2013-10-24, 03:30
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag kan minnas fel. Men i FUP på sid 1765 talar KJ om att fiender till honom kunde ha gjort detta (mordet). FH ställer inga följdfrågor om vilka dessa kan vara. KJ säger sedan att polisen kan börja leta någon annanstans. Här kunde FH be KJ om förslag var de ska leta efter gm, för att hitta KJs fiender som vill sätta åt honom.

De frågar honom faktiskt vid något tillfälle då svarar han att möjligtvis denna Nill* och D*g*rman ligger bakom att försöka sätta åt honom.

(S.1912 såg jag nu)
Senast redigerad av Imthisnice 2013-10-24 kl. 03:35.
Citera
2013-10-24, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jag fokuserar inte på någon gärningsman. Det är bara din egen bild. Jag fokuserar på utredningens brister, så som jag ser saken.
Då missförstod jag dig när du skrev att "utredningen har varit dålig på att utesluta andra eventuella GM och då främst MB." Jag tyckte att det lät som att du fokuserade på MB.

Men hur många personer borde polisen ha granskat och hur mycket borde man ha granskat dem för att du skulle känna dig nöjd med utredningen?
Citera
2013-10-24, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag kan minnas fel. Men i FUP på sid 1765 talar KJ om att fiender till honom kunde ha gjort detta (mordet). FH ställer inga följdfrågor om vilka dessa kan vara. KJ säger sedan att polisen kan börja leta någon annanstans. Här kunde FH be KJ om förslag var de ska leta efter gm, för att hitta KJs fiender som vill sätta åt honom.

Först måste jag säga att jag inte är särskilt imponerade av dessa förhörsledarna. Dom skulle få vilken välsorterad hjärna som helst att famla i mörkret. Dom hoppar i tidstrådar både högt och lågt utan någon till synes logik eller röd tråd. Kanske ingår det i förhörsmanualen.

Jag kan förstå att KJ uttrycker det som att har fiender. Han förstår ingenting av vad som händer.

Dom börjar fråga om detaljer, tejper, exakta tidsuppgifter osv. Saker han inte har svar på.

Han låser vanligtvis vare sig dörrar eller bil. Det blir som lite hipp som happ med den saken. Han har Noll Koll.

Eftersom han inte känner att han har gjort något - ja, då måste det varit någon/några andra. Inte en helt ologisk slutsats.

Därmed säger jag inte att han inte gjort det. Men jag skulle vilja ha starkare bevis. Har svårt att se hans motiv.
Citera
2013-10-24, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tror jag inte.

Ett litet tips i all välmening (tror det är fler än jag som börjar lessna på dina synnerligen oinitierade och dumdryga onelinerremarks); om du nu, vilket du själv vidimerar, har sett Efterlyst så borde du väl veta vad som framgick: en speakerröst säger att KJ har uppgett att "två andra har utfört mordet". Ett påstående som stöds av fup.
Om du inte kunde tillgodogöra dig innehållet i Efterlyst så får du nog göra som du själv verkar ha insikt om att du borde göra: se om inslaget.

Så att du slipper förära tråden med vad du tror i de fall där fakta finns serverad på fat.
Citera
2013-10-24, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Då missförstod jag dig när du skrev att "utredningen har varit dålig på att utesluta andra eventuella GM och då främst MB." Jag tyckte att det lät som att du fokuserade på MB.

Men hur många personer borde polisen ha granskat och hur mycket borde man ha granskat dem för att du skulle känna dig nöjd med utredningen?

Bara lite kuriosa. När Haga-mannen härjade i Umeå (snart utsläppt) så var ett av hans signalement att han hade liten skostorlek.

Vilket ledde till att man topsade drygt 800 manliga personer med små fötter!

Så nästa brott som begås av en manlig person med små fötter finns redan i kartoteket.
Citera
2013-10-24, 05:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Bara lite kuriosa. När Haga-mannen härjade i Umeå (snart utsläppt) så var ett av hans signalement att han hade liten skostorlek.

Vilket ledde till att man topsade drygt 800 manliga personer med små fötter!

Så nästa brott som begås av en manlig person med små fötter finns redan i kartoteket.

Just det, och i detta fall har vi då en man som har hennes blod och likdoft i skuffen, hur många fler män tror du man skulle kunna lägga till i detta kartotek som också har hennes blod och likdoft i bilen i det här fallet?
Citera
2013-10-24, 05:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det var väl då han åkte taxi hem 20.38 (?), efter det vet jag inte om det fanns något alibi. Han och hans fru verkar ha befunnit sig på "skilda planeter"

EDIT. I förhören om vad som hände därefter finns absolut ingen samsyn alls.

Ock, det om något talar väl för att det inte är ett påhittat alibi.
Citera
2013-10-24, 07:56
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Alla som följer denna tråd är nog väl insatta i vem som sitter häktad. Om det råder inget tvivel.

Däremot kan man diskutera om det är troligt att det är han som är GM eller finns det andra tänkbara kandidater?

Det kan kan man ha synpunkter omkring och skall ha. Det är ju inte med självklarhet så att den person som polisen först häktas är den den som också döms för brottet.

Att låsa sig vid en GM. Tror jag inte är bra.

I Umeå hade vi den sk Perrongmordet i sommaren då en ung kvinna sköts till döds. Där häktades både GM1, GM2, GM3 (helt borta ur utredningen) och den nu för RPU-undersökning GM4.

Jag ber om ursäkt om det råkar bli bara dina inlägg jag svarar på men det beror på att det är så många konstigheter i dessa.

Är du medveten om att utredningen är slutförd och att det finns en person åtalad i detta fall. Åtal skulle aldrig lämnas in om polisen hade rimliga skäl att anse att det fanns en annan person som kunde utfört gärningen. Man har definitivt hos polisen ansett att MB tillhör kategorin möjliga gärningsmän och utredningen kring honom ser ut att vara ganska bra, med den information vi har och utifrån den information vi inte har.

Det talar för att de inte under dessa månader har kunnat påvisas besvärande omständigheter eller några som helst indicier på att han är inblandad och han är därmed avförd från utredningen.

Alltså, vi har ingen aning om vilka fler åtgärder som är gjorda mot MB och orsaken till dessa åtgärder. Till skillnad mot Marinafallet, där vi hade tillgång till innehållsförteckningen av slasken så vi där kunde se vilka åtgärder och vilka personer som var förhörda och inte var förhörda, det har vi inte här och att då utgå från att det inte har utförts åtgärder mot just högaktuella MB är löjligt då det inte har kunnats redovisas en endaste omständighet som påvisar att han är inblandad i VBs mord.

Sannolikheten för att det ska finnas en mördare och en annan styckare, som inte i samförstånd har utfört gärningarna, är så liten så den finns knappt. Jag anser även att sannolikheten för en alternativt mördare också är liten, dock kan man inte utsluta det helt, men då är inte MB den som står högst upp i listan för alternativ, om man klarar av att se omständigheter i fallet.

Att KJ är ditsatt och bevisen planterade är konspirationer och skulle endast vara i någon mån sannolikt om det var fler GM som i samförstånd utfört gärningen men där den ena lägger över skulden på den andra genom att ta bort bevis som pekar på denne själv samtidigt som denne sparar och förstärker bevis som pekar på KJ.

Det du säger är att det är inte ovanligt att personer som först häktas är oskyldiga men du glömmer bort att han numera är åtalad, vilket är steget över sannolikt misstänkt.

Du säger att man inte ska låsa sig vid en GM, vilket är helt korrekt under en utredning, när åtal lämnas in så har man uteslutet alla alternativa GM. Som sagt så lämnar man inte in åtal om man samtidigt tror att en annan namngiven person kan ha utfört gärningen. Man kan dock medvetet, eller omedvetet, utesluta utredning av andra potentiella GM eller placera dessa förhör i slasken, som i Marinafallet, men så har inte, oss veterligen, skett i detta fall.

Bevisningen i detta fall är stark, det är länge sedan jag i ett mordfall, där GM inte tas på bar gärning, pekas ut av vittnen eller erkänner, sett så stark bevisning i ett indiciemål om man ser till teknisk bevisning och besvärande omständigheter. Alldeles för många har genom tur och olyckliga omständigheter undkommit straff på grund av bevisningen är oklar, dödsorsak saknas eller på grund av att alternativa GM inte är utredda. I de flesta fall har det varit motiverat att fria före att fälla, även om allt talar för den tilltalades skuld i övrigt.

Men några sådana rimliga tvivel kan jag inte se här, det finns dödsorsak, det finns kopplingar mellan KJ och kroppsdelarna, mellan KJ och fyndplats. Det finns teknisk bevisningen som binder honom till transporten av kroppsdelarna och slutligen finns det en utredning där jag inte uppenbart kan se att de missat någon annan som rimligtvis kan vara GM. Det handlar om alternativa GM som i tid och rum rimligtvis kan ha utfört gärningen. Det som också är väldigt starkt i detta fall är avsaknaden av spår på kroppsdelar och andra platser som pekar mot annan person än KJ.

Det ska räcka för att fälla honom för mord bortom rimligt tvivel. Han kommer fällas till fängelse för utifrån förhören så anser jag inte honom så psykiskt sjuk att det kräver psykvård, men en rättpsykiatrisk undersökning kanske kommer påvisa annat.

Han är förvisso ung, 22 år, har diagnos men brottet är synnerligen hänsynslöst och det går inte att utesluta att VB led fruktansvärt av tortyr som huggen i ryggen kan ha framkallat, eventuellt misshandel och strypning. Dödsångest och svåra smärtor som sedemera leder fram till en våldsam död. Utöver detta styckningen av kroppen. Jag tror inte på livstid men han kommer att få ett straff som ligger i den absolut högre delen av straffskalan, kanske 16-18 år, om han döms till fängelse.
Citera
2013-10-24, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
VB var i Thailand för att träffa sitt syskonbarn, och sitt syskon. Hon var en människa som faktiskt verkade tycka om människor, empatisk till tusen, men bojad av sitt handikapp. Det var mycket synd om henne. Om du läser tråden finns det länkar till filmer som bevisar att det fanns ett barn med i bilden, ett syskonbarn.

VB borde ha skrivit: Vet du om att jag blivit moster? Hennes svenska ordförråd räckte inte för det, tror jag.
Lägg ner dina dåliga teorier om att hon hade språk svårigheter, hon gick på universitet. I jakten på evig kärlek använde hon sig till männen att låtsas vara gravid. Säkerligen många unga tjejer som gjort det under alla tider. Har själv råkat ut för en sån tjej i min ungdom.
Citera
2013-10-24, 08:55
Medlem
highfives avatar
Var finns händer, mordvapen och styckningsverktyg och annat icke brännbart om KJ är GM?

Ser man nu på hans rörelsemönster så rör han sig inom ett väldigt begränsat område runt och kring Boden. Fp1 och Fp2 är endast några hundra meter från föräldrahemmet och ett tidigare spelområde för hans airsoftintresse.

Visst han kan ha haft sin hemliga bergskula i detta område på Mjösjöberget, ev värnet som genomsöktes, men jag tycker att någonting mer påtagligt borde man i så fall ha hittat här.

Nästa område som han återkommer gång på gång till i förhör är det nya spelområdet vid Väderkvarnshöjden och något han kallar träsket intill. Frågan är vilket träsk han menar? Vad jag vet finns bara några små tjärnar i detta område. Nu till den avgörande frågan; varför har inte polisen sökt mer i detta område med ex hundsök och frågat honom exakt vilket träsk han syftar på? Har man dykt här? Hittar inget i fup om detta. Varför gav man honom inte en karta och bad han peka ut exakt plats?

Han har ju mer eller mindre lett mps (M*cha) och polis till fyndplatserna och jag tror inte man ska överskatta commanderns kompetens när det gäller val av platser. Sen har han varit i detta område under tiden mellan mord och fynd. Så sent som sex och en halv timme innan fynden gjordes av mps den 20/5 var han i eller kring detta spelområde. Vad gjorde han där? Och ett träsk innehåller som sagt vatten. Kanske var det fruset på träsket/tjärnen natten den 4/5, men någon dag efteråt hade troligtvis isen gått. Dessutom är marken i området sand så den spade som inte har återfunnits kanske användes för att gräva ner mobil, mord- och styckningsverktyg. Dessutom airsoftaren som jag fick pm från i slutet av maj som nämnde att de hittat en plats med någon rödbrun sörja i en dunge när de skulle börja spela 11 maj.

Detta lämnades som tips till polisen.
Senast redigerad av highfive 2013-10-24 kl. 08:58.
Citera
2013-10-24, 08:56
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jag vill bara generellt påpeka att AN enligt egen uppgift fick reda på otrohetsaffären den 9/5, alltså fem dagar efter att mordet tros ha skett.

Så om man vill spekulera i MBs motiv så fanns ju detta kvar vid tidpunkten för mordet.

Jag vill bara påpeka att AF avslöjar MB:s otrohetsaffär med VB för AN i juli 2012.
VB var ingen nyhet i äktenskapet.

FUP s. 1105-1106
Citera
2013-10-24, 09:21
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Var finns händer, mordvapen och styckningsverktyg och annat icke brännbart om KJ är GM?

Ser man nu på hans rörelsemönster så rör han sig inom ett väldigt begränsat område runt och kring Boden. Fp1 och Fp2 är endast några hundra meter från föräldrahemmet och ett tidigare spelområde för hans airsoftintresse.

Visst han kan ha haft sin hemliga bergskula i detta område på Mjösjöberget, ev värnet som genomsöktes, men jag tycker att någonting mer påtagligt borde man i så fall ha hittat här.

Nästa område som han återkommer gång på gång till i förhör är det nya spelområdet vid Väderkvarnshöjden och något han kallar träsket intill. Frågan är vilket träsk han menar? Vad jag vet finns bara några små tjärnar i detta område. Nu till den avgörande frågan; varför har inte polisen sökt mer i detta område med ex hundsök och frågat honom exakt vilket träsk han syftar på? Har man dykt här? Hittar inget i fup om detta. Varför gav man honom inte en karta och bad han peka ut exakt plats?

Han har ju mer eller mindre lett mps (M*cha) och polis till fyndplatserna och jag tror inte man ska överskatta commanderns kompetens när det gäller val av platser.
Sen har han varit i detta område under tiden mellan mord och fynd. Så sent som sex och en halv timme innan fynden gjordes av mps den 20/5 var han i eller kring detta spelområde. Vad gjorde han där? Och ett träsk innehåller som sagt vatten. Kanske var det fruset på träsket/tjärnen natten den 4/5, men någon dag efteråt hade troligtvis isen gått. Dessutom är marken i området sand så den spade som inte har återfunnits kanske användes för att gräva ner mobil, mord- och styckningsverktyg. Dessutom airsoftaren som jag fick pm från i slutet av maj som nämnde att de hittat en plats med någon rödbrun sörja i en dunge när de skulle börja spela 11 maj.

Detta lämnades som tips till polisen.

Det feta: Kan du utveckla hur han har lett MP och polisen till fyndplatserna? I FUP framgår att det var nån slags sierska från Gällivare (tror jag, har inte tillgång till FUP just nu) som tipsade MP om ett "gult ruckel i tallskog" eller nåt i den stilen. (En i raden av märkliga omständigheter i det här fallet.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in