2013-10-21, 11:14
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Om det var mig du pratade om så var det inte min mening att vara fritidspolis. Utan tänkte att det kan även vara lite risky om någon ligger 2 meter bakom om man måste ställa sig på bromsen.

Nej, det var inte Dig; jag bara byggde vidare på resonemanget!
Citera
2013-10-21, 12:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Hur tänkte du nu? Att man är medveten om en kommande kamera behöver ju inte innebära att man har full koll på vilken hastighetsbegränsning det är precis just där.

Men ja, annars håller jag med dig.

Jag menar att jag ser alltför många som kör samma väg varje dag och går ner på orimligt låga hastigheter före kameran. Naturligtvis kan enstaka bilister ha förlorat kontrollen över hastighetsbegränsningen och tar till en säkerhetsmarginal, men det är liten minoritet av alla som bromsar före kameran.
Citera
2013-10-21, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Nej, det var inte Dig; jag bara byggde vidare på resonemanget!

Ok, då hänger jag med!
Citera
2013-10-21, 14:15
Medlem
Ska man sammafatta alla inlägg i tråden så verkar det mest irriterande i trafiken vara ANDRA trafikanter! Jag har väldigt svårt att tro att ingen av er någonsin aldrig gjort något som irriterar någon annan bilist. Jag försöker att inte bli förbannad när jag kör, det gör mig till en sämre bilförare. Klart att man blir irriterad ibland, men att blinka, tuta och gapa åt folk hjälper inte mycket. Märker jag att någon gör det åt mig så brukar jag vinka och le tillbaka.
När jag kör bil brukar jag bara lita på mig själv, därför brukar jag vara väldigt noga med att inte medvetet irritera andra bilister med sånt jag själv irriterar mig på, fast jag vet att jag ibland gjort en miss, och att då börja gapa på andra känns lite konstigt. Fast visst fan är det skönt att vara ute och köra när ingen annan är ute.
Citera
2013-10-21, 15:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Ska man sammafatta alla inlägg i tråden så verkar det mest irriterande i trafiken vara ANDRA trafikanter!

Om vi sammanfattar ditt inlägg så är alltså det mest irriterande i trafiken trafikanter som irriterar sig på andra trafikanter. Det kan ligga en hel del i det. Det vore intressant att få en statistik över olycksvållande fördelat på "de som irriterar" och "de som är irriterade".
Citera
2013-10-21, 18:29
Medlem
Idioter som kör under hastighetsgränsen i vänsterfilen. Gräv er grav, lägg er ner i den och somna in.
Citera
2013-10-21, 18:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theputt
Idioter som kör under hastighetsgränsen i vänsterfilen. Gräv er grav, lägg er ner i den och somna in.

Ja, det och att stanna vid mittlinjen för att göra vänstersväng på en hårt trafikerad riksväg.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-10-21 kl. 18:52.
Citera
2013-10-21, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theputt
Och hur tycker du att dessa sk idioter ska kunna genomföra en omkörning av fordon som kör ännu långsammare?
Kör om på "insidan" eller?
Citera
2013-10-22, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Knappast eftersom de som drar ner farten har sett fartkameran och lever således inte i ovisshet. Det är otroligt enerverande med förare som inför en fartkamera går ner rejält under hastighetsbegränsningen utan att ha legat över den.

Hmm? I båda fallen vet föraren om att det finns fartkameror. I första fallet är det någon annan som drar ner hastigheten inför kamerorna, i andra fallet är det postaren själv som drar ner hastigheten för att h*n är osäker på hastighetsbegränsningen. Det kan inte vara så att de andra också är osäkra på hastighetsbegränsningen? Det är ingen som lever i ovisshet om annat än hastighetsgränsen.

Nuförtiden med alla olika möjliga hastighetsgränser nojar jag också lite extra inför fartkamerorna. Var det verkligen 90 här eller var det sänkt till 80? Eller kanske till och med 70 för att det är lite utfarter här precis vid kameran? Bäst att gå ner för säkerhets skull för att inte riskera nåt. Det är ju trots allt mänskligt att missa en hastighetsskylt.

Sedan är det väl också mänskligt att vara lite ögontjänare. I hur många trådar ser man inte folk som skryter om att de brukar ligga några km/h över hastighetsgränsen ständigt och bara i den här tråden klagar folk på andra som håller gränserna... Samtidigt vill man ju inte bli tagen av kameran och alla känner kanske inte till att de flesta hastighetsmätare är glädjemätare.
Citera
2013-10-22, 10:50
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo

Nuförtiden med alla olika möjliga hastighetsgränser nojar jag också lite extra inför fartkamerorna. Var det verkligen 90 här eller var det sänkt till 80? Eller kanske till och med 70 för att det är lite utfarter här precis vid kameran? Bäst att gå ner för säkerhets skull för att inte riskera nåt. Det är ju trots allt mänskligt att missa en hastighetsskylt.

Jag tror att det är vanligt att trafikanter glömmer vilken hastighetsbegränsning som råder när fartkameran dyker upp. Det är inte speciellt märkligt med tanke på att fartkameror ofta är placerade på tättrafikerade vägsträckor med många anslutningsvägar vilket bidrar till att splittra uppmärksamheten.

Det man då gör är att ta det säkra för det osäkra och minska hastigheten så att man bedömer att man inte riskerar att fotograferas.

Det här scenariot ingår också i konceptet för fartkameror...avsikten är att vi bilister skall sänka fhastigheten.
Citera
2013-10-22, 11:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag tror att det är vanligt att trafikanter glömmer vilken hastighetsbegränsning som råder när fartkameran dyker upp. Det är inte speciellt märkligt med tanke på att fartkameror ofta är placerade på tättrafikerade vägsträckor med många anslutningsvägar vilket bidrar till att splittra uppmärksamheten.

Det man då gör är att ta det säkra för det osäkra och minska hastigheten så att man bedömer att man inte riskerar att fotograferas.

Det här scenariot ingår också i konceptet för fartkameror...avsikten är att vi bilister skall sänka fhastigheten.

Det visar i så fall att det finns många ouppmärksamma trafikanter på våra vägar.

Fartkamerorna ingår naturligtvis i helhetskonceptet att den allmänna hastigheten ska sänkas. De torde dock inte ha som syfte att bidra till "kängurukörning".
Citera
2013-10-22, 12:06
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det visar i så fall att det finns många ouppmärksamma trafikanter på våra vägar.

Fartkamerorna ingår naturligtvis i helhetskonceptet att den allmänna hastigheten ska sänkas. De torde dock inte ha som syfte att bidra till "kängurukörning".

Det finns givetvis massor med ouppmärksamma trafikanter på våra vägar.

Exakt hur trafikanterna hanterar sitt trafikbeteende i samband med förekomsten av fartkameror ingår inte i myndighetsansvaret.

Det som du kallar för "kängurukörning" innebär (antar jag) att trafikanterna snabbt pendlar sin hastighet då fartkameran dyker upp. Det gör man därför att man uppför sig som ögontjänare. Principiellt är det ingen som helst skillnad på fartkameror och vanliga hastighetsskyltar. Budskapet är detsamma, följ hastighetsbegränsningen.

Det som skiljer en fartkamera från en vanlig hastighetsskylt är själva övervakningsmetoden. Det betyder att mycket av kritiken mot fartkameror bottnar i att många trafikanter är upprörda över att myndigheterna hårdare kan övervaka en lagstadgad bestämmelse.

Däremot är det få medborgare som upprörs över att polisen skaffar sig bättre verktyg för att hitta och lagföra sexbrottslingar och terrorister.

Kritiken mot konceptet med fartkameror bottnar oftast i att många medborgare ser fartkameror som ett ingrepp i den personliga friheten, det är ett angrepp på en önskan att få köra så fort man vill.

En önskan som förvandlas till en rättighet enligt många. Det är dock en rättighet som inte existerar och som inte har existerat sedan hastighetsbegränsningar infördes i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in