2013-10-20, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Av de ovan är det enbart SVD som får presstöd.

Om jag kommer ihåg rätt får SvD runt 50 miljoner i press-stöd.
Citera
2013-10-20, 11:27
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Av de ovan är det enbart SVD som får presstöd.
Jag investerade tio minuter av min förkylning och kan efter det förtälja att:

- Presstödsnämnden ansvarar för fördelningen
- Denna består av direkt och indirekt stöd, där:
* direkt stöd indelas i driftsstöd och distributionsstöd
* indirekt stöd består av befrielse från moms, lägre portoavgifter och sänkt reklamskatt

Detta innebär att alla tryckta tidningar som på något sätt säljs eller finansieras av reklam erhåller presstöd indirekt.

http://www.presstodsnamnden.se/presstod/beviljade-stod-2/driftsstod/

Preliminärt Driftsstöd 2013, Svenska Dagbladet: 53 700 000 kr. Hur mycket som de erhållit i skattelättnader för 2012 bör nog gå att uppskatta mha resultaträkningen.
Citera
2013-10-20, 11:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Jag investerade tio minuter av min förkylning och kan efter det förtälja att:

- Presstödsnämnden ansvarar för fördelningen
- Denna består av direkt och indirekt stöd, där:
* direkt stöd indelas i driftsstöd och distributionsstöd
* indirekt stöd består av befrielse från moms, lägre portoavgifter och sänkt reklamskatt

Detta innebär att alla tryckta tidningar som på något sätt säljs eller finansieras av reklam erhåller presstöd indirekt.

http://www.presstodsnamnden.se/presstod/beviljade-stod-2/driftsstod/

Preliminärt Driftsstöd 2013, Svenska Dagbladet: 53 700 000 kr. Hur mycket som de erhållit i skattelättnader för 2012 bör nog gå att uppskatta mha resultaträkningen.
Utmärkt att du redde ut det. Indirekta stöd ska självfallet vara med. Det är tramsigt och ineffektivt med riktade stöd och med olika moms på olika kategorier av produkter. Det borde vara samma moms på säg 20% på allt istället, T ex är det standard 25% moms på tidningarnas digitala utgåvor och 6% på pappersversionen - med absurd följd att tidningar kan motivera ett högre pris för digitala tidgningar jmf med papper: http://www.jonkopingsposten.se/kultur/kronika-samma-tidning-men-olika-moms#.UmOkN3BHLM8
Citera
2013-10-20, 12:32
Medlem
White Christmass avatar
Hur är ägarförhållandena mellan Stockholms två lokaltidningar är det samma fusk där med presstöd som i Norrbotten?
Citera
2013-10-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Hur är ägarförhållandena mellan Stockholms två lokaltidningar är det samma fusk där med presstöd som i Norrbotten?

Om du syftar på Bonnierägda DN och Schibstedägda SvD så delar de inte ägare, nej.
Citera
2013-10-20, 15:25
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameronite
Om du syftar på Bonnierägda DN och Schibstedägda SvD så delar de inte ägare, nej.

Tänkte på dessa tidningar om de har något fuffens för sig för att få ut presstöd.

Lokaltidningen Mitt i Stockholm AB ingår sedan den 1 december 2008 i Stampenkoncernen, tillsammans med tidningar som Göteborgs-Posten, Nerikes Allehanda, Hallands Nyheter och Länstidningen i Södertälje.[1]

DirektPress Stockholms fyra innerstadstidningar - Södermalmsnytt, Östermalmsnytt,
Vi i Vasastan och Vårt Kungsholmen har en sammanlagd upplaga på 188 600 exemplar.
Citera
2013-10-20, 21:07
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Tänkte på dessa tidningar om de har något fuffens för sig för att få ut presstöd.

Lokaltidningen Mitt i Stockholm AB ingår sedan den 1 december 2008 i Stampenkoncernen, tillsammans med tidningar som Göteborgs-Posten, Nerikes Allehanda, Hallands Nyheter och Länstidningen i Södertälje.[1]

DirektPress Stockholms fyra innerstadstidningar - Södermalmsnytt, Östermalmsnytt,
Vi i Vasastan och Vårt Kungsholmen har en sammanlagd upplaga på 188 600 exemplar.
Direktpress leverar läsvärda och prisvärda tidningar i och med att man får dem gratis. Men innehållskvaliteten börjar sjunka, en massa tjat om återvinning, ekotrender och allmän hipstersörja.
Mitt i-tidningarna som också kommer gratis är rena skämtet, några genusfjortisar i huddinge som låtsas vara journalister. Lägg ner.
Citera
2013-10-20, 21:13
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Mitt i-tidningarna som också kommer gratis är rena skämtet, några genusfjortisar i huddinge som låtsas vara journalister. Lägg ner.

Om det finns nån papperstidningstillväxt är det väl bland sånt här skräp. Kan tänka mig att ”genusfjortisarna” i stort sett jobbar gratis. Vad som helst för att få vara ”journalist”.

Kollar facket sånt?
Citera
2013-10-20, 22:16
Medlem
Fula Gubbens avatar
De här lokala gratistidningarna är total skit, folk som "leker tidning" fastän de skulle kunna byta ut all redaktionell text mot den reklam som redan utgör 75% av innehållet.

Ganska säker på att dessa "journalister", mestadels pinsamt PK hjärntvättade unga tjejer, jobbar gratis eller mot någon symboliskt honorar i stil med 500 kr i månaden.

Det är ju ett steg i karriären i tidningsbranschen. Som tyvärr håller på att försvinna.
Citera
2013-10-21, 10:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
I nordvästra Skåne har det varit lite upp & ner med gratistidningar. Något som verkar skumt är att City Helsingborg och City Landskrona först läggs ner. Sen startar ägaren HD en ny gratistidning, vid namna Hallå Helsingborg och Hallå Landskrona.

Det går inte riktigt att utläsa varför detta sker eller varför man tror att det skall gå bättre med dom nya gratistidningarna.

Citat:
Ett 60-tal säljare sökte de 4 säljartjänsterna, och 132 journalister sökte de 7 journalisttjänsterna.
Medievärlden
Medievärlden

Antalet sökande/plats börjar tangera siffrorna när man söker gymnasieutbildade tjejer till kosmetikaföretag.
Citera
2013-10-21, 10:31
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I nordvästra Skåne har det varit lite upp & ner med gratistidningar. Något som verkar skumt är att City Helsingborg och City Landskrona först läggs ner. Sen startar ägaren HD en ny gratistidning, vid namna Hallå Helsingborg och Hallå Landskrona.

Det går inte riktigt att utläsa varför detta sker eller varför man tror att det skall gå bättre med dom nya gratistidningarna.

Medievärlden
Medievärlden

Antalet sökande/plats börjar tangera siffrorna när man söker gymnasieutbildade tjejer till kosmetikaföretag.
Inget drömläge i en löneförhandling att ha 125 andra som är beredda att göra arbetet för lägre lön och med sämre villkor. Det ser ut som om hela branschen kommer att sluta som en jättelik praktikplats, där "journalisterna" får praktisera gratis ett år eller två för att sedan bli kommunikatör på någon kommun.

Synd att ingen journalist skriver i tråden regelbundet.
Citera
2013-10-21, 10:41
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan

Synd att ingen journalist skriver i tråden regelbundet.

Eller ”synd att ingen riktig journalist skriver i tråden regelbundet”. Det är ju faktiskt mycket intressant veta vad ”genusfjortisar” och ungdomar som slåss med 125 andra om några praktikplatser tjänar. Eller snarare hur lite.

Hur mycket kan ”mediabranschen” suga ur ungdomar innan journalistfack och tidningsarbetsgivarförbund (om det finns såna?) reagerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in