2013-10-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Ledsen, men det där är inget cirkelresonemang, det är två olika satsbyggnader av exakt samma påstående.

Det är dessutom aningen förmätet av dig att klandra det fåtal skribenter som inte unisont sjunger med i kören om hur illa behandlad SB har blivit. Själv får jag t.ex. mycket skit för att jag med jämna mellanrum upprepar vad SB gjort sig skyldig till en gång i tiden. Men de som klagar bortser då ifrån att alla mina inlägg med det innehållet tillkommer för att bemöta de ständigt återkommande lögnerna från vissa i nämnd kör. Och den flathet som uppvisas gentemot dessa lögnhalsar är mycket talande för vad ni är för människor egentligen. Flockdjur där majoritettillhörigheten legitimerar lögner och angrepp på meningsmotståndarna. Ni utgör en miserabel mobb som inte ens klarar av att bemöta argumenten i sak utan hela tiden hemfaller och personangrepp föranledda av ofta välunderbyggda inlägg. De i nämnd kör som klarar av att föra en vettig debatt kan räknas på ena handens fingrar.
Men sanningen är ju faktiskt det som Vresrosen och palkranen litet grann pekar på. Egentligen borde jag citera Grismpngis men nu blev det Hr Bohlwinkel som fick bli måltavla.

Vi diskuterar egentligen olika ämnen och därför blir det aldrig någon rätsida på debatten i tråden.
Ställningstagandena ser väl ut ungefär så här:
  • Bergwall är en äcklig pedofil och bör låsas in. Därefter bör nyckeln kastas bort.
  • Bergwall är visserligen oskyldig till många av de brott han frikänts för men bör fortsatt vistas på Säter för dessa brott
  • Bergwall har dömts för vissa brott men "straffet" står inte i proportion till de brott han begått och bör slussas ut.
  • Ett märkligt felsteg har skett i de rättsvårdande myndigheterna och inom psykiatrin. Detta är det enda riktigt stora ämnet att diskutera i frågan. Bergwalls öde lämnar vi därhän.

Detta är bara i stora, svepande drag de hållningar som olika debattörer har och ingen som helst diskurs kan egentligen urskiljas.

De som betonar rättsrötan antas vilja dalta med pedofiler och vice versa, antas de som ser allvarligt på övergrepp på minderåriga vara hjärtlösa och fåvitska. Etc., etc., etc.

Den här frågan har alltså flera dimensioner. För att en mer kursstabil diskussion kan man kanske råda debattörerna att försöka läsa vad den debattör man citerar, verkligen har för hållning. Då menar jag strikt och inte av egen förförståelse applicerad hållning.

Sedan kanske man bör ta sig en funderare på hur lagstiftningen ser ut och om man tycker att denna lagstiftning fungerar bra. Det kan gälla brottsbalken likaväl som LRV, LPT eller andra lagar som kan tänkas vara applicerbara på fallet i topic.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-10-24 kl. 21:05.
Citera
2013-10-24, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galanthus
En eloge till "skipper" som först ut i denna tråd (2002-10-06) menade att Bergwall/Quick är oskyldig.
oskyldig? titta noga på dessa bilder och läs vad han är diagostiserad till så kan man ju undra hur det står till i din skalle?? som vill ha ut denna varböld!

http://a.cdn-expressen.se/ImageHandler.axd?guid=e399a07f-4efa-dc04-8696-78aeabb02473&imageFormat=secondColumn
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288337381571.html

Redan på 70 talet fastställdes det att Quick led av en "psykisk abnormitet av så djupgående natur att den måste anses jämställd med sinnessjukdom", varför Quick var "i oundgängligt behov av sluten psykiatrisk vård".
Quicks ungdom var präglad av sexuella problem. När Quick var 19 år, år 1969, under sin tid som anställd vid Falu lasarett, antastade han fyra pojkar.[21] En av pojkarna var inlagd på barnkliniken vid lasarettet som Quick arbetade på. Denne tog Quick strypgrepp på, efter att ha idkat oralsex på honom, varför han åtalades för dråp. Undersökande läkare, f.d. överläkare Otto Brundin, som förordnats av Socialstyrelsen, omnämnde i det rättspsykiatriska utlåtandet gärningen som ett "lustmordsförsök".[22] Året därefter, 1970, dömdes Quick till sluten psykiatrisk vård för de nämnda gärningarna mot pojkar................listan kan göras kilometerlång med övergrepp som galningen gjort!!!

När ni läst detta gott folk så undrar jag om det fortfarande finns någon vettig människa som verkligen tycker att denna avskyvärda person har rätten att vistas ute bland oss skattebetalare och hårtarbetande folk, det skrämmer mig något enormt att Leif G W persson tjatar om att man ska släppa ut honom!!! kan det vara så att dom är gamla bögpolare?? har aldrig sett Leif med nån kvinna i alla fall?? Leif kanske är sugen att bli torterad och dominerad av ett monster som STURE??
Citera
2013-10-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Som sagt....det finns inga argument i världen som biter på trådens vise män. De som fastnat i ett cirkelresonemang och en sidodebatt. Ett cirkelresonemang och en sidodebatt som inte går att bemöta därför att den bara bygger på vad de personligen tycker och känner.

Som i ett mantra tjattrar de på som papegojor om samma sak dag ut och dag in. Naiva, tankemässigt begränsade, med obefintlig fantasi, med oförmåga att tänka fritt, otrygga och rädda, med en tro på att överheten, staten och myndigheter är ofelbara och ska göra det tryggt och skönt för "oss hederliga medborgare".

Cirkelresonemanget: SB är en äcklig pedofil, våldäktsman och våldsverkare därför sitter han där han sitter.......SB sitter där han sitter därför att han är en äcklig pedofil.......osv.

Sidodebatten har inget med sakfrågan att göra men den är kort och gott att SB och "såna som han" ska sitta inlåsta resten av livet oavsett vad. Helst ska de avrättas så vi blir av med dem. Men det är en helt annan debatt! Nu ser inte lagstiftningen ut så i Sverige idag att man låser in folk och kastar bort nyckeln eller att man avrättar dem! Försök fatta det! SB är bara en i raden av dömda brottslingar i detta land. Om ni nu känner att ni måste oroa er och känner er otrygga så är det nog så att ni kan lägga fokus på andra än SB när det gäller er oro. Oavsett hur det är med SBs mentala status så ska han väl åtminstone få det prövat på ett sätt som det anstår en rättsstat? Säter och SB har sedan länge inget förtroende för varandra. Av förståeliga skäl!

De två ovanstående debatterna är inte relevanta och har ingen bäring över huvud taget i denna tråd. Försök att fatta det en gång för alla.

Jag håller med dig att inget biter på trådens Sätertroll, men att kalla dem vise män är fel, för ironi är bortslängt på dessa dumhuvuden.

Fokus i denna sak är mänskliga rättigheter och att en människa i Sverige blivit frihetsberövad för att vara tokiga terapeuters leksak. Det är så hemskt, och det är så vidrigt, och det har skett i Sverige. Man har bortsett från juridiska grunder i inhemsk svensk lag och grundläggande juridisk idélära, i de konventioner som Sverige skrivit under och gett sken av att vara för. Nu pågår en mörkläggning och en "ärofylld" sorti för förövarna, som kränkte SBs mänskliga rättigheter och låter det fortsätta; med att lämpa över ansvaret igen på nya förmågor, inom psykiatrin.

När något så hemskt och vidrigt sker, kan folk inte ta till sig detta, trots att de vet att det är sant och att det har hänt. Det blir förnekanden in absurdum, i stället för att upphöra med övergreppen, fortsätter de att förneka och lägger skulden på det drabbade brottsoffret.

Det som pågår i tråden är förtal av SB, i stället för att se att han är en person som farit illa under lång tid. De tycker inget om terapin eller Säter.

De yttrar sig inte om det rättsliga eller om förvaltningsrätten. De väljer att ge sig på SB, som inte har något att sätta emot.

Det är väl just därför våra bästa grävande journalister väljer att gå till botten med vad som skett, först Hannes Råstam och nu Dan Josefsson. Det behövs inte mycket intelligens för att förstå att det pågår vidrigheter inom rättsväsendet och psykiatrin.

Hur mycket mer krävs för att dessa varbölder inom sina yrken ska börja skämmas?
Senast redigerad av Vresrosen 2013-10-24 kl. 21:23.
Citera
2013-10-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Men sanningen är ju faktiskt det som Vresrosen och palkranen litet grann pekar på. Egentligen borde jag citera Grismpngis men nu blev det Hr Bohlwinkel som fick bli måltavla.

Vi diskuterar egentligen olika ämnen och därför blir det aldrig någon rätsida på debatten i tråden.
  • Bergwall är en äcklig pedofil och bör låsas in. Därefter bör nyckeln kastas bort.
  • Bergwall är visserligen oskyldig till många av de brott han frikänts för men bör fortsatt vistas på Säter för dessa brott
  • Bergwall har dömts för vissa brott men "straffet" står inte i proportion till de brott han begått och bör slussas ut.
  • Ett märkligt felsteg har skett i de rättsvårdande myndigheterna och inom psykiatrin. Detta är det enda riktigt stora ämnet att diskutera i frågan. Bergwalls öde lämnar vi därhän.

Detta är bara i stora, svepande drag de hållningar som olika debattörer har och ingen som helst diskurs kan egentligen urskiljas.

De som betonar rättsrötan antas vilja dalta med pedofiler och vice versa, antas de som ser allvarligt på övergrepp på minderåriga vara hjärtlösa och fåvitska. Etc., etc., etc.

Den här frågan har alltså flera dimensioner. För att en mer kursstabil diskussion kan man kanske råda debattörerna att försöka läsa vad den debattör man citerar, verkligen har för hållning. Då menar jag strikt och inte av egen förförståelse applicerad hållning.

Sedan kanske man bör ta sig en funderare på hur lagstiftningen ser ut och om man tycker att denna lagstiftning fungerar bra. Det kan gälla brottsbalken likaväl som LRV, LPT eller andra lagar som kan tänkas vara applicerbara på fallet i topic.

Tack för ett bra inlägg NurseRatched!

Jag håller med dig. Det är svårt att argumentera och bemöta olika personer som har olika hållning och ser på fallet SB ur olika synvinklar. Särskilt när man inte nödvändigtvis står på den ena eller andra "sidan" i vissa frågor.

Jag står på rättssäkerhetens sida. Jag tycker att man ska följa mänskliga rättigheter, moral, etik och följa de lagar som finns i landet. Det är min hållning.
Citera
2013-10-24, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Tack för ett bra inlägg NurseRatched!

Jag håller med dig. Det är svårt att argumentera och bemöta olika personer som har olika hållning och ser på fallet SB ur olika synvinklar. Särskilt när man inte nödvändigtvis står på den ena eller andra "sidan" i vissa frågor.

Jag står på rättssäkerhetens sida. Jag tycker att man ska följa mänskliga rättigheter, moral, etik och följa de lagar som finns i landet. Det är min hållning.
Åh jag ber . . .

Men naturligtvis är det som du skriver (och jag tolkar in); Om inte de rättsvårdande och hälsovårdande instanserna i samhället är att lita på, vilka kan man då ställa sin tilltro till när man verkligen vill komma tillrätta med missförhållanden i samma samhälle?
Citera
2013-10-24, 21:31
Medlem
Citat:
Åh jag ber . . .

Men naturligtvis är det som du skriver (och jag tolkar in); Om inte de rättsvårdande och hälsovårdande instanserna i samhället är att lita på, vilka kan man då ställa sin tilltro till när man verkligen vill komma tillrätta med missförhållanden i samma samhälle?

Exactomundo NurseRatched
Citera
2013-10-24, 21:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Åh jag ber . . .

Svaret är nog tyvärr ingen av de två du nämnt i ditt inlägg, de hälsovårdande falerade gravt när det gällde SB, Säter får ta på sig en stor skuld där, de rättsvårdande instanserna har sin vana trogen kört huvudet i sanden och inget kommer att hända i den delen, justitieministern har väl redan klargjort att inget enskilt misstag av de som hanterat den juridiska biten ska behöva ställas till svars?
Citera
2013-10-24, 21:50
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Slå på Thomas Quick och mysgubbe så får du några träffar.
Hittar bara inlägg där mysgubbe har använts ironiskt eller antagonistiskt - d.v.s. att andra tycker att han är mysgubbe, men jag är väl dålig på att söka. Kan du vara hygglig att länka till någon i media som seriöst menar att TQ är mysgubbe. Har missat detta fullständigt.
Citera
2013-10-24, 21:52
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentensDotter
Media nämner bara att han är frikänd för morden, sällan nämner de att han är pedofil.
Pedofiler brukar vara de som avskys mest i samhället, men så är ej fallet med Sture. Media framställer det som att det är synd om gubben.
Nå - rent medicinskt lär han vara heberofil snarare än pedofil, men det spelar mindre roll kanske...
Men jag tycker att hans brottlighet nämns jämnt och ständigt.
Citera
2013-10-24, 21:57
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Svaret är nog tyvärr ingen av de två du nämnt i ditt inlägg, de hälsovårdande falerade gravt när det gällde SB, Säter får ta på sig en stor skuld där, de rättsvårdande instanserna har sin vana trogen kört huvudet i sanden och inget kommer att hända i den delen, justitieministern har väl redan klargjort att inget enskilt misstag av de som hanterat den juridiska biten ska behöva ställas till svars?
Kanske något för grävare att kolla upp om justitiedep. har haft kontakt med förvaltningsrätten i Falun.
Justitieministern B.A har tidigare lagt näsan i blöt i juridiska fall som domstol ska pröva.

Det är en svensk justitieministers mardröm att tillkännage att svensk rättsväsende har brister som kan rubba allmänhetens tilltro till vår rättsäkerhet. Istället agerar de strutsar än att erkänna och reparera tidigare misstag.
I vårt grannland Norge så har de kommit längre- de lär av misstag.
Citera
2013-10-24, 22:08
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:

Nästan rätt. Men det fetade borde låta: Bergwall är visserligen oskyldig till de brott han frikänts för men bör fortsatt vistas på Säter för andra brott. Det är i alla fall min ståndpunkt eftersom inget framkommit som tyder på att SB tillfrisknat sedan han bedömdes tillräckligt sjuk för att få sluten vård. Sedan är det vidare uppenbart att morddomarna inte är något annat än en rättsskandal av ovanliga mått. Det är dessutom sannolikt att det rör sig om en vårdskandal, i vart fall till del, av förhoppningsvis ovanliga mått.

Du är en av få skribenter som klarar av att hålla sig sakliga i diskussionen (Vresrosen är sedan länge på ignore p.g.a. den oefterhärmliga dumheten och Palkranen svajar betänkligt tycker jag) och overkligt många verkar anse att SB är utsatt för ett allvarligt rättsövergrepp genom att han sitter på Säter trots att han friats i mordrättegångarna. Det är ju så ofattbart obegåvat att någon måste bemöta det och då får man kritik för att man upprepar sig. Läs Stina-Linas upprepningar i tråden om SBs "närmanden och ofredanden". De har inte direkt med verkligheten att göra. Men om man bemöter henne i en aningen raljant ton så förvandlas man till en devot fascist som slickar maktens stövlar och som vill mörda alla oskyldiga tomtenissar från Dalarna. Det är helt enkelt för mycket intellektuell ynkedom i tråden.

Vad beträffar lagstiftningen kan naturligtvis diskuteras om den fungerar bra. I det här fallet är det dock inte i första hand lagstiftningen som är problemet utan att de rättsvårdande myndigheterna valt att inte följa lagen. Det är där skandalen ligger. Den lagstiftning som är fel är att det saknas ett reellt tjänstemannaansvar i Sverige. Idioter som Kwast och Penttinen kommer undan trots att de borde sitta bakom lås och bom. Det är ett gigantiskt problem i Sverige men väldigt OT och diskussioner om om detta och bortanför har t.o.m. fått tråden låst för knappt ett år sedan.
Citera
2013-10-24, 22:17
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nå - rent medicinskt lär han vara heberofil snarare än pedofil, men det spelar mindre roll kanske...
Men jag tycker att hans brottlighet nämns jämnt och ständigt.
Den teorin har vederlagts tidigare tycker jag men spiken i kistan är väl ändå psykiater Ulf Åsgårds uttalande i AB

Citat:
Det var naturligtvis förfärligt det han gjorde, han var 19 år och vilsen i tillvaron minst sagt, och kämpade med sin homosexualitet. När det gäller pojken på sjukhuset kan man i och för sig tala om ett pedofilt övergrepp.

Jag skulle nog tro att Åsgård anser att våldtäkten på den unge pojken på bakgården också utgjorde ett pedofilt övergrepp.

Citat:
Ulf Åsgård, psykiater och expert på gärningsmannaprofiler, har granskat de handlingar som Säters sjukhus gett in till förvaltningsrätten och har även träffat Sture Bergwall flera gånger senaste tiden.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17660834.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in