2013-10-20, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag får inget grepp om nån i den här härvan.
I sms-konversationen då VB sms:ar KJ efter att de inte träffats på länge skriver han "vi kan väl vara vänner?"
Hon svarar att hon "vill vara nåt mer".
Be mej inte leta upp stället i FUP. Är för trött.
Det verkar vara en del motsägelser. Överallt.

Precis, jag håller med! Och det är det jag tar som att hon skickar signaler till honom så att han får hopp. Ibland gör hon det för att utnyttja honom med skjuts, mat och pengar. Ibland för att hon vill ha sex. Hon bestämmer säger han i förhöret. Så tänk själv, hon kommer hem till honom en lördagkväll. De har sex (säger han) och så plötsligt börjar hon sms:a MB. Kanske hon till och med pratar om MB. Skulle inte förvåna mig. Har man känslor för en tjej som gör så är det inte konstigt man tar illa vid sig. Vissa blir ledsna, andra tänker att hon kan dra åt helvete och för vissa slår det slint.

Det jag menade med att mycket är genomtänkt är t ex att han sticker hem till brorsan. Han säger i förhör om deras möte (brorsan och hans):

H: Nej, men vi träffades ju liksom den kvällen senare.
F: Mmm.
H: Så…ja, då såg han ju inget fel på mig.

Ytterligare en sån där sak som för att skaffa sig alibi. Ungefär som stugan där de fann delarna. Han har tänkt att nån kan ha sett honom och då drar han en story om att han var där och kollade. Sen hörde han att de Missing People var där dagen efter. Han har full koll och har säkerligen lagt in delarna efter det för han tänker att ingen kommer leta där mer.

Jag hoppas verkligen att han erkänner (om det är han som har gjort det) så man får reda på hur allt egentligen har gått till. Men vem gör inte det?
Citera
2013-10-20, 02:13
Medlem
Citat:
Ja, det har du rätt i. Hon hade en viss insikt alltså?

Jag tror att hon fattade men kunde inte hejda sig. Sen försökte hon göra det bättre men gjorde allt värre istället.
Citera
2013-10-20, 02:15
Medlem
Citat:
Ja, det har du rätt i. Hon hade en viss insikt alltså?
VB: "Och det som är viktigast jag måste säga är, jag ber hemskt mycket om ursäkt jag har messat totalt 455 på fyra dagar
är jävligt stört och ringde över 60 ggr jag ber om ursäkt för det."

Insikt hade hon förmodligen men hon verkar ju helt enkelt inte kunna hejda sig. Efter denna tillfälliga klarhet fortsätter hon ju att göra den förväntade dialogen till sin egna monolog.
Citera
2013-10-20, 02:17
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Jag tror inte att hon likställde sex med känslor. Hon har sex med rätt många (enl mina mått) men hon verkar bara fäst vid MB.

Hon tom utnyttjar sex för att utpressa folk.

Hon kanske lärde sig stänga av känslorna för att få kroppen tillfredsställd, men karatetränaren fick hjärtat också. Kändes tungt för henne att han tog emot kroppen, men inte hjärtat ..? Jag får iaf den känslan när jag läser i fup:en
Citera
2013-10-20, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
MB är onekligen intressant utifrån temperament och förmodligen motiv. Men frågan är hur starkt motivet är, hur mycket som redan var känt av hans hustru beträffande otroheten, om det verkligen fanns något mer att förlora gällande det. Annars får man gå helt på ett temperament och att styckningen var en tråkig konsekvens till temperamentsfullt mord/dråp. Antalet stick varav åtminstone två främre kan betraktas som omedelbart dödande och dussintalet snart dödliga på ryggsidan verkar dock konstigt även om GM är temperamentsfull. Hur skulle scenariot se ut i det fallet? BO springer iväg men hinner få en massa rygghugg, saktar in och GM vänder på offret och sätter in dödsstötarna? Är inte detta utfört på ett något utdraget, tortyrliknande vis? Jag har inte sett något uttalande om att de många sticken på bålen skulle ha uppkommit postmortalt.

Motivmässigt är det knepigt detta case. Men även om vi går på någon annan än KJ som GM, så måste i så fall den/de se till att den tekniska bevisningen, blodbesudlingarna, pekar på KJ. Den lille reduktionisten håller på bevisen och pekar på KJ, med möjligt benägen undanröjning av lillbrorsan.
Citera
2013-10-20, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det är dock lurigt med aspergare med AD/HD. Jag träffade en våldsbenägen med samma kombo av diagnoser och ålder som KJ som gav ett intryck i den muntliga kontakten och kroppsspråket och långt senare via skriftlig kommunikation avslöjade ett bråddjup av klarhet och struktur. Det är svårt att bedöma vad en person går för.

Jag håller helt med dig. Så länge man håller sig till fakta - lite tid - ut kommer de mest strukturerade och klarsynta analyserna. MEN om det gäller snabba svar eller involverar känslor ... Oftast oförmögna, svarslösa och ilskna. Och våldsbenägna.

Nu tror jag inte KJ var en sådan person alls. Jag tror inte han varit kapabel till detta.
Citera
2013-10-20, 02:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Dom männen skrämde hon väl bort med sin intensiva uppvaktning?
Som barn fick jag lära mej av mamma att flickor ringer inte till pojkar. Då tappar dom intresset och respekten.
Jag har inte vågar ringt nån än.
De få thailändska familjeflickor jag känner verkar också ganska tillbakadragna.
Jag undrar lite över vad hon fått för stöd hemifrån vad gäller anpassningen till våra kulturella koder?

Ganska bristfälligt stöd hemifrån skulle jag tro, och något bra svenskt föredöme och "vägvisare" tror jag inte hon hade, hon fick nog lita på sitt eget omdöme inbillar jag mig. Men hon var för ung och oerfaren för att fatta rätt beslut i alla lägen. Plus osviklig förmåga att söka sig till fel killar/män.
Citera
2013-10-20, 02:27
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Precis, jag håller med! Och det är det jag tar som att hon skickar signaler till honom så att han får hopp. Ibland gör hon det för att utnyttja honom med skjuts, mat och pengar. Ibland för att hon vill ha sex. Hon bestämmer säger han i förhöret. Så tänk själv, hon kommer hem till honom en lördagkväll. De har sex (säger han) och så plötsligt börjar hon sms:a MB. Kanske hon till och med pratar om MB. Skulle inte förvåna mig. Har man känslor för en tjej som gör så är det inte konstigt man tar illa vid sig. Vissa blir ledsna, andra tänker att hon kan dra åt helvete och för vissa slår det slint.

Det jag menade med att mycket är genomtänkt är t ex att han sticker hem till brorsan. Han säger i förhör om deras möte (brorsan och hans):

H: Nej, men vi träffades ju liksom den kvällen senare.
F: Mmm.
H: Så…ja, då såg han ju inget fel på mig.

Ytterligare en sån där sak som för att skaffa sig alibi. Ungefär som stugan där de fann delarna. Han har tänkt att nån kan ha sett honom och då drar han en story om att han var där och kollade. Sen hörde han att de Missing People var där dagen efter. Han har full koll och har säkerligen lagt in delarna efter det för han tänker att ingen kommer leta där mer.

Jag hoppas verkligen att han erkänner (om det är han som har gjort det) så man får reda på hur allt egentligen har gått till. Men vem gör inte det?

Ja, det är inte helt ovanligt att kvinnor utnyttjar män för diverse saker genom att låtsas vara intresserade. Dessa lömska varelser!
Vore ju fantastiskt om man kunde få reda på motivet till ett så brutalt och besinningslöst mord.
Tyvärr har jag inte så stort hopp om det.
Citera
2013-10-20, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ganska bristfälligt stöd hemifrån skulle jag tro, och något bra svenskt föredöme och "vägvisare" tror jag inte hon hade, hon fick nog lita på sitt eget omdöme inbillar jag mig. Men hon var för ung och oerfaren för att fatta rätt beslut i alla lägen. Plus osviklig förmåga att söka sig till fel killar/män.

Hon hade flera normala tjejer i sin omgivning som var intresserade att skapa kontakt med VB. Men det var VB inte intresserad av.
Det är inte så att det inte fanns bra människor, det var brist på intresse från VBs sida.

Hon sökte sig till "skadat gods".
Citera
2013-10-20, 02:32
Medlem
Det har ju diskuterats om ett stämjärn kunnat vara vapnet och någon har säkert redan postat detta..

Citat:
På fråga om K har mycket knivar uppger A att han sett två tre stycken knivar hos Kristoffer.
Han ombeds beskriva dessa och uppger att en av knivarna är en vanlig morakniv. Den har
han sett K använda då denne täljt grillpinnar. A ombeds beskriva ytterligare en av K:s knivar
och uppger spontant att det inte är en kniv, det han tänker på, det är mer som ett verktyg. A
vet inte vad verktyget heter, varför han ombeds rita föremålet. Han beskriver att föremålet har
ett handtag, gult eller orange, och bladdelen är av metall, "som ett knivblad men lite
annorlunda i form". A vet inte märket på detta verktyg. A skulle känna igen verktyget om han
såg det på bild. Vid ett tillfälle, förra året, nästan trampade A på den då det låg på golvet
hemma hos K, så han är säker på att han skulle känna igen det. A tillfrågas om han vet vad
aktuellt verktyg används till och han visar med sina händer att man håller den vassa delen
mot trä, med handen på handtaget och bankar på handtagets ände med en klubba eller
liknande. A uppger att han inte kommer på namnet på aktuellt verktyg. A skulle känna igen
verktyget om han såg det på bild.
A beskriver att bladet på verktyget såg platt ut på ena sidan och böjt ut på andra. Han ombeds
rita och berättar samtidigt att det är spetsigt framtill. Att det lutar längst fram och att det då
blir vasst där.
På fråga om A vet vad ett stämjärn är uppger A att han inte riktigt vet vad det är men han
känner inte att det känns bekant som benämning på aktuellt verktyg.
A förevisas bilder på stämjärn, vilka Pa J. Kempainen tar fram på sin telefon via internet, och
han svarar att det är ett sådant verktyg han syftar på.
A uppger att K länge har haft som intresse att jobba med trä. A uppger att K jobbat på ett
snickeri. A tror att detta var för 1-2 år sedan. A uppger att det finns ett timmerhus på K:s
föräldrars gård, det huset har K hjälpt till att bygga.
Citera
2013-10-20, 02:32
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Hon hade flera normala tjejer i sin omgivning som var intresserade att skapa kontakt med VB. Men det var VB inte intresserad av.
Det är inte så att det inte fanns bra människor, det var brist på intresse från VBs sida.

Hon sökte sig till "skadat gods".

Vittnar väl om låg självkänsla ..?
Citera
2013-10-20, 02:36
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZillionCast
VB: "Och det som är viktigast jag måste säga är, jag ber hemskt mycket om ursäkt jag har messat totalt 455 på fyra dagar
är jävligt stört och ringde över 60 ggr jag ber om ursäkt för det."

Insikt hade hon förmodligen men hon verkar ju helt enkelt inte kunna hejda sig. Efter denna tillfälliga klarhet fortsätter hon ju att göra den förväntade dialogen till sin egna monolog.

Men jisses! Jag som blir skogstokig om nån sms:ar fyra-fem gånger på ett dygn såvida det inte är nåt speciellt man måste avhandla.
Hur kan man ta sej rätten att lägga beslag på andras tid på det viset?
Hon måste haft det väldigt svårt i samspelet med andra.
Inte förstått signaler och nyanser.
Senast redigerad av LaScala 2013-10-20 kl. 02:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in