2013-10-23, 16:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men medvetande är inte vetenskapligt definierat och går inte heller att definiera som något annat än en modell av eventuella säregenheter som knyts till medvetande.

Citat:
En robot som är en modell av en människa skulle aldrig få ett medvetande hur bra roboten än kunde argumentera t.ex om medvetande.

Så du kan inte definiera medvetande men kan ändå säga att en robot aldrig kan bli medveten?

Citat:
Processer och medvetande tycks mig väsensskilda.

Därför att....?
Citera
2013-10-23, 16:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
1. Argument from ignorance

2. Beror på vad man menar med "medvetande". Om man ser det som nåt slags biologiska varelsers "operativsystem" som tar in intryck och agerar utifrån dem så ser jag inget problem med att kalla en robot medveten.
AMAJ:
1. Det som du utan förklaring dömer ut som okunnigt argument var bara en inledande beskrivning av frågeställningen.
2. Men hallå! Det är ju just det: man vet inte vad man menar med medvetenhet.
Beror ju såklart på hur man definierar saken, var man själv sätter gränsen på gråskalan. Ställ upp alla dina kriterier för vad ett medvetande ska vara och vänta tills alla är uppfyllda.
Vad är det för gråskala av medvetande du skriver om? Känner du igen dig sj
lv i denna gråskala? Handlar det om de gråa dunklet där dina tankar formas?
Vet inte. Kanske på samma sätt som du bevisar att en människa har medvetande.
Ingen kan bevisa att du är medveten, det är upp till dig själv att ta ställning till.
Och varför skulle den vara mindre medveten för det?
Hur levande och medvetna brukar konstprojekt vara?
1. Och? Är det "så bara" egentligen?

2. Ditt namn antyder att du tror att människan blev skapad. Per definition är väl också då vårat medvetande artificiellt?

1. Menar du att databankens storlek eller datorns snabbhet ger ett medtande till roboten?

2. Jag tror att Gud har möjligheter som inte vi människor har.
För att du säger det?
Menar du att en schackdator har medvetande?
Vad vet du om det?
Jag bara gissar att tekniken aldrig kommer att kunna förmå robotar att njuta av apelsiner.
Citera
2013-10-23, 16:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Baserat på vad?

1. Och den den nakna sanningen är sann därför att....?

2. Först kritiserar du forskningen för att den inte vet allt om hjärnan, sen stoppar du in en obevisad god of the gaps. Känns lite fel....
Jag baserar min tro på era själar på mitt eget förnuft. Eftersom jag har en själ, utan att jag först var medveten om det, så tror jag att något liknande gäller för er.

Det är den nakna sanningen om själen: vi är inte så stora som våra falska självbilder gör anspråk på.
Kan du argumentera lite för vad som skulle vara argumenteringsfelet?
Citera
2013-10-23, 16:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Därför att....?
Därför att du inte är en kropp utan har en kropp.
Citera
2013-10-23, 16:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det beror på vilket evangelium du läser. Framstår han som rädd i johannes t ex?
Så om Jesus inte var rädd enligt alla skrifter om Jesus, så finns det starka skäl att tvivla på det?
Citera
2013-10-23, 16:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så du kan inte definiera medvetande men kan ändå säga att en robot aldrig kan bli medveten?

Därför att....?
Varken du eller jag kan definiera medvetande men vi har båda åsikter om medvetandet. Min tanke är att människor och djur och kanske även annat har medvetande, medan t.ex en flintyxa inte har det. Vidare tänker jag att eftersom vi kan uppleva medvetande men inte definiera det, så kan man inte konstruera det.

Processer är förändring - själen är identitet.
Citera
2013-10-23, 17:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Därför att du inte är en kropp utan har en kropp.

Det var inte i princip en upprepning av samma påstående jag bad om...jag ville veta VARFÖR det skulle vara på det sättet.
Citera
2013-10-23, 17:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag baserar min tro på era själar på mitt eget förnuft.

Det väger inte direkt tungt hos mig.

Citat:
Eftersom jag har en själ, utan att jag först var medveten om det, så tror jag att något liknande gäller för er.

Att du påstår det gör det inte sant. Belägg?

Citat:
Det är den nakna sanningen om själen: vi är inte så stora som våra falska självbilder gör anspråk på.

Vad pratar du om???

Citat:
Kan du argumentera lite för vad som skulle vara argumenteringsfelet?

Gjorde jag inte redan det?
Citera
2013-10-23, 17:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Så om Jesus inte var rädd enligt alla skrifter om Jesus, så finns det starka skäl att tvivla på det?

Ingen aning, men det finns inte heller skäl för att påstå att han VAR rädd. Som du gjorde.
Citera
2013-10-23, 17:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Varken du eller jag kan definiera medvetande men vi har båda åsikter om medvetandet.

Men det är bara en av oss som påstår sig veta vad som är omöjligt för robotar i framtiden.

Citat:
Vidare tänker jag att eftersom vi kan uppleva medvetande men inte definiera det, så kan man inte konstruera det.

Och varför inte det?

Citat:
Processer är förändring - själen är identitet.

En vacker dag måste du börja ge belägg för dina påståenden.
Citera
2013-10-23, 17:42
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ingen aning, men det finns inte heller skäl för att påstå att han VAR rädd. Som du gjorde.
Jag känner bara till vad som hände i Getsemani genom några litterära verk och det var huvudpersonen i dessa verk som var rädd.
Men han tog med sig Petrus, Jakob och Johannes. Bävan och ångest kom över honom, och han sade till dem: "Min själ är bedrövad ända till döds. Stanna här och vaka."
[Mark 1981 14:33].

Själv drog han sig undan ifrån dem, ungefär ett stenkast, föll på knä och bad: "Fader, om du vill det, så ta bort denna kalk från mig. Men låt din vilja ske, inte min." [Luk 1981 22:41].

I sin ångest bad han allt ivrigare, och svetten droppade som blod ner på marken. [Luk 1981 22:44].
Citera
2013-10-23, 17:42
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
1. Det som du utan förklaring dömer ut som okunnigt argument var bara en inledande beskrivning av frågeställningen.

Då uttryckte du dig emå slarvigt, med tanke på att din åsikt i frågan faktiskt är att robotar inte kan bli medvetna.

Citat:
2. Men hallå! Det är ju just det: man vet inte vad man menar med medvetenhet.

Och ändå påstår du dig veta vad som kan bli medvetet....

Citat:
Vad är det för gråskala av medvetande du skriver om? Känner du igen dig själv i denna gråskala? Handlar det om de gråa dunklet där dina tankar formas?

Jag tycker nog jag uttryckte mig tydlig nog.

Citat:
Ingen kan bevisa att du är medveten, det är upp till dig själv att ta ställning till.

Jag pratade inte om mig själv. Uppenbarligen.

Citat:
Hur levande och medvetna brukar konstprojekt vara?

Beror väl på vad är för projekt? En tavla? Not so much. En robot år 2787? Vem vet.

Citat:
1. Menar du att databankens storlek eller datorns snabbhet ger ett medtande till roboten?

Sa jag det?

Citat:
2. Jag tror att Gud har möjligheter som inte vi människor har.

Du tror mycket. Beläggen tenderar alltjämt att saknas.

Citat:
Menar du att en schackdator har medvetande?

Sa jag det?

Citat:
Jag bara gissar

Vilken överraskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här