Citat:
Jo själklart ska man utnyttja alla körfält så att trafikgenomströmningen ska bli så stor som möjligt, och så tillämpas nån slags dragkedjeprincip när körfälten går ihop längre fram, men nu mear jag mest dom där som medvetet ligger i fel körfält eller till och med i ett kollektivkörfält och sedan tränger sig in nästan när spärrlinjen har börjat längre fram, före den där långa kön. Bortsett från den irritation det skapar så orsakar det olycksrisker och inbromsningar och ryck i trafikrytmen som fortplantar sig och "minns" i kön långt efter det att det hände.
Ursprungligen postat av Gullegubben
Äh, det är väl bra att man utnyttjar båda filerna så mycket som möjligt. En del fåntrattar köar i en fil ända tillbaka till korsningen före. Jag byter så sent jag kan även när jag vet att jag ska byta fil. Däremot brukar jag inte byta från rätt fil till fel fil och sedan tillbaka till rätt fil.
Definiera förreste ordet "Kö". För mig är det att man väntar på sin tur. Att tränga sig in före alla andra i en kö är ett beteende som aldrig skulle accepteras på ICA eller Systembolaget. Eller på bostadsförmedlingen, även om kösystemet är lite trassligare där.
Jag nämnde det där med kollektivkörfälten förut. Det är väldigt vanligt att det är firmabilar som kör där, ofta små skåpbilar med en stor företagslogga målad på sidan. Fattar dom inte att dom representerar sitt företag när dom kör runt med en sån bil? Det allmänna intrycket man får är att om den där firmans anställda inte är så noga med att följa trafikreglerna så är dom säkert inte så noga med att följa andra regler heller, som t.ex bokförings- och skatteregler eller regler om hur många fuktspärrskikt man ska lägga på i badrummet när man renoverar. Man väljer helt enkelt en annan firma när det blir dags.