Citat:
Ursprungligen postat av
allemand
Någon som vet hur det gick för de som skulle jobba gratis åt nyheter24 i somras?
Dom fick inte betalt?
Tror ingen av dem
"jobbar" kvar idag men fullt troligt att de praktiserar och får lära sig hur en redaktion fungerar. Stora delar av olika industrier bygger på att nyttiga idioter arbetar gratis åt någon för meriter eller annat trams som inte spelar någon roll. Det mest typiska är de s k internships som finns i USA som börjar sprida sig till resten av världen där någon får
äran att arbeta med något i ett par månader eller ett halvår. Ljugmedias användande av
praktikanter är motsvarigheten där någon får gå utan betalning eller extremt låg lön med hoppet om att få en anställning eller meriter när de skall söka sig vidare. Problemet är lite hur användbart meriter från t ex Expressen är om man skall söka jobb inom media idag, vad hjälper det att man arbetat
gratis när alla redaktioner använder detta?
Ljugmedia suger upp den här gratisarbetskraften pga sitt rykte medan
nymedia får folk att göra det samma pga ideologiska motiv. I slutändan kommer de senare att vinna för den dag suktande journalister fattar att festen är slut och att meriterna är värdelösa kommer de inte se något syfte i att springa runt på en redaktion en sommar. Redan idag tror jag att många nya journalister skulle klara sig bättre om de gick ihop med ett par studiekamrater och startade en blogglikt Fria Tider, har de förmågan att skapa något folk är intresserade av kommer de att få trafik och pengar. Kanske inte så de kan leva helt och hållet på bloggen men de lär nog kunna få en halvtid fylld. Jag kallar Fria Tider för en blogg vilket nog är lite fel, man kan idag inte se dem som en
äkta nyhetssajt men med tanke på hur de utvecklas kommer de nog att vara en sådan till våren och på allvar kunna ta striden med ljugmedia.
Något som jag funderat på är hur nymedia skall leva när ljugmedia tappar inflytande eller försvinner. En stor del av deras nyheter är rättningar av de lögner ljugmedia skriver och utan dem kan det bli lite att jobbigt. Ljugmedas kollaps är testet som avgör om nymedia kan stå på egna ben och har en framtid. Alla kommer inte att överleva men vi ser att vissa sajter har egna avslöjanden och nyheter som ljugmedia missar eller ignorerar, fil. Arn. examen är exemplet på något sådant och jag tror att folk kommer börja tipsa nymedia om fuskande ministrar, kända horkunder och annat i takt med att de växer. Sensationsjournalistiken kommer att tas över av nymedia via tips medan redaktionerna fokuserar på de mer
ideologiska nyheterna. Utrikes rapporteringen kommer nog att skötas via
'folk på plats' som gjort valet att vända ljugmedia ryggen och ni kan nog tänka er vad som kommer ske när ljugmedia inte länre kan köpa ögonvittnen.