2014-02-21, 20:15
Medlem
detgillardus avatar
Ah, det finns massor att välja på. Men dessa är nog mina älsklingar:

1. Hemliga Arne. Arne smyger runt i trafiken. Inte särskilt ljudlöst eller försiktigt, utan ofta tvärtom. Men Arne har en hemlighet. En riktigt exklusiv superhemlis som han inte tänker dela med någon annan. "Aldrig i livet att ni får veta! Era jävlar!" Tänker Arne och vrider ratten försiktigt, försiktigt så att hans bil nästan omärkligt börjar skära mittlinjen. Bilen bredvid märker ingenting. Arnes hemlighet är nämligen vart han ska. Han är ingen blinkbög. Han tänker inte tönta sig med någon fjantig liten orange lampjävel bara för att han tänker byta fil. Han gör det i smyg. Inväntar rätt ögonblick och plötsligt är han bara där i den nya filen. Bilarna runt om tvingas tvärbromsa. Gör livsfarliga undanmanövrar. "Som de jävla idioter de är" tänker Arne och flinar i backspegeln. Snart är det rondell. Arne tänker inte bögblinka där heller. "Lycka till att gissa vart jag ska, blinkbögar..." fnissar Arne och växlar ner till 2:ans växel.

2. Folke Filbytare Jag gillar Folke. Han är ofta en särskild sorts sympatisk dåre. Inte den sorten som pratar med sin egen armhåla och gick i särklass, absolut inte. Han är dåren som "tar sig fram snabbt i tät trafik". En sorts Djungel-Jim i stadsmiljö. "Streetsmart" tänker Folke själv och flyttar med tungan en tandpetare från ena mungipan till den andra. Han har övat på det i backspegeln. Ser coolt ut. Ibland hamnar Folke i kö. "Hur fan kan det bli kö? Det är väl för fan bara för idioten längst fram att gasa? " klurar Folke och kilar fast tandpetaren mellan framtänderna. Folke begriper inte att det beror på att folk byter fil. Att det blir onödiga inbromsningar. Att sådant fortplantar sig bakåt. "Men gasa för fan..." viskar han till den imaginära personen längst fram i kön och tappar samtidigt tandpetaren i knät. Det spelar ingen roll. Folks har nämligen annat på gång nu. Filen bredvid går fortare! Folke ser i sin förvirrade fantasi hur idioten längst fram i den kön plötsligt hittat gaspedalen. Han tränger sig in. In i vinnarkön. Folke är nämligen en vinnare. Bilen bredvid suckar och bromsar in. Folke ler triumfatoriskt. Bakom honom tänds bromsljus som discolampor. "Hur fan kan det bli kö?" klurar Folke igen. Men snart kommer en avfart till korsande väg och för kan man svänga av och sen köra på igen. Brukar kunna vinna 10 placeringar på ett bräde. Det är genialt. Undrar varför ingen annan fattar det. "De är väl inte "streetsmart" som jag" tänker Folke, petar in en ny tandpetare och börjar tråckla sig över till avfartsfilen. Bakom honom blinkar bromsljusdiscot igen.

3. Sigge Stjärtsniffare Sigge är inte en lika rolig idiot som de övriga. Han är mer den standardkorkade förlorartypen. Är kass på sitt jobb och medlem i postkodlotteriet. Hans teori är enkel i sin enfald; "Om jag bara lägger mig tillräckligt nära bilen framför så kommer alla bilar framför mig på vägen börja köra fortare". Så tänker Sigge. Bara han själv förstår hur det hänger ihop.
Senast redigerad av detgillardu 2014-02-21 kl. 20:18.
Citera
2014-02-21, 21:36
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detgillardu

1. Hemliga Arne. Arne smyger runt i trafiken. Inte särskilt ljudlöst eller försiktigt, utan ofta tvärtom. Men Arne har en hemlighet. En riktigt exklusiv superhemlis som han inte tänker dela med någon annan. "Aldrig i livet att ni får veta! Era jävlar!" Tänker Arne och vrider ratten försiktigt, försiktigt så att hans bil nästan omärkligt börjar skära mittlinjen. Bilen bredvid märker ingenting. Arnes hemlighet är nämligen vart han ska. Han är ingen blinkbög. Han tänker inte tönta sig med någon fjantig liten orange lampjävel bara för att han tänker byta fil. Han gör det i smyg. Inväntar rätt ögonblick och plötsligt är han bara där i den nya filen. Bilarna runt om tvingas tvärbromsa. Gör livsfarliga undanmanövrar. "Som de jävla idioter de är" tänker Arne och flinar i backspegeln. Snart är det rondell. Arne tänker inte bögblinka där heller. "Lycka till att gissa vart jag ska, blinkbögar..." fnissar Arne och växlar ner till 2:ans växel.

2. Folke Filbytare Jag gillar Folke. Han är ofta en särskild sorts sympatisk dåre. Inte den sorten som pratar med sin egen armhåla och gick i särklass, absolut inte. Han är dåren som "tar sig fram snabbt i tät trafik". En sorts Djungel-Jim i stadsmiljö. "Streetsmart" tänker Folke själv och flyttar med tungan en tandpetare från ena mungipan till den andra. Han har övat på det i backspegeln. Ser coolt ut. Ibland hamnar Folke i kö. "Hur fan kan det bli kö? Det är väl för fan bara för idioten längst fram att gasa? " klurar Folke och kilar fast tandpetaren mellan framtänderna. Folke begriper inte att det beror på att folk byter fil. Att det blir onödiga inbromsningar. Att sådant fortplantar sig bakåt. "Men gasa för fan..." viskar han till den imaginära personen längst fram i kön och tappar samtidigt tandpetaren i knät. Det spelar ingen roll. Folks har nämligen annat på gång nu. Filen bredvid går fortare! Folke ser i sin förvirrade fantasi hur idioten längst fram i den kön plötsligt hittat gaspedalen. Han tränger sig in. In i vinnarkön. Folke är nämligen en vinnare. Bilen bredvid suckar och bromsar in. Folke ler triumfatoriskt. Bakom honom tänds bromsljus som discolampor. "Hur fan kan det bli kö?" klurar Folke igen. Men snart kommer en avfart till korsande väg och för kan man svänga av och sen köra på igen. Brukar kunna vinna 10 placeringar på ett bräde. Det är genialt. Undrar varför ingen annan fattar det. "De är väl inte "streetsmart" som jag" tänker Folke, petar in en ny tandpetare och börjar tråckla sig över till avfartsfilen. Bakom honom blinkar bromsljusdiscot igen.

3. Sigge Stjärtsniffare Sigge är inte en lika rolig idiot som de övriga. Han är mer den standardkorkade förlorartypen. Är kass på sitt jobb och medlem i postkodlotteriet. Hans teori är enkel i sin enfald; "Om jag bara lägger mig tillräckligt nära bilen framför så kommer alla bilar framför mig på vägen börja köra fortare". Så tänker Sigge. Bara han själv förstår hur det hänger ihop.

Underbart, det här gjorde min kväll!
Citera
2014-02-21, 21:39
Bannlyst
Stör mig på alla punkter du raddat upp.
Citera
2014-02-21, 23:18
Medlem
Har bara haft mitt körkort i snart ett år och har inte kört så himla mycket, men stör mig mest på folk som inte blinkar ut i rondeller, folk som inte bländar av vid möte i mörker och dessa jävlar som inte fattar att halvljus+dimljus tillsammans inte är tillåtet..
Citera
2014-02-21, 23:51
Medlem
Romang67s avatar
Citat:

I like you. You improved my Friday a lot with this post.

I also dislike these people. Just a question, this Arne, is he also a guy that slowly sneaks out onto a main road, forcing everyone else to step on the breaks so they don't drive straight into his side? Note, this person always does this slowly, as if the car driving 70km/h on the main road is more likely to... Miss him? Break earlier? Have a good look at Arne's car? Fuck knows, but it's clear that in his mind, driving quickly to get out on the main road would have some serious ramifications...
Citera
2014-02-21, 23:54
Medlem
Flashbabe!s avatar
Idioter som prompt ska in i ens fil så det är mm från en kollision. Och dom som inte blinkar...suck!
Citera
2014-02-21, 23:55
Medlem
Flashbabe!s avatar
Och de farligaste är dom som kär för SAKTA, inte för fort!!!
Citera
2014-02-22, 00:06
Medlem
Smatters avatar
Folk med "Baby ombord" skylt i bakrutan och kör som idioter... Har du verkligen en baby ombord är det ju du som ska ta det lugnt. Ni som känner er träffade, ta åt er.
Citera
2014-02-22, 11:31
Medlem
anartris avatar
lite irriterande men mest rörande är när lastbilar kör om på 110-väg för att man saktat in för en som ska ta en avfart och lägger sig precis framför en i 90. detta tvingar ju mig att sekunderna efter utföra exakt samma manöver. det blir lite som en dans vilket ju iofs kan vara trevligt.
Citera
2014-02-22, 11:34
Medlem
Lecros avatar
Ja det var nån jävla fitta som körde med hellyse bakom mig förra helgen när jag skulle hem på natten. FY OCH FAN vad arg jag blev, jag såg ju fan knappt nånting och det var halt och jävligt ute också. Jag ville bara stanna bilen och spöa idioten.
Citera
2014-02-22, 12:38
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:

1. Hemliga Arne.
2. Folke Filbytare
3. Sigge Stjärtsniffare

Underbart. Ja, det gillar jag. Diskussion i form av roligt berättande. Sigge Stjärtsniffare är den jag ogillar mest, särskilt när det bara är jag och han på en tvåfilig väg. I tät trafik verkar det finnas kopplingar mellan Sigge och Folke. De där som kör ikapp, lägger sig precis bakom en tag, kör om på mycket kort avstånd så man måste bromsa, kör ikapp bilen framför och sniffar bakom den ett tag, osv....
Citera
2014-02-22, 13:51
Medlem
Påfart med accelerationsfält.
Folk som INTE anpassar hastigheten till huvudvägens hastighet, utan prompt envisas med att de först skall ut i huvudvägens fil, före de börjar öka hastigheten.

Detta trots att fina skyltar som informerar om vilken hastighet som bör hållas.
Detta ställer också till farliga situationer.

Gärna i kombination med att någon ouppmärksam ser den långsamma bilen komma in i sitt körfält. Varvid han helt sonika väjer över i filen ett snäpp vänster för att ge plats åt den långsamme bilen. UTAN att blinka. UTAN att kolla om det var fritt där.

Det var ju vänligt att hjälpa den långsamme, men den situation han ställde till med då?

Det omvända förekommer också. Tvärnita ner till 70 en bra bit före avfartsområdet med den lägre hastigheten kommer.
Suck. Irriterande, men dock inte direkt farligt i det fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in