2013-08-02, 12:27
Medlem
Kul tråd!

Kan det vara så att en stor del av universum kommer försvinna ut i intet i form av ljus? Om jag förstår saker och ting rätt så omvandlas tex solens massa till ljus, och det mesta av det ljuset försvinner väl ut i intet? Och det ljuset som träffar planeter/stjärnor m.m. omvandlas väl bara till värmeenergi?
Citera
2013-08-02, 12:35
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdfg
Kul tråd!

Kan det vara så att en stor del av universum kommer försvinna ut i intet i form av ljus? Om jag förstår saker och ting rätt så omvandlas tex solens massa till ljus, och det mesta av det ljuset försvinner väl ut i intet? Och det ljuset som träffar planeter/stjärnor m.m. omvandlas väl bara till värmeenergi?
Om nu expansionen fortsätter för alltid, vilket stöds av observationer (accelererande expansion).
The Dark Era. Tiden efter att de svarta hålen avdunstat, vilket är om si så där 10^100 år (10^90 ggr universums nuvarande ålder...)

Heat Death.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-08-02 kl. 12:41.
Citera
2013-08-02, 16:46
Medlem
Rimberts avatar
Jag har måhända en lite dum fråga, som jag tänkt på idag:
Bildas det några nya galaxer i vårt universum "idag"?
Rent logiskt förstår jag att det är färdigbildat på den fronten - men pågår det även efter 13.8 miljarder år efter Big Bang något sådant storskaligt någonstans?
Förstår att galaxer kolliderar och bildar större galaxer, så det behöver ni inte förklara och jag förstår också att med rummets expansion så ser vi inte hela bilden och att vi egentligen bara ser universums historia när vi blickar utåt.
Med det perspektivet måste det finnas "nybildade" galaxer vars ljus aldrig kommer att nå oss.

Tiden är en relativ rackare, som i kombination med rummets expansion gör att det inte går att fastställa ett NU i universum...
Senast redigerad av Rimbert 2013-08-02 kl. 17:10.
Citera
2013-08-02, 17:01
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Jag har måhända en lite dum fråga, som jag tänkt på idag:
Bildas det några nya galaxer i vårt universum "idag"?
Rent logiskt förstår jag att det är färdigbildat på den fronten - men pågår det även efter 13.8 miljarder år efter Big Bang något sådant storskaligt någonstans?
Förstår att galaxer kolliderar och bildar större galaxer, så det behöver ni inte förklara och jag förstår också att med rummets expansion så ser vi inte hela bilden och att vi egentligen bara ser universums historia när vi blickar utåt.

Det intergalaktiska mediet har alldeles för låg densitet för att bilda galaxer. De som är bildade är de vi har, kan ju hända att dvärg-galaxer mergar till stora, men mer än så, nope.

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
text

Jag ska föra vidare din fråga.
Citera
2013-08-02, 17:13
Medlem
Rimberts avatar
[quote=Giorgi|44589850]Det intergalaktiska mediet har alldeles för låg densitet för att bilda galaxer. De som är bildade är de vi har, kan ju hända att dvärg-galaxer mergar till stora, men mer än så, nope.
Ok, tack för ditt svar. Ville bara ha bekräftelse på vad jag redan anade.
Det enda sättet att se galaxer bildas vore om vi rent teoretisk kunde överskrida c och resa ut.
Senast redigerad av Rimbert 2013-08-02 kl. 17:23.
Citera
2013-08-02, 17:23
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Det intergalaktiska mediet har alldeles för låg densitet för att bilda galaxer. De som är bildade är de vi har, kan ju hända att dvärg-galaxer mergar till stora, men mer än så, nope.
Ok, tack för ditt svar. Ville bara ha bekräftelse på vad jag redan anade.
Det enda sättet att se galaxer bildas vore om vi rent teoretisk kunde överskrida c och resa ut.

Vi ser ju bakåt i tiden när vi kollar väldigt långt bort, så vi kan fortfarande se galaxer bildas. Tack vare att ljuset har en begränsad hastighet.

"Nu" är inte ett koncept som är särskillt användbart på kosmisk skala.
Citera
2013-08-02, 17:26
Medlem
Rimberts avatar
[quote=Giorgi|44590122]
Citat:

Vi ser ju bakåt i tiden när vi kollar väldigt långt bort, så vi kan fortfarande se galaxer bildas. Tack vare att ljuset har en begränsad hastighet.

Ja, det förstår jag.
Och en observatör på 10 miljarders ljusårs avstånd skulle se vår egen vintergata bildas kanske.
Men vems klocka går rätt?
Detta hör kanske mer hemma i filosofiforumet, trots allt.
Men det är intressanta frågor att fundera över även när det gäller astrofysik.
Senast redigerad av Rimbert 2013-08-02 kl. 17:31.
Citera
2013-08-02, 18:22
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

Ja, det förstår jag.
Och en observatör på 10 miljarders ljusårs avstånd skulle se vår egen vintergata bildas kanske.
Men vems klocka går rätt?
Detta hör kanske mer hemma i filosofiforumet, trots allt.
Men det är intressanta frågor att fundera över även när det gäller astrofysik.

Närmre 35-40 miljarder ljusår

Men för att svara på din fråga, bådas.
Citera
2013-08-02, 18:57
Medlem
Theangleaxes avatar
Hur säkert är det att antimateria existerar/existerat? Och om man nu tar ut antimateria ur bilden, kan big bang teorin funka rent teoretiskt utan antimateria?
Citera
2013-08-02, 19:18
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Hur säkert är det att antimateria existerar/existerat? Och om man nu tar ut antimateria ur bilden, kan big bang teorin funka rent teoretiskt utan antimateria?
Existerar, och det är jättesäkert!
https://en.wikipedia.org/wiki/Antimatter#Artificial_production
Citera
2013-08-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi

"Nu" är inte ett koncept som är särskillt användbart på kosmisk skala.
Vätespektra i ljuset vi ser från nybildade galaxer, galaxer som håller på att bildas, är kraftigt rödskiftat i jämförelse med spektrat från äldre galaxer?
Citera
2013-08-02, 19:46
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Existerar, och det är jättesäkert!
https://en.wikipedia.org/wiki/Antimatter#Artificial_production

Ok, så om higgs partikeln verkligen visas vara sann så har man alltså i stort sett kartlagt hela universums start teoretisk, och då "endast" mörk materia och mörk energi kvar att kartlägga? (I stort sett)
Senast redigerad av Theangleaxe 2013-08-02 kl. 19:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in