Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Med störningar menade jag variationen som du nämnde i ditt länkade inlägg.
ca 1:40 in i videon visas en formel. Har du någon som helst aning om vad den kallas?
Tack så mycket för ditt utförliga svar!

Aha, variationerna i CMB är små små skillnader i temperatur och då även densitet. Ursprunget tros vara kvantfluktuationer när universum var mycket litet, under inflationen. Dessa växte sedan, och vi ska vara glada att de fanns där. Annars hade vi inte haft några stjärnor, galaxer, planeter, you name it...
Formeln har jag aldrig stött på, det kan hända att någon annan här vet det. Jag har i alla fall aldrig tagit upp den i min undervisning om kosmologi. Det ser dock ut som ett försök att beskriva "allt som existerar", i alla skalor. Materia, gravitation etc. Det kan också vara en nonsens ekvation som bara ska visa att om man vill beskriva universum som helhet så blir formlerna komplicerade.
Du får tänka på vilken publik videon riktar sig till. Troligtvis dom som vill veta mer om universum, men inte kan så mycket. Då kan man slänga upp en formel som ser komplicerad ut, men i själva verket inte betyder ett skvatt. Personen som tittar tänker då: "Oj det där såg svårt ut", och går sen vidare med sitt liv. Men har fortfarande lärt sig lite mer i den förenklade förklaringen som gavs.