2011-01-25, 10:39
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Äh, det är väl bra att man utnyttjar båda filerna så mycket som möjligt. En del fåntrattar köar i en fil ända tillbaka till korsningen före. Jag byter så sent jag kan även när jag vet att jag ska byta fil. Däremot brukar jag inte byta från rätt fil till fel fil och sedan tillbaka till rätt fil.
Jo själklart ska man utnyttja alla körfält så att trafikgenomströmningen ska bli så stor som möjligt, och så tillämpas nån slags dragkedjeprincip när körfälten går ihop längre fram, men nu mear jag mest dom där som medvetet ligger i fel körfält eller till och med i ett kollektivkörfält och sedan tränger sig in nästan när spärrlinjen har börjat längre fram, före den där långa kön. Bortsett från den irritation det skapar så orsakar det olycksrisker och inbromsningar och ryck i trafikrytmen som fortplantar sig och "minns" i kön långt efter det att det hände.

Definiera förreste ordet "Kö". För mig är det att man väntar på sin tur. Att tränga sig in före alla andra i en kö är ett beteende som aldrig skulle accepteras på ICA eller Systembolaget. Eller på bostadsförmedlingen, även om kösystemet är lite trassligare där.

Jag nämnde det där med kollektivkörfälten förut. Det är väldigt vanligt att det är firmabilar som kör där, ofta små skåpbilar med en stor företagslogga målad på sidan. Fattar dom inte att dom representerar sitt företag när dom kör runt med en sån bil? Det allmänna intrycket man får är att om den där firmans anställda inte är så noga med att följa trafikreglerna så är dom säkert inte så noga med att följa andra regler heller, som t.ex bokförings- och skatteregler eller regler om hur många fuktspärrskikt man ska lägga på i badrummet när man renoverar. Man väljer helt enkelt en annan firma när det blir dags.
Citera
2011-01-28, 10:44
Medlem
Gullegubbens avatar
Problemet i Stockholmstrafiken är att man inte blir insläppt även när man försöker byta fil långt innan (10-30 meter) heldragen linje. "Olagliga" bilar i kollektiv- och taxifilen har jag däremot inte sett i Stockholm.
Citera
2011-01-28, 22:14
Medlem
joeyopals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Problemet i Stockholmstrafiken är att man inte blir insläppt även när man försöker byta fil långt innan (10-30 meter) heldragen linje. "Olagliga" bilar i kollektiv- och taxifilen har jag däremot inte sett i Stockholm.

Aldrig kört över Liljeholmsbron en vardagsmorgon? Skitkul när polisen bara står och väntar i korsningen från bron till Hornstull och bara håvar in "olagliga" bilar.
Citera
2011-01-29, 23:40
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Jag nämnde det där med kollektivkörfälten förut. Det är väldigt vanligt att det är firmabilar som kör där, ofta små skåpbilar med en stor företagslogga målad på sidan. Fattar dom inte att dom representerar sitt företag när dom kör runt med en sån bil? Det allmänna intrycket man får är att om den där firmans anställda inte är så noga med att följa trafikreglerna så är dom säkert inte så noga med att följa andra regler heller, som t.ex bokförings- och skatteregler eller regler om hur många fuktspärrskikt man ska lägga på i badrummet när man renoverar. Man väljer helt enkelt en annan firma när det blir dags.

Skulle inte jag uppfatta det som, firman som har skåpbilen kanske är mån om att hålla avtalade tider med kunder eller jobb som behöver slutföras snabbt, därför måste dom tas sig fram i trafiken fortare.

Det visar på företagande.
Citera
2011-01-31, 10:30
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Skulle inte jag uppfatta det som, firman som har skåpbilen kanske är mån om att hålla avtalade tider med kunder eller jobb som behöver slutföras snabbt, därför måste dom tas sig fram i trafiken fortare.

Det visar på företagande.

Nej, det visar på taskig planering. Kasst företagande således.
Citera
2011-01-31, 17:28
Medlem
therebells avatar
mest irriterande i trafiken är när "fartnyktra" gubbar och kärringar tror sig veta hut att anklaga andra för brott som dem inte har begått... exempelvis när närliggande fordon inte har på helljus eller har på helljus...
Citera
2011-01-31, 18:19
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therebell
mest irriterande i trafiken är när "fartnyktra" gubbar och kärringar tror sig veta hut att anklaga andra för brott som dem inte har begått... exempelvis när närliggande fordon inte har på helljus eller har på helljus...

Utveckla, för det där fattade jag inte
Citera
2011-01-31, 19:17
Medlem
Jag tycker det är jävligt irriterande med folk som sänker hastigheten med 10-15 km/t varje gång det blir enkelfil på 2+1 väg.
Citera
2011-01-31, 21:52
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Jag tycker det är jävligt irriterande med folk som sänker hastigheten med 10-15 km/t varje gång det blir enkelfil på 2+1 väg.

Ännu mer irriterande när samma folk INTE stampar plattan i torpedväggen när det blir tvåfiligt.

DET FINNS INGA JÄVLA FARTKAMEROR NÄR DET BLIR " 2+1"

EDIT 2: Eller "trafiksäkerhetskameror" som dom statliga myndigheterna vill kalla överförmynderiet
Senast redigerad av Gothenburger 2011-01-31 kl. 21:58.
Citera
2011-02-01, 08:30
Medlem
therebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Utveckla, för det där fattade jag inte

Det jag försökte säga är att dem som kör värst är de som är "nybörjare"... och med detta menar jag "ALLA" förare som tror sig vara rallykalle eller har rätten att försöka skylla sitt dåliga trakifkvetikett på någon annan. Om du är skyldig till olyckan, STÅ FÖR DET! inga bortförklaringar...
Citera
2011-02-04, 15:47
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Ännu mer irriterande när samma folk INTE stampar plattan i torpedväggen när det blir tvåfiligt.

"INTE"? Det är ju när de som saktar ned i enfiligt sedan accelererar i tvåfiligt som blodtrycket stiger. Först sänker de alltså farten när det är omöjligt att köra om, och sedan när det ges möjlighet till omkörning så försvårar de omkörningen och ger färre bilar tillfälle att köra om.

Huruvida mina mottrafikanter vill köra i 20 eller i 120 har jag inte med att göra, men blockera inte och håll någotsånär jämn fart för bövelen!
Citera
2011-02-08, 13:37
Medlem
Neighbourhoodspacemans avatar
När någon kör mycket nära bakom, Att någon kör bakom i mörkret med helljuset på och Att någon ökar farten när vi försöker köra om. Sådana borde inte få har körkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in