2013-10-24, 09:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sista SMS VB->MB 18:40
Sista SMS MB->VB 19:31

Inte särskilt uppmuntrande för "karatespåret" om man tänker efter:

- MB sitter på restaurangen och kan rimligen inte veta när han kommer att komma iväg därifrån
- VB har fortfarande (om KJ:s uppgift är riktigt) flera timmar kvar att vistas i lägenheten. Ändå skickar hon inga SMS trots att hon rimligen inte kan ha fått ett säkert besked angående tid (och plats?) för en eventuell "date"

Till detta kan man ju lägga hur sannolikt det förefaller att den nyligen avslöjade sädesskvättaren MB (som enligt egen utsago haft det hett om öronen hemma sen dess) skulle våga smyga sig ut på kvällen efter att AN somnat.

Kan inte se att det finns nån rimlig sannolikhet i att SMS-konversationen skulle ha innehållit något bestämmande av möte. Finns det öht belagt att de båda träffats på helgkvällar tidigare?

Även det här är en fråga där man skulle önska att förespråkare för MB-teorin skulle vilja gradera sannolikheten att SMS:en innehöll:

- Ungefär det som MB säger sig dra sig till minnes
- Att de bestämmer tid och plats de ska ses senare på kvällen
Citera
2013-10-24, 09:39
Medlem
lilltoes avatar
Blodbesudlingarna S063 och S064 på KJ:s fåtöljer var positiva. För vad? Människa? Hund? VB?
Hittar ingen info om dessa eller resultat från SKL.
Har de med dessa markeringar/foton för att få den mindre insatte att tro att lägenheten var full med blod från VB?

FUP s. 308 och 316.
Citera
2013-10-24, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
De omvittnade skriken från KJ:s lägenhet på kvällen den 4 maj, kanske inte var några riktiga skrik när allt kommer omkring. På sidan 1385 i fup berättar en av KJ:s tjejkompisar så här:

"S berättar fritt att hon läst i tidningen att det hörts kvinnoskrik från Kristoffers lägenhet,
hon berättar att han har en väldigt skrämmande signal på telefonen för att han är svårväckt.
Signalen är kvinno- eller barnskrik på något sätt, S uppger att hon inte tycker om den
signalen. Hon tror att han har den för att verkligen vakna. Han hade ofta hög volym på
signalen, tex. för att komma ihåg möten och att ta medicinen. S uppger att det kan vara
värt att kolla upp den signalen."

Frågan man ställer sig är om polisen kontrollerat detta? Fan trot.

Det har man kollat, se sid 767 i FUP'en.
Citera
2013-10-24, 09:50
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det feta: Kan du utveckla hur han har lett MP och polisen till fyndplatserna? I FUP framgår att det var nån slags sierska från Gällivare (tror jag, har inte tillgång till FUP just nu) som tipsade MP om ett "gult ruckel i tallskog" eller nåt i den stilen. (En i raden av märkliga omständigheter i det här fallet.)

Han är/var en udda fågel och en udda fågel som de flesta (åtminstone polisen och flertalet av ledarfigurerna i Mps) vid den tiden visste var den siste som troligtvis sett VB vid liv. Hon hade varit hos honom kvällen den 4/5. Den 9/5 åker då denne misstänkte ensam till ödehuset och meddelar både polis och mps att det är tomt, inga fynd. Den 9/5 borde polisen rimligtvis haft viss spaning på honom också. Dagen efter finns det vittnen som varit i och kring huset. Slump att det var just dagen efter, ja kanske. M*cha som var först in i huset, var även den som KJ berättat en del för enligt Fup.

Mer kan jag inte berätta i tråden och det skrev jag även i pm till dig. Har inte Fup till hands så jag kan inte ge sidhänvisningar.
Citera
2013-10-24, 10:04
Medlem
MossTrumss avatar
Reportern i inslaget om fallet VB i Efterlyst gårdagskvällen säger att den häktade uppgett att "två andra har gjort det" (mordet). Jag har sökt dessa ord i fuppen men hittar inget. Är det Efterlyst som klantar sig i vanlig ordning och far med osanning, eller har de tillgång till ett annat material?
Senast redigerad av MossTrums 2013-10-24 kl. 10:08.
Citera
2013-10-24, 10:14
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

- MB sitter på restaurangen och kan rimligen inte veta när han kommer att komma iväg därifrån
- VB har fortfarande (om KJ:s uppgift är riktigt) flera timmar kvar att vistas i lägenheten. Ändå skickar hon inga SMS trots att hon rimligen inte kan ha fått ett säkert besked angående tid (och plats?) för en eventuell "date"

Till detta kan man ju lägga hur sannolikt det förefaller att den nyligen avslöjade sädesskvättaren MB (som enligt egen utsago haft det hett om öronen hemma sen dess) skulle våga smyga sig ut på kvällen efter att AN somnat.

Kan inte se att det finns nån rimlig sannolikhet i att SMS-konversationen skulle ha innehållit något bestämmande av möte. Finns det öht belagt att de båda träffats på helgkvällar tidigare?

Även det här är en fråga där man skulle önska att förespråkare för MB-teorin skulle vilja gradera sannolikheten att SMS:en innehöll:

Ja vem kan bestämma när middagen är över? Vad tror du om att den som bjuder på middagen kan ha ett ord med i spelet?

Två timmar är inte FLERA timmar.

Varför kan hon inte fått besked om tid och plats?

Kanske var AN mer berusad än MB? Hur vet du att AN överhuvudtaget följde med i taxin? Har chauffören nämnt detta i Fup? Var det någon som såg henne lämna taxin och gå in i huset?

MB som person verkar vara en samvetsgrann människa som även verkar vara, ärlig, trogen och har ett lugnt sinne och inte hotar eller slår kvinnor. Intressen som han inte hade var knivar, jakt och vapen. Eller, var det nu tvärtom?Vad jag förstår har han ägnat sig åt karate för att han gillar att motionera lite. Inte var det väl för att kunna få ut sin ilska och vrede lite legalt?

Och inte har han ägt någon svart Nissan eller en vit VW Caddy vid den tiden heller? Det är ju bilar och färger som förekommit i både media och i Fup.

Sen gillar han källvatten, vilket är glädjande att han sedan åker mellan 14-16 mil tor Sävast den 18/5 har säkert en naturlig förklaring. Dvs om man gillar källvatten från Lakaträsk.

Bilen den svarta Nissan Terrano var av 1990 års modell. Denna bil tänkte han ju plötsligt skrota i somras, men så plötsligt dyker det upp en polare i Uppsala (85 mil från Boden).
Citera
2013-10-24, 10:16
Medlem
Lalajlajs avatar
Är det någon som minns vilken dag föräldrarna fick träffa KJ?
Citera
2013-10-24, 10:24
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Är det någon som minns vilken dag föräldrarna fick träffa KJ?

Augusti verkar vara första gången.

http://www.expressen.se/nyheter/mordmisstankt-motte-sina-foraldrar-i-haktet/
Citera
2013-10-24, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
nu är jag säkert inte den första som tänker på detta men iaf.
(för övrigt, intressant googlehistorik och bilder han hade sparat osv)

hur mörkt var det på kvällen i början av maj? minns inte riktigt
för hon skulle nog inte gå med på att gå hem själv den kvällen, eftersom hon där jag läser just nu i slutet av augusti i facebookchattloggen inte ville mötas vid bion kl 19 för det var för mörkt och hon verkade vara mer mörkrädd än vad jag är
och det är fan imponerande

det är inte ens så mörkt ute här i augusti på kvällen..

Ja när KJ föreslår att de ska ses svarar VB: "19 är för sent jag är rädd för mörkret Jag är skit skrajk jag"

Nog inget man skall dra för stora växlar på men om det var VB som ett vittne såg gåendes vid 21:30 så kan man anta att VB inte hade planerat denna kvällspromenad.
Tänker att möjligheten finns att det var VB som efter gräl med KJ (i vilket KJ tagit mobilen av VB) var på väg hem/till ngn annan.
(Vet att vittnet efter att ha sett på bilder av VB inte alls var övertygad om att det faktiskt var VB)
Citera
2013-10-24, 10:27
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Visst, för all del.

MB har enligt egen utsago misshandlat AN (FUP s1005). Läs den här sidan och ställ dig sedan frågan om något av detta stämmer in på MB och relationerna han haft med AN/VB? http://www.varningstecken.n.nu/

* Auktoritär (EDIT..)
* Dubbelnatur
* Kontrollerande
* Hotas
* Knuffas
* Fysiskt våld
* Traumatisk bindning

AN kan vara rejält kuvad hemma - en normaliseringsprocess som pågått under flera år.
Senast redigerad av zero73 2013-10-24 kl. 10:31.
Citera
2013-10-24, 10:33
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Reportern i inslaget om fallet VB i Efterlyst gårdagskvällen säger att den häktade uppgett att "två andra har gjort det" (mordet). Jag har sökt dessa ord i fuppen men hittar inget. Är det Efterlyst som klantar sig i vanlig ordning och far med osanning, eller har de tillgång till ett annat material?

Det står i fup:en i förhör med KJ. Personerna är hörda.
Citera
2013-10-24, 10:40
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja när KJ föreslår att de ska ses svarar VB: "19 är för sent jag är rädd för mörkret Jag är skit skrajk jag"

Nog inget man skall dra för stora växlar på men om det var VB som ett vittne såg gåendes vid 21:30 så kan man anta att VB inte hade planerat denna kvällspromenad.
Tänker att möjligheten finns att det var VB som efter gräl med KJ (i vilket KJ tagit mobilen av VB) var på väg hem/till ngn annan.
(Vet att vittnet efter att ha sett på bilder av VB inte alls var övertygad om att det faktiskt var VB)

Då verkar det ju märkligt att hon väljer att gå hem senare? I mörker....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in