2013-10-21, 22:50
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhon bickle
Tack som fan för vinlistan Magpie!

Varsågod.

När jag tänker efter är Villa Cafaggio http://www.systembolaget.se/22817 lite bättre exempel på sangiovese och Chianti Classico än den tidigare föreslagna Felsina.
Citera
2013-10-21, 23:51
Medlem
BjeerNs avatar
Vilken prisklass på viner rekommenderar ni till en nyfrälst?

Med liten erfarenhet utav viner, märker man stor skillnad på 100,200 och 300 kronors viner?
Rött gäller det.
Citera
2013-10-21, 23:53
Medlem
Fooulzs avatar
Någon som har tips på en god och billig efter-jobbet vin, när man bara vill mysa och ta ett glas?

Jag diggar väl Tre Apor till viss del, kan anses lite sur ibland och skulle därför uppskatta en lite mildare i smaken vin, vad har ni vinfantaster för tips?

Prislappen kan väl ligga på cirkus 200:-
Citera
2013-10-22, 01:19
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie

Mycket bra sammanställning. Kunde inte gjort det bättre själv, förutom att jag hade tagit med mousserande och söta viner i baskursen. En Geisweiler Monopole Crémant och en Château Grillon Sauternes är värt att skicka med för nybörjaren på upptäcksfärd (om nu Champagne och Cru Classé Sauternes är för dyrt, annars finns det så klart bättre exempel).

På tal om att inte kosta en förmögenhet. Toscana är ett lite förbisett distrikt för mig. Jag har smakat en hel del gott men det har inte blivit av att man gått på några större upptäcksfärder. Surfade av en slump in på en James Suckling-video på youtube (en av dem när han utmanar nån vinhandlare att plocka ut tre viner under $30 som han tror att Suckling kommer poängsätta 90+ och sedan servera dem blint till honom, lite smålöjligt koncept men nåväl). Han fick vid detta tillfälle en 2009 Crognolo från Tenuta Sette Ponti i det första glaset och gav det 93/100. När vinet avslöjades och det visade sig att det var det klart billigaste vinet i flighten sa han "Ah, Crognolo, yeah I always score these 92-93 points". Blev nyfiken och surfade in på Sovjetbolaget för att se om det fanns något och de hade 2010 inne, slut för beställning men fanns hemma i vissa butiker, min lokala inkluderat. 2010:an har fått lika bra omdömen som 2009:an. Till saken hör att det aktuella vinet kostar 179:-. Sagt och gjort, flickvännen fick springa ner och köpa då jag befinner mig utomrikes, så nu ligger det tre flaskor och väntar hemma. Att korka upp en får anstå ett par veckor, men jag är intresserad av att se vad vinet kan ge. 179:- och 93-Sucklingpoäng är ingen kombination man stöter på dagligdags. Suckling är inte min favoritskribent, men 93 poäng av honom säger oftast mer än 93 poäng av Parker IMO. Suckling verkar ha bredare smak och uppskattar också mer traditionella viner och inte bara uppumpade fruktbomber, dessutom är han generellt mer snål med poängen.

Någon som smakat 2010 Crognolo och vill ge ett spontant omdöme?
Citera
2013-10-22, 12:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjeerN

Med liten erfarenhet utav viner, märker man stor skillnad på 100,200 och 300 kronors viner?
Rött gäller det.

Generellt så märker man skillnad, men det behöver inte alltid vara så. Sedan är smak något personligt. Vad en person gillar är inte säkert att en annan uppfattar på samma sätt.

Jag skulle säga att viner under 100 kr brukar vara bortkastade pengar. Oftast är det så lite extra man behöver lägga till för att hoppa upp rejält i kvalitet. Dricker man bara en flaska vin per helg är det ju en ytterst marginell kostnad om vinet kostar 50 kr mer, om det blir så mycket bättre smak.

Sedan märks det skillnad i kvalitet vid lagring och luftning av vinet. Lite dyrare viner blommar ut mer i smak vid luftning och lagring, än de billigare.
Citera
2013-10-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjeerN

Rött gäller det.

Du märker stor skillnad mellan 100kr och 200kr i min mening. Du får ett komplexare vin och kan även få ett betydligt kraftigare mer välbalanserat vin för 200kr jämfört med 100kr. 300kr är en liten skillnad men största gapet är 80-100kr jämfört med 150-220krs viner.
Citera
2013-10-22, 14:17
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyWho
Du märker stor skillnad mellan 100kr och 200kr i min mening. Du får ett komplexare vin och kan även få ett betydligt kraftigare mer välbalanserat vin för 200kr jämfört med 100kr. 300kr är en liten skillnad men största gapet är 80-100kr jämfört med 150-220krs viner.

Det håller jag verkligen med om men man kan ju fortfarande göra fynd och hitta riktigt bra viner för runt hundralappen.
Citera
2013-10-22, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fooulz
Någon som har tips på en god och billig efter-jobbet vin, när man bara vill mysa och ta ett glas?

Jag diggar väl Tre Apor till viss del, kan anses lite sur ibland och skulle därför uppskatta en lite mildare i smaken vin, vad har ni vinfantaster för tips?

Prislappen kan väl ligga på cirkus 200:-

Tre Apor är så snällt vin du kan hitta. Är det för surt så borde du sluta dricka vin. Hur som helst, Black Tower är en helt okej tysk med lite mer karaktär än tre apor. Finns på box 179kr.
Citera
2013-10-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Det håller jag verkligen med om men man kan ju fortfarande göra fynd och hitta riktigt bra viner för runt hundralappen.

Vanlig mat brukar jag lägga mig mellan 80 och 120kr. Då får du inget jättespännande men ett ok vin. Ska du sitta ner länge, äta älg eller dylikt brukar jag lägga mig mellan 150kr och 250kr. Sen visst kan du fynda men oftast följer tanninerna och komplexiteten priset.
Citera
2013-10-22, 16:31
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyWho
Tre Apor är så snällt vin du kan hitta. Är det för surt så borde du sluta dricka vin. Hur som helst, Black Tower är en helt okej tysk med lite mer karaktär än tre apor. Finns på box 179kr.

Det är fel tråd för att diskutera dessa "viner".
Citera
2013-10-22, 19:25
Medlem
Feadogs avatar
Då grundläggande frågor om olika vinstilar och distrikt ofta dyker upp här så kom jag på att jag i ett annat sammanhang för inte så länge sedan skrev ihop en kortfattad guide till de viktigaste vinregionerna i världen med exempel på de bästa vinerna som går att hitta samt exempel på bra exemplar från Systembolaget för mellan ca. 100 och 250 kronor för varje typ av vin. Jag skulle kunna posta den i en separat tråd om någon är intresserad. Problemet är dock att även om guiden är väldigt basal och bara täcker de allra viktigaste regionerna som har kapacitet att leverera viner i såväl världsklass som duglig, "prisvärd" klass och bara beskriver varje region och stil kortfattat så ligger hela texten på omkring 24000 tecken (ca. 3700 ord), så jag är osäker på hur den skulle funka att posta på flashback.
Citera
2013-10-22, 20:10
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Mycket bra sammanställning. Kunde inte gjort det bättre själv, förutom att jag hade tagit med mousserande och söta viner i baskursen. En Geisweiler Monopole Crémant och en Château Grillon Sauternes är värt att skicka med för nybörjaren på upptäcksfärd (om nu Champagne och Cru Classé Sauternes är för dyrt, annars finns det så klart bättre exempel).

Tack.

Båda förslagen är bra, men jag hade spontant gått på Ch du Juge http://www.systembolaget.se/4197 för det söta och Langlois http://www.systembolaget.se/7404 för det mousserande (även druvblandningen är lite off jmf m tex Champagne, fast det är å andra sidan lite överkörs eftersom det var förslag på ett mousserande).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in