2013-10-24, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Saken är den att jag som medialäsare nog egenligen aldrig sett att TQ beskrivits som en folklig mysgubbe i media - jag skulle gärna se exempel. Ja undantag då Quicksfamilj och advokat, men det ingår väl närmast i deras uppgift att tala väl om Quick.
Media har tagit parti för Sture, annat kan väl ingen vettig människa påstå?
Citera
2013-10-24, 11:04
Medlem
Citat:
Saken är den att jag som medialäsare nog egenligen aldrig sett att TQ beskrivits som en folklig mysgubbe i media - jag skulle gärna se exempel. Ja undantag då Quicksfamilj och advokat, men det ingår väl närmast i deras uppgift att tala väl om Quick.
Om man går runt på gator och torg i alla städer i detta land, stora som små orter, kan jag bara konstatera att de flesta gubbar i medelåldern; ser inte mysiga ut.

För att vetenskapligt bevisa mitt påstående borde en vetenskaplig undersökning göras, på det uppenbara, för skojs skull, i syfte att ta reda på vad som är en mysgubbe.

För att evidensbasera undersökningen, kan man göra empiriska undersökningar, med typ enkäter där Sveriges kvinnor ger sin syn på hur man definierar en mysig gubbe.

Men sedan kommer frågan, vad har det med saken att göra och vad gör vi med resultatet? Blir det att vi samlar ihop alla som inte är mysiga, på typ Säterliknande ställen eftersom vi inte kan garantera att de inte begår brott?

Vissa gubbar ser faktiskt riktigt otäcka ut, med sina unga importerade fruar, och en del ser direkt äckliga ut med sina systemkassar. Det måste vara något i deras barndom som gör att de inte åldras värdigt, och ser Thailand som sitt andra hemland. Med den människosynen Säter visat går det säkert att åtgärda med terapi. Om inte annans så är experimentet med att låsa in dem, inte värre än det de sysslat med när de tog sig an SB.

Sen kommer de underordnade frågorna i denna sak, och det är den bristande legaliteten och objektiviteten, men den kan ju vissa leva med till någon tycker att de inte är så mysiga själva som de inbillar sig.
Senast redigerad av Vresrosen 2013-10-24 kl. 11:16. Anledning: stavfel
Citera
2013-10-24, 11:45
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Media har tagit parti för Sture, annat kan väl ingen vettig människa påstå?
För att han är oskyldig till morden ja! Men "mysgubbe" o.s.v.? Visa länkar tack. Det borde väl inte vara så svårt - jag är uppriktigt nyfiken!
Citera
2013-10-24, 12:45
Medlem
Citat:
För att han är oskyldig till morden ja! Men "mysgubbe" o.s.v.? Visa länkar tack. Det borde väl inte vara så svårt - jag är uppriktigt nyfiken!

Media nämner bara att han är frikänd för morden, sällan nämner de att han är pedofil.
Pedofiler brukar vara de som avskys mest i samhället, men så är ej fallet med Sture. Media framställer det som att det är synd om gubben.
Citera
2013-10-24, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentensDotter
Media nämner bara att han är frikänd för morden, sällan nämner de att han är pedofil.
Pedofiler brukar vara de som avskys mest i samhället, men så är ej fallet med Sture. Media framställer det som att det är synd om gubben.

Jag glömde i mitt inlägg att skriva om propotionalitet, och vips var du framme med synpunkter.

Det är intressant som du berättar i tidigare inlägg, hur du luskar runt på Säter och ser SB promenera, och sen insinuerar du till att du är insatt. SB har fått en alldeles egen stalker. Men du ska veta, att du bidrar till att dra ytterligare skam över Säter.

Vad är är straffsatsen för övrigt bus, när det är frihetsberövande på livstid för de som stämplas som pedofiler i sin ungdom? Eller är det så att du är hämndlysten?
Citera
2013-10-24, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentensDotter
Men givetvis kan det väl vara synd om människor som har pedofil läggning? eller är det där skon klämmer, att de inte är människor längre utan någon form av odjur utan rätt till mänskliga egenskaper?

Jag har inget problem med att personer med pedofil läggning är fria i samhället, så länge som de inte genomför några handlingar med barn eller befattar sig med barnporr. Frågan är väl då närmast om SB utgör någon fara för samhället, vilket två sakkunniga anser han inte utgör. En valde att anse att det bör genomföras en ny utredning och så blir det nu, ett klokt beslut.
Citera
2013-10-24, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jan Josefsson i svt's morgonsoffa, ger ganska intressanta vinklingar på Säters roll i skapandet av Quick. Förklarar även Säters makalösa godtycklighet i bedömningar och diagnoser.
Säters trovärdighet är milt sagt i gungning nu, tydligen ska flera läkare som är verksamma på Säter deltagit i materialet i boken, även dessa bekräftar att det fanns en sektliknande rörelse som drev fram alla erkännanden. Givetvis en partsinlaga, men jag delar dessa åsikter, utifrån det jag läst.

Om det var dagens SVT Gomorron så var det inte Jan Josefsson utan Dan Josefsson, författare till boken "Mannen som slutade ljuga".

Citat:
SVTPlay

Vad händer med Sture Bergwall?

Det blir en ny rättsmedicinsk utredning av Sture Bergwall. Vad innebär det? Dan Josefsson, journalist och författare, Marianne Kristiansson, Rättsmedicinalverket, och Ulf Christoffersson, verksamhetschef Säter.
Citera
2013-10-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Men givetvis kan det väl vara synd om människor som har pedofil läggning? eller är det där skon klämmer, att de inte är människor längre utan någon form av odjur utan rätt till mänskliga egenskaper?

Jag har inget problem med att personer med pedofil läggning är fria i samhället, så länge som de inte genomför några handlingar med barn eller befattar sig med barnporr. Frågan är väl då närmast om SB utgör någon fara för samhället, vilket två sakkunniga anser han inte utgör. En valde att anse att det bör genomföras en ny utredning och så blir det nu, ett klokt beslut.
Dom flesta pedofiler sägs ju sällan begå övergrepp mot barn, och den gruppen kan jag tycka synd om, de flesta skulle säkert byta läggning om det var en möjlighet.
Det är endast dom som begått övergrepp på barn jag anser ska hållas inlåsta.
Citera
2013-10-24, 17:21
Medlem
Citat:
Dom flesta pedofiler sägs ju sällan begå övergrepp mot barn, och den gruppen kan jag tycka synd om, de flesta skulle säkert byta läggning om det var en möjlighet.
Det är endast dom som begått övergrepp på barn jag anser ska hållas inlåsta.

Som sagt....det finns inga argument i världen som biter på trådens vise män. De som fastnat i ett cirkelresonemang och en sidodebatt. Ett cirkelresonemang och en sidodebatt som inte går att bemöta därför att den bara bygger på vad de personligen tycker och känner.

Som i ett mantra tjattrar de på som papegojor om samma sak dag ut och dag in. Naiva, tankemässigt begränsade, med obefintlig fantasi, med oförmåga att tänka fritt, otrygga och rädda, med en tro på att överheten, staten och myndigheter är ofelbara och ska göra det tryggt och skönt för "oss hederliga medborgare".

Cirkelresonemanget: SB är en äcklig pedofil, våldäktsman och våldsverkare därför sitter han där han sitter.......SB sitter där han sitter därför att han är en äcklig pedofil.......osv.

Sidodebatten har inget med sakfrågan att göra men den är kort och gott att SB och "såna som han" ska sitta inlåsta resten av livet oavsett vad. Helst ska de avrättas så vi blir av med dem. Men det är en helt annan debatt! Nu ser inte lagstiftningen ut så i Sverige idag att man låser in folk och kastar bort nyckeln eller att man avrättar dem! Försök fatta det! SB är bara en i raden av dömda brottslingar i detta land. Om ni nu känner att ni måste oroa er och känner er otrygga så är det nog så att ni kan lägga fokus på andra än SB när det gäller er oro. Oavsett hur det är med SBs mentala status så ska han väl åtminstone få det prövat på ett sätt som det anstår en rättsstat? Säter och SB har sedan länge inget förtroende för varandra. Av förståeliga skäl!

De två ovanstående debatterna är inte relevanta och har ingen bäring över huvud taget i denna tråd. Försök att fatta det en gång för alla.
Citera
2013-10-24, 17:43
Medlem
Citat:
Slå på Thomas Quick och mysgubbe så får du några träffar.
Citera
2013-10-24, 18:09
Medlem
Citat:
Slå på Thomas Quick och mysgubbe så får du några träffar.

Det är ju bara du och någon till här som kallar SB för mysgubbe. Men det är ju ett typiskt sätt att flytta fokus från sakfrågan. Tramspelle!
Citera
2013-10-24, 20:21
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Cirkelresonemanget: SB är en äcklig pedofil, våldäktsman och våldsverkare därför sitter han där han sitter.......SB sitter där han sitter därför att han är en äcklig pedofil.......osv.
Ledsen, men det där är inget cirkelresonemang, det är två olika satsbyggnader av exakt samma påstående.

Det är dessutom aningen förmätet av dig att klandra det fåtal skribenter som inte unisont sjunger med i kören om hur illa behandlad SB har blivit. Själv får jag t.ex. mycket skit för att jag med jämna mellanrum upprepar vad SB gjort sig skyldig till en gång i tiden. Men de som klagar bortser då ifrån att alla mina inlägg med det innehållet tillkommer för att bemöta de ständigt återkommande lögnerna från vissa i nämnd kör. Och den flathet som uppvisas gentemot dessa lögnhalsar är mycket talande för vad ni är för människor egentligen. Flockdjur där majoritettillhörigheten legitimerar lögner och angrepp på meningsmotståndarna. Ni utgör en miserabel mobb som inte ens klarar av att bemöta argumenten i sak utan hela tiden hemfaller och personangrepp föranledda av ofta välunderbyggda inlägg. De i nämnd kör som klarar av att föra en vettig debatt kan räknas på ena handens fingrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in