Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Håller väl med om det mesta men samtidigt så har själva missbruket en särskiljs psykologi; det kan komma till det att missbrukaren säger vad som helst för att få knark. Säter har ett ansvar här, och dessutom gjorde man mycket lite för att bota honom frÅn missbruket
Jag har ingen avvikande uppfattning men mitt inlägg vände sig mot dem som anser att alla morderkännanden är ett resultat av att SB genom medicineringen försattes i ett tillstånd där han fullt ut trodde att han begått morden.
Citat:
Ursprungligen postat av
the saint
Det var ju just hans hälsotillstånd som gjorde att man betraktade honom som i det närmaste färdigbehandlad för mer än 20 år sedan.
Menar du att han alltså skulle vara i ett sämre tillstånd nu, efter mer än 20 års vård?
Det här mantrat om att SB ansågs färdigbehandlad för drygt 20 år sedan förstår jag inte vad det kommer från så du kanske skulle vilja förklara. I samband med att det nu kan bli aktuellt med ett frisläppande så förklarar de skribenter med vissa insikter i denna typ av vård att det sker genom ett utslussningsförfarande som i olika steg prövar om patienten är redo för ett liv i frihet. Det var såvitt jag förstår en sådan utslussning som påbörjades för drygt 20 år sedan och som tämligen omedelbart upphörde med följd att SB låstes in igen. Säters bedömning i det läget kan säkert diskuteras men i valet mellan teorierna att SB var tillräckligt frisk och färdigbehandlad för frihet å ena sidan och att han fortfarande var så mentalt skadad att borde hållas inlåst å andra sidan så talar mycket för det senare.
Han var knappast frisk för 20 år sedan och att han dessutom var narkotikaberoende gjorde ju honom inte friskare direkt. Säters missbedömning för 20 år sedan förefaller minst lika gärna kunna ha varit att man trodde att SB var mogen för en utslussning.