2013-10-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xx-och-yy
Regnar det på Jupiter?

Ja, fast helium i stället för vatten. På Saturnus också.
Senast redigerad av ka kui 2013-10-22 kl. 13:25.
Citera
2013-10-22, 13:28
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Ja, fast helium i stället för vatten. På Saturnus också.
Och kanske diamant: http://m.space.com/23135-diamond-rain-jupiter-saturn.html
Citera
2013-10-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Och kanske diamant: http://m.space.com/23135-diamond-rain-jupiter-saturn.html

Woah!
Det var coolt.
Citera
2013-10-22, 13:36
Medlem
Fris avatar
Hur varierar Jupiters moln i höjdled? Ligger de i tunna lager över varandra beroende på kemisk sammansättning, temperatur, vindhastighet? Hur ojämnt är Jupiters översta molnlager, finns där gigantiska tillfälliga bortblåsande klyftor som rymmer hela jordklot?
Citera
2013-10-22, 17:04
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:
Jag vet inte vilka störningar du menar. Men kolla in det här inlägget jag skrivit om bakgrundsstrålningen:
https://www.flashback.org/sp39656931
Generellt har du rätt, förutom det att energin minskat pga expansionen.

Med störningar menade jag variationen som du nämnde i ditt länkade inlägg.

Citat:
Har inte tillgång att se dina videos nu. Är det formler för olika typer av rödförskjuting? Den som beror på relativ hastighet, den som beror på gravitation och den som beror på expansionen?

Citat:
Edit2. Kollade på videon i 3:an. Den handlade inte alls om rödförskjutning utan något helt annat. Det där var bara ett sätt att säga att vi försöker hitta en formel som beskriver allt i stor skala till allt i liten. Idag kan vi inte använda allmänna relativitetsteorin i makroskopiska skalor, och vise versa.
Men, vi har formler som godtyckligt beskriver dessa separat.

ca 1:40 in i videon visas en formel. Har du någon som helst aning om vad den kallas?

Tack så mycket för ditt utförliga svar!
Citera
2013-10-22, 19:13
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Med störningar menade jag variationen som du nämnde i ditt länkade inlägg.

ca 1:40 in i videon visas en formel. Har du någon som helst aning om vad den kallas?

Tack så mycket för ditt utförliga svar!
Aha, variationerna i CMB är små små skillnader i temperatur och då även densitet. Ursprunget tros vara kvantfluktuationer när universum var mycket litet, under inflationen. Dessa växte sedan, och vi ska vara glada att de fanns där. Annars hade vi inte haft några stjärnor, galaxer, planeter, you name it...

Formeln har jag aldrig stött på, det kan hända att någon annan här vet det. Jag har i alla fall aldrig tagit upp den i min undervisning om kosmologi. Det ser dock ut som ett försök att beskriva "allt som existerar", i alla skalor. Materia, gravitation etc. Det kan också vara en nonsens ekvation som bara ska visa att om man vill beskriva universum som helhet så blir formlerna komplicerade.
Du får tänka på vilken publik videon riktar sig till. Troligtvis dom som vill veta mer om universum, men inte kan så mycket. Då kan man slänga upp en formel som ser komplicerad ut, men i själva verket inte betyder ett skvatt. Personen som tittar tänker då: "Oj det där såg svårt ut", och går sen vidare med sitt liv. Men har fortfarande lärt sig lite mer i den förenklade förklaringen som gavs.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-10-22 kl. 19:24.
Citera
2013-10-22, 19:21
Medlem
Fris avatar
Var det de kvantfluktuationerna som skapade all mörk materia också? Eller var fluktuationerna av elektromagnetisk natur som inte angick mörk materia?
Citera
2013-10-22, 19:28
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Var det de kvantfluktuationerna som skapade all mörk materia också? Eller var fluktuationerna av elektromagnetisk natur som inte angick mörk materia?
Ja variationerna av den mörka materian finns ju idag överallt i universum. Hade det inte varit så hade den varit jämt fördelad överallt. Nu är det inte så och det verkar som att galaxkluster ligger inbäddade i enorma ansamlingar mörk materia som hjälper till att hålla ihop dessa, motverkar expansionen.
De uppstod säkert på samma sätt som variationerna av den "vanliga" materian. Men, vad vet jag? Det är nog ingen idag som kan svara på det, eftersom vi faktiskt inte vet vad det är.
Citera
2013-10-23, 00:23
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Aha, variationerna i CMB är små små skillnader i temperatur och då även densitet. Ursprunget tros vara kvantfluktuationer när universum var mycket litet, under inflationen. Dessa växte sedan, och vi ska vara glada att de fanns där. Annars hade vi inte haft några stjärnor, galaxer, planeter, you name it...

Formeln har jag aldrig stött på, det kan hända att någon annan här vet det. Jag har i alla fall aldrig tagit upp den i min undervisning om kosmologi. Det ser dock ut som ett försök att beskriva "allt som existerar", i alla skalor. Materia, gravitation etc. Det kan också vara en nonsens ekvation som bara ska visa att om man vill beskriva universum som helhet så blir formlerna komplicerade.
Du får tänka på vilken publik videon riktar sig till. Troligtvis dom som vill veta mer om universum, men inte kan så mycket. Då kan man slänga upp en formel som ser komplicerad ut, men i själva verket inte betyder ett skvatt. Personen som tittar tänker då: "Oj det där såg svårt ut", och går sen vidare med sitt liv. Men har fortfarande lärt sig lite mer i den förenklade förklaringen som gavs.

Varför är variationerna så extremt viktiga för all materia?

Undervisning.. är du lärare?

Formeln såg ju inte så komplicerad ut, en komplicerad formel skulle vara en sån här:http://www.google.se/imgres?sa=X&rlz=1C1CHPS_en-GBSE468SE468&espv=210&es_sm=93&biw=1920&bih=993&tb m=isch&tbnid=96WjtX7RzwHkwM:&imgrefurl=http://www.reddit.com/r/gentlemanboners/related/1fmgvt/evan_rachel_wood/&docid=zjIHaMbbPF8y3M&imgurl=http://images.cryhavok.org/d/23320-1/Standard%252BModel%252BEquation.gif&w=540&h=930&ei =Q_pmUui_O6q44AS8goCwAQ&zoom=1&ved=1t:3588,r:13,s: 0,i:120&iact=rc&page=1&tbnh=169&tbnw=98&start=0&nd sp=43&tx=77&ty=42
Citera
2013-10-23, 02:50
Medlem
pok?s avatar
Har fotoner massa? Om inte, varför böjs ljuset när det passerar massiva objekt?
Citera
2013-10-23, 03:17
Medlem
pok?s avatar
Ups. Råkade dubbelposta.
Citera
2013-10-23, 03:41
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Har fotoner massa? Om inte, varför böjs ljuset när det passerar massiva objekt?
Fotoner har rörelseenergi, men ingen vilomassa. Så enligt formeln E=mc^2 så har dem en viss typ av massa ja. Relativistisk massa kallas det.
Men skulle man ha en "stillastående" foton så skulle den inte ha någon massa. Nu kan dock inte fotoner vara stillastående, de kan faktiskt inte röra sig saktare än c överhuvudtaget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in