2013-10-14, 20:39
Medlem
Gårdagens Agenda där Sture Bergwalls advokat Thomas Olsson medverkar. Inslaget börjar ca 30 minuter in i programmet och handlar om rätts(o)säkerheten inom rättspsykiatrin.

http://www.svtplay.se/agenda
Senast redigerad av Palkranen 2013-10-14 kl. 20:43.
Citera
2013-10-14, 20:40
Medlem
Stina-Linas avatar
Man kommer med detta utan att ha pratat med ifrågavarande patient SB -den psykolog som skrivit detta och den läkare som gjort det har inte ens träffat honom-och jag undrar hur det är möjligt ???.Jag menar man skriver inte något dyligt utan att ha tagit kontakt med personen som ska bedömas? Fråga mer än ett påstående
Oavsett vad så borde han åtminstone få en oberoende utredning-det vore sakligt rätt.Utslaget lägger jag mej inte i men ingen ska behöva vara med om att bli bedömd utan att vara utredd....

Är han sjuk eller störd borde det kunna fastställas av utomstående som har tid och kunskap att göra en omfattande psykiatrisk utredning

TV kopplat till artikeln som Reimer la in

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brott-och-straff/brottscentralen/article21553.ab
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-10-14 kl. 20:46.
Citera
2013-10-14, 20:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Man kommer med detta utan att ha pratat med ifrågavarande patient SB -den psykolog som skrivit detta och den läkare som gjort det har inte ens träffat honom-och jag undrar hur det är möjligt ???.Jag menar man skriver inte något dyligt utan att ha tagit kontakt med personen som ska bedömas? Fråga mer än ett påstående
Oavsett vad så borde han åtminstone få en oberoende utredning-det vore sakligt rätt.Utslaget lägger jag mej inte i men ingen ska behöva vara med om att bli bedömd utan att vara utredd....

Är han sjuk eller störd borde det kunna fastställas av utomstående som har tid och kunskap att göra en omfattande psykiatrisk utredning

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brott-och-straff/brottscentralen/article21553.ab

Helt klart måste han undersökas av oberoende experter, vi har väl goda kontakter med våra nordiska grannar de kan väl göra en bedömning, om inte annat för att få en vägledning.

Säters bedömningar är för osäkra, de har alldeles för mycket att förlora i prestige om de ska göra en riktig bedömning av SB,s nuvarande status.
Citera
2013-10-14, 20:51
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Diagnosen kan mycket väl stämma. Men för allas bästa förstår jag inte varför man inte tar en ny omgång och undersöker honom på annat ställe. Vad är det som är så svårt med det?

Retorisk fråga givetvis.
Det är rimligtvis det rätta att göra.
Citera
2013-10-14, 20:52
Awaiting Email Confirmation
Jag tycker att han ska få en chans ute i det fria. Det finns betydligt farligare personer som aldrig blir inlåsta.

Är fotboja en möjlighet? Eftersom han är "så farlig".
Citera
2013-10-14, 20:57
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Retorisk fråga givetvis.
Det är rimligtvis det rätta att göra.

Min tro är att Säter inser att de handlat galet och att de är rädda????? Jag menar de var ju själva till stor del delaktiga i den skandal som fortfarande pågår.Med skandal menar jag att de var med och skapade hela alltihopa och drev på med hjälp av narkotika och terapi
Citera
2013-10-14, 21:01
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Gårdagens Agenda där Sture Bergwalls advokat Thomas Olsson medverkar. Inslaget börjar ca 30 minuter in i programmet och handlar om rätts(o)säkerheten inom rättspsykiatrin.

http://www.svtplay.se/agenda

Haha vilket skämt, att ha med bergwalls advokat. En advokats uppdrag är att ljuga in i det sista, liksom när en bankdirektör får frågan om hans bank har god likviditet.

Jag tycker det här säger allt:

"Överläkare Vladislav Ruchkin, säger till Aftonbladet att även om de åtta morden räknas bort finns det en hel del övrigt kvar att väga in i riskbedömningen, bland annat två mordförsök. Och vid bedömningar vägs även äldre händelser in.
– Det är ett brett tidsperspektiv, det behöver inte vara i dagsläget, säger Vladislav Ruchkin. Psykopati, som är en personlighetsstörning, är ganska stabilt i tiden, den kvarstår oftast oförändrad över tid.
Hur farlig är Sture Bergwall i dag?
– Det finns inga stora omedelbara risker i och för sig. Han kommer inte begå brott så fort han kommer ut från kliniken, om man tänker sig på permissioner till anhöriga och så.
– Vi tänker mer på långsiktiga risker eftersom det gick ju inte så bra förra gången, säger Ruchkin och åsyftar mordförsöket i Uppsala 1974 då Bergwall var nära att hugga ihjäl en man han träffat på lokal."

Nu skulle väl en utomstående bedömning vara intressant men skulle de komma fram till något annorlunda? Förutsatt att de inte får lön från aftonbladet dvs, men en psykiatriker riskerar sin karriär då också om Bergwall försöker mörda så fort han kommer ut.
Citera
2013-10-14, 21:02
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett23fyra
Jag tycker att han ska få en chans ute i det fria. Det finns betydligt farligare personer som aldrig blir inlåsta.

Är fotboja en möjlighet? Eftersom han är "så farlig".

I vems barns närhet ska vi placera honom då? Vill du ha inneboende? När man ser honom prata tycker jag det är uppenbart hur störd han är, varför ser inte du det?

OT: Helmer Ljus och Leif Axmyr är nog farligare att släppa ut, speciellt Helmer...

Fotboja tror jag inte på, skulle vara någon sorts gruppboende men det skulle sluta med förskräckelse brr
Senast redigerad av Xelious 2013-10-14 kl. 21:09.
Citera
2013-10-14, 21:17
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
I vems barns närhet ska vi placera honom då? Vill du ha inneboende? När man ser honom prata tycker jag det är uppenbart hur störd han är, varför ser inte du det?

OT: Helmer Ljus och Leif Axmyr är nog farligare att släppa ut, speciellt Helmer...

Fotboja tror jag inte på, skulle vara någon sorts gruppboende men det skulle sluta med förskräckelse brr

Just därför fotboja. Han kan säkert bo hos Janne Josefsson (uppdrag granskning)
Senast redigerad av ett23fyra 2013-10-14 kl. 21:20.
Citera
2013-10-14, 22:00
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Haha vilket skämt, att ha med bergwalls advokat. En advokats uppdrag är att ljuga in i det sista, liksom när en bankdirektör får frågan om hans bank har god likviditet.

Jag tycker det här säger allt:

"Överläkare Vladislav Ruchkin, säger till Aftonbladet att även om de åtta morden räknas bort finns det en hel del övrigt kvar att väga in i riskbedömningen, bland annat två mordförsök. Och vid bedömningar vägs även äldre händelser in.
– Det är ett brett tidsperspektiv, det behöver inte vara i dagsläget, säger Vladislav Ruchkin. Psykopati, som är en personlighetsstörning, är ganska stabilt i tiden, den kvarstår oftast oförändrad över tid.
Hur farlig är Sture Bergwall i dag?
– Det finns inga stora omedelbara risker i och för sig. Han kommer inte begå brott så fort han kommer ut från kliniken, om man tänker sig på permissioner till anhöriga och så.
– Vi tänker mer på långsiktiga risker eftersom det gick ju inte så bra förra gången, säger Ruchkin och åsyftar mordförsöket i Uppsala 1974 då Bergwall var nära att hugga ihjäl en man han träffat på lokal."

Nu skulle väl en utomstående bedömning vara intressant men skulle de komma fram till något annorlunda? Förutsatt att de inte får lön från aftonbladet dvs, men en psykiatriker riskerar sin karriär då också om Bergwall försöker mörda så fort han kommer ut.
Överläkarens svar om utslussningen är litet intressant. När han pratar om förra gången SB släpptes ut åsyftar han 1974, inte det i tråden så omtalade frisläppandet på 90-talet. Det gick ju för all del inte heller så bra om det nu rörde sig om något allvarligt menat frisläppande.

I övrigt finns det väl anledning att hålla med jagharenliten om att det bara är att genomföra en ny undersökning.
Citera
2013-10-14, 22:27
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

Säter anser att han ska slussas ut, så han kan väl bo nära dina barn, när du nu tycker att bedömningen är så bra. Eller varför inte Kapten Klänning som faktiskt kommer ut om ett par tre år.

Det finns alltså betydligt farligare personer att vara rädd för, om det är det man är intresserad av.
Citera
2013-10-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Säter anser att han ska slussas ut, så han kan väl bo nära dina barn, när du nu tycker att bedömningen är så bra. Eller varför inte Kapten Klänning som faktiskt kommer ut om ett par tre år.

Det finns alltså betydligt farligare personer att vara rädd för, om det är det man är intresserad av.

Det har du ju i och för sig så rätt i!
Det finns ju Seppo och Christer - uppbackade av först Knas-Claes och sedan med HD-Göran......dessa fyra ruskprickar ska man passa sig för, mycket mera än för mys-guben SB.
Ty med deras "hjälp" kan man otroligt lätt bli sittande på "livstid"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in