2013-10-22, 00:38
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Angående VBs 112*-tryckning: jag (och en hel del med mig antar jag?) brukar om jag går ensam trycka in siffrorna 112 i telefonen för att ha ett larmsamtal nära tillhands om något händer. Töntigt förstås, men en lugnande vana om man är ensam tjej med smartphone. Bara en tanke.

Fast då ringer det hos mottagaren... om man kommer åt nummer via telefonboken.
Citera
2013-10-22, 00:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Angående VBs 112*-tryckning: jag (och en hel del med mig antar jag?) brukar om jag går ensam trycka in siffrorna 112 i telefonen för att ha ett larmsamtal nära tillhands om något händer. Töntigt förstås, men en lugnande vana om man är ensam tjej med smartphone. Bara en tanke.

Ja, 112-slagningen är som bäst ett mindre indicium och även jag som tillhör falangen i tråden som tror att KJ är skyldig är inte särskilt imponerad av det. Just detta att hon SMS:at flera timmar efter slagningen gör det svårt att veta hur man ska tolka den. Den känns som att försvaret borde kunna desarmera det ganska effektivt.
Citera
2013-10-22, 00:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det fattas 520 mm.

Haha, jag kollade bredden inte längden.
Citera
2013-10-22, 00:44
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Ju mer jag tänker på det, KJ´s förklaring är inte alls orimlig. Särskilt inte från en person som ser mycket våldsfilmer och diskuterar mord med sina vänner. Bagageutrymmet är faktiskt dit liken/kropparna slängs. Och KJ tror ju att ngn sätter dit honom.

F: Kan du…kan du förklara för mig då varför du…du, Kristoffer, med…med egna
ord…berätta för mig hur du tänker nu? Kan du utveckla det här?
H: Jag tänker som vi alla…a…action och maffiafilmer. Det enda stället man hittar blod det är
i någons bil. Alltså i bagageluckan
. (sid 1761)

Kan vi få hela dialogen, flera meningar före, och efter citaten.
Citera
2013-10-22, 00:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Va? Det finns ingen mottagare på nummer 112*.
Citera
2013-10-22, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar

Jaha, hon ringde numret från telefonboken? Jag har bara skummat FUP hittills. Jag menar alltså att jag trycker in siffrorna och har dem redo. Men så är jag rätt nojig med.
Citera
2013-10-22, 00:46
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Till ett mindre blodspår kunde kanske alternativa förklaringar väcka rimligt tvivel, men här är det för mycket blod. Kanske inte så mycket mer än den cl du föreslår, men utspritt och utstruket på ett sätt som passar så väl in på ett scenario med en blodig kropp att andra förklaringar faller. GM tänkte säkert på att skydda mattan, men skyddet höll inte helt tätt. Att det blev blodspår i öppningen och utanför missade GM däremot.

Skall kJ slingra sig ur detta vill det till att han gör troligt att någon inte bara kommit åt hans bagageutrymme utan att någon obemärkt kunnat låna bilen för transport av blodig kropp.

Säkert kommenterat tidigare, börjar tro att KJ fraktade kroppen i 120 liters Bergen ryggsäcken http://www.firestormkit.co.uk/index.php?route=product/product&product_id=1326 som nämnts att han hade, något han dock själv förnekar. Har inte hittat längden på den, men ser ut som torson med huvud skulle kunnat rymmas i den, som jag förstått är den av vattenavvisande material, men inte vattentätt, vilket kan ha förklarat de små resterna av blod i bagaget. Kanske också därför han kapade benen, för att få in BO i den.

Om någon skulle sett honom föra ut ryggsäcken med kroppen, skulle ingen tyckt det sett misstänksamt ut, då KJ enligt de flesta sprang omkring i militärkläder.

Om ovan har någon anknytning till den verkliga händelsen borde då dödandet och styckandet skett i KJ´s badkar. Kanske släpat dit BO medvetslös (genom strypning) för att sedan hugga henne med huggmejseln.
Citera
2013-10-22, 00:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jaha, hon ringde numret från telefonboken? Jag har bara skummat FUP hittills. Jag menar alltså att jag trycker in siffrorna och har dem redo. Men så är jag rätt nojig med.
Vem har nummer 112* i telefonboken?
Citera
2013-10-22, 00:52
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
Tycker även det är väldigt besvärande för K angående den orange/gula verktyget ("kniven").

K's nära vän, AB berättar i förhör att K har ett sådan verktyg, och ritar även upp det (s.1236). Vilket liknar VB's skador på s.422.

I förhör är detta ett verktyg han inte känner till, eller har haft (s.1877)

Börjar bli tveksamt hur oskyldig K egentligen kan vara. Så att säga...

Vem är AB?
Citera
2013-10-22, 00:54
Medlem
Citat:
Vem har nummer 112* i telefonboken?

Ingen aning, tolkade det som att det var ringt från telefonboken då jag ju bara hunnit skumma FUP:en, det finns ju folk till allt... Men att, när man gör som jag, råka trycka 112* (speciellt om man går) är åtminstone inget ovanligt.
Citera
2013-10-22, 00:54
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Va? Det finns ingen mottagare på nummer 112*.

Jag menar att om VB, enligt någon, skulle haft 112 inprogrammerat och kommit åt ringknappen, så hade det ringt 112. Inte 112*.

Alltså kan hon inte haft det inprogrammerat. Jag tror att denna kväll var väldigt stressig för VB, något var fel och hon förstod det. Hon sökte hjälp, men nådde inte fram. Normalt sett var det VB som styrde situationerna (hot, utpressning, stalkning med mera), det var hon som manipulerade, men nu var det ombytta roller.
Citera
2013-10-22, 00:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag förstår heller inte Cinnabars kommentar.
Om du nu slagit in 112 och har telefonen i fickan så kan ju * tangenten tryckts oavsiktkigt. Att ingen har tänkt på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in