Citat:
Ursprungligen postat av
Bohlwinkel
Straff kan bara utdömas för den som svarar för sina handlingar och straffet är i regel kopplat till brottet, d.v.s. hur allvarligt detta anses vara. Snatteri mindre allvarligt, mord väldigt allvarligt.
Rättspsyk tilldöms sådana som anses så sjuka att de inte kan svara för sina handlingar. Om man inte kan svara för sina handlingar anses det inte vare sig humant eller logiskt att personen skall straffas. Är personen farlig skall han dock inte få gå fri utan då låser man in honom tills han bedöms frisk. Hur länge han sitter inlåst har inte att göra med hur allvarligt brottet anses vara utan hur personen mår och hur farlig han bedöms vara.
Även om exemplet är mindre troligt så kan alltså en psykiskt sjuk ofredare sitta inlåst betydligt längre än en frisk mördare. Även om det här är saker som man kanske inte lär sig i skolan så är insikterna definitivt ett grundkrav för att hålla din höga svansföring i en tråd som denna.
Det är hårfint om man får livstid eller rättspsykiatrisk vård, när man mördat. Köp en juridisk bok och red ut begreppen. Det finns ord i juridisk mening och samma ord vi använder i talspråk. Här missförstår vi
inte varandra med flit för de billiga poängen skull.
Det du förklarar i och belär kan en barnunge. När du själv, inte kan vinna debatten och få rätt, påstår du oriktigt, att du använt "ignore" eller att du inte följt debatten. Men du har inte alltid rätt när du har fel.
Du fick en fråga som jag också inväntat svar på.
Du har inte förstått vad som menas med juridisk grund. Trots mina ihärdiga försök att få fram det som det aldrig talas om i juristkåren, i ett slags kollektivt samförstånd om att inte skada bilden av Sverige. Med samma psykologi som att folk tar stryk i hemmen utan att anmäla. Trots att det är just det som förklarar varför vi har rättsskandaler.
Om det inte finns juridisk grund, till inlåsningen på Säter, förklara då för oss alla varför SB ska låta sig undersökas på Säters villkor? Varför inte du eller jag? Bara för att man på Säter, har en person inlåst eller tillgång till SB efter tidigare upphävda domar, ger ingen rätt att behandla SB som det fanns en dom, med påföljd rättspsykiatrisk vård. Efter resningar är inga av dessa domar relevanta. Åklagarna har
inte väckt nya åtal då de
inte har grund för en talan mot SB.
Den intressanta frågan är om det är Thomas Qvick eller SB som är dömd och vad står det för namn i kallelse till mordrättegång och i tingsrättsdomarna, för att vara petnoga? Vad kallades huvudpersonen under tid dessa processer pågick?
Formalia i domstol är rätt namnuppgift, och kallade man en psykisk sjuk för Thomas Qvick och den friske/mindre sjuke för SB, visar den omständigheten att saken är värd att utredas, utifrån vem av dessa personligheter är involverad i vad. Personligheterna är en del av terapin, med olika identiteter, en sak jag inte tycker terapi ska främja. I den saken måste man kunna se en distansering till Thomas Qvick från SB, som är patienten. Detta borde väckt varningsklockor hos de ansvariga på Säter. De hade en terapeut som hade terapi med vansinniga konsekvenser, där allvaret framgick av rättsväsendets reaktion.
Min bestämda uppfattning är att Säter vägrar att svara för sina behandlingsmetoder och de slipper undan en offentlig utredning som vore självklar, om allt fungerade inom offentlig verksamhet som det borde göra. Säter övermedicinerar, har terapeuter med osund fantasi som projicerar på patienten och låter sin patient bli en Thomas Qvick som vallas runt med olika jurister, yrkesmän som är åklagare, advokat och domare.