Citat:
Nu behöver man ju inte stirra sig blind på ett visst uttryck här.Nej det är Britta som inte följer med i fallet CP; när hon skriver "springer på", alla är väl med på utgångs-scenariot att CP isåfall han är mördaren; skulle ha stått och väntat på paret Palme utanför eller vid Grand (?!). Ifall han skulle "sprungit på" Paret Palme på Sveavägen: Ja Du hör väl själv hur hur försumbart det hela blir (?!)
Grandioso, Du är säkert inte Dum i huvudet; men det finns en skiljevägg om h u r man vill se på en sådan här angelägenhet som MOP: Det är att Du vill gärna ha det till en ensam, försupen/knarkande GM som utför dådet. Det rubbar cirklarna och verkligheten annars. På andra sidan står vi som vill ha det lite mer spännande. MEN karln (CP) lubbade ju inte e f t e r paret Palme ingen har sett honom! Men nu har vi via "Britta" en annan mycket initierad teori om att han "sprang på" dem (från motsatta hållet då)?
till sist: Skiljer det på JFK och OP: Palme var mycket mer insyltad o avskydd
Grandioso, Du är säkert inte Dum i huvudet; men det finns en skiljevägg om h u r man vill se på en sådan här angelägenhet som MOP: Det är att Du vill gärna ha det till en ensam, försupen/knarkande GM som utför dådet. Det rubbar cirklarna och verkligheten annars. På andra sidan står vi som vill ha det lite mer spännande. MEN karln (CP) lubbade ju inte e f t e r paret Palme ingen har sett honom! Men nu har vi via "Britta" en annan mycket initierad teori om att han "sprang på" dem (från motsatta hållet då)?
till sist: Skiljer det på JFK och OP: Palme var mycket mer insyltad o avskydd
Mindre väl valt i och för sig men det är ju inte det som är poängen. Poängen är ju att det var
CP som av en slump fick syn på paret Palme och snart bestämde sig för en grej.
Sedan får gärna "cirklar rubbas", jag klarar det i så fall men just i det här fallet sker inget
sånt, det kan jag ta gift på. Det är inte så att jag så gärna ser just en marginaliserad
våldsverkare som förövare och skyr en komplott som pesten utan det är den konkreta
verkligheten som talar starkt för det första alternativet. Och det överlägset mest konkreta
är ett vittnesmål av självaste huvudvittnet där inte ett uns av tvekan föreligger i innehållet.
Det väger jävligt tungt med den övertygelsen som ger sig till känna där i utpekandet.
För mig men inte dig och merparten av tråddeltagarna.
Jag är i ett gott sällskap för övrigt: Edquist, Skarp, Krusell, Hamrén, och andra
som har jobbat med utredningen delar min uppfattning i skuldfrågan.
Och man baserar den inte enbart på LP och hennes vittnesmål.
Citat:
Just det!
På andra sidan står vi som vill ha det lite mer spännande.
Där sa du något sant. Det har jag misstänkt länge.
Med Pettersson blir det ju allt annat än just "spännande". Det blir bara som en jädra antiklimax,
något trist och tarvligt precis som BS skrev i sin krönika.
Här är en herre förresten som har synpunkter på just det där med konspirationsteorier och
gett ut en bok om saken.
http://katalog.uu.se/empInfo?id=XX1953
http://www.adlibris.com/se/bok/det-dunkelt-tankta-konspirationsteorier-om-morden-pa-john-f-kennedy-och-olof-palme-9789174419535
Och här kommer vi in på en av LB:s böcker om mordet:
Citat:
Är då Borgnäs konspirationstes själv uttryck för ett konspirativt tänkande. Tanken ligger nära till hands när man har läst statsvetaren Erik Åsards Det dunkelt tänkta som utgör en intressant genomgång av konspirationsteorier om morden på Kennedy och Palme. Borgnäs ser, eller snarare vill se, i mordet en kamp mellan ont och gott, mellan destruktiva högerkrafter och en progressiv vänsterpolitiker. Han anför en svärm av ”fakta” som alla talar för hans tes och han är övertygad om att det som skett inte var slumpartat utan berodde på en bakomliggande vilja. Dessa ståndpunkter är enligt Åsard typiska för konspirationstänkandet. Men de två andra kriterierna - en antiintellektuell och apokalyptisk hållning -
som Åsard anser utmärker det konspirativa tänkandet, återfinns inte i Borgnäs bok. Tvärtom finns här stråk av både öppenhet och självkritik. Nej, den avgörande svagheten i Borgnäs bok är att han inte framför ett enda tungt och konkret bevis på existensen av en sammanhållen och beslutsam konspiration, samtidigt som han aldrig avgörande lyckas vederlägga Lisbeth Palmes vittnesmål att Christer Pettersson mördade hennes make. Eftervärlden lär nog få finna sig i att mordet är polisärt uppklarat men rättsligt olöst.
som Åsard anser utmärker det konspirativa tänkandet, återfinns inte i Borgnäs bok. Tvärtom finns här stråk av både öppenhet och självkritik. Nej, den avgörande svagheten i Borgnäs bok är att han inte framför ett enda tungt och konkret bevis på existensen av en sammanhållen och beslutsam konspiration, samtidigt som han aldrig avgörande lyckas vederlägga Lisbeth Palmes vittnesmål att Christer Pettersson mördade hennes make. Eftervärlden lär nog få finna sig i att mordet är polisärt uppklarat men rättsligt olöst.
http://www.svd.se/kultur/litteratur/i-konspirationens-gransmark_32560.svd
Senast redigerad av Grandioso 2013-10-21 kl. 01:16.
Senast redigerad av Grandioso 2013-10-21 kl. 01:16.