2013-10-23, 04:28
Medlem
Puffarns avatar
Jag har en fråga till:

Angående den mörka materien och mörka energin som krävs för att få en del beräkningar som vi i övrigt vet är korrekta att stämma...

Hur är denna avgränsad från övrig materia, eller är den det?
Jag tänker mig problemet med att den (väl?) direkt förintar vanlig materia med resultatet att energi frigörs (eller?).

Med den mängd som krävs så borde väl (om inte någon avgränsning på något sätt finns i teorin) mörk och "vit" materia ständigt mötas här och var med resultatet att energi frigörs som borde vara detekterbar?

Är jag en idiot som ställer en fråga som har ett självklart svar som jag borde veta så sorry. Vet nån dock mer om detta så är jag väldigt tacksam för ett svar.
Citera
2013-10-23, 04:39
Medlem
Om universum är mindre än 14 miljarder år så borde väl inte diametern (på det vi kan se) kunna vara mer än 28 miljarder ljusår eftersom inget kan färdas snabbare än ljuset? Men det är den ju... Eller expanderar universum inte från någon mittpunkt? Eller är jag bara dum?
Citera
2013-10-23, 07:11
Medlem
grals avatar
Eller expanderar/expanderade universum snabbare än ljuset.
Citera
2013-10-23, 07:52
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Varför är variationerna så extremt viktiga för all materia?
Eftersom om det inte funnits hade materian haft svårt att kollapsa till individuella stjärnor och galaxer. De små skillnaderna då, gjorde att vi har den struktur på universum vi har idag.

Citat:
Undervisning.. är du lärare?
Ja.

Citat:
Formeln såg ju inte så komplicerad ut, en komplicerad formel skulle vara en sån här:http://www.google.se/imgres?sa=X&rlz=1C1CHPS_en-GBSE468SE468&espv=210&es_sm=93&biw=1920&bih=993&tb m=isch&tbnid=96WjtX7RzwHkwM:&imgrefurl=http://www.reddit.com/r/gentlemanboners/related/1fmgvt/evan_rachel_wood/&docid=zjIHaMbbPF8y3M&imgurl=http://images.cryhavok.org/d/23320-1/Standard%252BModel%252BEquation.gif&w=540&h=930&ei =Q_pmUui_O6q44AS8goCwAQ&zoom=1&ved=1t:3588,r:13,s: 0,i:120&iact=rc&page=1&tbnh=169&tbnw=98&start=0&nd sp=43&tx=77&ty=42
Allt ligger i betraktarens öga. Jag tyckte inte den såg speciellt komplicerad ut, medan en genomsnittlig person som kollar klippet förmodligen skulle tycka det.

Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Angående den mörka materien och mörka energin som krävs för att få en del beräkningar som vi i övrigt vet är korrekta att stämma...

Hur är denna avgränsad från övrig materia, eller är den det?
Jag tänker mig problemet med att den (väl?) direkt förintar vanlig materia med resultatet att energi frigörs (eller?).

Med den mängd som krävs så borde väl (om inte någon avgränsning på något sätt finns i teorin) mörk och "vit" materia ständigt mötas här och var med resultatet att energi frigörs som borde vara detekterbar?
Jag tror att du blandar ihop mörk materia med antimateria, det är inte samma sak.
1) Man studerar all synlig materia och beräknar mängden.
2) Man upptäcker att gravitationen pekar på att det saknas MYCKET materia, som vi inte kan se.
3) Materian borde bromsa expansionen. Det gör den inte idag och förhållandet mellan materiadensiteten och den mörka energidensiteten beror på hur accelerationen ser ut idag.

Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Om universum är mindre än 14 miljarder år så borde väl inte diametern (på det vi kan se) kunna vara mer än 28 miljarder ljusår eftersom inget kan färdas snabbare än ljuset? Men det är den ju... Eller expanderar universum inte från någon mittpunkt? Eller är jag bara dum?
Kör en copy-paste från ett tidigare inlägg;
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Du sitter i en bil och ska åka från Stockholm till Göteborg. I bilen har du en trippmätare som hela tiden visar hur långt du åkt. Du nollställer din trippmätare och åker i en konstant hastighet av 100km/h.
När du kommer fram till Göteborg så kommer trippmätaren visa att du tillryggalagt 470km. Inget konstigt med det.
Vad skulle nu en konstant expansion göra med din resa?
Ja det blir tre olika avstånd.
Sträckan mellan städerna när du startade. < 470km
Sträckan som du tillryggalagt. = 470km
Sträckan mellan städerna när du är framme. > 470km
Tänk nu på universum, där bilen är ljuset från galaxer som färdas genom det expanderande rummet.
- Vi observerar en galax att vara 5 miljarder ljusår bort. Det motsvarar den sträcka ljuset tillryggalagt genom rummet. (Dvs dig i bilen).
- Avståndet mellan oss och galaxen var kanske 4 miljarder ljusår när ljuset startade.
- Avståndet mellan oss och galaxen är kanske 6 miljarder ljusår idag.

Ju längre bort vi observerar en galax att befinna sig, desto längre bort kommer den att vara idag.
Ju längre ut i universum vi studerar, desto yngre var även universum när ljuset startade. Så när vi observerar den kosmiska bakgrundsstrålningen så kommer ljuset ha färdats 13.8 miljarder ljusår. Men den materian har sedan den tiden klumpat ihop sig och bildat galaxer som idag befinner sig 46 miljarder ljusår bort.
Från: https://www.flashback.org/sp43277083
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-10-23 kl. 07:57.
Citera
2013-10-23, 11:29
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Ingenting kan röra sig snababre än c i rummet, men det finns ingenting som stoppar själva rummet i sig själv, att expandera snabbare än c.

Angående mittpunkt eller ej. Nej, det finns ingen mittpunkt till Universum.
Citat:
2) Man upptäcker att gravitationen pekar på att det saknas MYCKET materia, som vi inte kan se.
Den mörka materian är mer utspritt i galaxen som jag förstått det. Finfördelat över hela galaxen som gör att det blir lite som en pudding, så att stjärnorna längst ut hänger med dem stjärnor som är längre in, istället för att sacka efter.
Men vad är det som stoppar den mörka materian att samlas ihop till formationer, likt vanlig materia? Varför samlas inte den mesta mörka materian kring vårt SMBH eller i klumpar lite här och där, som stjärnor?
Citera
2013-10-23, 11:42
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:
Eftersom om det inte funnits hade materian haft svårt att kollapsa till individuella stjärnor och galaxer. De små skillnaderna då, gjorde att vi har den struktur på universum vi har idag.

Varför det? Kanske är det för komplicerat för mig

Citat:
Ja.
Coolt!

Citat:
Allt ligger i betraktarens öga. Jag tyckte inte den såg speciellt komplicerad ut, medan en genomsnittlig person som kollar klippet förmodligen skulle tycka det.

Men formeln i videon är "fejk" alltså? Ingen som du känner till i alla fall.

Tack för svar
Citera
2013-10-23, 12:42
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Men vad är det som stoppar den mörka materian att samlas ihop till formationer, likt vanlig materia? Varför samlas inte den mesta mörka materian kring vårt SMBH eller i klumpar lite här och där, som stjärnor?
Det där är faktiskt en utmärkt frågeställning, som varken jag eller någon annan idag kan svara på.
Det vi vet om den mörka materian är:
> Den interagerar inte med elektromagnetisk strålning. Strålningen passerar rakt igenom den, utan att påverkas.
> Vi vet den totala mängden av den i universum.
> Den har klumpat ihop sig, eftersom det bevisligen finns områden utan mörk materia och områden med. Samt olika mycket i de områden där det finns.
> Vi vet den ungefärliga distributionen i stora skalor. Detta är faktiskt en oerhört svår observation att göra. Man måste nämligen använda sig av den allmänna relativitetsteorin och beräkna hur mycket ljuset krökts kring en ansamling av galaxer. Utifrån det beräkna hur mycket mörk materia det finns i just det området.
Se länk: http://www.spacetelescope.org/images/heic0701a/
Samma, fast i två dimensioner: http://subarutelescope.org/Pressrelease/2007/01/07/fig1.jpg

Citat:
Varför det? Kanske är det för komplicerat för mig
Har du ett område som har lite högre densitet än omgivningen kommer materian i området att börja kollapsa pga gravitationen. Densiteten växer och stjärnor kan bildas. Finns där inga variationer från början skulle expansionen gjort att materian var så utspridd att gravitationen aldrig "kunna gjort sitt".

Citat:
Men formeln i videon är "fejk" alltså? Ingen som du känner till i alla fall.
Nja, bara för att jag aldrig sett den betyder det inte att den inte existerar så klart. Det är nu någon annan kunnig kan flika in och förklara den, om den nu säger något vettigt.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-10-23 kl. 12:45.
Citera
2013-10-23, 13:47
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Fotoner har rörelseenergi, men ingen vilomassa. Så enligt formeln E=mc^2 så har dem en viss typ av massa ja. Relativistisk massa kallas det.
Men skulle man ha en "stillastående" foton så skulle den inte ha någon massa. Nu kan dock inte fotoner vara stillastående, de kan faktiskt inte röra sig saktare än c överhuvudtaget!

Stillastående i förhållande till vad, i såfall?
Citera
2013-10-23, 14:43
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Det där är faktiskt en utmärkt frågeställning, som varken jag eller någon annan idag kan svara på.
Det vi vet om den mörka materian är:
> Den interagerar inte med elektromagnetisk strålning. Strålningen passerar rakt igenom den, utan att påverkas.
> Vi vet den totala mängden av den i universum.
> Den har klumpat ihop sig, eftersom det bevisligen finns områden utan mörk materia och områden med. Samt olika mycket i de områden där det finns.
> Vi vet den ungefärliga distributionen i stora skalor. Detta är faktiskt en oerhört svår observation att göra. Man måste nämligen använda sig av den allmänna relativitetsteorin och beräkna hur mycket ljuset krökts kring en ansamling av galaxer. Utifrån det beräkna hur mycket mörk materia det finns i just det området.
Se länk: http://www.spacetelescope.org/images/heic0701a/
Samma, fast i två dimensioner: http://subarutelescope.org/Pressrelease/2007/01/07/fig1.jpg
Intressant att se delar med enbart baryonisk materia och andra delar med enbart mörk materia. Eller beror det enbart på att upplösningen inte är tillräcklig för att se ordentligt?
Tackar för svaret, även om det inte riktigt var ett svar på min fundering! Då har jag något att forska på i framtiden då kanske
Finns det någon undersökning kring densiteten utav mörk materia? Kanske det är så att mörk materia inte kan packas ihop speciellt tätt!

Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Stillastående i förhållande till vad, i såfall?
Stillastående i observatörens referensram. Men det är lite av en ickefråga, då fotoner aldrig kan vara stillastående, i någon referensram överhuvudtaget.
Citera
2013-10-23, 15:19
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Finns det någon undersökning kring densiteten utav mörk materia? Kanske det är så att mörk materia inte kan packas ihop speciellt tätt!
Jo, det finns det: https://www.google.se/#q=arxiv%3A+Dark+Matter+density
Citera
2013-10-23, 18:56
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Nja, bara för att jag aldrig sett den betyder det inte att den inte existerar så klart. Det är nu någon annan kunnig kan flika in och förklara den, om den nu säger något vettigt.

Haha okej
Citat:
Har du ett område som har lite högre densitet än omgivningen kommer materian i området att börja kollapsa pga gravitationen. Densiteten växer och stjärnor kan bildas. Finns där inga variationer från början skulle expansionen gjort att materian var så utspridd att gravitationen aldrig "kunna gjort sitt"

hmm, varför kollapsar materian bara för att densiteten är lite högre än omgivningen?
Citera
2013-10-23, 19:51
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Haha okej

hmm, varför kollapsar materian bara för att densiteten är lite högre än omgivningen?
Gravitationen. Så klart.
Mer materia ger större gravitation än omgivningen, vilket i sin tur ger mer materia och processen är igång.
Detta pågår fortfarande i nebulosor där gas bildar nya stjärnor.

Föreställ dig inflationen och att expansionen var så stor att avståndet mellan varje individuell väteatom var flera miljoner ljusår. När inflationen var över fanns där små skillnader, som växte fram till de variationerna vi ser i bakgrundsstrålningen.
När man upptäckte CMB gick man först problem, eftersom man inte såg några variationer alls. Nu vet vi att de är riktigt små. (1/100000)!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in