2011-11-20, 20:01
Medlem
Till FWord: Själen är inte en "självständig del av dig själv", själen är du, eller du är själen. Ditt medvetande befinner sig där, och inte i din kropp. När din kropp dör, så lever du, själen, vidare och inkarneras om och om igen, tills du fattat sanningen och uppfyller avsikten med ditt liv. Läs "Samtal med gud", boken är en bästsäljare, översatt till minst 40 språk.
Citera
2011-11-20, 20:25
Medlem
BajsExplosions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Till FWord: Själen är inte en "självständig del av dig själv", själen är du, eller du är själen. Ditt medvetande befinner sig där, och inte i din kropp. När din kropp dör, så lever du, själen, vidare och inkarneras om och om igen, tills du fattat sanningen och uppfyller avsikten med ditt liv. Läs "Samtal med gud", boken är en bästsäljare, översatt till minst 40 språk.
du låter arrogant när du formulerar det som fakta
Citera
2011-11-20, 23:04
Medlem
@ Bajsexplosion Jag är ledsen, men det är fakta. Tyvärr eller som tur är, som du vill. Det står inte bara i "Samtal med Gud", utan det är en urgammal visdom, så gammal som Skapelsen själv, som alltid har funnits, men hemlighållits och som först sedan ca. 10-15 år är tillgängig till hela mänskligheten. Detta lärs ut idag för de som vill veta, av stora lärare, även i internet. Buddhismen har alltid vetat det.
Citera
2011-11-21, 08:23
Medlem
Golachabs avatar
Citat:

Citat:
@ Bajsexplosion Jag är ledsen, men det är fakta. Tyvärr eller som tur är, som du vill. Det står inte bara i "Samtal med Gud", utan det är en urgammal visdom, så gammal som Skapelsen själv, som alltid har funnits, men hemlighållits och som först sedan ca. 10-15 år är tillgängig till hela mänskligheten. Detta lärs ut idag för de som vill veta, av stora lärare, även i internet. Buddhismen har alltid vetat det.
Förutom att buddhismen saknar själen (atman) som begrepp på det sätt vi menar i väst eller inom hinduismen förutom b la advaita vedanta-skolan. Det är inte själen som reinkarneras.

Du kan studera anatma (icke-själv) eller som de brukar använda ordet på pali, anatta.
Senast redigerad av Golachab 2011-11-21 kl. 08:26.
Citera
2011-11-21, 22:04
Medlem
BajsExplosions avatar
Citat:
håll käft, dra åt helvete
Citera
2011-11-22, 07:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om det hade varit sant så hade det funnits någon sorts påtagliga bevis och inte bara någon som säger "japp, så är det" -och sen var det sant.
Producera godtagbara bevis utöver anekdoter så ska vi tänka om, annars får du sluta göra ogrundade påståenden och påstå att det är fakta.
Citera
2011-11-22, 08:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Efter att ha vridit mig och försökt få klarhet i huruvida vi människor har en själ jag kommit fram till att vi har just det.

En själ i en apa här på jorden!

Några synpunkter på den slutsatsen?

Jag har känslor.
Apor har det också.
Citera
2011-11-22, 19:27
Medlem
Sepiritz
Du tror att hela verkligheten består utav, vad du kan se eller uppfatta med våra fem sinnen?. Varför kan du då inte se eller känna signaler som utgår från våra mobiltelefoner? vi kan med våra 5 sinnen uppfatta högst 1 % av hela den fantastiska verkligheten (läst Platon?). Du vill att jag skall leverera bevis? Läs "Der Tod und das Leben danach" (heter något annat på svenska) av Elisabeth Kubler-Ross, hon är läkare, som intervjuat massor av människor med nära döden upplevelse på en klinik i USA. will du kanske snarare tro på hennes berättelse? Eller varför inte läsa "Samtal med gud" som är översatt till minst 40 språk och som för inte så länge sedan diskuterats just i detta forum. Läs, vad de andra tycker om den boken. Man får vara lite påläst för att kunna dikutera sådana ämnen och hänga med med det nyaste. inte bara suga det ur tummarna.
Citera
2011-11-22, 20:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Sepiritz
Du tror att hela verkligheten består utav, vad du kan se eller uppfatta med våra fem sinnen?. Varför kan du då inte se eller känna signaler som utgår från våra mobiltelefoner? vi kan med våra 5 sinnen uppfatta högst 1 % av hela den fantastiska verkligheten (läst Platon?). Du vill att jag skall leverera bevis? Läs "Der Tod und das Leben danach" (heter något annat på svenska) av Elisabeth Kubler-Ross, hon är läkare, som intervjuat massor av människor med nära döden upplevelse på en klinik i USA. will du kanske snarare tro på hennes berättelse? Eller varför inte läsa "Samtal med gud" som är översatt till minst 40 språk och som för inte så länge sedan diskuterats just i detta forum. Läs, vad de andra tycker om den boken. Man får vara lite påläst för att kunna dikutera sådana ämnen och hänga med med det nyaste. inte bara suga det ur tummarna.

Mobiltelefonsignalerna går att observera och mäta med rätt instrument. Vad är din poäng?
Jag har redan läst Samtal med gud. Det fanns inga bevis där, bara anekdoter.
Du har alltså ingenting påtagligt? Ok, sluta påstå att det är fakta då.
Citera
2012-04-25, 23:23
Medlem
Jag tror att vi är uppbygda av tre delar, kropp, medvetande och själ. Kroppen är en del av evolutionen och är vårt yttre skal, ett redskap för vår vilja och personlighet. Medvetandet är hur vi uppfattar allt omkring oss dvs våra tankar och funderingar. Själen är vår dvs våra känslor och undermedvetna reaktioner på händelser i livet.
Citera
2012-04-26, 00:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveLover
Jag tror att vi är uppbygda av tre delar, kropp, medvetande och själ. Kroppen är en del av evolutionen och är vårt yttre skal, ett redskap för vår vilja och personlighet. Medvetandet är hur vi uppfattar allt omkring oss dvs våra tankar och funderingar. Själen är vår dvs våra känslor och undermedvetna reaktioner på händelser i livet.

Och detta baserar du på vad?
Citera
2012-04-26, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och detta baserar du på vad?

Min tro,mitt sätt att leva. Jag behöver inte söka efter "bevis" i allting. Vad är egentligen bevis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in