Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-21, 00:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageG
Nej det är Britta som inte följer med i fallet CP; när hon skriver "springer på", alla är väl med på utgångs-scenariot att CP isåfall han är mördaren; skulle ha stått och väntat på paret Palme utanför eller vid Grand (?!). Ifall han skulle "sprungit på" Paret Palme på Sveavägen: Ja Du hör väl själv hur hur försumbart det hela blir (?!)
Grandioso, Du är säkert inte Dum i huvudet; men det finns en skiljevägg om h u r man vill se på en sådan här angelägenhet som MOP: Det är att Du vill gärna ha det till en ensam, försupen/knarkande GM som utför dådet. Det rubbar cirklarna och verkligheten annars. På andra sidan står vi som vill ha det lite mer spännande. MEN karln (CP) lubbade ju inte e f t e r paret Palme ingen har sett honom! Men nu har vi via "Britta" en annan mycket initierad teori om att han "sprang på" dem (från motsatta hållet då)?
till sist: Skiljer det på JFK och OP: Palme var mycket mer insyltad o avskydd
Nu behöver man ju inte stirra sig blind på ett visst uttryck här.
Mindre väl valt i och för sig men det är ju inte det som är poängen. Poängen är ju att det var
CP som av en slump fick syn på paret Palme och snart bestämde sig för en grej.

Sedan får gärna "cirklar rubbas", jag klarar det i så fall men just i det här fallet sker inget
sånt, det kan jag ta gift på. Det är inte så att jag så gärna ser just en marginaliserad
våldsverkare som förövare och skyr en komplott som pesten utan det är den konkreta
verkligheten som talar starkt för det första alternativet. Och det överlägset mest konkreta
är ett vittnesmål av självaste huvudvittnet där inte ett uns av tvekan föreligger i innehållet.
Det väger jävligt tungt med den övertygelsen som ger sig till känna där i utpekandet.
För mig men inte dig och merparten av tråddeltagarna.
Jag är i ett gott sällskap för övrigt: Edquist, Skarp, Krusell, Hamrén, och andra
som har jobbat med utredningen delar min uppfattning i skuldfrågan.
Och man baserar den inte enbart på LP och hennes vittnesmål.
Citat:
På andra sidan står vi som vill ha det lite mer spännande.
Just det!
Där sa du något sant. Det har jag misstänkt länge.
Med Pettersson blir det ju allt annat än just "spännande". Det blir bara som en jädra antiklimax,
något trist och tarvligt precis som BS skrev i sin krönika.

Här är en herre förresten som har synpunkter på just det där med konspirationsteorier och
gett ut en bok om saken.

http://katalog.uu.se/empInfo?id=XX1953
http://www.adlibris.com/se/bok/det-dunkelt-tankta-konspirationsteorier-om-morden-pa-john-f-kennedy-och-olof-palme-9789174419535

Och här kommer vi in på en av LB:s böcker om mordet:
Citat:
Är då Borgnäs konspirationstes själv uttryck för ett konspirativt tänkande. Tanken ligger nära till hands när man har läst statsvetaren Erik Åsards Det dunkelt tänkta som utgör en intressant genomgång av konspirationsteorier om morden på Kennedy och Palme. Borgnäs ser, eller snarare vill se, i mordet en kamp mellan ont och gott, mellan destruktiva högerkrafter och en progressiv vänsterpolitiker. Han anför en svärm av ”fakta” som alla talar för hans tes och han är övertygad om att det som skett inte var slumpartat utan berodde på en bakomliggande vilja. Dessa ståndpunkter är enligt Åsard typiska för konspirationstänkandet. Men de två andra kriterierna - en antiintellektuell och apokalyptisk hållning -
som Åsard anser utmärker det konspirativa tänkandet, återfinns inte i Borgnäs bok. Tvärtom finns här stråk av både öppenhet och självkritik. Nej, den avgörande svagheten i Borgnäs bok är att han inte framför ett enda tungt och konkret bevis på existensen av en sammanhållen och beslutsam konspiration, samtidigt som han aldrig avgörande lyckas vederlägga Lisbeth Palmes vittnesmål att Christer Pettersson mördade hennes make. Eftervärlden lär nog få finna sig i att mordet är polisärt uppklarat men rättsligt olöst.

http://www.svd.se/kultur/litteratur/i-konspirationens-gransmark_32560.svd
Senast redigerad av Grandioso 2013-10-21 kl. 01:16.
Citera
2013-10-21, 00:55
Medlem
Rorbassons avatar
Vem eller vilka brydde sej om Palme vid den Tiden, Jag tror nog att det var något impulsivt hat som drev den här mördaren, något som hänt några dagar tidigare.
Citera
2013-10-21, 01:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/framstaende-politiker-mordas-ofta-av-psykiskt-sjuka-man-med-virriga-motiv/

Kloka ord som bör begrundas av somliga här.

Du bör hålla i minnet att på Västgöta-demokraten tillhörde Britta Svensson hovet runt Ebbe Carlsson när han var chefredaktör i Borås 1977-78. Under denna tid gjorde hon som god hovreporter inte en ansats åt att titta på bordellaffären trots att hon hade en källa med mycket god kunskap en bit bort i korridoren. En förnämlig hovreporter.

För det första stämmer inte det hon säger. De övervägande delen av politiker som dödas gör det av politiska skäl. Några undantag finns, och runt några kända politiker mord finns det frågetecken.

JFK: Behandlas som du vet i en egen tråd. Men det faktum att den bakom JFK åkande MC-polisen Bobby Hargis skvättes ner av presidentens hjärnsubstans är ett av många bevis för att han sköts framifrån. Oswald var i TSBD och alltså bakom JFK.

RFK: Det dödande skottet i RFKs bakhuvud fastställdes i obduktionen avlossat max fem cm från huvudet. Den utpekade skytten Sirhan Sirhan kan inte avlossat det skottat då han som närmast RFK var en och en halv meter framför honom. Sirhan avlossade åtta skott men inte det som dödade RFK . Bakom RFK fanns säkerhetsvakten Thane Eugene Cesar med en dragen 22a. Han kollades aldrig upp ordentligt. Men lever ännu i denna dag på Filippinerna.

Utan att gå in på detaljer finns betydande oklarheter både i lönnmordet av Martin Luther King och mordförsöket på George Wallace. Oklarheter som visar att vare sig James Earl Ray eller Arthur Bremer kan agerat på egen hand.

Delar inte din beundran av Britta Svensson. Som många krönikörer staplar hon en massa antaganden och närmast koketterar med att hon inte bryr sig om fakta. Hennes slutkläm om Oswald talar sitt tydliga språk.
Inte med ett ord berör hon de fakta som finns runt MOP Lisbeth Palme och Christer Pettersson. Men sådana trivialiteter befattar sig inte Britta med.
Citera
2013-10-21, 01:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Att Grandioso är övertygad trots att fakta säger något helt annat och att andra är övertygade om att GM hette Mehmet eller att det var någon imaginär variant av psykförsvaret som styrde allt med Eskil Block som spindoktor säger enbart att dessa personer ersätter substans med blind orationell övertygelse och det kan man ej rå på rationellt. Möjligen med långvarig terapi eller medicinering men inbilskhet är svår att bota.
Är det inte väldigt dyrt med terapi?
Du har nog råd med sånt med tanke på alla dina lyxbilar som du haft i dina dar.
Men en annan har ju numera knappt råd att existera överhuvudaget.
Får nog bli botad från CP-sjukan på annat sätt.
Citera
2013-10-21, 01:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nu behöver man ju inte stirra sig blind på ett visst uttryck här.
Mindre väl valt i och för sig men det är ju inte det som är poängen. Poängen är ju att det var
CP som av en slump fick syn på paret Palme och snart bestämde sig för en grej.

Sedan får gärna "cirklar rubbas", jag klarar det i så fall men just i det här fallet sker inget
sånt, det kan jag ta gift på. Det är inte så att jag så gärna ser just en marginaliserad
våldsverkare som förövare och skyr en komplott som pesten utan det är den konkreta
verkligheten som talar starkt för det första alternativet. Och det överlägset mest konkreta
är ett vittnesmål av självaste huvudvittnet där inte ett uns av tvekan föreligger i innehållet.
Det väger jävligt tungt med den övertygelsen som ger sig till känna där i utpekandet.
För mig men inte dig och merparten av tråddeltagarna.
Jag är i ett gott sällskap för övrigt: Edquist, Skarp, Krusell, Hamrén, och andra
som har jobbat med utredningen delar min uppfattning i skuldfrågan.
Och man baserar den inte enbart på LP och hennes vittnesmål.

[/url]

Angående CPs skuld glömde du Thure Nässén.

Vad tänker du på förutom LPs vittnesmål för att sätta fast CP för MOP. Roger Östlunds alla olika vittnesmål , den uppenbara manipulation av TK-protokollet eller de hela tiden föränderliga vittnesmålen av Harri Mikkalina och Sigvard Cedergren?
Citera
2013-10-21, 01:42
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Att CP är Palmes baneman är jag fullkomligt övertygad om. Bombsäker på den saken.

Det är väl strängt taget bara du, Lisbet- & bröderna Palme som fortfarande tror på sagan om CP = GM ? Alla andra är väl tillräckligt upplysta vid det här laget ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-10-21 kl. 01:46.
Citera
2013-10-21, 02:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det är väl strängt taget bara du, Lisbet- & bröderna Palme som fortfarande tror på sagan om CP = GM ? Alla andra är väl tillräckligt upplysta vid det här laget ?

Citat:
Att CP är Palmes baneman är jag fullkomligt övertygad om. Bombsäker på den saken.
Däremot inte lika säker på att Oswald agerade helt ensam.

Edit: Om du inte är säker på att Oswald agerade helt ensam kan du inte ha sett den filmsekvens som visar hur JFK:s huvud träffades när den öppna limousinen accelererar bort från den byggnad (boklagret) där Oswald uppges ha befunnit sig - JFK:s huvud träffas framifrån. Vilken slutsats går det att dra av det scenariot ?
Citera
2013-10-21, 02:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageG

till sist: Skiljer det på JFK och OP: Palme var mycket mer insyltad o avskydd
Säg inte det; JFK var mycket avskydd på sina håll och "insyltad" i en hel del av
mindre trevlig natur. I synnerhet i sydstaterna kom det till uttryck mycket fientlighet
gentemot den amerikanske presidenten med sin irländska härkomst. Ja, rent hat, minst
lika starkt som det Palme fick känna av understundom.

På vilka sätt menar du förresten att OP var "insyltad"?
Citera
2013-10-21, 02:27
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Angående CPs skuld glömde du Thure Nässén.

Vad tänker du på förutom LPs vittnesmål för att sätta fast CP för MOP. Roger Östlunds alla olika vittnesmål , den uppenbara manipulation av TK-protokollet eller de hela tiden föränderliga vittnesmålen av Harri Mikkalina och Sigvard Cedergren?
Tack för att du påminde mig om honom! Ja, han måste ju med i CP-gänget förstås.

Nej, jag lutar mig inte på det du drar upp där, det är alldeles för otillförlitligt.
Det är annat som tillkommer. Morelius växande övertygelse, Nieminens igenkännande
som dock blev oanvändbart tack vare en viss murvel och dennes klantighet.
Ljungkvist som också blir allt mer säker på sin sak.
För bindandet av CP till Grand så åberopar jag mig på "våran" flygledare; väldigt säker han
med. Korvhandlaren har vi dessutom.
Även om det inte tillmäts det minsta värde så har vi i vart fall erkännanden i omgångar
från vederbörande. En utförlig bekännelse avlämnad till GF strax innan livet tog slut 2004.
Några bitar.

Vilken annan teori kan konkurrera med denna och visa upp motsvarande? Eller bättre?
Vilken alternativ gärningsman är möjlig att ställa på plats här och "tävla" med herr Pettersson?
Har du någon på förslag möjligtvis?
Citera
2013-10-21, 02:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Däremot inte lika säker på att Oswald agerade helt ensam.

Inte ens personer med defekt förstånd påstår i dag att Christer Pettersson mördade Olof Palme. De mycket få som fortfarande hävdar detta, t ex Lisbet- & bröderna Palme, gör det av en orsak. Men inga andra. Ingen annan skulle i dag komma på den befängda idén att påstå att CP = GM. Det lysande undantaget i tråden är Grandioso. Vilket är ditt motiv, Grandioso ? Vilken är din orsak ? Obetvinglig lust att framstå som en pajas ? Ja, kanske det, så kan det ju vara. I det värvet, om det är så, har du lyckats överhövan, det är ju helt klart ..
Citera
2013-10-21, 02:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
Jag tycker själv hela aktionen på Sveavägen skriker "hämnd". Palme blev avrättad som en förrädare eller som en spion. Skjuten i ryggen av ett iskallt proffs. Hade Palme spelat ett högt spel? Var det kanske ändå RAF som stod där och som ringde in och tog på sig dådet under natten? Kanske med uppbackning av Warsawapakten? Om det var så kan jag förstå en total mörkläggning, om det finns någon sådan, för ingen part ville väl riskera ett tredje världskrig 1986.

Jag avfärdar polisspåret därför att jag inte tror att någon av av de utpekade poliserna var kapabla att visa sådan iskyla som Palmes mördare gjorde. Det ska till alltför mycket iskyla till att kunna lägga sin arm runt sitt mordoffer och sedan skjuta med 10-30 centimeters avstånd och "ganska sakta gå" därifrån. Omaskerad dessutom i sin egen hemstad? Nej, det är ganska uteslutet.

Det skulle inte förvåna mig om Holmér&Co löste MOP ganska snabbt men att han på ett eller annat sätt ville lägga viss skuld på det inträffade på SÄPO av någon anledning. Det kan ju ha varit så enkelt att han i varje fall ville kritisera SÄPO för det bristande livvaktsskyddet.

Hämnd ?? På den här nivån sker ingenting som en hämndaktion, här handlar det enbart om rationalitet - det var rationellt att plocka Palme av banan, han stod i vägen för ett systemskifte som Sveriges ekonomiska maktelit ansåg var nödvändig och med alla medel tänkte driva igenom. Olof Palme & sossarna vann valet 1985 och därmed var Palmes öde beseglat.
Citera
2013-10-21, 02:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Edit: Om du inte är säker på att Oswald agerade helt ensam kan du inte ha sett den filmsekvens som visar hur JFK:s huvud träffades när den öppna limousinen accelererar bort från den byggnad (boklagret) där Oswald uppges ha befunnit sig - JFK:s huvud träffas framifrån. Vilken slutsats går det att dra av det scenariot ?
Jag har sett den sekvensen hundratals gånger.
Har faktiskt rätt mycket kunskaper om mordet på JFK.
Jag har varit övertygad om skott framifrån och därmed en komplott men blivit lite mera
osäker sista året.

Lutar åt en sammansvärjning, ja. Troligen är det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in