enkelt kolliderat med ett totalt misslyckat möte i Bodsvedjan där Kj triggats igång av diverse möjliga anledningar, utebliven sex, VB intresse för annan man kombinerat med berusning.

Han kan känna sig otillräcklig då hon samtidigt messar med MB och hans sedan en tid plan på att döda tar överhanden, det blir hans "projekt" och det genomför han med hyfsat god precision, commander som han är.
Han utsåg ju sig till commander tror jag ikring eventet 11 maj och innan genomför han något som de övriga tomtarna i airsoft inre cirkel inte har gjort, han är i hans värld högst på stegen i gruppen.

Jag vill påstå som lekman att detta är för honom i sin värld en bekräftelse på att "nog fan kan jag" och inte dagligen få höra att han är sjuk och kan ingenting.

VB sökte också bekräftelse på sitt sätt, det behöver man inte missförstå då man läst förhören och sms'trafiken.
Citera
2013-10-25, 16:01
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Händelseförloppet som ledde till mordplatsen är onekligen intressant. Jag tror att MB:s, men naturligtvis även AN:s, frustration successivt stegrades under våren på grund av VB:s tilltag och sms-bombardemang, att familjen höll "krigsråd" och spånade kring hur man på något sätt, och helst slutgiltigt, skulle få stopp på VB. Helt säkert hade MB/AN kännedom om KJ:s tidigare, numera brutna, relation med Vatchareeya, att underhandskontakt med kufen "kibba" togs och att bollen därefter sattes i rullning. Inblandade i gärningen, rollistan, tror jag bestod av MB, AN, möjligen någon av sönerna ? - samt Kristoffer Johansson. Gissar att KJ var på förslaget direkt. Rätt tillfälle avvaktades, och detta uppstod när KJ:s föräldrar företog en utlandsresa (hur långt i förväg kände KJ till föräldrarnas resa ?) Jag tror att KJ på något sätt bidrog till att VB träffade MB, men att VB var omedveten om det inte bara var MB hon skulle få träffa. Mötesplats kan ju spekuleras om, men det troligaste är att detta skett i något utrymme/lokal som disponeras av annan person än KJ.

Frågan är vad som sedan tilldrog sig. Insåg VB ganska snart att hennes dagar var räknade och att hon inte skulle komma levande från platsen ? Vädjade hon för sitt liv och lovade att hon inte skulle anmäla, bara de lät henne leva ? Fanns bud på att släppa henne och nöja sig med att låta det som skett bli en varning, eller fanns motbud och hårda argument att det redan gått för långt och att man måste slutföra det man bestämt sig för ? Vem var i så fall tongivande ? KJ är helt säkert inblandad i detta i något avseende. Men vilka fler ? Jag tror inte för ett ögonblick att KJ ensam har kapacitet att fixa det här. Hoppas svar kommer på dessa och en rad andra frågor om KJ väljer sanningen framför att fortsätta slingra sig.
Mordplatsen?
Citera
2013-10-25, 16:02
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Fan också! Det hade glömt. Bra att du påminde mig. Ringer på stört!

Ok, jag väntar.

Under tiden kan jag undervisa FB i något som kallas IRAT-handover. Inter Radio Access Technology

Eftersom GSM och 3G är två helt olika tekniker, är förutsättningarna för en handover lite olika beroende på om det är GSM till UMTS eller UMTS till GSM, eftersom 3G(paketswitchat) var inte påtänkt när 2G(tidlucka) byggdes... Kort och gott kan man kan säga att hela tiden mäts kvaliteten i anslutningen och en del olika parametrar jämförs tex signalstyrka, signalkvalitet, bitfel, uplink etc.

Lite begrepp:
UE = User Equipment
UTRAN = Universal Terrestrial Radio Access Network
RNC = Radio Network Controller
SS = Signal Strength
RSSI = Received Signal Strength Indicator
CPICH = Common Pilot Channel
RSCP = Received Signal Code Power
CPICH Ec/No = CPICH RSCP / RSSI

Handover 3G till 2G
När minst en av dessa parametrar (CPICH Ec/No(kvalitet), CPICH RSCP(täckning), UE TX power) går under ett givet gränsvärde startar ett IRAT HO försök. En mätning inleds, och blir täckningen bättre avbryts försöket och sen försöker algoritmen igen om 5 sekunder.

Handover 2G till 3G
Nu blir det lite krångligare eftersom 3G inte påtänkt när 2G byggdes som jag tidigare nämde... Mätningarna sker i en komprimerad tidlucka. QSI och QSC definierar gränsvärden och bestämmer när mätning skall inledas, beroende på om signalstyrkan i den tjänande cellen är över eller under gränsvärdet. IRAT kan utföras från GSM till 3G även om radiosignalerna är bra, IRAT 2G till 3G speech handover triggas beroende på kapacitet, radiokvalitet eller prioriteringar(UTRAN Preferred). Två kriterier måste vara uppfyllda: Ledig trafikkapacitet i tjänande cell skall vara mindre än ISHOLEV(Förinställt värde på GSM trafikbelasntning) och CPICH Ec/No > MRSL(Förinställt minimumvärde på kvalitet) Sen har vi även något som kallas Directed Retry - ett sätt att vid hög trafikbelastning, avlasta UMTS nätet på taltrafik till GSM.(Inte aktuellt i vårt fall eftersom omkopplingen inte skedde under ett pågående samtal)

Ok, vad innebär detta då i fallet VB?

Handover 3G till 2G, dvs händelsen kl 20.32, styrs av tre parametrar har VBs telefon kopplat om eftersom hennes telefon har fått problem med 1) signalstyrkan från Åbergsmasten, 2) kvaliteten på signalen från Åbergsmasten eller att 3) VBs telefon har fått problem med signalstyrkan i upplänken.

Är det rimligt att tro att hennes telefon fått problem med någon av dessa parametrar 800 meter från en basstation med en antenn riktad i 270°, dvs nästan rakt mot bostaden?

Nej, men polisen kan utesluta det tämligen enkelt med en mätning på plats i lägenheten eftersom gränsvärdena är kända av operatören.

Vidare; i tabellen på VBs telefons basstationsuppkopplingar(FUP s871) står händelserna i kronologisk ordning.

Position 31, 2013-05-04 19:31 SMS från MB till VB.
Position 32, 2013-05-04 20:38 Uppkoppling mot 3G.

och i FUP s874 står det att:

20:32 Bangsuans telefon byter nät från 3G till 2G. Telefonen är påslagen
20:38 Bangsuans telefon byter nät från 2G till 3G. Telefonen är påslagen

Anledningen till varför uppkopplingen mot 2G inte står i listan på s871, är att 2G tillhör en annan mast(jag är 99,9% säker). Frågan blir ju då vilken 2G mast? Är det Sävast M1("Sävastklinten"), Sävast KC1, Hednoret M1 eller BD1 Strandgatan?

Jag har tidigare presenterat en karta med mätningar i området, gjorda med en likadan telefon som VB hade(LG E-610) och endast på ett ställe kopplar telefonen om till 2G.

http://goo.gl/maps/X4B1t (Området med röda pluppar)

Med hjälp av dessa uppgifter kan man sluta sig en uppfattning om vart VBs telefon geografiskt befann sig mellan 20.32 och 20.38
Citera
2013-10-25, 16:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Så då har vi att förvänta oss en friande dom i november kanske/kanske inte. Eller kan rätten döma honom för brott mot griftefriden, men inte mord och styckning?

Nästa fråga är lika hypotetisk. Vad händer sen då om KJ döms för brott mot griftefriden? Nya utredningar? Nya åtal?

Nu missförstod du mig ev igen - jag talade om MB och skribentens önskan att denne skulle utsättas för husrannsakningar, något som kräver minst skälig misstanke som bekant.

Jag tror ju inte på ditt scenario om enbart griftefridsbrott, men när jag tänkte igenom saken en gång till så får jag ge dig rätt på att åklagarna faktiskt kan ha gjort en slags gardering här, hur osannolikt det än må verka att man skulle hamna i det läget. Vi skiljer oss åt på den punkten att jag inte tror att spekulationer om att KJ kan ha hittat en död VB ute i skogen och styckat henne faller inom ramarna för "rimligt tvivel", utan om rätten finner det styrkt att han befattat sig med den döda kroppen så kommer de också anse det styrkt att han måste ha mördat henne. Inget av de fall jag känner till där folk enbart dömts för griftefridsbrott har sett ut det scenario du försöker måla upp:

- Mats Alm: Dödsorsak kunde inte fastställas på offret
- Härm/Allgén (mordet på Catrine daCosta): Dödsorsak kunde inte fastställas, (de dömdes eg. inte, utan som kanske bekant skrev man bara i domskälen att de hade styckat kroppen men att det var preskriberat)
- Kartaschev: Offret dog av en skottskada, men man menade sig inte kunna utesluta att GM:s version att hon tagit livet av sig själv och att han gömt kroppen av rädsla för att åka dit (Han var gangster och tidigare dömd för vållande till annans död) kunde stämma.
Citera
2013-10-25, 16:05
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Risken med detta är givetvis att rätten kommer att anse att den förklaringen är så osannolik att den ska lämnas utan avseende.

Vad har advokaten att förlora? Det gäller ju att måla upp ett rimligt tvivel och då måste det fram något som är nytt, men inte otänkbart och som samtidigt förklarar vartenda konkret bevis.

Att tjattra på om KJs psykiska brister och diagnoser hit och dit skulle bara göra det lättare för rätten att döma honom.
Citera
2013-10-25, 16:06
Medlem
Fettsugnings avatar
Intressant. Menar du att polisen kan ha missat detta alltså? Annars borde det ju ha redogjorts för i FUP, d v s vilken mast som telefonen kopplade upp sig mot.
Citera
2013-10-25, 16:09
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ok, jag väntar.

Under tiden kan jag undervisa FB i något som kallas IRAT-handover. Inter Radio Access Technology

Eftersom GSM och 3G är två helt olika tekniker, är förutsättningarna för en handover lite olika beroende på om det är GSM till UMTS eller UMTS till GSM, eftersom 3G(paketswitchat) var inte påtänkt när 2G(tidlucka) byggdes... Kort och gott kan man kan säga att hela tiden mäts kvaliteten i anslutningen och en del olika parametrar jämförs tex signalstyrka, signalkvalitet, bitfel, uplink etc.

Lite begrepp:
UE = User Equipment
UTRAN = Universal Terrestrial Radio Access Network
RNC = Radio Network Controller
SS = Signal Strength
RSSI = Received Signal Strength Indicator
CPICH = Common Pilot Channel
RSCP = Received Signal Code Power
CPICH Ec/No = CPICH RSCP / RSSI

Handover 3G till 2G
När minst en av dessa parametrar (CPICH Ec/No(kvalitet), CPICH RSCP(täckning), UE TX power) går under ett givet gränsvärde startar ett IRAT HO försök. En mätning inleds, och blir täckningen bättre avbryts försöket och sen försöker algoritmen igen om 5 sekunder.

Handover 2G till 3G
Nu blir det lite krångligare eftersom 3G inte påtänkt när 2G byggdes som jag tidigare nämde... Mätningarna sker i en komprimerad tidlucka. QSI och QSC definierar gränsvärden och bestämmer när mätning skall inledas, beroende på om signalstyrkan i den tjänande cellen är över eller under gränsvärdet. IRAT kan utföras från GSM till 3G även om radiosignalerna är bra, IRAT 2G till 3G speech handover triggas beroende på kapacitet, radiokvalitet eller prioriteringar(UTRAN Preferred). Två kriterier måste vara uppfyllda: Ledig trafikkapacitet i tjänande cell skall vara mindre än ISHOLEV(Förinställt värde på GSM trafikbelasntning) och CPICH Ec/No > MRSL(Förinställt minimumvärde på kvalitet) Sen har vi även något som kallas Directed Retry - ett sätt att vid hög trafikbelastning, avlasta UMTS nätet på taltrafik till GSM.(Inte aktuellt i vårt fall eftersom omkopplingen inte skedde under ett pågående samtal)

Ok, vad innebär detta då i fallet VB?

Handover 3G till 2G, dvs händelsen kl 20.32, styrs av tre parametrar har VBs telefon kopplat om eftersom hennes telefon har fått problem med 1) signalstyrkan från Åbergsmasten, 2) kvaliteten på signalen från Åbergsmasten eller att 3) VBs telefon har fått problem med signalstyrkan i upplänken.

Är det rimligt att tro att hennes telefon fått problem med någon av dessa parametrar 800 meter från en basstation med en antenn riktad i 270°, dvs nästan rakt mot bostaden?

Nej, men polisen kan utesluta det tämligen enkelt med en mätning på plats i lägenheten eftersom gränsvärdena är kända av operatören.

Vidare; i tabellen på VBs telefons basstationsuppkopplingar(FUP s871) står händelserna i kronologisk ordning.

Position 31, 2013-05-04 19:31 SMS från MB till VB.
Position 32, 2013-05-04 20:38 Uppkoppling mot 3G.

och i FUP s874 står det att:

20:32 Bangsuans telefon byter nät från 3G till 2G. Telefonen är påslagen
20:38 Bangsuans telefon byter nät från 2G till 3G. Telefonen är påslagen

Anledningen till varför uppkopplingen mot 2G inte står i listan på s871, är att 2G tillhör en annan mast(jag är 99,9% säker). Frågan blir ju då vilken 2G mast? Är det Sävast M1("Sävastklinten"), Sävast KC1, Hednoret M1 eller BD1 Strandgatan?

Jag har tidigare presenterat en karta med mätningar i området, gjorda med en likadan telefon som VB hade(LG E-610) och endast på ett ställe kopplar telefonen om till 2G.

http://goo.gl/maps/X4B1t (Området med röda pluppar)

Med hjälp av dessa uppgifter kan man sluta sig en uppfattning om vart VBs telefon geografiskt befann sig mellan 20.32 och 20.38

Mycket intressanta uppgifter. Bra jobbat!
Citera
2013-10-25, 16:09
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Vad har advokaten att förlora? Det gäller ju att måla upp ett rimligt tvivel och då måste det fram något som är nytt, men inte otänkbart och som samtidigt förklarar vartenda konkret bevis.

Att tjattra på om KJs psykiska brister och diagnoser hit och dit skulle bara göra det lättare för rätten att döma honom.
Den, enligt mig, givna taktiken är ju att i första hand yrka på att åtalet ska ogillas i sin helhet och i andra hand, med juristsvenska, "För det fall TR finner att KJ befattat sig med VB:s kropp efter dödens inträffande, ska han dömas för brott mot griftefriden. Enbart det faktum att KJ befattat sig med VB:s kropp är inte tillräckligt för att det ska anses styrkt att han bragt henne om livet."

Så, nog tror jag att försvaret kommer att täcka in detta, allt annat vore dåligt juristarbete, men knappast som någon huvudlinje.
Citera
2013-10-25, 16:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Min hjärna har registrerat att MB är uppkopplad mot masten i Buddbyn 2013-05-06. Det är också KJ. MEN nu hittar jag inte var och tidpunkterna. Någon som vet vad jag pratar om?
FUP, s. 865 (betr. mt): 18:23:46.315 31_2111 Buddbyn O 102111 70 21,732131665,8942155 resp. s. 932, 936, 937 (betr. MB): Buddbyn SO 84020 120.
Citera
2013-10-25, 16:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

Det var väl du som innan FUP:en kom var bergfast övertygad om att VB hade kidnappats av KJ och ev. medhjälpare för att användas som "levande måltavla" vid krigsleken helgen efter?

Jag tycker du ska skriva en detektivroman, för fantasi verkar inte saknas i alla fall. Tänk bara på att till och med en deckarläsare kan undra hur en vanlig halvkorkad bondlurk som tränar karate och driver en liten restaurang skulle kunna koka ihop en sån här satanisk plan och dessutom ha en tillräcklig mängd av kontakter med "marionetten"/mördaren utan att det i senare utredning finns ett enda spår någonstans av att de överhuvudtaget någonsin träffats. Inga tfn-samtal, Inga SMS, ingen facebook. Inga vittnesmål från någon om att de träffats eller ens setts på samma plats.

Du kanske skulle återgå till "Levande måltavla" istället, både i deckarprojektet och här. Lite lä... ähum mindre totalt omöjligt att få ihop nåt slags nödtorftigt sammanhängande scenario av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in