Citat:
Ursprungligen postat av
Amelito
har läst runt lite och det verkar som att folk inte gillar Hamrén särskilt mycket, som att folk bestämt sig för att han e en stor sopa och när Sverige lyckas med något så är det spelarnas förtjänst och när vi förlorar är det Hamréns fel, förmodligen samma folk som ville bli av med en supertränare vid namn Lars Lagerbäck som tog lilla Sverige till 5 mästerskap i rad och nu eventuellt lilla plutt Island oxå. Jag tycker dessa tränare är bra som leder ett så pass litet land med så pass svagt spelarmaterial till mästerskap efter mästerskap medan alla"flashback coacher" målar ut dem som helt värdelösa. så när Hamrén och hans landslag slår ut Portugal den 19:e November och Hamrén lyckats bli bästa grupp 2:a i EM kvalet och
slå självaste Ronaldugal i playoff och gett oss 2 mästerskap till borde enligt mig hans betyg vara Godkänt
med råge.
Jag tror säkert Hamrén har bidragit med positiva egenskaper till landslaget, man ser ju exempelvis att det är en annan offensiv anda i spelet nu än tidigare då vi försöker trycka på och gör många mål. I detta har Hamrén lyckats kan man väl påstå. Samtidigt kan man inte blunda för att han agerat väldigt märkligt med sina laguttagningar och det går heller inte att förneka att EM-matcherna samt bland annat Tysklandsmatchen i Berlin startade som de gjorde då laguttagningen var direkt fel. Jag tänker speciellt då på mittfältet där Hamrén har en slags fix-idé om att få fram "sina" spelare och inte köra på samma spelare som Lagebäck använde sig av.
Sen tycker jag faktiskt att det känns som att det är spelarna som rycker upp laget och tar det hela i sina händer. Även om man inte ska köpa allt som skrivs i media, så säger ju spelarna själva efter matcherna mot Tyskland borta, Irland borta och Österrike hemma, att det var det de själva som peppade varandra och styrde upp det hela i halvlek. Ingenstans har jag hört att Hamrén körde en genomkörare eller liknande.
Hans agerande kring spelarval och hur han motiverar dessa kan även det ibland te sig väldigt märkligt. Svensson var ingen spelare att köra med och Källström platsade inte då han inte fått spela med Spartak några matcher. När Hamrén sedan mer eller mindre tvingades spela med dessa på grund av skada och dåliga prestationer så visar det sig gång på gång att Svensson och Källström faktiskt visar mycket högre klass och prestanda än just Wernbloom och Elm. Sedan har vi situationen i backlinjen, och visst är det så att det funnits skador och inga riktig självklara starka mittbackar. Men jag tror inte att ett evigt bytande hjälper situationen eller säkerheten hos spelarna.
Självfallet är detta lättare att gnälla hemma i soffan än att vara just ansvarig landslagtstränare, och visst är det så att många på forumet är jätteduktiga på att påtala Hamréns brister hela tiden. Men innan du kastar ur dig dissar mot dessa "flashback coacher" så kan det vara intressant att betäkna att även de så kallade proffesionella expertkommentatorerna inte riktigt hyllar Hamrén i hans arbete. Han kunde göra ett sämre jobb, givetvis. Men vad är det för beröm egentligen?
Sist men inte minst vill jag säga att Sverige, sett till spelarmaterial, är bättre än många lag i Europa. Ser man till vår grupp så anser jag att Sverige ska ta andraplatsen, därmed inte sagt att det ska vara enkelt, men jag anser oss vara bättre än lag som Österrike och Irland. Jag vet att många underskattar motståndet och tar för givet att vi ska gå till slutspel i turneringarna, men jag kan ibland även tycka att det går åt andra hållet med. Självklart är det "Godkänt" om vi tar oss till VM och slår ut självaste Portugal i play-off. Jag skulle även kunna kalla det Godkänt med flera plus i kanten. Dock är det precis som när man gick i skolan så är Godkänt bara precis är snäppet över Ej Godkänt, och strävar man efter att bara få G, då har man inte rätt ambitioner som landslagstränare enligt mig.