Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-20, 20:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/framstaende-politiker-mordas-ofta-av-psykiskt-sjuka-man-med-virriga-motiv/

Kloka ord som bör begrundas av somliga här.

Varför envisas med påståenden som en hel väld vet inte är sanna ? JFK och OP mördades inte av ensamma galningar. Kloka ord som DU borde begrunda.
Citera
2013-10-20, 20:33
Medlem
Citat:
http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/framstaende-politiker-mordas-ofta-av-psykiskt-sjuka-man-med-virriga-motiv/

Kloka ord som bör begrundas av somliga här.

Ett försök till att trivialisera genom att kokettera med sin modäna jargong, logik och rationalitet. I er värld finns inte poltiskt trixande, taskspeleri eller fuffens.
Automatiskt är alltid konspirations-teorier per definition kategoriserade som fantasier (!) Det är väldigt osunt, för att nästa steg blir aningslöshet!
Hon journalisten Britta; skriver att hon läst e n bok om Kennedymordet; ..det har skrivits tusentals!

Den Murveln har väl fast lön också, va? .-)
Citera
2013-10-20, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TageG
Ett försök till att trivialisera genom att kokettera med sin modäna jargong, logik och rationalitet. I er värld finns inte poltiskt trixande, taskspeleri eller fuffens.
Automatiskt är alltid konspirations-teorier per definition kategoriserade som fantasier (!) Det är väldigt osunt, för att nästa steg blir aningslöshet!
Hon journalisten Britta; skriver att hon läst e n bok om Kennedymordet; ..det har skrivits tusentals!

Ja, alla murvlar ska man kanske betrakta med viss skepsis va? Jensen var ju också murvel...Sen finns det ju fler man undrar över ibland förstås: Guillou, Bratt, Rosenberg, Ashberg m.fl.
Citera
2013-10-20, 21:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Varför envisas med påståenden som en hel väld vet inte är sanna ? JFK och OP mördades inte av ensamma galningar. Kloka ord som DU borde begrunda.
Att CP är Palmes baneman är jag fullkomligt övertygad om. Bombsäker på den saken.
Däremot inte lika säker på att Oswald agerade helt ensam.
Senast redigerad av Grandioso 2013-10-20 kl. 21:18.
Citera
2013-10-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
Ja, alla murvlar ska man kanske betrakta med viss skepsis va? Jensen var ju också murvel...Sen finns det ju fler man undrar över ibland förstås: Guillou, Bratt, Rosenberg, Ashberg m.fl.
Nä inte alla men bra många. Ulf Nilson är bra, Guillou skarp men hans självbild filar han på hela tiden. Aschberg ger jag inte mycket för...

Jag hade kontakt med en kille som träffade Algernon en halvtimme innan, i hans sista möte...
där var inget som tydde på att han, Algernon var uppbragt eller att något tryckte honom, så att han skulle kasta sig framför ett tåg. Karln hade väl isåfall valt att skjuta sig! Det hade väl varit mer logiskt i hans position,....
Citera
2013-10-20, 22:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

I "vår värld" finns det visst allt det du nämner. Har inga illusioner om nåt annat.
Däremot är steget från "politiskt trixande, taskspeleri och fuffens" till sammansvärjningar
på hög politisk nivå syftande till mord på framträdande politiska ledare, ganska långt
och det steget tror jag absolut inte har tagits i detta land.

Beträffande krönikören, Britta Svensson, så är hon en erkänt duktig journalist som arbetat
på expressen under många år. Prisbelönad för några av sina journalistiska arbeten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Britta_Svensson

Sedan det där med böckerna om Kennedymordet; bara för att det har råkat skrivas
tusentals med såna så behöver det inte betyda att det låg en konspiration bakom dådet
i Dallas. Långt ifrån.
Såna här storpolitiska mord som saknar en definitivt klarlagd lösning såsom de nämnda
fallen tenderar till att locka till sig konspirationsbenäget folk med viss skrivförmåga och
drömmar om lättförtjänta pengar.
Sällan har deras bokprojekt särskilt mycket med verkligheten att skaffa.
Senast redigerad av Grandioso 2013-10-20 kl. 22:11.
Citera
2013-10-20, 22:26
Medlem
Citat:
I "vår värld" finns det visst allt det du nämner. Har inga illusioner om nåt annat.
Däremot är steget från "politiskt trixande, taskspeleri och fuffens" till sammansvärjningar
på hög politisk nivå syftande till mord på framträdande politiska ledare, ganska långt
och det steget tror jag absolut inte har tagits i detta land.

Beträffande krönikören, Britta Svensson, så är hon en erkänt duktig journalist som arbetat
på expressen under många år. Prisbelönad för några av sina journalistiska arbeten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Britta_Svensson

Sedan det där med böckerna om Kennedymordet; bara för att det har råkat skrivas
tusentals med såna så behöver det inte betyda att det låg en konspiration bakom dådet
i Dallas. Långt ifrån.
Såna här storpolitiska mord som saknar en definitivt klarlagd lösning såsom de nämnda
fallen tenderar till att locka till sig konspirationsbenäget folk med viss skrivförmåga och
drömmar om lättförtjänta pengar.
Sällan har deras bokprojekt särskilt mycket med verkligheten att skaffa.
Nej det är Britta som inte följer med i fallet CP; när hon skriver "springer på", alla är väl med på utgångs-scenariot att CP isåfall han är mördaren; skulle ha stått och väntat på paret Palme utanför eller vid Grand (?!). Ifall han skulle "sprungit på" Paret Palme på Sveavägen: Ja Du hör väl själv hur hur försumbart det hela blir (?!)
Grandioso, Du är säkert inte Dum i huvudet; men det finns en skiljevägg om h u r man vill se på en sådan här angelägenhet som MOP: Det är att Du vill gärna ha det till en ensam, försupen/knarkande GM som utför dådet. Det rubbar cirklarna och verkligheten annars. På andra sidan står vi som vill ha det lite mer spännande. MEN karln (CP) lubbade ju inte e f t e r paret Palme ingen har sett honom! Men nu har vi via "Britta" en annan mycket initierad teori om att han "sprang på" dem (från motsatta hållet då)?
till sist: Skiljer det på JFK och OP: Palme var mycket mer insyltad o avskydd
Citera
2013-10-20, 23:12
Bannlyst
Citat:
Nej det är Britta som inte följer med i fallet CP; när hon skriver "springer på", alla är väl med på utgångs-scenariot att CP isåfall han är mördaren; skulle ha stått och väntat på paret Palme utanför eller vid Grand (?!). Ifall han skulle "sprungit på" Paret Palme på Sveavägen: Ja Du hör väl själv hur hur försumbart det hela blir (?!)
Grandioso, Du är säkert inte Dum i huvudet; men det finns en skiljevägg om h u r man vill se på en sådan här angelägenhet som MOP: Det är att Du vill gärna ha det till en ensam, försupen/knarkande GM som utför dådet. Det rubbar cirklarna och verkligheten annars. På andra sidan står vi som vill ha det lite mer spännande. MEN karln (CP) lubbade ju inte e f t e r paret Palme ingen har sett honom! Men nu har vi via "Britta" en annan mycket initierad teori om att han "sprang på" dem (från motsatta hållet då)?
till sist: Skiljer det på JFK och OP: Palme var mycket mer insyltad o avskydd

Jag tycker själv hela aktionen på Sveavägen skriker "hämnd". Palme blev avrättad som en förrädare eller som en spion. Skjuten i ryggen av ett iskallt proffs. Hade Palme spelat ett högt spel? Var det kanske ändå RAF som stod där och som ringde in och tog på sig dådet under natten? Kanske med uppbackning av Warsawapakten? Om det var så kan jag förstå en total mörkläggning, om det finns någon sådan, för ingen part ville väl riskera ett tredje världskrig 1986.

Jag avfärdar polisspåret därför att jag inte tror att någon av av de utpekade poliserna var kapabla att visa sådan iskyla som Palmes mördare gjorde. Det ska till alltför mycket iskyla till att kunna lägga sin arm runt sitt mordoffer och sedan skjuta med 10-30 centimeters avstånd och "ganska sakta gå" därifrån. Omaskerad dessutom i sin egen hemstad? Nej, det är ganska uteslutet.

Det skulle inte förvåna mig om Holmér&Co löste MOP ganska snabbt men att han på ett eller annat sätt ville lägga viss skuld på det inträffade på SÄPO av någon anledning. Det kan ju ha varit så enkelt att han i varje fall ville kritisera SÄPO för det bristande livvaktsskyddet.
Citera
2013-10-20, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Christer Andersson är i mina ögon en mycket osannolik mördare. Men jag gillar när tråden genererar fakta , även om det i ett läge kan tyckas långsökt kan det komma till användning längre fram.

Nja, enligt Paul Smith så fanns inte Andersson i bilregistret så han har ingen uppfattning om eventuellt bilinnehav. Har Bobo andra uppgifter? Annars är detta fakta så långt.
Fast jag gillar din tanke att det är så vi lägger pusslet.
Senast redigerad av BroderWilliam 2013-10-20 kl. 23:27.
Citera
2013-10-20, 23:26
Bannlyst
Citat:
Att CP är Palmes baneman är jag fullkomligt övertygad om. Bombsäker på den saken.

Åhå, hur var Pettersson klädd den kvällen?
Citera
2013-10-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
Jag tycker själv hela aktionen på Sveavägen skriker "hämnd". Palme blev avrättad som en förrädare eller som en spion. Skjuten i ryggen av ett iskallt proffs. Hade Palme spelat ett högt spel? Var det kanske ändå RAF som stod där och som ringde in och tog på sig dådet under natten? Kanske med uppbackning av Warsawapakten? Om det var så kan jag förstå en total mörkläggning, om det finns någon sådan, för ingen part ville väl riskera ett tredje världskrig 1986.

Jag avfärdar polisspåret därför att jag inte tror att någon av av de utpekade poliserna var kapabla att visa sådan iskyla som Palmes mördare gjorde. Det ska till alltför mycket iskyla till att kunna lägga sin arm runt sitt mordoffer och sedan skjuta med 10-30 centimeters avstånd och "ganska sakta gå" därifrån. Omaskerad dessutom i sin egen hemstad? Nej, det är ganska uteslutet.

Det skulle inte förvåna mig om Holmér&Co löste MOP ganska snabbt men att han på ett eller annat sätt ville lägga viss skuld på det inträffade på SÄPO av någon anledning. Det kan ju ha varit så enkelt att han i varje fall ville kritisera SÄPO för det bristande livvaktsskyddet.

Instämmer ch om inte mörkläggningen börjat innan Algernons "frånfälle", begyntes den eller tilltog säkert strax efteråt,...O m vi ska ta mer i CP-fallet så är det Gert Fylking och Robert Aschberg som drivit detta på senare år, vad säger att de inte "tycker så" för att de tubbade honom rejält (?!)
Citera
2013-10-20, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderWilliam
Citat:

Åhå, hur var Pettersson klädd den kvällen?

Att Grandioso är övertygad trots att fakta säger något helt annat och att andra är övertygade om att GM hette Mehmet eller att det var någon imaginär variant av psykförsvaret som styrde allt med Eskil Block som spindoktor säger enbart att dessa personer ersätter substans med blind orationell övertygelse och det kan man ej rå på rationellt. Möjligen med långvarig terapi eller medicinering men inbilskhet är svår att bota.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in