2013-10-25, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjell-Britt
lustigt hur alla hänvisar till faktumet att han var på väg att utslussas för 20+ år sedan som ett tecken på att pedofilsadisten är frisk som en nötkärna.
Har det aldrig hänt förut menar ni då, att totala knäppskallar blivit utsläppta på gatorna som sedan visat sig vara ganska så felaktigt?
Jag har en god vän som åkt jojjo ut och in på säter , hans tidigare brott är inga brott av allvarlig dignitet, misshandelsfall, olaga hot, skadegörelse, våld mot tjänstemän och ett rån mot en servicebutik som 18 åring.
Mycket av brotten är klassiska ungdomsbrott från 14 år tills han var runt 26 alltså väldigt ung och förvirrad ung man.
Det är flera gånger han firat försöksutskrivnen genom att införskaffa alkohol och andra droger som slutade med blackout och får minst sätt en chock när han nyktrat till och upptäckt att han är tillbaka på avdelningen och ruta ett igen. Men han är nöjd med medicineringen på säter och tycker läkare och oss sjuksköterskor är bra och lyssna och förstå Sture och advokat Olsson måste upphöra med försöken att svartmåla Säter och pissa på våran historia.
Lyssna på sådana som min gode vän som trivs bra alla år han vistats här.
Jag och många många andra ska göra allt för att skydda vårt säter och alla bra människor på avdelningar, allt från städperonal till läkarna.
Senast redigerad av Grismongis 2013-10-25 kl. 01:34.
Citera
2013-10-25, 01:59
Medlem
Jofs avatar
Hur som helst så har han rätt till en second psykologisk psykiatrisk bedömning av en objektiv kompetent person(er) och sen en rättslig bedömning efter det.

Sen får de affektlabila här i tråden säga vad dom vill.
Citera
2013-10-25, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Nästan rätt. Men det fetade borde låta: Bergwall är visserligen oskyldig till de brott han frikänts för men bör fortsatt vistas på Säter för andra brott. Det är i alla fall min ståndpunkt eftersom inget framkommit som tyder på att SB tillfrisknat sedan han bedömdes tillräckligt sjuk för att få sluten vård. Sedan är det vidare uppenbart att morddomarna inte är något annat än en rättsskandal av ovanliga mått. Det är dessutom sannolikt att det rör sig om en vårdskandal, i vart fall till del, av förhoppningsvis ovanliga mått.

Du är en av få skribenter som klarar av att hålla sig sakliga i diskussionen (Vresrosen är sedan länge på ignore p.g.a. den oefterhärmliga dumheten och Palkranen svajar betänkligt tycker jag) och overkligt många verkar anse att SB är utsatt för ett allvarligt rättsövergrepp genom att han sitter på Säter trots att han friats i mordrättegångarna. Det är ju så ofattbart obegåvat att någon måste bemöta det och då får man kritik för att man upprepar sig. Läs Stina-Linas upprepningar i tråden om SBs "närmanden och ofredanden". De har inte direkt med verkligheten att göra. Men om man bemöter henne i en aningen raljant ton så förvandlas man till en devot fascist som slickar maktens stövlar och som vill mörda alla oskyldiga tomtenissar från Dalarna. Det är helt enkelt för mycket intellektuell ynkedom i tråden.

Vad beträffar lagstiftningen kan naturligtvis diskuteras om den fungerar bra. I det här fallet är det dock inte i första hand lagstiftningen som är problemet utan att de rättsvårdande myndigheterna valt att inte följa lagen. Det är där skandalen ligger. Den lagstiftning som är fel är att det saknas ett reellt tjänstemannaansvar i Sverige. Idioter som Kwast och Penttinen kommer undan trots att de borde sitta bakom lås och bom. Det är ett gigantiskt problem i Sverige men väldigt OT och diskussioner om om detta och bortanför har t.o.m. fått tråden låst för knappt ett år sedan.

Ja Bohlwinkel, jag garderade mig ju och skrev att jag bara angav de alternativa hållningarna "i stora svepande drag".

I övrigt tror jag att vi kanske är mer eniga än vi anar.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-10-25 kl. 08:02.
Citera
2013-10-25, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjell-Britt
lustigt hur alla hänvisar till faktumet att han var på väg att utslussas för 20+ år sedan som ett tecken på att pedofilsadisten är frisk som en nötkärna.
Har det aldrig hänt förut menar ni då, att totala knäppskallar blivit utsläppta på gatorna som sedan visat sig vara ganska så felaktigt?

(Angående min fetning.) Jodå det har säkert hänt. Vanligare är nog att färdigbehandlade patienter inom psykiatrin råkar ut för något som gör att de stressas och återinsjuknar. Vanligt är också att de, på ett eller annat sätt, avstår att ta sin medicin och ett nytt skov kommer som ett brev på posten.

Då är det lätt att säga att vi gjort fel som släppt ut patienten för tidigt men vi kan, lika litat som alla andra, spå framtiden med någon exakt säkerhet.

(Jag jobbar alltså inte inom rättspsykiatri utan i psykosvård och uttalar mig om psykiatri i allmänhet.)
Citera
2013-10-25, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Jag har en god vän som åkt jojjo ut och in på säter , hans tidigare brott är inga brott av allvarlig dignitet, misshandelsfall, olaga hot, skadegörelse, våld mot tjänstemän och ett rån mot en servicebutik som 18 åring.
Mycket av brotten är klassiska ungdomsbrott från 14 år tills han var runt 26 alltså väldigt ung och förvirrad ung man.
Det är flera gånger han firat försöksutskrivnen genom att införskaffa alkohol och andra droger som slutade med blackout och får minst sätt en chock när han nyktrat till och upptäckt att han är tillbaka på avdelningen och ruta ett igen. Men han är nöjd med medicineringen på säter och tycker läkare och oss sjuksköterskor är bra och lyssna och förstå Sture och advokat Olsson måste upphöra med försöken att svartmåla Säter och pissa på våran historia.
Lyssna på sådana som min gode vän som trivs bra alla år han vistats här.
Jag och många många andra ska göra allt för att skydda vårt säter och alla bra människor på avdelningar, allt från städperonal till läkarna.

Angående det (av mig) fetade: Tyvärr tror jag att media redan gett en bild som kommer att leda till att Säters renommé blivit solkigt.

Vi diskuterar sällan rättspsykiatrins metoder på vår arbetsplats men efter den här "Quick-soppan" står inte Säter högt i kurs bland läkare, ssk och skötare på min arbetsplats.
Citera
2013-10-25, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Angående det (av mig) fetade: Tyvärr tror jag att media redan gett en bild som kommer att leda till att Säters renommé blivit solkigt.

Vi diskuterar sällan rättspsykiatrins metoder på vår arbetsplats men efter den här "Quick-soppan" står inte Säter högt i kurs bland läkare, ssk och skötare på min arbetsplats.

Vad är det du skriver människa?

Är det medias fel att bilden av Säter är solkig?

När media släpptes in i förvaltningsrätten och många sorgliga personers bild uppenbarade sig, slogs öppna dörrar upp. Överläkaren på Säter var en patetisk gestalt, med för mycket makt i kombination med självgodhet.

Ingen kunde missa att han inte släppte skamgreppet på SB, trots avsaknad av de vetenskapliga grunder som är innebörden i åtgärden att kunna lagligen frihetsberöva en människa.
Citera
2013-10-25, 10:11
Medlem
På sin Facebooksida skrev journalisten/författaren Dan Josefsson ett citat från din chef

Citat:
"Journalisten Dick Sundevall skriver idag:
"Om du inte läser någon annan bok i år så läs den här. Jag vet, det där är en lite uttjatad säljslogan – men i det här fallet är den på sin plats. Boken är lysande!"

Den första som sen kommenterade detta på Josefssons sida var Göran Lambertz som skrev:
Citat:
???

Lite senare skrev Lambertz:
Citat:
"Min position: ingen rättsskandal. Rätt åtalat o rätt dömt. För mig är det helt klart."

Nu är tråden uppe i 128 inlägg. Inlägg finns av t ex Dan Josefsson, Göran Lambertz och Sture Bergwall. Läsning rekommenderas

Aftonbladet skriver:
Citat:
En komplimang ledde till ett bråk mellan bland annat Dan Josefsson och justitierådet Göran Lambertz. I sista ronden trädde även huvudpersonen Sture Bergwall själv in i Facebookgrälet.
”Göran Lambertz skändar inte bara mig, han skändar alla som drabbades av rättsskandalen”, skriver Bergwall.

EDIT: Även åklagare Nils-Eric Schultz ger sig in i debatten. Hans senaste kommentar (igår kväll):
Citat:
"Va f-n. Håller ni fortfarande på? Diskussionen tycks väl inte leda ngn vart. Blir ni inte bara förbannade och kanske förvånade? Även om GL kommer att läsa DJ`s bok så kommer han inte att ändra uppfattning. Det går ju inte efter kommentarerna ovan"
Senast redigerad av Brottsfall 2013-10-25 kl. 10:53.
Citera
2013-10-25, 11:31
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
På sin Facebooksida skrev journalisten/författaren Dan Josefsson ett citat från din chef

Den första som sen kommenterade detta på Josefssons sida var Göran Lambertz som skrev:

Lite senare skrev Lambertz:

Nu är tråden uppe i 128 inlägg. Inlägg finns av t ex Dan Josefsson, Göran Lambertz och Sture Bergwall. Läsning rekommenderas

Aftonbladet skriver:

EDIT: Även åklagare Nils-Eric Schultz ger sig in i debatten. Hans senaste kommentar (igår kväll):
Den där Josefsson verkar inte så lysande på liknelser. Beträffande en positiv kommentar om bokens omslagsbild kommenterar han på Facebook:

Citat:
Hej Kerstin! Ja det är ett fint omslag. Gjort av Niklas Lindblad på Mystical garden design. Säter gjorde Sture till en kombination av Jesus och Che Guevara och det var den fantasibilden jag var ute efter. Sedan ville jag har något som pekade på galenskapen i och runt Sture Bergwall. Niklas tänkte då på spiralen i filmaffischen för Vertigo.

WTF! Jesus och Che Guevara... Säter gjorde möjligen SB till en seriemördare men även om Che har blod på sina händer så kan jag inte begripa hur vare sig han eller Jesus dyker upp i sammanhanget.
Citera
2013-10-25, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
(Angående min fetning.) Jodå det har säkert hänt. Vanligare är nog att färdigbehandlade patienter inom psykiatrin råkar ut för något som gör att de stressas och återinsjuknar. Vanligt är också att de, på ett eller annat sätt, avstår att ta sin medicin och ett nytt skov kommer som ett brev på posten.

Då är det lätt att säga att vi gjort fel som släppt ut patienten för tidigt men vi kan, lika litat som alla andra, spå framtiden med någon exakt säkerhet.

(Jag jobbar alltså inte inom rättspsykiatri utan i psykosvård och uttalar mig om psykiatri i allmänhet.)

Förr om åren när pat. skrevs ut från en avdelning och ansågs "färdigbehandlad" så var det försöksutskrivning som gällde. Detta innebar att patienten åkte till sjukhuset för att hämta sin medicin, 1 g i veckan el. så. Om pat. inte dök upp på bestämd tid/dag var det polishämtning som gällde.
Oftast gällde dessa försöksutskrivningar i 6 mån., men kunde förlängas. Detta var alltså innan man "stängde" mentalsjukhusen.

Om nu Quick skrivs ut så borde det väl på nåt sätt gå att ge honom återbesökstid och kolla upp honom litet då och då.

Har inte följt tråden, men vad jag har sett på TV mm så är väl han knappast någon psykospatient med behov av starkare medicin.
(Rätta mig gärna om jag har fel)
Citera
2013-10-25, 11:58
Medlem
Det dyker upp många underliga typer inom psykologin/psykiatrin i mediaflödet, som denne psykolog/psykoterapeut som anser att hela Quick-historien är noggrant och medvetet planerad av Bergwall för att hämnas på samhället i stort och psykiatrin i synnerhet. Bla. är det enligt honom Bergwall som styrt Norell och lurat henne i syfte att det ger honom en kick att kunna kontrollera människor.

http://www.poeter.se/Las+Text?textId=1678357

Fullt i paritet om inte ännu värre än S-Å Christanssons tro att hela resningsprocessen är ett bevis på Bergwalls sadism nu riktat mot honom.

Lika söker lika.
Senast redigerad av labb 2013-10-25 kl. 12:00.
Citera
2013-10-25, 12:45
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labb
Det dyker upp många underliga typer inom psykologin/psykiatrin i mediaflödet, som denne psykolog/psykoterapeut som anser att hela Quick-historien är noggrant och medvetet planerad av Bergwall för att hämnas på samhället i stort och psykiatrin i synnerhet. Bla. är det enligt honom Bergwall som styrt Norell och lurat henne i syfte att det ger honom en kick att kunna kontrollera människor.

http://www.poeter.se/Las+Text?textId=1678357

Fullt i paritet om inte ännu värre än S-Å Christanssons tro att hela resningsprocessen är ett bevis på Bergwalls sadism nu riktat mot honom.

Lika söker lika.

Jag tycker att 49 är en lite hög ålder för att fortfarande vara doktorand. Som psykolog bör han också veta att konspirationism är en psykologisk diagnos.
Citera
2013-10-25, 13:01
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neo-2010
Har inte följt tråden, men vad jag har sett på TV mm så är väl han knappast någon psykospatient med behov av starkare medicin.
(Rätta mig gärna om jag har fel)
Sture Bergwall är helt medicinfri sedan 2001. Han äter alltså inga mediciner alls och har varken erhållit eller erbjudits annan behandling heller sedan 2001. Han har enbart förvarats och trakasserats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in