Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Kråkflickan av Jerker Eriksson och Håkan Axlander-Sundquist
Monster av Micael Dahlén
Brott/Skuld av Ferdinand von Schirach
Jag läste Schirachs
Brott för ett tag sedan och tyckte att den var riktigt bra. Den påminde mig lite om finsk-svenske journalisten Walter Repos
I brottets spår, men bättre. Men lite av det sakliga korthuggna. Jag antar att
Skuld också består av fallstudier (?).
Nu läste jag hans tredje bok, som är en roman -
Der Fall Collini. Hans författarskap har inte vunnit på romanformatet. De skisser, av personer sedda med advokatens fördomsfria och osentimentala ögon, har nu delvis fått överges för mer utstuderade personporträtt. Dessa är ganska platta, det verkar inte riktigt vara hans intresse. Men det är inte dåligt, bara inte lika fängslande.
Författaren är förresten sonson till Baldur von Schirach, känd från bl.a. Nürnberg och Spandau.