2013-10-22, 23:24
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ella-Pella
Innehåller varje bitcoin koderna för varje transaktion sedan dess födelse? Dvs den växer och blir tyngre (fler bytes) ju längre den funnits i livet och ju fler transaktioner den varit delaktig i. Är det så det fungerar och det som kallas block chain..?
Nja.

Egentligen så lagras inte ens en bitcoin någonstans, utan enbart transaktionerna. När man vill spendera en bitcoin så hänvisar man till den senaste transaktionen, och gör en ny transaktion. Någon form av konto där bitcoinsen lagras existerar inte i egentlig mening.

Rent tekniskt sett så består en transaktion av ett antal outputs och ett antal inputs. Varje input och output är egentligen bara ett matematiskt problem. Inputs i en transaktion är lösningar på tidigare problem, och outputs är nya problem som någon annan måste lösa för att kunna spendera coinsen som tillhör transaktionen. Så för att spendera en bitcoin så löser du ett problem som någon annan specificerat, och definierar ett nytt problem som mottagaren måste lösa. Det råkar bara vara så att i en vanlig transaktion så är det matematiska problemet av typen "signera följande sträng med den privata nyckel som tillhör denna publika nyckel", då detta är mest praktiskt för transaktioner. På så sätt vet du att enbart en person med den privata nyckeln kan lösa problemet. Bitcoinprotokollet tillåter dock betydligt mer avancerade problem för mer specifika användningsområden.

Man skulle kunna säga att Bitcoin är en frågesport där varje fråga motsvarar en viss summa bitcoins och den som kan svaret på en fråga får ställa nästa fråga (eller dela upp bitcoinsen och ställa flera frågor). Och med hjälp av asymmetrisk kryptering kan man försäkra sig om att det bara finns en person som kan svaret på frågan man ställer, och på så sätt göra en "transaktion" till denna person.

Blockkedjan är en kedja av "block" som blir längre och längre. Varje block innehåller många transaktioner (det skapas ett block i genomsnitt var 10:e minut), och lite extra nödvändig data, bl.a. en referens till blocket innan. Det är denna referens som gör det till en kedja. Du kan inte ta bort eller ändra en transaktion i ett block utan att ogiltigförklara alla nästkommande block. När din transaktion hamnar i ett block så får den en konfirmation. Varje nästkommande block i kedjan är en till konfirmation. Eftersom det är en väldigt datorintensiv process att skapa ett block så kan du vara säker på att din transaktion inte kan ändras efter ett visst antal konfirmationer.

Blockkedjan kan dock rensas (pruning på engelska) på väldigt mycket onödig data. När en transaktions output spenderas så behöver den inte lagras längre. Det enda som måste sparas är ospenderade outputs och block headers (obetydlig storlek). Detta är inte impelementerat i dagsläget (arbete pågår dock), och därav växer blockkedjan väldigt snabbt, då alla som kör en full nod sparar hela Bitcoins transaktionshistorik. Så i dagsläget har du rätt i att hela Bitcoins transaktionshistorik sparas, men det är viktigt att veta att det inte är nödvändigt för att Bitcoin ska fungera, och att det finns lösningar för stora optimeringar här.
Citera
2013-10-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
...
Tack för bästa förklaringen hittills.

Som noob slås jag av två saker:
- En lösning som växer "fysiskt" ju mer den används... Låter inte så genomtänkt.
- En lösning där alla transaktioner sparas för evigt... Låter inte så anonymt.
Jag vet att jag har fel, men det är vad min magkänsla säger
Citera
2013-10-22, 23:44
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Detta är ett block (block nr 200.000 i blockkedjan): https://blockchain.info/block/000000000000034a7dedef4a161fa058a2d67a173a90155f3a 2fe6fc132e0ebf

Detta block innehåller 388 transaktioner. Varje transaktion innehåller x inputs och y outputs.

Alla block innehåller också en specialtransaktion utan inputs. Detta är de nya bitcoinsen som går till minern som fann blocket. Minern får alltså välja en adress som får dessa ny coins. Denna transaktion kallas coinbase transaction.

Vi kan se alla transaktioner i detta block ifall vi scrollar ner lite. Här har vi en länk till coinbase transaktionen:
https://blockchain.info/tx/dbaf14e1c476e76ea05a8b71921a46d6b06f0a950f17c5f9f1 a03b8fae467f10

Denna transaktion är på 50.635175 och går alltså till en adress som minern väljer. 50 BTC kommer från den vanliga belöningen (detta var innan första halveringen, numera är den på 25 BTC) och resten är avgifter som folk betalat för sina transaktioner.

Här har vi en vanlig transaktion i samma block:
https://blockchain.info/tx/9ec5296ae83c24de706254122409d1164ebc58666962a45783 72d4cc7ffebc30?show_adv=true

Denna transaktion har 3 inputs (till vänster) och 2 outputs (till höger). För att transaktionen ska vara giltig så måste den uppfylla åtminstone 2 krav, alla inputs måste uppfylla det krav som någon tidigare ställt för att de ska kunna spenderas, och värdet på outputsen får givetvis inte överstiga det värde inputsen har.
Citera
2013-10-22, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drulife
Än så länge har jag bara handlat obetydliga summor bitcoins så jag har inte brytt mig om säkerheten.
Jag har använt Kapiton och Multibit på en och samma internetuppkopplad dator.
Jag funderar dock på att kanske skaffa mig en ansenlig summa bitcoins och då måste jag kanske öka på säkerheten, det är väl inte så smart att ha allt på MultiBit på en enda dator om den t.ex. brinner upp.
Men jag fattar inte hur fan man ska göra, kan man kopiera sin MultiBit-plånbok och ha den på flera ställen, som typ en USB eller en annan dator?
Sen läste jag att man kan få bitcoins till en dator som aldrig varit i kontakt med internet någonsin, hur i fasen går det till? Då kan man ha en billig liten laptop som man verkligen använder som plånbok och som aldrig varit eller kommer komma i kontakt med internet?

Jo, jag har också lite funderingar på om jag lagrar mina bitcoins smart eller inte. Har multibit på en dator och sedan har jag mailar plånboken till min egen epostadress. Hade inte varit kul att bli av med alla bitcoins kan jag säga.
Citera
2013-10-22, 23:54
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Tack för bästa förklaringen hittills.

Som noob slås jag av två saker:
- En lösning som växer "fysiskt" ju mer den används... Låter inte så genomtänkt.
Som jag sa i sista stycket så är det fullt möjligt att rensa blockkedjan från transaktioner som har spenderats (alltså förenklat tomma adresser).

Det enda som absolut måste sparas är block headers och ospenderade outputs.

Block headers är ungefär 80 Byte stora, vilket blir ca 4 MB per år, försumbart alltså. Och när pruning väl implementeras så lär transaktionsdatan hållas på en hyffsad jämn nivå också.

Citat:
- En lösning där alla transaktioner sparas för evigt... Låter inte så anonymt.
Jag vet att jag har fel, men det är vad min magkänsla säger
Det är därför Bitcoin bättre beskrivs psuedonymt. Alla transaktioner är publika, men enbart mellan psuedonymer.
Citera
2013-10-23, 00:20
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Sen läste jag att man kan få bitcoins till en dator som aldrig varit i kontakt med internet någonsin, hur i fasen går det till? Då kan man ha en billig liten laptop som man verkligen använder som plånbok och som aldrig varit eller kommer komma i kontakt med internet?
Ja, en adress kan ta emot bitcoins utan internet, så det räcker med att installera en bitcoinklient på en laptop, generera en adress och skicka bitcoins dit. Tänk dock på att det finns fler faror än stöld, exempelvis hårddiskkraschar och brand.

Klienten Armory har till och med en funktion för offline-transaktioner. Då installerar du Armory på 2 datorer, en med internet och en utan internet och skickar dina bitcoins till datorn utan internet. När du vill spendera coins så kan du skapa en transaktion offline, och sedan föra över transaktionen med USB-sticka till datorn med internet där Armory kan skicka vidare transaktionen. På så sätt exponeras aldrig din offline-plånbok.

Fråga mig inte exakt hur det går till då jag aldrig provat själv dock.
Citera
2013-10-23, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Ja, en adress kan ta emot bitcoins utan internet, så det räcker med att installera en bitcoinklient på en laptop, generera en adress och skicka bitcoins dit. Tänk dock på att det finns fler faror än stöld, exempelvis hårddiskkraschar och brand.

Klienten Armory har till och med en funktion för offline-transaktioner. Då installerar du Armory på 2 datorer, en med internet och en utan internet och skickar dina bitcoins till datorn utan internet. När du vill spendera coins så kan du skapa en transaktion offline, och sedan föra över transaktionen med USB-sticka till datorn med internet där Armory kan skicka vidare transaktionen. På så sätt exponeras aldrig din offline-plånbok.

Fråga mig inte exakt hur det går till då jag aldrig provat själv dock.
Vet inte om jag är dum men jag fattar verkligen inte hur det skulle gå till.
Säg att jag laddar ner MultiBit, lägger ner installationsfilen på USB-sticka, för över det till en ny laptop som inte och aldrig kommer vara i kontakt med internet. Installerar MultiBit på den, öppnar en plånbok/adress. Sedan använder jag en annan dator med internet och på den datorn skickar jag bitcoins till adressen som genererats av MultiBit-installationen på datorn utan internet.
Menar du nu att jag kan gå till min laptop som inte är i kontakt med internet, och sätta på MultiBit där, och se bitcoinsen ramla in?
Citera
2013-10-23, 01:26
Medlem
Citat:
Vet inte om jag är dum men jag fattar verkligen inte hur det skulle gå till.
Säg att jag laddar ner MultiBit, lägger ner installationsfilen på USB-sticka, för över det till en ny laptop som inte och aldrig kommer vara i kontakt med internet. Installerar MultiBit på den, öppnar en plånbok/adress. Sedan använder jag en annan dator med internet och på den datorn skickar jag bitcoins till adressen som genererats av MultiBit-installationen på datorn utan internet.
Menar du nu att jag kan gå till min laptop som inte är i kontakt med internet, och sätta på MultiBit där, och se bitcoinsen ramla in?

Säg att någon du känner vill skicka bitcoins till din personliga adress, och ditt hus samtidigt råkat explodera så att dina datorer nu står utan internetuppkopplning. Bitcoinsen som din kompis skickar går väl förslagsvis inte upp i rök, de är fortfarande registrerade utav blockchainen som att ha skickats från din vän till dig.
Det är iaf så jag har tolkat processen.
Sen att din dator nu är i tusen bitar och att din wallet är oåtkomlig är ju ett orelaterat problem.

Och nej självklart kan datorn som är offline inte magiskt veta när någon satt in bitcoins i din wallet...
Citera
2013-10-23, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oedipus
Säg att någon du känner vill skicka bitcoins till din personliga adress, och ditt hus samtidigt råkat explodera så att dina datorer nu står utan internetuppkopplning. Bitcoinsen som din kompis skickar går väl förslagsvis inte upp i rök, de är fortfarande registrerade utav blockchainen som att ha skickats från din vän till dig.
Det är iaf så jag har tolkat processen.
Sen att din dator nu är i tusen bitar och att din wallet är oåtkomlig är ju ett orelaterat problem.

Och nej självklart kan datorn som är offline inte magiskt veta när någon satt in bitcoins i din wallet...

Så man skickar sina bitcoins till adressen man skapade med en offline dator. Pengarna skickas till den bitcoin-adressen, men de kommer inte synas på offline-datorn fram till att man kopplar den online, korrekt?
Så om man vill förvara Bitcoins för en längre period så kan man skaffa en dator som aldrig varit i kontakt med internet, installera MultiBit, skapa en adress, skicka sina bitcoins till den adressen, och aldrig röra den här offlinedatorn fram till att man vill använda dessa bitcoins, och då kopplar man upp datorn mot internet och pengarna kommer synas på MultiBit och man kan göra vad man vill med dem?
Citera
2013-10-23, 02:21
Medlem
Citat:
Så man skickar sina bitcoins till adressen man skapade med en offline dator. Pengarna skickas till den bitcoin-adressen, men de kommer inte synas på offline-datorn fram till att man kopplar den online, korrekt?
Så om man vill förvara Bitcoins för en längre period så kan man skaffa en dator som aldrig varit i kontakt med internet, installera MultiBit, skapa en adress, skicka sina bitcoins till den adressen, och aldrig röra den här offlinedatorn fram till att man vill använda dessa bitcoins, och då kopplar man upp datorn mot internet och pengarna kommer synas på MultiBit och man kan göra vad man vill med dem?

Hur vet systemet att man har skapat upp den dör adressen på multibit i så fall? Vad säger att inte någon annan kan få den adressen tilldelad sig?
Citera
2013-10-23, 10:49
Medlem
Arslens avatar
Jag sitter på lite bitcoins värda ett några tusen kronor som jag just nu förvarar på Kapiton. Hur pass osäkert är det egentligen?
Citera
2013-10-23, 11:46
Medlem
En hypotetisk fråga angående anonymitet. Låt säga att jag överför pengar från ett bankkonto registrerat i mitt namn till en bitcoin wallet registrerad i mitt namn. Från denna wallet överför jag bitcoin till en wallet som jag skapat med falskt namn och varifrån jag anlitar en hackare för mina btc och ber honom/henner att sänka en server.

Hackaren misslyckas och åker fast och polisen får tillgång till hackarens wallet. De kan där se att en stor summa bitcoins överförts till hans wallet strax före det misslyckade hackningsförsöket. Polisen försöker spåra källan till denna transaktion och eftersom det var ett allvarligt hackningsförsök mot amerikanska staten så hjälper även FBI, CIA och hela världens säkerhetsstjänster till.

Kommer de att lyckas?

(scenariot är givetvis påhittat, jag vill bara reda ut hur anonym en transaktion egentligen är)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in