2011-03-20, 16:08
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Nån som provat R. Rattis Langhe nebba som finns i tillfälliga just nu för ett rätt rimligt pris?

Ochettin är helt ok, även om jag tycker att den ligger ungefär 30 kr för högt i pris. Syrligt med lite körsbärstoner, aning anis, en skvätt viol och som en bonus mörk choklad i eftersmaken. Känns på något vis lite för enkel för prislappen (och även vintypen faktiskt).
Citera
2011-03-30, 09:49
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Castel
Jag är lite nyfiken på vad trådens skribenter har för erfarenheter och tankar om näthandlare i vin.

Är det nåt ni använder er av mycket, eller är det bara systemet som gäller? Varför, varför inte? Vilka handlare har ni köpt hos? Hur var fraktpriserna och bemötandet? osv. Alla slags synpunkter är välkomna!

Själv har jag begränsad erfarenhet (ett genomfört köp och ytterligare en låda på gång), men jag gissar på att mina vinpengar framledes oftare kommer att hamna hos tyska näthandlare. Enligt mig så finns det egentligen väldigt få anlednigar att inte botanisera omkring hos den hord av näthandlare (främst tyska) som saluför kvalitetsviner. Det är nästan alltid billigare: oftast sisådär 20-30% lägre priser men inbland är skillnaderna hissnande. Som ex.: ett italiensk vin som fångade mitt intresse kostar 170 sek ifrån en dansk handlare, det vill systemet ha sköna 369 bagis för, mer än dubbelt så mycket alltså. Utbudet har inga gränser, allt går att rota fram. Man kan handla i lugn och ro framför datorn m.m.

forts nedan

Har en låda Bordeaux på ingång från Tyskland nu. Betalade €20 i frakt för 18 flaskor, vilket får ses som rimligt. Den 2005 Sarget de Gruaud Larose som kostar 450:- på systemet och Håkan Larsson i DI satte som fynd kostar €19.90. Undrar hur långa lådor vin Larsson fick av importören för att skriva den artikeln?
Citera
2011-03-30, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Har en låda Bordeaux på ingång från Tyskland nu. Betalade €20 i frakt för 18 flaskor, vilket får ses som rimligt. Den 2005 Sarget de Gruaud Larose som kostar 450:- på systemet och Håkan Larsson i DI satte som fynd kostar €19.90. Undrar hur långa lådor vin Larsson fick av importören för att skriva den artikeln?
Hmm, hittar bara Château Gruaud-Larose på systemet, och det är ju förstavinet. Sarget ä väl slottets andravin, är du säker på att du beställt rätt vin? Annars så måste jag säga att prisdifferansen inte förvånar mig, vissa importörer drar helt enkelt en rövare, vad ska svenskarna göra liksom, gå till en konkurrent?

Bra fraktpris! Du tror inte du kan bistå med en länk? Själv så damp det för en vecka sedan in en blandlåda bordeaux ifrån Gute weine, svettiga 40€ i frakt, men 65€ i 'probierpaket'-rabatt; så det kändes ok ändå.
Citera
2011-03-30, 16:50
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Hmm, hittar bara Château Gruaud-Larose på systemet, och det är ju förstavinet. Sarget ä väl slottets andravin, är du säker på att du beställt rätt vin? Annars så måste jag säga att prisdifferansen inte förvånar mig, vissa importörer drar helt enkelt en rövare, vad ska svenskarna göra liksom, gå till en konkurrent?

Bra fraktpris! Du tror inte du kan bistå med en länk? Själv så damp det för en vecka sedan in en blandlåda bordeaux ifrån Gute weine, svettiga 40€ i frakt, men 65€ i 'probierpaket'-rabatt; så det kändes ok ändå.

Helskumt - igår fanns den där - numret är 73707.
Jag handlade från Weinhandel Diehl, http://www.bordeaux-grand-cru-classe.de/ - lite primitiv sida, ingen on-line beställning, inga kreditkort, maila in beställningen och gör en banköverföring när fakturan kommer. Det verkar dock funka och lådan är på väg med UPS. Han tar 20€ frakt för 12-18 flaskor.

Sarget 2005 fanns på bolagets lista igår. Jag beställde inte det vinet - jämförde bara priset när jag så tipset i DI.
Förstavinet Château Gruaud-Larose på bolaget är från 2007 (465:-), som bör vara billigare än 2005. Diehl tar €38.50 för det, så där är skillnaden mindre.
Den stora fördelen med Weinhandel Diehl är att han har en hel del färdiglagrade Bordeauxer för rimliga priser. Du kan sätta ihop ditt eget 'probierpaket' med t ex 18 viner från 2000 utan att bli ruinerad.
Citera
2011-03-30, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Den stora fördelen med Weinhandel Diehl är att han har en hel del färdiglagrade Bordeauxer för rimliga priser. Du kan sätta ihop ditt eget 'probierpaket' med t ex 18 viner från 2000 utan att bli ruinerad.
Japp, just den möjligheten är kanon. Det är ju perfekt för den, som mig t.ex., som har begränsade lagringsmöjligheter. Att slippa sitta på flaskorna i massa år innan uppkorkning är värt en hel del. Jag såg att en del som ingår i gutes probierpaket även salufördes här, hittar jag några favoriter så blir det säkerligen en beställning av Diehl. Den primitiva framtoningen är nog nästan bara en fördel, jag är inte sugen på att via vinprishöjningar betala massa konsultarvoden för flashiga hemsidor.

Skriv gärna en rad (eller skicka pm) när du fått grejerna, så man vet om handlaren är ärlig.
Citera
2011-04-08, 12:47
Medlem
exerds avatar
Jag har råkat "glömma" denna flaksa i min vinkyl sedan 30/7 2008.

http://www.iglaset.se/articles/12073...-Classico-2006

Hur stora är chanserna att denna är drickbar?
Citera
2011-04-12, 15:11
Medlem
Har precis provat les launes 2009 och den gjorde ett mkt fint intryck. Klart köpvärt med tanke på priset!
Citera
2011-04-18, 21:21
Medlem
Måste också slå ett slag för Arnaldo Caprai´s budgetmontefalco - sjukt mkt vin för 119 kr!
Citera
2011-04-18, 23:14
Medlem
Montefalco, är det samma sak som Montefalco sagratino? De där vinerna som tydligen behöver 50 år i flaskan för att inte orsaka akut tanningom.
Citera
2011-04-19, 09:03
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Montefalco, är det samma sak som Montefalco sagratino? De där vinerna som tydligen behöver 50 år i flaskan för att inte orsaka akut tanningom.

Nej, Montefalco är en sangiovese med 15% sagrantino och 15% merlot. En Sagrantino di Montefalco ska ha 100% sagrantino.
Citera
2011-04-19, 12:36
Medlem
Jag älskar rejält tanninbett och det är ju hiskeligt svårt att hitta i viner i Caprais montefalcos prissegment.
Citera
2011-04-19, 21:20
Medlem
Tack för infon. Är det någon i tråden som smakat 100%-aren?

Jag kan också passa på att rekommendera belvini.de, 16€ i frakt för ett kolli (upp till 18 fl.) samt ett rejält och varierat sortiment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in