2013-10-24, 18:29
  #17257
Medlem
har läst runt lite och det verkar som att folk inte gillar Hamrén särskilt mycket, som att folk bestämt sig för att han e en stor sopa och när Sverige lyckas med något så är det spelarnas förtjänst och när vi förlorar är det Hamréns fel, förmodligen samma folk som ville bli av med en supertränare vid namn Lars Lagerbäck som tog lilla Sverige till 5 mästerskap i rad och nu eventuellt lilla plutt Island oxå. Jag tycker dessa tränare är bra som leder ett så pass litet land med så pass svagt spelarmaterial till mästerskap efter mästerskap medan alla"flashback coacher" målar ut dem som helt värdelösa. så när Hamrén och hans landslag slår ut Portugal den 19:e November och Hamrén lyckats bli bästa grupp 2:a i EM kvalet och
slå självaste Ronaldugal i playoff och gett oss 2 mästerskap till borde enligt mig hans betyg vara Godkänt
med råge.
Citera
2013-10-24, 18:59
  #17258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamelenKurt
Angående sektionerna på Friends Arena: På biljetterna står det en sektion och därefter vänster/höger.
T.ex Sektion 112 Rad 10 Plats 115 Höger

Är platserna till höger från åskådarens synvinkel eller till höger när man kollar arenaöversikten online/på bild.

Krångligt. Hoppas ni förstår.


Gäller från åskådarens synpunkt.
Citera
2013-10-24, 21:25
  #17259
Medlem
freeriderXIIs avatar
Friends 50 000 räcker till för AIK men är underdimensionerad som nationalarena. Både Österrike och Tysklands matcherna var slutsålda och så även play off matchen mot Portugal

80 000 vore bättre även om inte ens det skulle vara tillräckligt för Portugal matchen. Där det har talats om uppskattningar om 200 000 intresserade.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2013-10-24 kl. 21:28.
Citera
2013-10-24, 21:57
  #17260
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Friends 50 000 räcker till för AIK men är underdimensionerad som nationalarena. Både Österrike och Tysklands matcherna var slutsålda och så även play off matchen mot Portugal

80 000 vore bättre även om inte ens det skulle vara tillräckligt för Portugal matchen. Där det har talats om uppskattningar om 200 000 intresserade.

Det blir ju dock problem när vi eventuellt blir toppsedade i nästa EM-kval och hamnar i en grupp med Ungern, Slovenien, Lettland och Liechtenstein och det räcker för oss att komma top 3 för att ta oss till EM. Då blir det svårt att fylla nationalarenan ska du tro.
Citera
2013-10-24, 22:28
  #17261
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Det blir ju dock problem när vi eventuellt blir toppsedade i nästa EM-kval och hamnar i en grupp med Ungern, Slovenien, Lettland och Liechtenstein och det räcker för oss att komma top 3 för att ta oss till EM. Då blir det svårt att fylla nationalarenan ska du tro.

En Schweizlottning alltså?
Jo det skulle väl kunna ske om blatter lyckas blanda ihop Schweiz och Sverige vilket ju folk gjort förr.
Citera
2013-10-25, 10:43
  #17262
Medlem
xuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelito
har läst runt lite och det verkar som att folk inte gillar Hamrén särskilt mycket, som att folk bestämt sig för att han e en stor sopa och när Sverige lyckas med något så är det spelarnas förtjänst och när vi förlorar är det Hamréns fel, förmodligen samma folk som ville bli av med en supertränare vid namn Lars Lagerbäck som tog lilla Sverige till 5 mästerskap i rad och nu eventuellt lilla plutt Island oxå. Jag tycker dessa tränare är bra som leder ett så pass litet land med så pass svagt spelarmaterial till mästerskap efter mästerskap medan alla"flashback coacher" målar ut dem som helt värdelösa. så när Hamrén och hans landslag slår ut Portugal den 19:e November och Hamrén lyckats bli bästa grupp 2:a i EM kvalet och
slå självaste Ronaldugal i playoff och gett oss 2 mästerskap till borde enligt mig hans betyg vara Godkänt
med råge.

Jag tror säkert Hamrén har bidragit med positiva egenskaper till landslaget, man ser ju exempelvis att det är en annan offensiv anda i spelet nu än tidigare då vi försöker trycka på och gör många mål. I detta har Hamrén lyckats kan man väl påstå. Samtidigt kan man inte blunda för att han agerat väldigt märkligt med sina laguttagningar och det går heller inte att förneka att EM-matcherna samt bland annat Tysklandsmatchen i Berlin startade som de gjorde då laguttagningen var direkt fel. Jag tänker speciellt då på mittfältet där Hamrén har en slags fix-idé om att få fram "sina" spelare och inte köra på samma spelare som Lagebäck använde sig av.
Sen tycker jag faktiskt att det känns som att det är spelarna som rycker upp laget och tar det hela i sina händer. Även om man inte ska köpa allt som skrivs i media, så säger ju spelarna själva efter matcherna mot Tyskland borta, Irland borta och Österrike hemma, att det var det de själva som peppade varandra och styrde upp det hela i halvlek. Ingenstans har jag hört att Hamrén körde en genomkörare eller liknande.

Hans agerande kring spelarval och hur han motiverar dessa kan även det ibland te sig väldigt märkligt. Svensson var ingen spelare att köra med och Källström platsade inte då han inte fått spela med Spartak några matcher. När Hamrén sedan mer eller mindre tvingades spela med dessa på grund av skada och dåliga prestationer så visar det sig gång på gång att Svensson och Källström faktiskt visar mycket högre klass och prestanda än just Wernbloom och Elm. Sedan har vi situationen i backlinjen, och visst är det så att det funnits skador och inga riktig självklara starka mittbackar. Men jag tror inte att ett evigt bytande hjälper situationen eller säkerheten hos spelarna.

Självfallet är detta lättare att gnälla hemma i soffan än att vara just ansvarig landslagtstränare, och visst är det så att många på forumet är jätteduktiga på att påtala Hamréns brister hela tiden. Men innan du kastar ur dig dissar mot dessa "flashback coacher" så kan det vara intressant att betäkna att även de så kallade proffesionella expertkommentatorerna inte riktigt hyllar Hamrén i hans arbete. Han kunde göra ett sämre jobb, givetvis. Men vad är det för beröm egentligen?

Sist men inte minst vill jag säga att Sverige, sett till spelarmaterial, är bättre än många lag i Europa. Ser man till vår grupp så anser jag att Sverige ska ta andraplatsen, därmed inte sagt att det ska vara enkelt, men jag anser oss vara bättre än lag som Österrike och Irland. Jag vet att många underskattar motståndet och tar för givet att vi ska gå till slutspel i turneringarna, men jag kan ibland även tycka att det går åt andra hållet med. Självklart är det "Godkänt" om vi tar oss till VM och slår ut självaste Portugal i play-off. Jag skulle även kunna kalla det Godkänt med flera plus i kanten. Dock är det precis som när man gick i skolan så är Godkänt bara precis är snäppet över Ej Godkänt, och strävar man efter att bara få G, då har man inte rätt ambitioner som landslagstränare enligt mig.
Citera
2013-10-25, 11:25
  #17263
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xul
Exakt. Nu när vi sla lira Play-off så är det oerhört viktigt att Hamrén och hans stab verkligen ser över alla möjliga alternativ. Optimalt skulle man redan ha ett mer eller mindre ihopspelat lag vid den här tiden som man kanske kan förstärka med någon spelare, men vi är rätt långt från det. Så många positioner som känns osäkra, samt detta ständiga velande med spelare på positioner som jag tyvärr har att göra med någon slags prestige i att spela in sina egna talanger (Elm exempelvis). Jag tror väl inte Chippen riktigt är den rätte mannen att ta ut, men vad har vi för alternativ? Hur skulle en hel laguttagning kunna se ut om man ser tillbaka på kvalet och hur spelare presterat?
Det är en hel del spelare i det svenska landslaget som gjort mycket svaga insatser i kvalet. Bara för att dem gjort detta blir det fortfarande en svårighet att peta visa av dessa på grund av deras prestationer. Eftersom det inte alltid riktigt finns några rimliga alternativ utanför truppen.

Jag skulle emellertid kunna tänka mig att byta ut en av de mer sämre presterande mittbackarna mot Rasmus Bengtsson(spelar i Twente). Som jag tror en hel del på i framtiden. Bengtsson känns som en bra ledargestalt och gör det bra i Twente.

Även om Ola Toivonen inte gjort det så bra i kvalet, så menar jag ändå att han är en hygglig reserv i nummer 10-rollen. I fall Zlatan skulle vara skadad/avstängd etc. Det finns inte någon svensk spelare som riktigt kan utmana Ola i den reservrollen.

Däremot, om vi nu ska utgå från att det ska finnas en reserv på varje position. Vilket innebär att det enbart ska tas ut 4 innermittfältare. Så ser jag sett till vad spelarna faktiskt presterat, att Rasmus Elm ska petas ur truppen. De fyra innermittfältarna som blir uttagna bör således vara: Ekdal, Källström, Svensson och Wernbloom(sistnämnde hänger lite löst, men har ändå visat sig ha en ganska viktig funktion i laget.) Sedan börjar det också gå en diskussion gällande när Hiljemark ska tas ut i truppen på regelbunden basis.

Håller med dig i det senaste inlägget. Hamrén har utvecklat ett mycket bra offensivt spel. Samtidigt som spelarvalen från hans sida har varit ganska märkliga, egentigen så länge jag kan minnas i det svenska landslaget. Det är egentligen lite galenskap över Hamréns uttagningar(t ex med att starta med Elm gång på gång trots ständigt misslyckande). Som Einstein sade så fint:

"Galenskap: att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat." ~ Albert Einstein

Vad tror du, kommer Hamrén starta med Elm mot Portugal ändå?
__________________
Senast redigerad av Mellbergan 2013-10-25 kl. 11:29.
Citera
2013-10-25, 11:32
  #17264
Medlem
Fast folk och media begärde att Lagerbäck skulle avgå och att Sverige skulle spela offensivt något jag anser att vi inte har "lag" för att göra men har ändå lyckats relativt bra då jag anser att Österrike och Irland är jämnstarka med Sverige, och att bli bästa grupp tvåa i EM kvalet var en bra prestation. Så därmed tycker jag att Hamrén lyckats bra. Sen förstår inte jag hur folk kan klandra Hamrén för att satsa på yngre spelare istället för killar i 35 års åldern som kanske inte ens är aktuella i ett eventuellt fotbolls vm, då det alltid varit ett himla gnäll på att man måste vara "närmare 30 för att få starta i ett Svenskt landslag". Nu har Källström och Svensson varit det bästa alternativet, tycker inte Ekdal sats på tillräckligt hårt prov ännu för att kunna bedömas nyktert, och att Kim och Anders är vårt bästa alternativ säger en hel del om vårat spelarmaterial som jag verkligen inte tycker tillhör "bland de bästa" i Europa. Det är ett evigt gnäll på våra förbundskaptener som enligt mig för ett "relativt" svagt landslag till Mästerskap efter Mästerskap vilket vi ska vara nöjda med, med tanke på våra förutsättningar, vi är inget landslag som ska vara med och slåss om medaljerna tror inte ens någon i Belgien kräver att dem ska ta medalj i VM och titta på deras lag lixom.
Citera
2013-10-25, 11:54
  #17265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Det är en hel del spelare i det svenska landslaget som gjort mycket svaga insatser i kvalet. Bara för att dem gjort detta blir det fortfarande en svårighet att peta visa av dessa på grund av deras prestationer. Eftersom det inte alltid riktigt finns några rimliga alternativ utanför truppen.

Jag skulle emellertid kunna tänka mig att byta ut en av de mer sämre presterande mittbackarna mot Rasmus Bengtsson(spelar i Twente). Som jag tror en hel del på i framtiden. Bengtsson känns som en bra ledargestalt och gör det bra i Twente.

Även om Ola Toivonen inte gjort det så bra i kvalet, så menar jag ändå att han är en hygglig reserv i nummer 10-rollen. I fall Zlatan skulle vara skadad/avstängd etc. Det finns inte någon svensk spelare som riktigt kan utmana Ola i den reservrollen.

Däremot, om vi nu ska utgå från att det ska finnas en reserv på varje position. Vilket innebär att det enbart ska tas ut 4 innermittfältare. Så ser jag sett till vad spelarna faktiskt presterat, att Rasmus Elm ska petas ur truppen. De fyra innermittfältarna som blir uttagna bör således vara: Ekdal, Källström, Svensson och Wernbloom(sistnämnde hänger lite löst, men har ändå visat sig ha en ganska viktig funktion i laget.) Sedan börjar det också gå en diskussion gällande när Hiljemark ska tas ut i truppen på regelbunden basis.

Håller med dig i det senaste inlägget. Hamrén har utvecklat ett mycket bra offensivt spel. Samtidigt som spelarvalen från hans sida har varit ganska märkliga, egentigen så länge jag kan minnas i det svenska landslaget. Det är egentligen lite galenskap över Hamréns uttagningar(t ex med att starta med Elm gång på gång trots ständigt misslyckande). Som Einstein sade så fint:

"Galenskap: att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat." ~ Albert Einstein

Vad tror du, kommer Hamrén starta med Elm mot Portugal ändå?

Jag kan som sagt förstå att Hamrén satsat på de yngre alternativen men nu handlar det om en VM biljett så nu måste han spela det mest lämpliga laget för stunden och där bör inte Elm ingå och jag tror inte Elm får starta om de övriga alternativen är friska och skadefria. Play off mot Portugal är inget läge att börja exprimentera med ett lag för framtiden, vi måste helt enkelt göra våra 2 bästa landskamper på flera år samt ha lite tur med oss. Rasmus Bengtsson hur gammal är han ? tror inte det kommer spela så stor roll vilka mittbackar vi än spelar med, tror att vi försöker spela ett spel vi egentligen inte riktigt behärskar där misstag kommer ske hela tiden vilka som än spelar, lite som MFF i cl kvalet att man ska hålla boll och spela sig ur varje situation osv. så mycket "enkla" misstag våra försvarare gjort är ju inte rimligt, dem är inte så dåliga egentligen det är något annat som inte stämmer och det bara måste stämma mot Portugal där har man inte råd att bjuda på något.
Citera
2013-10-25, 12:08
  #17266
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelito
Jag kan som sagt förstå att Hamrén satsat på de yngre alternativen men nu handlar det om en VM biljett så nu måste han spela det mest lämpliga laget för stunden och där bör inte Elm ingå och jag tror inte Elm får starta om de övriga alternativen är friska och skadefria. Play off mot Portugal är inget läge att börja exprimentera med ett lag för framtiden, vi måste helt enkelt göra våra 2 bästa landskamper på flera år samt ha lite tur med oss. Rasmus Bengtsson hur gammal är han ? tror inte det kommer spela så stor roll vilka mittbackar vi än spelar med, tror att vi försöker spela ett spel vi egentligen inte riktigt behärskar där misstag kommer ske hela tiden vilka som än spelar, lite som MFF i cl kvalet att man ska hålla boll och spela sig ur varje situation osv. så mycket "enkla" misstag våra försvarare gjort är ju inte rimligt, dem är inte så dåliga egentligen det är något annat som inte stämmer och det bara måste stämma mot Portugal där har man inte råd att bjuda på något.
Jag har också förståelsen för att man satsar och ger yngre chansen. Vissa tar den likt Kaca, Martin Olsson, Ekdal(troligen) osv. Medans andra inte tar den likt Rasmus Elm. En spelare som förövrigt har fått överlägset mest chanser jämfört med andra unga spelare. Vi kan nu konstatera att R.Elm inte håller, och det kanske är dags att ge utrymme för andra unga spelare. Eller som nu äldre och bättre. Det är ingen brådska med Rasmus Elm, hans tid kanske kommer så småningom ändå.

Jap, det är bara att hålla tummarna för att mittbackarna håller. Jag har ändå en positiv känsla för hela Sverige-Portugal Play-Off:en.
Citera
2013-10-25, 12:32
  #17267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Jag har också förståelsen för att man satsar och ger yngre chansen. Vissa tar den likt Kaca, Martin Olsson, Ekdal(troligen) osv. Medans andra inte tar den likt Rasmus Elm. En spelare som förövrigt har fått överlägset mest chanser jämfört med andra unga spelare. Vi kan nu konstatera att R.Elm inte håller, och det kanske är dags att ge utrymme för andra unga spelare. Eller som nu äldre och bättre. Det är ingen brådska med Rasmus Elm, hans tid kanske kommer så småningom ändå.

Jap, det är bara att hålla tummarna för att mittbackarna håller. Jag har ändå en positiv känsla för hela Sverige-Portugal Play-Off:en.

Håller med, Rasmus Elm ska inte spela varken playoff eller VM (optimist), Elm var en talang som jag trodde skulle blomma ut helt och fullt i Fotbolls EM, men han var bedrövlig och Sverige blev inte bra förrän han hamnade på bänken och då hade vi inte marginalerna med oss (one in a million welbeck). Men nu börjar det bli försent för Elm vad är han 27-28 ? och till och med sämre än när han var talang tror tyvärr att "that ship has sailed". Håller med om att Kaca och Martin Olsson tagit chansen men har dem någon verklig konkurrens på dem positionerna ? inget illa ment Martin Olsson är en av mina absoluta favoriter i blågult och Kacaniklic är långt ifrån dålig och är förhoppningsvis en nyckelspelare inom ett par år om inte redan nu ?
Citera
2013-10-25, 12:42
  #17268
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelito
Håller med, Rasmus Elm ska inte spela varken playoff eller VM (optimist), Elm var en talang som jag trodde skulle blomma ut helt och fullt i Fotbolls EM, men han var bedrövlig och Sverige blev inte bra förrän han hamnade på bänken och då hade vi inte marginalerna med oss (one in a million welbeck). Men nu börjar det bli försent för Elm vad är han 27-28 ? och till och med sämre än när han var talang tror tyvärr att "that ship has sailed". Håller med om att Kaca och Martin Olsson tagit chansen men har dem någon verklig konkurrens på dem positionerna ? inget illa ment Martin Olsson är en av mina absoluta favoriter i blågult och Kacaniklic är långt ifrån dålig och är förhoppningsvis en nyckelspelare inom ett par år om inte redan nu ?
Ja, Elm är bara 25 bast så han har tid på sig. Förhoppningsvis får han ett bättre psyke i framtiden, tror det mest är det som hindrar honom.

På M.Olssons position har vi ju Oscar Wendt som är ordinarie i B.M'gladbach(ett av tyska Bundesliga 1 bättre lag). Sedan har vi ju Safari, så där är väl konkurrensen okej. Däremot på Kacaniclic position så är det ganska svagt med konkurrens.

Ja vi får se angående Kacaniclic, han blandar och ger mycket i landslaget. Men han har ändå gjort ett par riktigt bra landskamper, han har dock problem i Fulham. Skulle egentligen behöva byta klubb enligt min mening. Jag hoppas mycket på honom i framtiden, är ju i sitt esse en extremt farlig offensiv spelare som i princip kan utmana vilket försvar som helst i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in