2013-10-22, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är inte säkert att han behöver vistas på avdelning.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911128.htm Se 26 §.

Jo öppen psykiatrisk tvångsvård är väl ett steg som kan bli aktuellt senare. Första steget är ju promenad med personal utomhus, vilket Sture haft nu dagligen i cirka en månad. Nästa steg är ju frigång inom frigångsområdet. Sen kan det ju bli aktuellt med kortare dagpermissioner om allt flyter på. Sen längre permissioner och därefter kontakt med öppenvården.

Men att han bara släpps imorn kommer inte hända. Förstår inte hur hela svenska folket kan tycka synd om en pedofil. Har hört åsikter från flera som vårdat Sture genom åren och INGEN anser att han borde släppas ut.
Citera
2013-10-22, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentensDotter
Jo öppen psykiatrisk tvångsvård är väl ett steg som kan bli aktuellt senare. Första steget är ju promenad med personal utomhus, vilket Sture haft nu dagligen i cirka en månad. Nästa steg är ju frigång inom frigångsområdet. Sen kan det ju bli aktuellt med kortare dagpermissioner om allt flyter på. Sen längre permissioner och därefter kontakt med öppenvården.

Men att han bara släpps imorn kommer inte hända. Förstår inte hur hela svenska folket kan tycka synd om en pedofil. Har hört åsikter från flera som vårdat Sture genom åren och INGEN anser att han borde släppas ut.

Jojo, det är trevligt att vissa både kan hålla kollen på Stures promenader och vara lite språkrrrör för Säter. Sånt piggar ju upp.

Om tio år är nog Sturegubben ute i alla fall. Om han lever då vill säga...
Citera
2013-10-22, 23:48
Medlem
Förslagsvis skadestånd på en symbolisk summa om 1 miljon per år räknat 1993/1994, alltså 20 miljoner kr totalt.

Sedan kommer väl SB:s memoarer, där SB beskriver hela sin levnadshistoria. Där intressanta gästskribenter får varsitt kapitel, exempelvis advokaten Thomas Olsson och professor Leif GW Persson.
Senast redigerad av Arkitekt 2013-10-22 kl. 23:50.
Citera
2013-10-23, 00:00
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentensDotter
Förstår inte hur hela svenska folket kan tycka synd om en pedofil. Har hört åsikter från flera som vårdat Sture genom åren och INGEN anser att han borde släppas ut.
De som "vårdat" Sture står inte högt i kurs i mina och många andras ögon och får nog anses medskyldiga till skapandet av seriemördaren Thomas Quick. Dessutom så har ju dessa tystnadsplikt, och att de skvallrar till kreti och pleti om inneliggande patienter under deras vård ökar ju inte direkt på deras trovärdighet. Du får gärna dela med dig av namn på dessa skvallerbyttor via pm till mig så gör jag gärna en polisanmälan om brott mot tystnadsplikten.
Citera
2013-10-23, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
De som "vårdat" Sture står inte högt i kurs i mina och många andras ögon och får nog anses medskyldiga till skapandet av seriemördaren Thomas Quick. Dessutom så har ju dessa tystnadsplikt, och att de skvallrar till kreti och pleti om inneliggande patienter under deras vård ökar ju inte direkt på deras trovärdighet. Du får gärna dela med dig av namn på dessa skvallerbyttor via pm till mig så gör jag gärna en polisanmälan om brott mot tystnadsplikten.
Varför skulle hon ge dig det nöjet du inte förtjänar?
Det intressanta är ju vad som ligger till grund för deras påstående.
Citera
2013-10-23, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det heter i och för sig påföljd. Man kan bli dömd till fängelse och man kan bli dömd till rättspsykiatrisk vård. Så nog kan man kalla det för ett straff om man så vill, eftersom man måste ha begått ett brott för att åka in.
Sluta snacka om saker du inte har en aning om. Man behöver inte vara dömd för brott för att hamna på rättspsyk. http://www.adlibris.com/se/bok/slutstation-rattspsyk-om-tvangsvardade-kvinnor-som-inte-domts-for-brott-9789127132238
Citera
2013-10-23, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apaa
Sluta snacka om saker du inte har en aning om. Man behöver inte vara dömd för brott för att hamna på rättspsyk. http://www.adlibris.com/se/bok/slutstation-rattspsyk-om-tvangsvardade-kvinnor-som-inte-domts-for-brott-9789127132238
Du menar tvångsvård vilket rättspsykiatrisk vård också ju är, men skilj på begreppen lagen om tvångsvård och lagen om rättspsykiatrisk.
Senast redigerad av Grismongis 2013-10-23 kl. 02:20.
Citera
2013-10-23, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Du menar tvångsvård vilket rättspsykiatrisk vård också ju är, men skilj på begreppen lagen om tvångsvård och lagen om rättspsykiatrisk.
Nej. Det här är ganska OffT i den här tråden men det handlar om speciellt vårdkrävande patienter som vårdas på rättspsykiatrisk avdelning, därför att man inte klara av vården, på en vanlig, allmänpsykiatrisk avdelning. De vårdas hela tiden enligt LPT. Jag skulle kunna utveckla det men gör det inte här.
Citera
2013-10-23, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Beslut är redan fattat, meddelas imorgon Onsdag kl. 13.00
Kan inte vara något annat än omedelbar frigivning, eftersom alla tre sakkunniga läkare underkände Säter vård och 2av3 förespråkade omedelbar frigivning.

Sture Bergwall kan imorgon äta middag med familjen eller sitta på valfri pizzeria och äta en calzone.
Så enkelt blev detta för förvaltningsdomstolen ...

Edit: pucktvåa
Pedofil kräket ska fan sitta inlåst, allt annat vore en skandal
Citera
2013-10-23, 08:53
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Håller väl med om det mesta men samtidigt så har själva missbruket en särskiljs psykologi; det kan komma till det att missbrukaren säger vad som helst för att få knark. Säter har ett ansvar här, och dessutom gjorde man mycket lite för att bota honom frÅn missbruket
Jag har ingen avvikande uppfattning men mitt inlägg vände sig mot dem som anser att alla morderkännanden är ett resultat av att SB genom medicineringen försattes i ett tillstånd där han fullt ut trodde att han begått morden.

Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Det var ju just hans hälsotillstånd som gjorde att man betraktade honom som i det närmaste färdigbehandlad för mer än 20 år sedan.

Menar du att han alltså skulle vara i ett sämre tillstånd nu, efter mer än 20 års vård?
Det här mantrat om att SB ansågs färdigbehandlad för drygt 20 år sedan förstår jag inte vad det kommer från så du kanske skulle vilja förklara. I samband med att det nu kan bli aktuellt med ett frisläppande så förklarar de skribenter med vissa insikter i denna typ av vård att det sker genom ett utslussningsförfarande som i olika steg prövar om patienten är redo för ett liv i frihet. Det var såvitt jag förstår en sådan utslussning som påbörjades för drygt 20 år sedan och som tämligen omedelbart upphörde med följd att SB låstes in igen. Säters bedömning i det läget kan säkert diskuteras men i valet mellan teorierna att SB var tillräckligt frisk och färdigbehandlad för frihet å ena sidan och att han fortfarande var så mentalt skadad att borde hållas inlåst å andra sidan så talar mycket för det senare.

Han var knappast frisk för 20 år sedan och att han dessutom var narkotikaberoende gjorde ju honom inte friskare direkt. Säters missbedömning för 20 år sedan förefaller minst lika gärna kunna ha varit att man trodde att SB var mogen för en utslussning.
Citera
2013-10-23, 10:35
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
....

Det här mantrat om att SB ansågs färdigbehandlad för drygt 20 år sedan förstår jag inte vad det kommer från så du kanske skulle vilja förklara. ....

Det var t.ex. uppe i domstolen i måndags. Jag antar att du inte har lyssnat igenom förhandlingarna där.
Citera
2013-10-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Jag har ingen avvikande uppfattning men mitt inlägg vände sig mot dem som anser att alla morderkännanden är ett resultat av att SB genom medicineringen försattes i ett tillstånd där han fullt ut trodde att han begått morden.

Det här mantrat om att SB ansågs färdigbehandlad för drygt 20 år sedan förstår jag inte vad det kommer från så du kanske skulle vilja förklara. I samband med att det nu kan bli aktuellt med ett frisläppande så förklarar de skribenter med vissa insikter i denna typ av vård att det sker genom ett utslussningsförfarande som i olika steg prövar om patienten är redo för ett liv i frihet. Det var såvitt jag förstår en sådan utslussning som påbörjades för drygt 20 år sedan och som tämligen omedelbart upphörde med följd att SB låstes in igen. Säters bedömning i det läget kan säkert diskuteras men i valet mellan teorierna att SB var tillräckligt frisk och färdigbehandlad för frihet å ena sidan och att han fortfarande var så mentalt skadad att borde hållas inlåst å andra sidan så talar mycket för det senare.

Han var knappast frisk för 20 år sedan och att han dessutom var narkotikaberoende gjorde ju honom inte friskare direkt. Säters missbedömning för 20 år sedan förefaller minst lika gärna kunna ha varit att man trodde att SB var mogen för en utslussning.

Men SB var kanske på väg att bli frisk - och så pajade alltihopa pga Dina Satans Tokdoktorer, uppbackade av Laglösa tokar inom "Rättsväsendet".
En typisk Svensk Tokverksamhet.... uppbackad av meningslösa "Massmedier" et.c.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in